ME & IR verlengen

?

?

HAHAHA...:haha: :haha: :haha:

Als je de theorie van de kist, het weer, de performance, flightplanning etc etc niet goed genoeg beheerste werd er nieteens ingestapt en kon je een nieuwe datum voor je examen afspreken met OPS!

Er werd op de NLS echt niets weggegeven!Tenminste, niet in Beek.

En trouwens, ik pretendeer ook helemaal niet dat andere scholen niet goed zouden zijn! Ik geloof best dat andere scholen ook goed, gezellig of wat dan ook zijn. Het gaat hier om een renewal/profcheck ná de opleiding.

Maar jij zal wel gelijk hebben..:rt:
 
je hebt het over kls en nls examinatoren, maar deze mensen nemen ook examens af voor andere scholen...

Als er iets niet goed is met de theorie, weer, etc is het logisch dat je niet weg gaat. Ken jij gevallen waar dit wel gebeurt dan?
 
JAR FCL Part 1 (Aeroplane) Section 1 Subpart D zegt hierover het volgende:

Type rating and Multi-engine class rating:
Validity 1 year

1 route sector with examiner and any refresher training requirement determined by NAA.

Opm. voornoemde heeft alleen betrekking op MEP renewal en NIET ME-IR renewal.
 
Thumbs, ik vind dat je met een aantal opmerkingen hier wel erg kort door de bocht gaat.

Wanneer je je papiertje net gehaald hebt, kom je net uit een trainingsomgeving. Natuurlijk ligt je prestatie dan hoger, dan wanneer je een jaar (bijna) niet op de kist gevlogen hebt en een profcheck moet doen.

Helaas is het vliegen in Nederland onbetaalbaar geworden. Ik vind best dat een examinator DAAR ook rekening mee kan houden. In een ideale wereld zouden er multi engine jobs in de kleine luchtvaart beschikbaar zijn. Helaas is dit geen ideale wereld en zijn die jobs er niet. Het is dus bijna onmogelijk om het niveau dat je net nadat je je initiële ME-IR gedaan hebt, te handhaven.

Kun je mij vertellen hoe jij dit zou regelen dan?
 
?

?

Deels gelijk in!

Maar toch vind ik dat je niet een examennivo mag verlagen omdat de vlieger niet gevlogen heeft afgelopen jaar! Je moet als vlieger aan bepaalde standaarden voldoen, klaar! Niet examencriteria aanpassen aan de gevlogen uren per jaar van de vlieger!

Het kan toch zeker niet waar zijn dat je even wat minder goed bent omdat het zo duur is?Deze beste jongen mag van betreffende examinator volgende week dus een kist huren en 's nachts, single pilot over de alpen heen..... Mag jouw vriendin bij hem instappen voor die vlucht?? Met als excuus dat ie misschien wel ietsjes minder goed is en wat lichter is geexamineerd, maar dat kwam alleen omdat vliegen tegenwoordig zo duur is geworden?:haha:

Dat vliegen een duur grapje is wist je als alles goed is ook wel toen je ermee begon. Helaas is de markt niet zo dat je even 30 uur seneca vliegt om current te blijven, dat weet ik ook wel.
 
Last edited:
Deze beste jongen mag van betreffende examinator volgende week dus een kist huren

Het zou mij verbazen als je na zo'n mickey mouse examen de BE76 solo (278,- per uur) mee krijgt.

wat lichter is geexamineerd

In een worst case scenario kun je als examinator (dus) te maken krijgen met een kandidaat, die in de voorafgaande 12 maanden überhaupt niet gevlogen heeft :(

M.a.w. ik snap de examinatoren niet :duh:
 
Ergens heb je wel gelijk, maar deze MEP was dus zoals gezegd NA het vertonen van de ME-IR skills op de sim en daar wordt niet lichter geexamineerd.
Bovendien, het feit dat je het specifieke vliegtuig niet door en door kent betekent niet dat de MEP skills niet goed moeten zijn. Enige wat je dan doet is circuitjes vliegen, steep turns stalls etc. Ook N-1.

Als je per twin een aparte rating moet halen dan moeten ze de reglementen aanpassen. Als jij in een Cessna 152 je PPL hebt gehaald mag je puur volgens de reglementen ook in een Piper Arrow vliegen.

Voordat je zo'n kist überhaupt mee krijgt, of 't nou een SEP of een MEP is, moet je een checkout vlucht doen voor de verzekeringen. Dat is althans mijn ervaring.
 
checkout vlucht doen voor de verzekeringen

In een verzekeringspolis staat meestal "anyone pilot approved by insured" al dan niet aangevuld met een min. aan vliegervaring en add-on rating (IR)

Het enige wat verzekeraars (dus) verlangen is een geldige class rating, medical, recent (class) experience en (e.v.t.) min. (class) vliegervaring.

Afgezien van de min. vliegervaring is dit hetgeen de wet voorschrijft.

M.a.w. polishouders hebben (geheel) de vrije keus aan wie zij WEL of NIET een kist meegeven.

Dat is althans mijn ervaring

Voor newbies en lowtimers is dit correct.

Eenmaal je goed bent ingeburgerd in het luchtvaartwereldje (ons kent ons), over een ruime vliegervaring beschikt :D, krijg je zo wat alles mee wat maar vleugels heeft :grijns:
 
Back
Top