havo of hbo?

transaviagek

New member
Hallo medemensen!

Zal me eerst even voorstellen, mn naam is Richard, ben 23 jaar en kom uit Rotterdam. Ik heb een vraag, ik ben nu 23 jaar en wil net als vele anderen piloot worden. Wat kan ik beter doen? Mijn havo halen(mavo heb ik) en dan solliciteren of eerst een 21+ test doen, dan HBO en dan solliciteren? Ik weet niet wat ik het beste kan doen. Kan iemand mij helpen?
 
Is het niet wat om je havo te halen en dan de selectie te proberen (weet niet waar je wilt). Stel, je komt nu niet door de selectie, kan je altijd eerst nog wat anders proberen en later terugkomen bij die school of een andere vliegschool proberen.
 
Veel maatschappijen waar je na een vliegopleiding terecht kan komen, hebben vaak als minimale eis Havo. Dus met een HBO opleiding zijn je kansen op de arbeidsmarkt kleiner dan met een Havo papiertje. Ondanks dat het HBO een logisch vervolg is op de Havo. Mijn advies is dan ook: Maximaliseer je kansen en haal je Havo diploma.

Succes
 
ik denk dat ik dan maar lekker voor de havo ga! Weten jullie toevallig een goede avondschool in de buurt van Rotterdam? Ik heb denk ik niet de discipline om t in zelf studie te doen...
 
Ik heb denk ik niet de discipline om t in zelf studie te doen...

En jij wil een pilotenschool gaan doen :grijns:

Greetz,

AT
 
De vliegwereld is één grote loterij. Niets is gegarandeerd, maar je maximaliseert je kansen door: vooropleiding, leeftijd, en bepaalde vliegscholen.

Met een Havo ben je wel een stuk dichter bij de je droom, maar dan ben je twee jaar verder (25 jaar) en kun je dan pas selecties doen. Je zult het dan moeten opnemen tegen jongens die 8 jaar jonger zijn. Met andere woorden: de vliegschool (en later de maatschappij) gaan je compleet ondersteboven vragen waarom je 8 jaar ouder bent en nu pas aan de gewenste vooropleiding voldoet! Je loopt met andere jongens selectie die een HBO/WO studie hebben afgerond en ook 25 jaar zijn....

Ik denk dat je daarom veel moeite zult hebben om bij een NLS, KLS of EPST aan de bak te komen. Je kunt wel 'makkelijker' bij andere vliegscholen terecht, maar je komt jezelf dan tegen als je bij dezelfde maatschappijen gaat solliciteren als een NLS-er, KLS-er of EPST-er.

Ik wil je niet ontmoedigen, en wil je ook steunen bij je keuze, maar besef wel dat je volledige toewijding moet tonen en dat er bij jou waarschijnlijk ook een dosis geluk nodig is...

Laat je anders testen op 'geschiktheid' voor het beroep piloot. Je kunt dan kijken of je aan de criteria voldoet die vliegscholen (en later de maatschappijen) stellen. Maak daarna pas je keuze of je Havo wilt gan doen.
 
ik denk dat ik dan maar lekker voor de havo ga! Weten jullie toevallig een goede avondschool in de buurt van Rotterdam? Ik heb denk ik niet de discipline om t in zelf studie te doen...


Als je niet de discipline hebt om een zelf studie HAVO te doen, kan ik je één advies geven. Blijf ver weg van de vliegwereld.

Realiseer je goed waar je aan begint: je moet straks 'concureren' met mensen die 100k Euro in een studie gestoken hebben, waarvan de ouders borg staan. Vele van hen zijn tot op het bot gemotiveerd. En bovendien 8 jaar jonger. Als je niet de motivatie hebt om een HAVO diploma te halen, denk ik niet dat je de concurentiestrijd volhoudt.
 
Ik heb denk ik niet de discipline om t in zelf studie te doen...

En jij wil een pilotenschool gaan doen :grijns:

Greetz,

AT


Ik zeg het verkeerd. De discipline heb ik maar als ik het doe wil ik het goed doen. Ik werk al 6 jaar en daarom juist als ik de schoolbanken weer in ga wil ik het gelijk goed doen ivm de mogelijke weggezakte kennis. Thuisstudies heb ik in dat geval weinig aan. Weet je iets niet moet je weer mailen, wachten op contact enzenz. Ik wil het dan gelijk goed doen.(baas betaald toch;))

@ Koning lucht
Ik ben inderdaad een laatbloeier ik weet het maar goed. Ik heb t eigenlijk pas sinds ik op Schiphol ben gaan werken. Daarvoor ook wel maar het drong niet echt tot me door wat ik echt wilde totdat ik op schiphol ging werken en een studie radiotelefonie kreeg, veel in de cockpit zat van alle types toestellen en me ging verdiepen in procedured aanvliegroutes enzenz. Nu werk ik op Rotterdam airport en ik weet dat het kan. Ik las gisteren een verhaal van een sergeant bij de landmacht die op haar 24e pas besloot om piloot te worden. Die heeft in 9 maanden dr havo gehaald, is nu 25 en gaat binnenkort de opleiding in(via EPST). Zegt natuurlijk niet gelijk dat ze een baan heeft want dan komt idd de concurrentiestrijd maar de mogelijkheden zijn er. Voor mij komt het verhaal van die sergeant(vrouw) volledig overeen met mij. Eerst niet erbij nadenken maar als je er in meegenomen wordt weten dat je t anders had moeten doen na de mavo
 
Hallo medemensen!

Zal me eerst even voorstellen, mn naam is Richard, ben 23 jaar en kom uit Rotterdam. Ik heb een vraag, ik ben nu 23 jaar en wil net als vele anderen piloot worden. Wat kan ik beter doen? Mijn havo halen(mavo heb ik) en dan solliciteren of eerst een 21+ test doen, dan HBO en dan solliciteren? Ik weet niet wat ik het beste kan doen. Kan iemand mij helpen?

In principe kan het beide. Voordeel van een hbo is dat mocht je om welke reden dan ook je medical ooit kwijtraken, heb je in ieder geval een beroepsopleiding.
 
?

?

Kan je niet de 21+ test doen, een jaartje HBO doen, prop halen en met je propedeuse naar de NLS??? Dacht dat dat vroeger kon.

In dat geval ben je zeker niet de oudste van je klas, je hebt het voordeel van een NLS diploma en je bent 24 als je start...
 
inderdaad had ik daar ook al aan gedacht. Misschien dat ik me daar eens in moet gaan verdiepen. Heb je meer als je havo denk ik aan
 
Een piloot die alleen zijn HAVO papiertje heeft, is gelijk aan een piloot die zijn HAVO en HBO heeft. Ze zijn immers beiden piloot. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Als jij lekker je HAVO afmaakt, maar niet kan wachten om piloot te worden. Go for it! Dat is denk ik een pluspuntje voor motivatie. Er zijn ook mensen die eerst jaar gaan backpacken ofzo, en dan zich pas gaan aanmelden. Ik denk dat het voordeel is als je een HBO papiertje hebt, dat je meer levenservaring hebt en volwassener erdoor wordt. Dit krijg je ook bij backpacken in down under, om maar even wat te noemen.

En bij een maatschappij gaan ze je niet selecteren of je ir. prof. dr. drs voor je naam hebt staan :D
 
Een piloot die alleen zijn HAVO papiertje heeft, is gelijk aan een piloot die zijn HAVO en HBO heeft. Ze zijn immers beiden piloot. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Als jij lekker je HAVO afmaakt, maar niet kan wachten om piloot te worden. Go for it! Dat is denk ik een pluspuntje voor motivatie. Er zijn ook mensen die eerst jaar gaan backpacken ofzo, en dan zich pas gaan aanmelden. Ik denk dat het voordeel is als je een HBO papiertje hebt, dat je meer levenservaring hebt en volwassener erdoor wordt. Dit krijg je ook bij backpacken in down under, om maar even wat te noemen.

En bij een maatschappij gaan ze je niet selecteren of je ir. prof. dr. drs voor je naam hebt staan :D
nou stiekem dus toch wel ;) bij Lufthansa bijvoorbeeld heb je je Abitur (VWO) nodig. Met je HBO kom je in aanmerking havo niet.
 
Ik had ook niets met vliegen totdat ik op Schiphol kwam te werken. Op m'n 23ste uiteindelijk begonnen met de opleiding, en goed terecht gekomen.

Dus, als je dit graag wil, ga je HAVO halen, en daarna selectie doen. Haal je het, bedenk dan dat je een zware studie staat te wachten.

Aan de andere kant is het misschien sowieso verstandig om je HAVO diploma te halen, ook voor een carriere op de grond.

Succes,

Q-Nimbus.
 
nou stiekem dus toch wel ;) bij Lufthansa bijvoorbeeld heb je je Abitur (VWO) nodig. Met je HBO kom je in aanmerking havo niet.

Willen ze dan dat je echt een volledige HBO opleiding hebt gedaan, of volstaat een propedeuse.
Dit is immers ook een toelatingsbewijs tot de universiteit, mits ik het zo mag opvatten.
 
Waarom ziet een vliegmaatschappij liever een havo dan hbo papiertje? Havo is voor je algemene ontwikkeling etc., mar hbo is (neem ik aan) toch hoger qua niveau?
 
Moeilijk te zeggen denk ik, het heeft allemaal voor en nadelen.
Op het HBO wordt je een bepaalde manier van denken aangeleerd, helicopterview etc. Ik denk dat een maatschappij een havist goed kan vormen waar een HBO'er toch al een bepaalde manier van denken heeft.
 
Willen ze dan dat je echt een volledige HBO opleiding hebt gedaan, of volstaat een propedeuse.
Dit is immers ook een toelatingsbewijs tot de universiteit, mits ik het zo mag opvatten.

Een propedeuse is bij Lufti niet voldoende. Hetzelfde geldt bij VLM.
 
Back
Top