Hulp/advies voor keuze

sicko

New member
Beste mensen,

momenteel ben ik bijna aangenomen voor de First officer program van de EPST. (moet alleen medisch nog doen) en zou in oktober/november kunnen beginnen met de opleiding. Aangezien ik nu al een goede baan heb zou het nogal een grote ommezwaai zijn. Dit is natuurlijk an sich geen probleem maar na alle verhalen hier op het forum van mensen die jaren thuis zitten met grote schulden lijkt het me toch verstandig een gefundeerde keuze te maken i.p.v. blindelings de droom na te jagen; ik moet er namelijk nogal wat voor opgeven.

De situatie is het volgende: momenteel 32 jaar, na opleiding +/-34 met de volgende uren:

PA28 Warrior/Archer VFR Flight Training 65 Hours
PA28 Arrow VFR Flight Training 24 Hours*
PA28 IFR Training 61 Hours
PA34 Seneca FNPTII Synthetic Flight Training 25 Hours
PA34 Seneca IFR Flight Training 25 Hours*
Boeing 737-700 Airline Jet Foundation Course (AJFC) incl. MCC at EPST 45 Hours

niet overdreven veel uren dus vraag is nu: is het realistisch hiermee een baan te vinden bij bijvoorbeeld Easy/Ryanair/Air Berlin/Transavia, zeker gezien mijn leeftijd. (ik heb wel m'n bachelor inmiddels gehaald dus niet helemaal verloren tijd;) )
ik heb ook niet de ambitie om ooit een 747 te vliegen (zou het natuurlijk ook niet afslaan) maar vliegen en ervoor betaald krijgen is voor mij al voldoende.

en verder vroeg ik mij af hoe bijvoorbeeld een gemiddelde werkweek eruit ziet voor een piloot; is het 5 dagen lang van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 van huis of zijn het dag- en nachtdiensten. dit zal waarschijnlijk verschillen per maatschappij maar mochten er mensen zijn die persoonlijke ervaringen hiermee hebben dan hoor ik het graag!
misschien heeft iemand ook een realistisch startsalaris voor de financiele berekeningen onder andere m.b.v. de excelsheet van IZ (super werk trouwens!) kortom alle info is welkom zodat ik de keuze zo gefundeerd mogelijk kan maken. bij voorbaat dank!

greetz sicko
 
Beste Sicko,

Ook ik ben door de selectie van het FO-programma heengekomen en voornemens eind oktober te starten. Ik herken je twijfel wel ergens, maar dat is nu juist waarom ik persoonlijk voor EPST heb gekozen: omdat ze (zeggen) je naar een baan toe te begeleiden. Het feit dat "job placement" als laatste onderdeel in het trainingstraject staat, was voor mij van doorslaggevende betekenis om het avontuur aan te gaan.

Ikzelf ben net 2 weken 29 (dus geen Oxford meer mogelijk) en heb ook goed lopende job/bedrijfje, maar wat dat betreft is het me de ommezwaai wel waard.

Hebben we elkaar misschien ergens in de selectieprocedure gezien (simulatorselectie?)

groeten
 
Sicko, bedankt voor je complimentje.

Ik begrijp dat het FO-programma van EPST een stuk goedkoper is dan de originele opleiding via Oxford, wat het in ieder geval makkelijker maakt om eventueel een type rating op eigen kosten te doen na de opleiding.

Op zich is er geen betere tijd dan nu om te gaan vliegen (de scepsis van de afgelopen jaren is nu door de enorme vooruitzichten eindelijk een beetje weg), maar de toekomst kan niemand voorspellen.

Na je opleiding kan je eens een maandje of twee flink gaan solliciteren, kijken wat voor vissen je vangt en wat de respons is. Mocht geen enkele airline bijten (en ook de aan EPST geliëerde airlines om wat voor reden niet geïnteresseerd zijn) dan kan je altijd nog overwegen om een type rating te kopen, opent weer nieuwe deuren.

De startsalarissen in m'n excelsheet zijn realistisch te noemen. Natuurlijk zijn er ook airlines met hogere startsalarissen, maar daar kan je je inschatting natuurlijk niet op baseren.
 
Klopt inderdaad. De markt is extreem goed op het moment. Ikzelf heb ook EPST doorlopen en had binnen een maand na ontvangen van m'n license van de CAA mijn eerste sollicitatie. (werd ook een baan!)

De EPST'ers zijn gemixed bij OAT met onze engelse vrienden. Wij hadden engelse in de klas van goed in de 30 die na de opleiding gemakkelijk geplaatst zijn. (RYR bv) De oudste EPST'er in onze klas was meen ik 27 of 29. Ook die zal gemakkelijk geplaatst worden. Gewoon omdat het opleidingsniveau goed is en de markt helemaal. Vergeet niet dat OAT een dikke vinger in de pap heeft qua plaatsing.

Hoop dat dit je iets helpt... :rt:
 
Hartelijk dank voor alle reacties, het een en ander is in ieder geval een stuk duidelijker geworden en dat komt mijn gemoedsrust zeker ten goede. Zoals ik het nu begrijp uit de reacties hier en andere bronnen staat de opleiding hoog aangeschreven dus zit dat wel goed. nu nog even de financiering rond krijgen.

thnx!
 
Je zal zien dat er meer mensen zijn in die situatie dan je denkt, ttz, vaste baan, iets ouder...
Ik zit in dezelfde situatie als jij maar we gaan toch gezellig door. En we komen er wel....
 
Hoi Sicko,


Er zitten er inderdaad meer in hetzelfde schuitje als jij... ik bijvoorbeeld (ben alleen iets jonger, wordt in november 30). Onlangs ook het besluit genomen m'n droom achterna te gaan.

Sta op het punt om me aan te melden voor het FO Programma, en hoop (deels) toegelaten te worden op basis van de selectie van OAT, maar dat hangt er nog even om. Misschien komen we elkaar dan nog tegen in Denemarken.
 
Back
Top