2% haalt de opleiding niet, wat dan?

Ja, dat bedoel ik. Bij medisch niet meer geschikt, falen bij opleiding krijg je wel gewoon je geld terug, bij een school met een garantiefonds, naar mijn weten hoor...

Ja klopt. Was ook niet de bedoeling om je tegen te spreken hoor. Maar anders schept het misschien wat onduidelijkheid.
 
Laatst zag ik hier ergens op het forum een filmpje van TweeVandaag over iemand die in 1998 geloof ik de NLS opleiding voltooid had en die geen baan kreeg omdat hij zich in moest kopen bij een maatschappij en een salaris zou krijgen van ik dacht 1600 euro BRUTO. Dat was bij KLMExcel. Hij vond dat belachelijk ( ik ook ) maar in ieder geval is hij nooit aan de bak gekomen en is in een andere sector terecht gekomen. Nu vraag ik me af hoe iemand met een NLS opleiding niet aan de bak komt? (misschien wou hij alleen in NL werken en was er niet veel keus en beviel 't hem niet?, dat werd niet vermeld) verder heb ik nog 3 vragen,


1 Gebeurt het tegenwoordig nog steeds dat mensen (met een gerenommeerde opleiding) geen baan krijgen en noodgedwongen iets anders moeten doen?

2 Zijn er extreme gevallen dat men na het behalen van z'n brevet en het afsluiten van z'n vliegopleiding (kls, nls, epst, stella) bijvoorbeeld 2 jaar of langer thuiszit?

3 Hoe groot is de kans dat piloten en piloten in opleiding zwaar in de problemen komen na bijvoorbeeld een terroristische aanslag?
 
Vraag 0: van elke opleiding zijn er afvallers, loosers, mensen die misschien gewoon niet meer kunnen (finacieel geestelijk fysiek), mensen die het voor gezien houden. Dat je niet aan de bak komt ligt misschien meer aan de persoon. Niet aan de opleiding. Die nemen je geld en leren je vliegen. Karakterscholing doen ze niet. En onvoorziene omstandigheden zijn er voor iedereen.

Vraag 1: Natuurlijk, wat denk jij? Dat HR van een mij een gat in de lucht springen als ze eindelijk een cv binnenkrijgen van een RLS/KLS/NLS-er en deze gaan opzoeken om maar zeker te weten dat ze deze flying hero bij hun in de cockpit krijgen.

Vraag 2: Meer dan je zou willen denken. Zou een opleiding deze data presenteren, zoiets als een financiële bijsluiter? Zou een mooie power point presentatie worden op een open dag. Dan zijn we nu aangekomen bij slide nummer 14 mensen, het aantal mensen dat dacht bij ons schandalig veel verdienende piloten te kunnen worden. Nou wat hebben wij gelachen tijdens de progressierapporten. Nee mensen, het is niet voor een ieder weggelegd. Waarop alle ouders hun kroost bij hun haren de zaal uitsleept.

Vraag 3: Net zo groot als IT-ers een IT-bubble tegenkomen, aannemers failliet gaan bij een kwakkelende economie, postbodes en masse ontslagen worden door een reorganisatie en groenteboeren sluiten omdat een Albert Heijn XL naast hem wordt gevestigd.


En een 1600 eu of gulden bruto salaris plus betalen type kan je belachelijk vinden, je tekent er uiteindelijk zelf voor. Niets "wir haben es nicht gewusst".
 
1 Gebeurt het tegenwoordig nog steeds dat mensen (met een gerenommeerde opleiding) geen baan krijgen en noodgedwongen iets anders moeten doen?

2 Zijn er extreme gevallen dat men na het behalen van z'n brevet en het afsluiten van z'n vliegopleiding (kls, nls, epst, stella) bijvoorbeeld 2 jaar of langer thuiszit?

3 Hoe groot is de kans dat piloten en piloten in opleiding zwaar in de problemen komen na bijvoorbeeld een terroristische aanslag?

1) JA

2) JA, waaronder ondergetekende

3) Groot, beste voorbeeld 9/11. Verder zal er NOOOIT een tekort zijn aan mensen met 200 uur TT.
 
Mensen die bij KLS in de theorie zijn afgevallen (al dan niet door weinig inzet) hebben gewoon hun geld teruggekregen.


Niet correct, als er sprake is van 'grove schuld' (dus er met de pet naar gooien e.d.) betaalt het garantiefonds niet uit.
 
Niet correct, als er sprake is van 'grove schuld' (dus er met de pet naar gooien e.d.) betaalt het garantiefonds niet uit.

Wel correct, er zijn er zoveel geweest die de theorie niet hebben gehaald en die gewoon geld hebben gehad van het garantiefonds. Gebrek aan motivatie word door KLS gezien als selectiefout en dus betalen ze gewoon uit.
 
De NLS heeft geen last van werklozen zo te zien!
Ik quote: De afgelopen drie jaar heeft 100% van alle afgestudeerde studenten een baan kunnen vinden! dit staat niet op www.nls.nl maar op www.therightwaytotheleftseat.nl.

Dan nog voor Screaming Eagle een extreem geval: Mijn vriendin kende een jongen die inmiddels een man is en nu jaren na de KLS nog steeds in de kroeg werkt. Totaal geen motivatie meer na zijn afwijzing bij de KLM.
 
Last edited:
Hoe zit dat eigenlijk met de KLM (en overigens alle andere maatschappijen): als je bent afgewezen bij een sollicitatie, mag je dan nooit meer terugkomen ofzo?
 
Hoe zit dat eigenlijk met de KLM (en overigens alle andere maatschappijen): als je bent afgewezen bij een sollicitatie, mag je dan nooit meer terugkomen ofzo?

iemand die hier misschien een antwoord op heeft? ben erg benieuwd hoe dit in elkaar zit. Is er bijv. bij de KLM een soort regel dat als je afgewezen bent je pas over een paar jaar weer terug mag komen, net zoals bij menig vliegschool?
 
Tja... ik val er een beetje in, maar laat me je één advies geven:

Richt je wat minder op die 2 % die het niet haalt !

Als dit iets is wat jij echt wilt en je krijgt de gelegenheid om het waar te gaan maken, dan werk jij je het snot voor de ogen en is het toch geen optie om bij die 2% te zitten ?! Of zie ik dit nou verkeerd ?

Het is goed om risico's af te wegen natuurlijk, maar het maakt in mijn ogen wel een verschil of dat risico statistisch gezien (!) 2% of 40% is. Dus in dit geval: laat het los en ga er gewoon voor !
 
Back
Top