Stella en KLM?

Je kunt de BC ook 'omzeilen' door eerst 300 uur te maken bij een andere airline (mits NLS, EPST of Martinair als opleiding. Dan hoef je de BC niet te doen en mag je direct het aanname traject in stappen. Voor sommigen dan ook de reden om bij een andere airline te beginnen terwijl ze waren uitgenodigd voor BC.

Krijg net de aanvulling dat 300 uurs eis alleen voor NLS schijnt te zijn... (of KLu)
 
De reactie van KLM hierop:

De reactie van KLM hierop:

Geachte heer,

De KLS is de preferred supplier als het gaat om vliegers voor de KLM. De KLS gaat 180 kandidaten opleiden op jaarbasis. De behoefte als het gaat om nieuwe vliegers voor de KLM ligt de komende jaren op ruim 200. Dat is althans de huidige planning. Dat betekent dat de KLS niet geheel kan voldoen aan de vraag. Naast het aannemen van ervaren vliegers, doet de KLM een proef met een aantal ab initio leerlingen van andere vliegscholen, zoals Martinair Vliegschool, EPST, NLS en Stella. Om voor die proef in aanmerking te komen moet je allereerst voorgedragen worden door de school, omdat de KLM de betere leerlingen wil. Daarnaast moet er een aanvullende cursus op de KLS met succes worden afgesloten. Aansluitend kan de selectie voor verkeersvlieger bij de KLM aanvangen.
De proef wordt met iedere school geevalueerd. Er is dus zeker nog geen sprake van een definitieve samenwerking, maar zolang er behoefte is zullen we wel gebruik maken van andere resources dan de KLS.
Duidelijk mag zijn dat de KLS de grootste kans geeft op een baan bij de KLM. Ik hoop dat dit uw vraag beantwoordt en wens u succes met maken van uw keuze!

Met vriendelijke groet,

Captain A. Dxxx
Pilot Recruitment Manager KLM FLight Operations


Een mooi en duidelijk verhaal dus. Er straalt wel een beetje arrogantie van uit, maar aangezien er ook meer mensen zijn die bij de KLM willen werken dan ze kunnen aannemen zou je ook dom zijn als je niet de beste uitkiest. Simpel: gewoon naar de KLS óf zorgen dat je de beste op een andere NL school bent als je naar de KLM wilt :)
 
Stella een contract met easyjet.....mochten ze willen. Dat klopt echt niet. De enige Low times die easyjet aanneemt komen via CTC. Een tijd geleden zijn er een paar binnengekomen via GECAT maar dat gebeurt ook geen tweede keer meer. Dus ik weet niet waar stelle deze info vandaan haalt?

Ik denk dat vliegscholen regelmatig de woorden Contract en CONTACT door elkaar halen. Als ze contracten hebben, waarom mag je die niet even inzien?
 
Goed punt , ja spraakverwarring al dan niet gemengd met een verstoord wereldbeeld....

Om je nou na je opleiding - die was al niet gratis- zonder enige vorm van garantie op wat dan ook voor 13 mille een poot uit te laten draaien alleen omdat die koffiemolen dan eventueel blauw is?Het zijn je eigen centen hoor , en niet die van klm of je vliegschool.

" Da's wel heel banaal , Jaap"

Ja.
Maar wel waar.
 
Goed punt , ja spraakverwarring al dan niet gemengd met een verstoord wereldbeeld....

Om je nou na je opleiding - die was al niet gratis- zonder enige vorm van garantie op wat dan ook voor 13 mille een poot uit te laten draaien alleen omdat die koffiemolen dan eventueel blauw is?Het zijn je eigen centen hoor , en niet die van klm of je vliegschool.

" Da's wel heel banaal , Jaap"

Ja.
Maar wel waar.

Ik vind het op zich een goed initiatief. Niemand dwingt je om het te doen. Er is gewoon een optie bij. Wat ik wel minder vind is dat je voor die 13.000 geen garantie hebt. Je mag dus een cursus doen waarvoor je 1. kunt falen of 2. waarna je alsnog niet door KLM geselecteerd wordt. Dan vind ik 13.000 nog wel veel geld voor een blauwe droom..

Een vraag die zo bij me opkomt: Ryanair neemt o.a. mensen aan die zelf de TR betalen. Zijn daar wel afspraken voor? Of is dat ook een gevalletje van: Haal eerst die type maar, en dan kijken we wel of we je willen hebben.. Of is daar wel een afspraak dat áls je je type haalt je ook gegarandeerd aan de slag mag?
 
Ik vind het op zich een goed initiatief. Niemand dwingt je om het te doen. Er is gewoon een optie bij. Wat ik wel minder vind is dat je voor die 13.000 geen garantie hebt. Je mag dus een cursus doen waarvoor je 1. kunt falen of 2. waarna je alsnog niet door KLM geselecteerd wordt.

NEOS, van welke planeet kom jij? 13 duzend euro betalen om een kans te krijgen dat je misschien op selectie mag komen om voor iemand te gaan werken?
 
Is op een totaal kostenplaatje van 140.000 Euro, op je 22e met 180 uur total time, geen slechte toevoeging. Kosten/baten + kansberekening dat je op die manier op je 22e binnenkomt bij de KLM. Na paar maanden in dienst krijg je 12K van de KLM ter compensatie van je studiekosten. Kom je niet in dienst valt die 13K "relatief" mee op je totale schuld.

Pilootje in NL spelen is een richkids sport. Simpel. Dus kraagje van je polo omhoog, op naar de ABN in de BMW van paps, en een week later op de hockey roepen dat je KLM piloot in spe bent. Priceless.

FD
 
NEOS, van welke planeet kom jij? 13 duzend euro betalen om een kans te krijgen dat je misschien op selectie mag komen om voor iemand te gaan werken?

Dude relax, als jij Nederlands kan lezen had je kunnen zien dat ik er neer zet dat ik het een goede zaak vind dat een school je zo veel mogelijk opties aanbied! Niet zo fel reageren. Ik vind het ook raar dat je voor 13.000 euro geen garantie o.i.d. krijgt.

Denk daarbij wel dat een school als Stella, NLS of EPST ca. 20.000 euro goedkoper is dan de KLS. Je zou het dus ook als 7.000euro korting kunnen zien als je de cursus mag doen.. :grijns:;)
 
Last edited:
Mwa. KL heeft lang genoeg in het wereldje gezeten om een mening te mogen hebben waar ik naar zou luisteren. En ik wil wel toegeven dat het hele idee van een brug opleiding een grote financiele slimme zet is, van volwassen managers voor wannabe kinderen. Kan je namelijk garanderen dat een KLS'er, een RVDS'er en een vliegclub Rotterdammer allemaal het zelefde JAA brevetje hebben. En dat 180 uur echt 180 uur is.

Zo, nu eerst nog een Vodkatje.

FD
 
Mwa. KL heeft lang genoeg in het wereldje gezeten om een mening te mogen hebben waar ik naar zou luisteren. En ik wil wel toegeven dat het hele idee van een brug opleiding een grote financiele slimme zet is, van volwassen managers voor wannabe kinderen. Kan je namelijk garanderen dat een KLS'er, een RVDS'er en een vliegclub Rotterdammer allemaal het zelefde JAA brevetje hebben. En dat 180 uur echt 180 uur is.

Zo, nu eerst nog een Vodkatje.

FD

Helemaal mee eens. Ik heb ook nooit gezegd dat ik het niet eens ben met KL. En de KLS zal hier ook wel een beetje achter zitten. Die moeten natuurlijk ook betaald krijgen voor de extra uren die daar worden gemaakt. Ik denk dat je het het best kunt omschrijven als een (erg dure) grading. Maar ik ben wel benieuwd naar de details. Want die ken ik niet...
 
Laat me niet lachen. De ene 180 zit gevaarlijk dicht bij die andere 180 daar ze allebei blijkbaar een JAA CPL eruit wisten te slepen en dus aan de zelefde "hoge" standaard voldoen.

Wil hier wel aan toevoegen dat de ab initios die ik van de KLS heb zien afkomen inderdaad nagelscherp zijn voor het grootste gedeelte, en as "airline ready" as it gets met 180 uur zijn. Maar het nivo zit nou niet bepaald mijlen ver boven dat van iemand anders met een JAA CPL met 180 uur.
 
Last edited:
Was juist hetzelfde aan het denken...

CPL niveau is CPL niveau met die 180u...
Je gaat me niet wijsmaken dat je met 20u ME uit een integrated opleiding de zaken voor elkaar hebt.
Dan begint het pas.
 
Een vraag die zo bij me opkomt: Ryanair neemt o.a. mensen aan die zelf de TR betalen. Zijn daar wel afspraken voor? Of is dat ook een gevalletje van: Haal eerst die type maar, en dan kijken we wel of we je willen hebben.. Of is daar wel een afspraak dat áls je je type haalt je ook gegarandeerd aan de slag mag?

Na het assessment krijg je een trainings contract dat ingaat op de dag van je base check. Verder wordt je gewoon behandeld als ieder ander in dienst, ook tijdens de training.
Het is echter wel mogelijk dat het contract niet bekrachtigd wordt, omdat je onverhoopt de opleiding moet afkappen door slechte resultaten of door niet op standaard zijn. Uiteraard kan het contract worden afgebroken tijdens de line training als er onvoldoende progressie wordt getoond.

Maar goed dit is volledig off topic...
 
Last edited:
Back
Top