Beste mensen,
momenteel ben ik bijna aangenomen voor de First officer program van de EPST. (moet alleen medisch nog doen) en zou in oktober/november kunnen beginnen met de opleiding. Aangezien ik nu al een goede baan heb zou het nogal een grote ommezwaai zijn. Dit is natuurlijk an sich geen probleem maar na alle verhalen hier op het forum van mensen die jaren thuis zitten met grote schulden lijkt het me toch verstandig een gefundeerde keuze te maken i.p.v. blindelings de droom na te jagen; ik moet er namelijk nogal wat voor opgeven.
De situatie is het volgende: momenteel 32 jaar, na opleiding +/-34 met de volgende uren:
PA28 Warrior/Archer VFR Flight Training 65 Hours
PA28 Arrow VFR Flight Training 24 Hours*
PA28 IFR Training 61 Hours
PA34 Seneca FNPTII Synthetic Flight Training 25 Hours
PA34 Seneca IFR Flight Training 25 Hours*
Boeing 737-700 Airline Jet Foundation Course (AJFC) incl. MCC at EPST 45 Hours
niet overdreven veel uren dus vraag is nu: is het realistisch hiermee een baan te vinden bij bijvoorbeeld Easy/Ryanair/Air Berlin/Transavia, zeker gezien mijn leeftijd. (ik heb wel m'n bachelor inmiddels gehaald dus niet helemaal verloren tijd )
ik heb ook niet de ambitie om ooit een 747 te vliegen (zou het natuurlijk ook niet afslaan) maar vliegen en ervoor betaald krijgen is voor mij al voldoende.
en verder vroeg ik mij af hoe bijvoorbeeld een gemiddelde werkweek eruit ziet voor een piloot; is het 5 dagen lang van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 van huis of zijn het dag- en nachtdiensten. dit zal waarschijnlijk verschillen per maatschappij maar mochten er mensen zijn die persoonlijke ervaringen hiermee hebben dan hoor ik het graag!
misschien heeft iemand ook een realistisch startsalaris voor de financiele berekeningen onder andere m.b.v. de excelsheet van IZ (super werk trouwens!) kortom alle info is welkom zodat ik de keuze zo gefundeerd mogelijk kan maken. bij voorbaat dank!
greetz sicko
momenteel ben ik bijna aangenomen voor de First officer program van de EPST. (moet alleen medisch nog doen) en zou in oktober/november kunnen beginnen met de opleiding. Aangezien ik nu al een goede baan heb zou het nogal een grote ommezwaai zijn. Dit is natuurlijk an sich geen probleem maar na alle verhalen hier op het forum van mensen die jaren thuis zitten met grote schulden lijkt het me toch verstandig een gefundeerde keuze te maken i.p.v. blindelings de droom na te jagen; ik moet er namelijk nogal wat voor opgeven.
De situatie is het volgende: momenteel 32 jaar, na opleiding +/-34 met de volgende uren:
PA28 Warrior/Archer VFR Flight Training 65 Hours
PA28 Arrow VFR Flight Training 24 Hours*
PA28 IFR Training 61 Hours
PA34 Seneca FNPTII Synthetic Flight Training 25 Hours
PA34 Seneca IFR Flight Training 25 Hours*
Boeing 737-700 Airline Jet Foundation Course (AJFC) incl. MCC at EPST 45 Hours
niet overdreven veel uren dus vraag is nu: is het realistisch hiermee een baan te vinden bij bijvoorbeeld Easy/Ryanair/Air Berlin/Transavia, zeker gezien mijn leeftijd. (ik heb wel m'n bachelor inmiddels gehaald dus niet helemaal verloren tijd )
ik heb ook niet de ambitie om ooit een 747 te vliegen (zou het natuurlijk ook niet afslaan) maar vliegen en ervoor betaald krijgen is voor mij al voldoende.
en verder vroeg ik mij af hoe bijvoorbeeld een gemiddelde werkweek eruit ziet voor een piloot; is het 5 dagen lang van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 van huis of zijn het dag- en nachtdiensten. dit zal waarschijnlijk verschillen per maatschappij maar mochten er mensen zijn die persoonlijke ervaringen hiermee hebben dan hoor ik het graag!
misschien heeft iemand ook een realistisch startsalaris voor de financiele berekeningen onder andere m.b.v. de excelsheet van IZ (super werk trouwens!) kortom alle info is welkom zodat ik de keuze zo gefundeerd mogelijk kan maken. bij voorbaat dank!
greetz sicko