2% haalt de opleiding niet, wat dan?

Dat is inderdaad een prima methode om de motivatie van een kandidaat te testen.
Tijdens een psycho onderzoek en een cova (bij de kls) wordt wel enigszins gekeken naar je motivatie. Vragen in de trant van:
- Waarom wil je piloot worden?
- Hoe ziet de werkdag van een piloot eruit?
- Welke vliegtuigbouwers zijn er (afgezien van Boeing en Bus)?
geven toch een aardig beeld van de motivatie van een kandidaat. Tevens geeft een echt gemotiveerde kandidaat zelf ook een beeld van zijn motivatie (voorbereiding PO's, proefles vliegen, zweefvliegen, bezoeken van open dagen, etc.). Voor zover ik het tegen ben gekomen op het internet vallen veel kandidaten uit tijdens de opleiding op het praktische gedeelte (kls) en het theoriegedeelte bij EPST vanwege de 85% regel.
Uiteraard zijn er wel kandidaten die uitvallen wegens gebrek aan motivatie, maar ik denk dat het van die 2%, maar een klein aantal personen zijn.

Voor de rest ben je inderdaad stom bezig als je uitvalt wegens gebrek aan motivatie...:duh: (tenzij er echt een verschrikkelijk voorval heeft plaatsgevonden)
 
Last edited:
Het probleem is dat je als vliegschool juridisch bijna niet kan aantonen dat iemand de theorie niet haald wegens te weinig inzet. Dat schijnt bijna niet te bewijzen te zijn.
 
Toegelaten worden tot een (professionele) vliegopleiding is geen garantie voor de toekomst :D

Ook tijdens en(of) na je opleiding kan er nog van alles misgaan.

HIER een voorbeeld van een examen kandidaat die z'n N-1 (PA34) landing ........ :niet_bli:
 
Tijdens een psycho onderzoek en een cova (bij de kls) wordt wel enigszins gekeken naar je motivatie. Vragen in de trant van:
- Waarom wil je piloot worden?
- Hoe ziet de werkdag van een piloot eruit?
- Welke vliegtuigbouwers zijn er (afgezien van Boeing en Bus)?
geven toch een aardig beeld van de motivatie van een kandidaat.

Uiteraard zijn er wel kandidaten die uitvallen wegens gebrek aan motivatie, maar ik denk dat het van die 2%, maar een klein aantal personen zijn.

Fukko, hoe lang duurt het om op die vragen een antwoord te geven? Dat is twee uur voorbereiden met Airwork en Google in de hand. Interesse is namelijk iets heel anders dan motivatie. Zelfs als je hele slaapkamer volhangt met vliegtuigposters, boeken en schaalmodelletjes wil dat niet zeggen dat je de inzet en doorzettingsvermogen hebt die nodig zijn.

Wat betreft de aantallen, ik neem aan dat dat een gokje is die niet door enige ervaring wordt ondersteund (geeft niet). In werkelijkheid valt meer dan 2% af en een groot deel daarvan komt door gebrek aan inzet en doorzettingsvermogen (=motivatie).

Gebrek aan motivatie kan ook tijdens de opleiding ontstaan, bijvoorbeeld doordat blijkt dat je vliegen helemaal niet zo leuk vindt, je het te moeilijk vindt of je klasgenoten beter presteren dan jij. Ook kan gebrek aan studeer-discipline je opbreken. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ken mensen die met èchte KLM baangarantie de KLS zijn uitgekickt omdat ze niet genoeg motivatie konden opbrengen om de theorie door te ploegen. En dat na die uitgebreide selectie.
 
En dat na die uitgebreide selectie.

Ja mensen, ook eenmaal binnen (KLM) kan het nog mis gaan :huilt:

Een wierp zich voor de trein, een ander raakte serieus aan de drank en verloor z'n job (arbeidsongeschikt) en weer een ander ondervond slaapproblemen (ICA), enz.

Allen waren ex. RLS.
 
Die 2% was door de topicstarter gepost en naar mijn weten heeft de KLS toendertijd aangegeven (tijdens open dag begin 2006) dat het ongeveer 5% betrof. Wat ik veel hoor is dat het grootste gedeelte van de mensen uitvallen tijdens het praktijkgedeelte (kls). Dit heb ik van horen zeggen (en lees er hier en daar ook wel eens over) en ik ken daar dus de statistieken niet van.
En het kunnen beantwoorden van die vragen heeft mijns inzien toch wel degelijk met een bepaalde vorm van motivatie te maken. Tuurlijk is dat binnen een paar uurtjes op te zoeken, maar het feit dat je toch een vorm van research hebt gedaan geeft al (enigszins) aan dat de motivatie aanwezig is. Degene met totaal geen motivatie worden hier al direct uitgefilterd.
Wat ik wel heb meegemaakt is een klasgenoot (ap&m) die gestopt is met de opleiding, terwijl hij de selectie al had gehaald. Deze wist ook nog maar weinig tot niets van de luchtvaart/verkeersvlieger. Hier heeft de selectie gefaald v.w.b. motivatie.
Voor de rest kan ik niks anders doen dan je gelijk te geven uiteraard...

Edit: Is natuurlijk geen antwoord op de vraag van de topicstarter, wel interessant.
Edit 2: Overigens viel het me bij Stella op dat de directeur vertelde dat iedereen die door de selectie kwam de opleiding haalde (Opm. hoort ook bij een ander topic...)
 
Last edited:
Ben het niet geheel met je eens Iz. Ik denk dat een psycholoog tijdens een gesprek wel degelijk doorheeft of je er zit met de gedachte 'lijkt me wel leuk' of dat diegene daadwerkelijk piloot wil worden. Ook al vraagt hij geen directe vraag van 'waarom wil je piloot worden'. Denk dat bij de KLS vooral de COVA hier op 'test'. Ook bij EPST zul je een soort brief in het engels moeten schrijven waarom jij vind dat je geschikt bent, waarom je zo graag piloot wil worden etc. Motivatie wordt dus wel degelijk onderzocht naar mijn mening
 
Edit 2: Overigens viel het me bij Stella op dat de directeur vertelde dat iedereen die door de selectie kwam de opleiding haalde (Opm. hoort ook bij een ander topic...)
Gewoon de leerling laten bijdokken.

Ben het niet geheel met je eens Iz. Ik denk dat een psycholoog tijdens een gesprek wel degelijk doorheeft of je er zit met de gedachte 'lijkt me wel leuk' of dat diegene daadwerkelijk piloot wil worden. Ook al vraagt hij geen directe vraag van 'waarom wil je piloot worden'. Denk dat bij de KLS vooral de COVA hier op 'test'. Ook bij EPST zul je een soort brief in het engels moeten schrijven waarom jij vind dat je geschikt bent, waarom je zo graag piloot wil worden etc. Motivatie wordt dus wel degelijk onderzocht naar mijn mening
Blijkbaar niet genoeg...
 
Blijkbaar niet genoeg...

Nou ja er zijn mensen die zich er wél doorheen weten te bluffen met mooie praatjes gok ik zo. Maar als je niet gemotiveerd bent of de studie 'wel leuk lijkt' ga je toch niet 120k op het spel zetten denk ik dan?
 
Nou ja er zijn mensen die zich er wél doorheen weten te bluffen met mooie praatjes gok ik zo. Maar als je niet gemotiveerd bent of de studie 'wel leuk lijkt' ga je toch niet 120k op het spel zetten denk ik dan?
Tjek de post van Iz nogmaar een keer
 
hallo allemaal
ik ben ook nieuw op dit forum en ik doe nu 4 gymnasium met als profiel N&T en ik had een vraag: Ik heb ergens opgevangen dat je je maar 1 keer mag aanmelden bij de KLS en daarna uitgesloten bent. Klopt dit?

alvast bedankt
 
Voor sommigen is 120k een heel bedrag. Ik zou er ook hele gekke dingen voor doen.

Voor sommigen is 120k een bedrag waar men niet wakker ligt. Is gewoon een afterkpostje van pa. Heb tijdens mijn B1 (huidige atpl theorie) twee mennekes gehad die lager scoorden dan de gokkans, later niet op kwamen dagen voor lessen of examens (zaten in het casino of nog in bed) en discussies voerden of je als c172 captain strepen mocht dragen.

Ze zijn er, gelukkig meestal niet lang genoeg.
 
Ben het niet geheel met je eens Iz. Ik denk dat een psycholoog tijdens een gesprek wel degelijk doorheeft of je er zit met de gedachte 'lijkt me wel leuk' of dat diegene daadwerkelijk piloot wil worden.

Lees inderdaad m'n post nog eens. Er is een groot verschil tussen enorm geïnteresseerd zijn (gaat dus veel verder dan 'lijkt me wel leuk' en doorzettingsvermogen hebben). Doorzettingsvermogen wordt niet getest maar is wel een belangrijk onderdeel van je motivatie.

Je zegt het zelf, er komen soms ook mensen door heen die het 'er gewoon maar op gewaagd hadden'.
 
Nou ja er zijn mensen die zich er wél doorheen weten te bluffen met mooie praatjes gok ik zo. Maar als je niet gemotiveerd bent of de studie 'wel leuk lijkt' ga je toch niet 120k op het spel zetten denk ik dan?

Kijk dit is het probleem waar ik het over heb. Ik merk nog steeds dat er over motivatie wordt gesproken, maar zoiets spreekt voor zich.
Mijn gevoel zegt: Wow, €120.000,- voor een pilotenopleiding.
Ik durf dat niet te riskeren, ook al ben ik ontzettend gemotiveerd, je moet het namelijk wel reëel houden en niet je moet ervoor gaat want je haalt het wel.
Daarom wil ik weten, als je faalt, voor wat voor reden dan ook, hoe zit het dan met de toekomst?
Want je zit als een muis in de kattebak, als je te horen krijgt dat je ouders het huis uit moeten.
 
Kijk en daarom vind ik het verstandig om als je een opleiding in Nederland wilt doen, er een te kiezen met een garantiefonds. Dus bij falen van de opleiding, medisch niet meer geschikt, na 2 jaar geen baan etc, krijg je je geld terug. Als je naar een presentatiemiddag of avond gaat, zal dit ook uitgebreid ter sprake komen ;).

Een voorbeeld, bij mij op de zweefvliegclub zitten een aantal gasten die op de KLS zitten. Deze gasten zijn:
1. Zeer arrogant.
2. Zijn elk weekend lam. (niks mis mee, maar elk weekend vind ik wel een beetje té)
3. Erg lui (op de club dan)
4. Kunnen niet van onze vrouwelijke leden afblijven.

Hiermee bedoel ik, dat ik ze erg kinderachtig vind en God mag weten hoe ze door de selectie zijn gekomen. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar je moet goed je zwakke kanten kennen en die, als ze er naar vragen, aan het licht laten komen.
 
Edit 2: Overigens viel het me bij Stella op dat de directeur vertelde dat iedereen die door de selectie kwam de opleiding haalde (Opm. hoort ook bij een ander topic...)

Ja dat komt simpelweg door het feit dat je bij Stella (en NLS/DFA/EFTO) niet ontheven wordt tijdens de opleiding als de resultaten tegenvallen. Uiteraard verlengt dit wel je opleidingstijd wat tijdens een latere sollicitatie niet gezien wordt als een pluspunt.
 
Kijk en daarom vind ik het verstandig om als je een opleiding in Nederland wilt doen, er een te kiezen met een garantiefonds. Dus bij falen van de opleiding, medisch niet meer geschikt, na 2 jaar geen baan etc, krijg je je geld terug. Als je naar een presentatiemiddag of avond gaat, zal dit ook uitgebreid ter sprake komen ;).

Een voorbeeld, bij mij op de zweefvliegclub zitten een aantal gasten die op de KLS zitten. Deze gasten zijn:
1. Zeer arrogant.
2. Zijn elk weekend lam. (niks mis mee, maar elk weekend vind ik wel een beetje té)
3. Erg lui (op de club dan)
4. Kunnen niet van onze vrouwelijke leden afblijven.

Hiermee bedoel ik, dat ik ze erg kinderachtig vind en God mag weten hoe ze door de selectie zijn gekomen. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar je moet goed je zwakke kanten kennen en die, als ze er naar vragen, aan het licht laten komen.

Je moet niet vergeten dat op de KLS vaak jongens van een jaar of 18/19 zitten die zich nog voor een groot deel moeten vormen. In sommige gevallen uit zich dat in je eerste twee puntjes. Overigens vind ik puntje 4 vrij gezond.
 
Nou, ze zijn allang de 20 gepasseerd, maar whatever. Het gaat er bij mij om, dat ze zich nogal kinderachtig gedragen en zich dat, bij sommigen, uit in slechte resultaten met als gevolg dat je van opleiding ontheven kán worden. Wat betreft puntje 4, ik ben ook al 18 hoor en ook erg gesteld op het vrouwelijke geslacht, maar niet zoals zij, die twee vrouwelijke leden in principe hebben weggejaagd van de club, door niet-voor-herhaling-vatbare-reden;)

Maarjah, ik blijf bij mijn standpunt om je te richten op een school met garantiefonds als je in NL dat wil doen.
 
Kijk en daarom vind ik het verstandig om als je een opleiding in Nederland wilt doen, er een te kiezen met een garantiefonds. Dus bij falen van de opleiding, medisch niet meer geschikt, na 2 jaar geen baan etc, krijg je je geld terug. Als je naar een presentatiemiddag of avond gaat, zal dit ook uitgebreid ter sprake komen ;).

Een voorbeeld, bij mij op de zweefvliegclub zitten een aantal gasten die op de KLS zitten. Deze gasten zijn:
1. Zeer arrogant.
2. Zijn elk weekend lam. (niks mis mee, maar elk weekend vind ik wel een beetje té)
3. Erg lui (op de club dan)
4. Kunnen niet van onze vrouwelijke leden afblijven.

Hiermee bedoel ik, dat ik ze erg kinderachtig vind en God mag weten hoe ze door de selectie zijn gekomen. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar je moet goed je zwakke kanten kennen en die, als ze er naar vragen, aan het licht laten komen.


Je bedoelt zeker dat ze je rente betalen/voorschieten tot je wel een baan hebt?
 
Ja, dat bedoel ik. Bij medisch niet meer geschikt, falen bij opleiding krijg je wel gewoon je geld terug, bij een school met een garantiefonds, naar mijn weten hoor...
 
Back
Top