De KLM kijkt nog wel naar Dreamliners en Airbus A350, voor orientatie van de vervanging van de MD-11, later in de tweede tijdtermijn ook Airbus A330's. In elk geval vallen de 747-8's en Airbus 380 af als de kandidaten voor de vervanging van de 747-400's, die worden in deze optie vervangen door Boeing 777-300's.
In deze situatie kan de KLM-AF beslissen dat alle 10 pax-MD-11 worden omgebouwd tot freighters. In mijn optie zie ik de KLM in de eerste fase 15 Boeing 787-9 Dreamliners in de vloot om op de routes waar MD-11 nu vliegt. Daarna paar jaren later (2018-2020) breidt de KLM uit met 20 Boeings 787-8 en 10 Boeings 787-10 voor vervanging van de Airbus A330's en mogelijk ook oudere 777-200ER's. Dan heeft de KLM in de toekomst mogelijk hele grote 787-vloot in plaats van 4 verschillende types, dat scheelt de KLM-AF veel euro's aan onderhoud en opleiding van de piloten.
Dit is maar een voorbeeld, dus is niet echt bedoeld. Boeing 747-8 maakt wel een goede kans voor KLM-AF, minstens alleen voor de cargo-afdeling als freighter. In ieder geval doet 777 heel erg goed bij de KLM op ICA-bestemmingen. Volgens mij maakt de Airbus A350 wel een goede kans, maar is veel kleiner geacht voor de KLM, wel voor Air France is een erg goede kandidaat om Airbussen A330 en A340 te vervangen.
Wat mij betreft de Europa-vloot kijkt de KLM nog wel naar opvolgers van Fokker-vloot, verkeert lang nog in orentatiefase. Rekkof maakt een goede kans om de orders van de KLM-AF in de boeken te schrijven. Bombardier, Sukhoi en Chinese vliegtuigbouwe (ARJ-75) maken ook een goede kans.
De oude 737-300's en 737-400's worden op dit moment vervangen door mix van tientallen Boeings 737-700's (optie op 7 stuks) en 7 Boeings 737-800's. KLM heeft nu 20 toestellen van 15 -800's en 5 -900's, allemaal worden ook met Blended Winglets gemaakt. Maar verder in de toekomst kijkt de KLM-AF met argusogen naar opvolgers van Airbus A320's en Boeing 737's Next Generation., minstens na 2015. We weten nu nog niet zo veel over die opvolgers. KLM wil graag flexibele Europa-vloot van 100-250 pax, als het aan KLM-AF ligt.