discussie vlootvernieuwing KLM

De KLM kijkt nog wel naar Dreamliners en Airbus A350, voor orientatie van de vervanging van de MD-11, later in de tweede tijdtermijn ook Airbus A330's. In elk geval vallen de 747-8's en Airbus 380 af als de kandidaten voor de vervanging van de 747-400's, die worden in deze optie vervangen door Boeing 777-300's.
In deze situatie kan de KLM-AF beslissen dat alle 10 pax-MD-11 worden omgebouwd tot freighters. In mijn optie zie ik de KLM in de eerste fase 15 Boeing 787-9 Dreamliners in de vloot om op de routes waar MD-11 nu vliegt. Daarna paar jaren later (2018-2020) breidt de KLM uit met 20 Boeings 787-8 en 10 Boeings 787-10 voor vervanging van de Airbus A330's en mogelijk ook oudere 777-200ER's. Dan heeft de KLM in de toekomst mogelijk hele grote 787-vloot in plaats van 4 verschillende types, dat scheelt de KLM-AF veel euro's aan onderhoud en opleiding van de piloten.
Dit is maar een voorbeeld, dus is niet echt bedoeld. Boeing 747-8 maakt wel een goede kans voor KLM-AF, minstens alleen voor de cargo-afdeling als freighter. In ieder geval doet 777 heel erg goed bij de KLM op ICA-bestemmingen. Volgens mij maakt de Airbus A350 wel een goede kans, maar is veel kleiner geacht voor de KLM, wel voor Air France is een erg goede kandidaat om Airbussen A330 en A340 te vervangen.

Wat mij betreft de Europa-vloot kijkt de KLM nog wel naar opvolgers van Fokker-vloot, verkeert lang nog in orentatiefase. Rekkof maakt een goede kans om de orders van de KLM-AF in de boeken te schrijven. Bombardier, Sukhoi en Chinese vliegtuigbouwe (ARJ-75) maken ook een goede kans.
De oude 737-300's en 737-400's worden op dit moment vervangen door mix van tientallen Boeings 737-700's (optie op 7 stuks) en 7 Boeings 737-800's. KLM heeft nu 20 toestellen van 15 -800's en 5 -900's, allemaal worden ook met Blended Winglets gemaakt. Maar verder in de toekomst kijkt de KLM-AF met argusogen naar opvolgers van Airbus A320's en Boeing 737's Next Generation., minstens na 2015. We weten nu nog niet zo veel over die opvolgers. KLM wil graag flexibele Europa-vloot van 100-250 pax, als het aan KLM-AF ligt.
 
Lariekoek, over de regionale vloot wordt deze maand besloten en sukhoi en de chinezen zitten helemaal niet meer in de race, alleen nog EMB en CRJ

Snap overigens geen r. van je zinsbouw dus misschien ligt het daaraan;
 
Last edited:
.. Rekkof maakt een goede kans om de orders van de KLM-AF in de boeken te schrijven..

Rekkof?? Gaan ze nog iets doen met dat Fokker doe-het-zelf-pakket op Lelystad dan? Is al jaren sprake van, maar je hoort/leest nooit iets concreets.
 
Die EMB (oeps wat zeg ik nou) is voor de korte termijn, en dan voor een jaar of vier/vijf. Lange termijn zijn alle opties nog open.
 
Wat ik tijdens een lezing van een oud testvlieger van fokker(F70/100) hoorde was dat Rekkof waarschijnlijk nooit een succes kan worden omdat het niet de 'after-sales zekerheden' kan bieden die grotere bouwers wel hebben. Voor het geval er dingen niet kloppen waar de bouwer voor moet opdraaien, dan is zo'n kleine bouwer als Rekkof niet erg betrouwbaar(omdat ze nog nooit iets hebben kunnen laten zien)
 
Zal altijd minder zijn dan F1500 omdat de mengverhouding 80 seater / 100 seater in het Duin- en Kruidberg akkoord dit functie bestandsdeel als maximum heeft (>75% 100 seater). De 190 vervoert omstreeks 98 man. Zou onverhoopt de 195 geïntroduceerd worden, dan wordt het een ander verhaal, omstreeks 110 stoelen (122 max maar dan praat je denk ik over Zuid Amerikaanse pich standen, ergo, voor kleine mensjes bedoelt).
De kist zal ook voor Capt Embraer in blok IV terecht komen. Interessanter is wat er gebeurt met de binding van de mensen die in eerste instantie in het project stappen om de Embraer divisie van de grond te krijgen. (Schreef ik "EMbraer"?, ik bedoel natuurlijk "X100).
 
Die EMB (oeps wat zeg ik nou) is voor de korte termijn, en dan voor een jaar of vier/vijf. Lange termijn zijn alle opties nog open.

Politieke praat. Als de X100 (EMB if you like) het netjes gaat doen (fuel/payload/range/dependancy wise) dan zal geen CEO Cityhopper een mega investering goedgekeurd krijgen door de board of directors. Maar als je nu aan het onderhandelen bent met een paar fabrikanten, bijvoorbeeld Bombardier en Embraer, en één van die partijen meldt omstreeks 2013 een bere interessant product in de markt te gaan zetten (bijvoorbeeld een C-series), dan maakt het je onderhandelingspositie als airline wel veel sterker als je die fabrikanten het gevoel geeft t.z.t daarin geïnteresseerd te zijn. En dat levert ons dan waarschijnlijk weer wat miljoenen op met de komende deal. Maar tussen ons gezegd en gezwegen: het komt, het ziet, het gaat overwinnen.
 
Aah, ik had begrepen dat er meer dan 100 stoelen in zouden gaan komen, en er zodoende iets van 1650 uit zou rollen, komt ie trouwens ook met espressoapparaat standaard?
 
Maar als je nu aan het onderhandelen bent met een paar fabrikanten...

En aan het onderhandelen met de vliegers... We moeten ons dus niet voor minder dan F1500 het bos in laten sturen in het kader van die lange termijn van jou.
 
Die EMB (oeps wat zeg ik nou) is voor de korte termijn, en dan voor een jaar of vier/vijf. Lange termijn zijn alle opties nog open.
Oei oei oei jij brengt het nieuws bijna nog sneller naar buiten dan er op SPL Oost is besloten.
Leuk hoor een EMB 190 maar waarom dat nu voor 4 jaar nog moet gebeuren???????
Was het niet iets voordeliger geweest als men voor die 4 jaar was gaan shoppen in de Mojave woestijn? Er schijnen nogal wat puike ex American exemplaren te staan en die hadden dan mooi de oude KLC exemplaren kunnen vervangen. Goed, die hebben dan ook wel een update nodig maar dat is nog altijd vele malen voordeliger dan deze nieuwe EMB 190 aan te schaffen. Daarnaast kunnen er weinig KLM wensen worden doorgevoerd omdat deze kisten over 4 jaar worden doorgeschoven naar Regional (kosten technisch dan toch aantrekkelijk voor KLC?). Ben ik nu echt het pad kwijt of heb ik ergens een economisch hoofdstukje gemist?
 
EHAM, 1: je hebt gelijk als je stelt dat er nog geen formeel besluit genomen is. Theoretisch kan er nog altijd geïnvesteerd worden in de F70/100 vloot door minder oude toestellen aan de vloot toe te voegen. Maar dat is dan ook precies lading dekkend: "Minder Oud". De weg van de F70/100 vloot is doodlopend zolang Rekkof niet van de grond komt (letterlijk).
2: Ja, nieuwe toestellen (laten we die "X100" noemen) zijn in eerste instantie duurder dan de 2e handsjes uit punt 1. Maar niet als je die kistjes laat afschrijven over een periode van 4 jaar met een leuke "inruil korting" dan wel over een langere periode om dat je ze toch blijft vliegen. De winst zit hem dan in betrouwbaarheid, verbruik en onderhoud. Even los van het gegeven dat de klant het nieuwe toestel als "netter" zal gaan ervaren.
3: Het is helemaal niet erg als er op dit forum gespeculeerd wordt over de aard van de "X100". Zelf weet ik ook helemaal niet zeker of dit wel of niet de EMB190 gaat worden. Maar ik denk het van wel, afgaande van een aantal vaste variabelen die het leven nu eenmaal rijk is. Mijn mening is echter ook maar dat: een mening en geen enkele garantie op wat er nu wel of niet gaat gebeuren. Maar daar is naar mijn mening (he, daar is ie weer) zo'n bulletin board als dit ook voor. Officiële berichten kunnen we allemaal wel in de krant en op "Luchtvaartnieuws.nl" lezen.
 
En aan het onderhandelen met de vliegers... We moeten ons dus niet voor minder dan F1500 het bos in laten sturen in het kader van die lange termijn van jou.

Dan denk ik toch net iets anders als jij over de onderhandelingen: Duin- en Kruidberg was natuurlijk een geef en neem spelletje tussen KLM en VNV. Eén van de dingen die KLM geregeld wilde zien was de inschaling van een nieuw type bij KLC. De waarderingsformule die daar uit is komen rollen ligt al vast en lijkt mij daarom dus niet onderhandelbaar. Het enige punt van discussie zal zijn of de toegevoegde toestellen mee tellen in de mengverhouding van de Fokker vloot of een geheel eigen telling gaan krijgen. Als dat het geval is, dan moet er een berekening los gelaten worden op de waardering van de EMB190: er zitten n.l. meer dan 80 stoelen, maar minder dan 100 stoelen in (ik geloof iets van 98). Dus dient er dan een functie pay uit te rollen die erg dicht tegen de 1500 aan zal kruipen, maar geen 1500 zal zijn. Tot het moment dat een EMB195 aan de vloot wordt toegevoegd, dan kruipt de waardering op, of wellicht zelfs over, de 1500.
 
Dan tel jij anders dan ik. Met pitch 31" (zoals de stoelen in onze Fokkers) gaan er 106 stoelen in een EMB 190, en in een 195 gaan er 118. Nu was FP 1500 afgesproken voor 110 stoelen, dus heb je wel een beetje gelijk. Volgens D&K zou je dan uitkomen op FP 1433 voor de EMB 190.

Maar ik denk dat het zal uitdraaien op een gecombineerde 190/195 vloot. En als wij nou onze eis van max 110 stoelen op de 195 (uit D&K) eens laten varen, dan moeten we toch op een fixed FP1500 kunnen uitkomen voor die functie, of niet dan? (En in de blok V systematiek een blok 750 ter grootte van het aantal co's op dit type, even niet vergeten ook)
 
De Embraer pitch is zeer ruim in de cabin uiteraard is het net wat de maatschappij voor pitch installeert. Maar wij vlogen de E170 met een 76 pax config en daar zat evenveel ruimte in als bij de KLM in business class op de 73.
 
Dan ben ik eigenlijk ook nog benieuwd wat er met de UK captains gaat gebeuren!

Gaan die de nieuwe "X-100" vliegen? Of blijven ze op de Fokkers kachelen tot die er allemaal uit gaan?
 
die uk captains kwamen toch onderaan de senioriteitslijst?

dan worden die pas baas x100 als ze daar aan toe zijn..
 
Degene die geen KLM contract hebben staan niet eens op de senioriteitslijst.

Ze kunnen wel Binnen Cityhopper schuiven en bijv. van Baas 50 naar Baas 100 of van Co 100 naar Baas 100 en daarmee omzeilen ze de KLM Senioriteitslijst. Daarom ben ik benieuws of ze ook naar de X100 kunnen straks.
 
Back
Top