ME & IR verlengen

Roderik

New member
goedemorgen, ik moet nu voor de eerste keer mijn brevet verlengen.
mijn ME & IR verloopt aan het einde van deze maand!
wie heeft er tips waar ik deze het best kan verlengen?
en hoe ik dit precies moet doen, en waar moet ik rekening mee moet houden.
ik heb een portugees brevet.
kan ik dan wel gewoon in NL een profcheck doen?
alle info is welkom.
alvast bedankt!

gr Roderik
 
Ik ben ook wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Bijbehorende kosten etc.

Alvast bedankt,
 
..ben je lekker op tijd mee dan, als ie over een maand al verloopt..

Hoop dat je in het afgelopen jaar nog wel wat gevlogen cq. gesimt hebt?

succes..
 
Overdreven ook, want na het verlopen van je ME-IR heb je nog 3 maanden om de boel te verlengen. Daarna wordt het lastiger, opnieuw examen doen etc. Maar binnen die 3 maanden geen centje pijn.
 
dacht dat je hem zo kon laten verlopen maar dat je binnen 5 jaar dan een profcheck moest doen. Of geld dit mischien alleen voor je cpl
 
Heb een keer gehoord dat je in rotterdam je me+ir kan verlengen op de sim, bedrag viel erg mee.

Heb dit gehoord van een jongen die dat daar gedaan heeft, als je geinteresseerd ben kan ik hem even voor je bellen.
 
Aangezien ik ook nog steeds zoek naar een stekkie om mn brevet te vernieuwen (zelfde soort) ben ik ook benieuwd wat hierzo wordt aangeraden.

Thanks

ps, Roderik, volgens mij zaten wij tegelijkertijd in LPEV :)
 
Het gaat niet om het feit dat je hem mag laten verlopen, het gaat om de attitude. Het ding kostte je verdomme een ton. Die houd je gewoon bij! Het is ZEKER een vraag bij Trans, KLM of welke club dan ook of je nog gevlogen hebt, waarom je hem hebt laten verlopen en je dus geen reet hebt gedaan...

staat gewoon sloppy!

anyway, zelf weten

mazzel!
 
Roderik,

Je kunt zoals al eerder aangegeven je ME en IR profcheck op een Stimulator doen.
Dit is wel om-en-om. Dus doe je het dit jaar in een sim, volgende check moet in het vliegtuig gebeuren waarna de sim weer voldoende is het jaar daarna.

Als je bevoegdheid langer dan een jaar is verlopen maar korter dan 3 jaar. Dan is aanvullend 3 uur extra training vereist alvorens je een profcheck kan doen.

Hieronder is een stukje tekst van Flightware. Ze hebben een KingAir 200 sim en nemen bovenstaande checks af.

"Hierbij wat algemene informatie over de JAA Prof Check ME-IR. Deze Prof Check volgens JAR-FCL is uiteraard ook geldig voor andere authoriteiten, zoals b.v. de CAA.

Wij rekenen voor de Prof Check m.i.v. 1-1-2007 ME-IR 395 EUR. Dit bedrag is all-in (btw, examinator, aanvraag IVW en 1 uur Simulator).

Voor de gelijktijdige verlenging van de MEP (Class Rating), vlieg je aanvullend met de examinator 30 minuten op EHLE met een BEECH-76 Duchess. De kosten van de Dutchess zijn ca. 215 EUR all-in. Alleen moet je de landingsgelden nog extra betalen bij de luchthavendienst.

Het is mogenlijk dat mensen die toch niet actueel MEP vliegen kunnen volstaan met alleen de Prof Check op de Simulator. De bevoegdheid ME-IR is dan uiteraard weer geldig voor een jaar maar je kunt/mag niet actueel Piston Twin vliegen. Voor degene die alleen hun papieren geldig willen houden, v.w.b. evt. sollictaties, is dit uiteraard interessant. In andere landen, b.v. Engeland (CAA), is dit normaal en overeenkomstig JAR-FCL. Als je een Type Rating op b.v. een B737 gaat halen dan is de entry requirement o.a. een geldige ME-IR bevoegdheid en is de Class Rating MEP niet relevant!

Het zal duidelijk zijn dat in de simulator het IF-vliegen aan bod komt (departure, steep turn, stall recovery, non precision approach, G.A. en een N-1 ILS approach). In de genoemde twin wordt de start en landingen en visual circuits geexamineerd.

Wij gaan er wel vanuit dat jouw "instrument-vliegen" op een redelijke standaard is. De door ons aangewezen examinatoren zijn redelijk en hebben er begrip voor dat de candidaten weining "kunnen" vliegen i.v.m.
hun financiele situatie. Desalniettemin zal je toch een acceptabele prestatie moeten leveren.

Wij verstrekken van te voren uiteraard informatie over de snelheden en bijbehorende power settings van zowel de Simulator als de BEECH-76 Duchess.

Extra simulatortraining (a EUR 205 per uur), is bij ons uiteraard ook mogelijk en aan te bevelen."

Ik heb helaas geen tarieven van andere bedrijven, misschien heeft iemand meer info?

Zou zeggen succes ermee!
 
Last edited:
De enige BE76 die op LEY staat is de PH-OSD.
De eigenaar van voornoemd toestel is in de (begin) jaren '80 met een Nederlandse Partenvagina (P68) gepakt voor drugstransport :dozey:

Zelf heb ik zo'n 15 uur BE76 (U.S.) en vond de BE76 een leuke (Mickey Mouse) twin.

30 minuten met examinator is een zeer nobel streven.

Echter, ik stel mij de vraag, of iemand die nog NOOIT BE76 gevlogen heeft in 30 minuten een acceptabel (examen)resultaat kan neerzetten.

Persoonlijk denk ik van niet ;)

Note: let op de gigantische pitch verandering van half naar full flaps (Final). Om deze reden had de BE76 (zelfs) twee stall warning devices!
 
Last edited:
Zit zo een beetje mee te lezen, ik heb dus wel een Turboprop rating op een ghanees brevet. Is het nodig om mij MEP in nederland geldig te houden. Of is het genoeg om alleen maar een ME-IR aantekening te hebben op je brevet voor eventuele type ratings? Scheelt mij een hoop geld! Hoef ik alleen maar de sim in.

Greetz
 
30 minuten met examinator is een zeer nobel streven.

Echter, ik stel mij de vraag, of iemand die nog NOOIT BE76 gevlogen heeft in 30 minuten een acceptabel (examen)resultaat kan neerzetten.

Persoonlijk denk ik van niet ;)

Nou mij is het wel gelukt. Dus óf ik ben een geweldige vlieger... óf de examinator houdt er rekening mee dat je nog nooit met het ding hebt gevlogen en let meer op je MEP skills dan pure systeemkennis van de Duchess.

Persoonlijk denk ik het 2e, hoewel dat eerste vast ook waar moet zijn :D
 
?

?

Dat is nou nét het probleem. Er zijn in Nederland net teveel van dat soort instructeurs die ergens rekening mee houden! Je kent je kist of je kent hem niet, en als je hem niet kent dan moet je er geen examen op doen, zeker niet je ME-IR. Op de NLS, Oxford of de KLS zou dit dus niet gebeuren en juist om deze reden wil bijvoorbeeld KLM alleen maar mensen van deze scholen en is de deur voor VM nog steeds dicht!(gekochteblauwspuitcursussendaargelaten)

Ik denk overigens dat je een ME-IR examen níet kan doen in minder dan 1,5 uur! Een Non-Precision Approach, manual gevlogen vanuit een holding/FAF tot op je MAP, een volledige go-around procedureel gevlogen terug naar de hold met één entry kost je al gauw twintig minuten.....en dan de rest nog.

Ik zeg overigens niet dat jij onder een bepaald niveau vliegt hoor. Je zal reden één wel halen.. (om discussie te voorkomen). Ik ken alleen mensen die zo al jaren hun brevet geldig houden en bij voorbaat al weten dat ze toch wel weer slagen omdat het zo'n aardige examinator is....
 
Thumbs,
Ga me nou niet vertellen dat je werkelijk denkt dat de KLM van de door jou geprezen scholen aanneemt omdat de instructeurs geen rekening houden met en dus objectief beoordelen. Wat een lachertje. Het zijn allemaal commerciele scholen, met dus maar 1 belang: winst maken. Dat doen ze door het niveau acceptabel te houden en veel mensen te laten slagen.
Ook van de KLS en NLS komen mensen af bij wie ik mij hond nog niet in het vliegtuig zou zetten (en aangenomen bij de KLM).
Er zijn prima scholen anders dan degene die jij noemt. Daar wordt gewoon goed lesgegeven en geexamineerd.
 
Back
Top