Vliegen op private jets

It's the View

New member
Hallo Airworkers,

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen wat het traject is om private jets te vliegen? Moet je hier ook ATPL halen of is CPL voldoende?


Gr, B.
 
Je vraag is nogal algemeen maar bijv. NetJets vraagt min. ATPL en 1500 uur. Vond het erg hoog en wellicht zijn er andere mogelijkheden.
 
Bizjets vliegen is wat anders dan het gewone airline vliegen. Erbij komen is moeilijker en gaat meestal via netwerken. ATPL is meestal wel vereist en ook ervaring is altijd meegenomen. Denk niet dat je er met een CPL en weinig uren bijkomt maar je kan het altijd proberen.
 
Het traject is niet anders dan anders...met 200hrs vers uit de school (met veel geluk dat wel..) op een Citation terechtgekomen.
Het ATPL/CPL hangt met name af of je onder een AOC vliegt ja of nee, of dat je een prive operatie vliegt...en dat is met name voor de linker stoel van belang.
Even kort gezegd met een Frozen ATPL heb je de juiste papieren om alle kanten op te gaan met een CPL/IR zul je beperkt zijn in je mogelijkheden-->geen captain worden op een bak >5,7ton kg. die op een AOC staat.

Hoop dat het wat duidelijker is.

Gr.
Afterburner
 
Weet niet hoe het er in Europa aan toe gaat, maar hier in de USA kun je er in het begin met een CPL mee komen, maar waarom? De betere salarissen en "quality of life" zijn meestal te vinden op de middelgrote en grotere jets, waar de werkgever relatief veel ervaring vraagt (1500 en meer uren voor een SIC positie) en een ATPL (vanwege de verzekering, etc)

Voor wat betreft het "zoeken" van zo'n baan:
It's not who you know, but who knows you!!
Oftwel, netwerken met die hap en maak nooit de fout om ergens met een slechte verstandhouding weg te gaan, want je zult versteld staan hoe klein de zakenwereld is, toch zeker als je in het wat grotere materiaal zit.

Heb zelf mijn bizjet banen "verkregen" door referenties van vorige werkgevers en piloten die al voor die bedrijven vlogen.

Here's my baby
http://www.airliners.net/open.file/1147438/M/
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties.

Ik zag gister de thread van OAT/NetJets dus ik was al enigzins tot de conclusie gekomen dat je met alleen CPL niet de "makkelijkste route" kiest...

@ T&G: nice office! :grijns:
 
Back
Top