Informatievoorziening KLu

wanna_be_pilot

New member
Dit is eigenlijk een beetje een klacht namens mijn ouders, maar ik ben het er zelf ook wel mee eens. IK vind namelijk dat de informatievoorziening van de KLu aan de ouders of gekeurde te wensen overlaat.

Uit ervaring weet ik namelijk dat bij de marine een zeer uitgebreide informatiestroom naar de ouders is gericht met informatie over de keuringen, opkomst, eerste weken, bootjesreis en al het andere dat in de eerste weken na de opkomst zal gebeuren.

Nu weet ik dat het voor mij allemaal nog niet zeker is dat ik aangenomen zal worden, maar ik wordt ook wel erg in het onbekende gelaten. Ik moet mijn toekomst wel enigzins kunnen plannen en voorbereiden. Zo zal ik in het geval van afkeuring op zoek moeten naar een alternatief, de burgerluchtvaart of een studie. Voor beide alternatieven moet ik mijzelf opgeven en als ik te laat ben loop ik het risico dat ik nergens meer binnen kom. En ook de komende vakantie is het wel het plan om een weekje of 2 ergens heen te gaan, ook dit valt niet te plannen. De afgelopen maand heb ik van alles moeten afzeggen of uitstellen omdat ik klaar moest zijn voor de PVS.

Nu vind ik het allemaal niet zo'n probleem aangezien ik graag bij de luchtmacht wil, maar mijn omgeving moet ook veel laten of uitstellen.

Daarbij komt dat ik officieel nog minderjarig ben en mijn ouders bij wet verantwoordelijk zijn, zij zouden dus beter geïnformeerd moeten worden. Gelukkig kan mijn vader via informele bronnen veel te weten komen over hoe en wat, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Ik zou het heel prettig vinden om te weten hoe het staat met de plaatsen op de KMA, als nu al blijkt dat deze voor augustus bijna vol zit, dan moet ik rekening houden met oktober, met alle gevolgen van dien.

En ook voor mij geldt dat ik veel informatie moet verkrijgen via informele kanalen en daardoor nergens van uit kan gaan. Airwork is een heel goede site en veel informatie schat ik ook heel betrouwbaar, maar ik kan er niet op rekenen, het komt niet direct van de KLu en daarmee kan ik het dus niet gebruiken.

Dit zijn enkele dingen die mij en mijn ouders bezig hebben gehouden.

Ligt het aan mij of zijn er meer mensen die vinden dat ze niet optimaal geïnformeerd worden?
 
Optimaal geïnformeerd worden is natuurlijk een lastige opgave. Er zullen vast dingen zijn die ze liever niet in de openbaarheid brengen. Daarnaast denk ik dat je een ietwat apart geval bent omdat je zo jong bent en hier en daar toestemming van je ouders nodig hebt, en bovendien de overstap van middelbaar naar hoger onderwijs aan het maken bent. Daarbij kun je alle informatie die jij krijgt natuurlijk mondeling doorsluizen naar je ouders.

Ikzelf heb vooralsnog weinig te klagen, maar ik heb dan ook weinig verplichtingen. Alleen de komende 5 weken heb ik een fulltime baan waarvan ik geen verlof kan nemen. PVSsen had ik dus niet gekunt als ze dit hadden voorgesteld om te doen. Van jouw verhaal begrijp ik dat als je eenmaal in het PVS-circuit zit dat je dan continue stand-by dient te staan? Lijkt mij dat de informatie die jij mist vooral betrekking heeft op de toekomst en ik denk dat de KLu daar verder ook weinig concreets over kan zeggen totdat jij je selectie hebt afgerond. En over de selectie krijg je mijns inziens genoeg informatie; je weet wat je te wachten staat. Alleen bij de PVS en VMO2 tast je bij het "wanneer" in het duister, en dat kan wat onzekerheid opleveren.

Verders, het inschrijven bij een studie kun je nog in augustus doen. Als je tegen die tijd nog geen zekerheid hebt zou ik dat sowieso doen. Ik geloof dat je in de meeste gevallen je collegegeld terug krijgen als je voor februari weer uitschrijft, maar dat moet je even navragen.
 
Wat dacht je van bellen? E-mailen? Brief schrijven? Als ik wat te weten wilde komen ging ik daar zelf achteraan, dat heet assertiviteit. Je bent niet de enige die selectie doet en zoals ik al zei, als je wat wilt weten bel je toch gewoon?

En toekomst plannen? Voor een opleiding kan je je gewoon inschrijven, voor een vliegschool kan je gewoon selectie doen. Ik weet niet wat jou tegenhoud hoor?

Remember: jij wilt bij de Luchtmacht.
 
@ Erik J, over de selectie op zich heb ik geen vragen. Daar hebben ze me wel goed geïnformeerd, en vervolgens heb ik mijn ouders daarover weer geïnformeerd. Maar het vervolg is vooral onduidelijk, en ook al heb ik me sinds december vorig jaar ingeschreven voor een studie aan een universiteit blijft het probleem dat ik indien ik ga studeren op kamers zou moeten (bekend dat dat vaak problemen geeft vanwege tekorten) en ik kan/mag nog geen auto rijden.

@ Wepz, Ik wil bij de luchtmacht maar de luchtmacht wil vliegers. Er zijn ontzettende tekorten en ze proberen zo veel mogelijk mensen aan de keuringen te krijgen. Het is niet dat ik te beroerd ben te bellen (je moest een weten hoe vaak ik al met het CMH, TTC en het CML heb gebeld voor van alles en nogwat) maar het lijkt mij toch duidelijk dat er dingen zijn die bijna iedereen die nu in de keuringen zit zich wel afvraagt. Daar zou vantevoren beter geïnformeerd kunnen worden, duidelijkheid is voor velen wel heel prettig. En zoals ik al zei, ik heb niet zo veel problemen met die onduidelijkheid, ik ben klaar met school en hoef helemaal niks te doen. Maar het zijn mijn ouders die dingen willen plannen, die graag goed geïnformeerd zijn. En aangezien mijn vader een officier bij de landmacht is en met zijn kennis en ervaring de informatievoorziening niet voldoende vind lijkt mij dat misschien wel voor meer mensen gelden.

Maargoed, dan rest mij nog een vraagje... wie kan ik het beste bellen om informatie over de opkomst, de hoeveelheid vrije plekken bij de KMA? Kan de afdeling werving mij het beste informeren, probeer ik het via het CML, de KMA zelf? ik noem er maar een paar, ik vind het geen problemen om er achteraan te gaan, maar ik heb hier verder geen ervaring mee.
 
Je kan het beste amsterdam bellen. Die kunnen je i.i.g. het antwoord geven op of er nog plek is bij de augustus klas en anders wordt het waarschijnlijk oktober.
Maar je moet gewoon je vraag stellen en als die mensen je niet kunnen helpen weten ze meestal wie je wel moet hebben. Zolas WEPZ al zegt, ben assertief. Daar houden ze bij de luchtmacht van.
 
Wat ik hoorde via via zou augustus al redelijk opgevuld zijn, volgens een instructeur bij TTC nog enkele plekken.

En wat betreft heb assertief zijn, daar is geen gebrek aan. Maar het gaat vooral om een stukje officiele informatievoorziening. Als ik iets wil weten kom ik daar wel achter, maar het zou beter zijn in vrijwel alle opzichten als er standaard enkele brieven uitgaan naar ouders en keurlingen.

Dit idee is gewoon niet vreemd. Enkelen vinden dat ik er zelf achteraan moet gaan, maar neem de marine, die informeren de ouders over alles wat er gaat gebeuren, ook als iemand al 18 jaar of ouder is. En dit is niet omdat toekomstige marine-officieren niet assertief zijn en dingen niet zelf uitzoeken, maar omdat het gewoon goed is om je toekomstige werknemer te informeren.

Het feit dat dus bij de marine wél wordt geïnformeerd en dat mijn vader als landmacht militair ook van mening is dat het beter zou kunnen, lijkt mij een aanwijzing dat het vanuit de luchtmacht best beter zou kunnen.

Maar ik vind het nu een beetje een beschuldigende toon krijgen, ik wil hier niet de luchtmacht in een negatief daglicht plaatsen, ik merk alleen op dat het naar mijn idee best iets beter zou kunnen. De keuringen, voorlichtingen en alles wat ik tot nu toe met de luchtmacht van doen heb gehad zijn mij uitstekend bevallen en daar ben ik ook voldoende geïnformeerd, maar dit stukje tussen afsluiten PVS en beginnen KMA is onduidelijk. Het is natuurlijk moeilijk de voorspellen of iemand ook de PVs haalt, maar aangezien meer dan de helft het haalt kan je beter te veel dan te weinig informatie geven.
 
Last edited:
Ik ben het er ook wel min of meer eens, maar wat wbp denk ik probeert te zeggen is dat het niet alleen maar van één kant moet komen:rolleyes: .

Winds,

WvdB
 
En wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik het daar ook mee eens ben, ik en mijn ouders verkrijgen uit eigen inspanning ook al aardig wat informatie. ;)

maargoed, een ding qua informatie is duidelijk.. ik ga morgen hopelijk PVS'en :airforce:
 
Defensie begint, waar de logica stopt... Wen er maar vast aan. Ik zit 1,5 jaar bij defensie, en 70% van me telefoonrekening is volgens mij van het rondbellen over alle onduidelijkheden enzo... Alles gaat 20 x fout, je wordt over niets geinformeerd. Als je niet oppast wordt je opeens heel ergens anders geplaats. Of krijg je een functie die je helemaal niet kan hebben etc etc. (Ik werd opeens als schutter in een tank geplaatst, terwijl ik niet eens in een tank pas met me 1.92m)
Iedereen werkt over elkaar heen. En wordt je een keer gebeld met nieuws/informatie, dan wordtje opeens 10 x gebeld door 10 verschillende mensen die alle 10 hetzelfde melden.

Je pa kan er vast over mee praten aangezien die ook bij de landmacht zit. De informatievoorziening is zowiezo kont, maar hoe ze met je omgaan nadat je eenmaal bent begonnen laat ook vaak te wensen over.

Als je zonder problemen alles doorloopt, dan zijn er ook vaak geen problemen hoor. Maar als er eenmaal iets geregeld moet worden, dan gaat het mis vaak.
 
nou, ik hoor mijn pa daar niet zo heel vaak over.. maar hij zit er zelf ook veel achteraan en laat het niet gebeuren ;)

ik zal goed opletten en dan zou het toch wel goed moeten gaan.
 
Lala met problemen bedoel ik niet problemen in de zin van rottigheid. Ik had te kampen met een blessure, waardoor ik overgeplaatst diende te worden voor een andere functie. Ik zit nu al 4 maanden thuis, en maandag ga ik eindelijk weer beginnen. Eerst hadden ze me een functie leopard 2a6 schutter gegeven. Ik informeren bij mensen die diezelfde functie hebben, schijnt dat ik niet in een tank pas. Ik bellen. Hmmm...bij nader inzien pas je inderdaad niet in een tank.... Nouja dan zoeken we wat anders. Weer paar weken later. Ja we hebben je functie, boordschutter bij pantserinfanterie. Morgen moetje je spullen ophalen en gaje naar schoolbataljon zuid. Schoolbat zuid?? ik ben allang bevorderd... Huh? We dachten dat je nog de algemene millitaire opleiding moest doen en soldaat 3e klas was? Niet dus. Ok, nou dan gaan we maar weer wat anders zoeken... Komen ze opeens met een functie aan de hele andere kant van nederland, met als argument: Je woont toch in belgie??? Terwijl ik gewoon in de randstad woon.

Dat ligt dus echt niet aan mij ofzo hoor. Bij alle 3 de keren zijn ze erachter gekomen omdat ik ze continue heb zitten bellen om te checken of het wel goed verloopt. Als ik het niet had gedaan, had ik al 3 x op een verkeerde plek gezeten.


Wat ik een beetje duidelijk probeerde te maken met mijn laatste zin is, als er geen rare dingen gebeuren, zoals blessures, die je van het "normale traject" afhalen, dan gaat het vaak gewoon goed. Maar als het eenmaal raak is, dan merk je pas hoe er over elkaar heen gewerkt wordt en dergelijke.
 
Jep. Ga vandaag naar de IFO compagnie voor functieopleiding, en daarna paraat.

Thx voor de interesse. Maar laten we maar weer ontopic gaan, anders wordt het zo een zooitje in je topic :)
 
goed plan, maar ik heb het wel zo'n beetje gehoord... hier verder blijven zeuren heeft ook geen nut. Het is me duidelijk dat ze graag willen dat ik zelf achter de zaakjes aanga en het valt te begrijpen. Het zou alleen een stuk eenvoudiger zijn als het vanzelf gaat ;) Maar ik wil niet bij de luchtmacht op lui te zijn, dus we gaan gewoon lekker rondbellen en de informatie krijgen die we willen.

Het eerste waar ik over ga bellen is mijn PVS, maar wat ze me gaan vertellen weet ik denk ik al :(

UPDATE:
- Net gebeld met TTC, PVS weer uitgesteld, 1 juli voorlopig
- Amsterdam betalingsverkeer gebeld, heb mijn reiskostenvergoeding nog steeds niet gekregen...

Ik ben wel bezig met bellen, voor diegenen die denken dat ik dat niet doe ;)
 
Last edited:
Wat ik hoorde via via zou augustus al redelijk opgevuld zijn, volgens een instructeur bij TTC nog enkele plekken.

En wat betreft heb assertief zijn, daar is geen gebrek aan. Maar het gaat vooral om een stukje officiele informatievoorziening. Als ik iets wil weten kom ik daar wel achter, maar het zou beter zijn in vrijwel alle opzichten als er standaard enkele brieven uitgaan naar ouders en keurlingen.

Dit idee is gewoon niet vreemd. Enkelen vinden dat ik er zelf achteraan moet gaan, maar neem de marine, die informeren de ouders over alles wat er gaat gebeuren, ook als iemand al 18 jaar of ouder is. En dit is niet omdat toekomstige marine-officieren niet assertief zijn en dingen niet zelf uitzoeken, maar omdat het gewoon goed is om je toekomstige werknemer te informeren.

Het feit dat dus bij de marine wél wordt geïnformeerd en dat mijn vader als landmacht militair ook van mening is dat het beter zou kunnen, lijkt mij een aanwijzing dat het vanuit de luchtmacht best beter zou kunnen.

Maar ik vind het nu een beetje een beschuldigende toon krijgen, ik wil hier niet de luchtmacht in een negatief daglicht plaatsen, ik merk alleen op dat het naar mijn idee best iets beter zou kunnen. De keuringen, voorlichtingen en alles wat ik tot nu toe met de luchtmacht van doen heb gehad zijn mij uitstekend bevallen en daar ben ik ook voldoende geïnformeerd, maar dit stukje tussen afsluiten PVS en beginnen KMA is onduidelijk. Het is natuurlijk moeilijk de voorspellen of iemand ook de PVs haalt, maar aangezien meer dan de helft het haalt kan je beter te veel dan te weinig informatie geven.

Aan het einde van je keuringstraject krijg je een evaluatieformulier mee. Het probleem van matige informatievoorziening heb ik hierbij opgenomen. Het is echt zeer slecht gesteld. Ja, wervende reclamecampagnes maken kan men tegenwoordig wel, maar informatie verschaffen aan sollicitanten nee!

De grootste grap kwam eigenlijk bij het maken van mijn contract. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen het lange en korte model. Ik ben informatie hierover gaan zoeken bij de luchtmacht zelf en bij persoonlijke contacten. Mooie was dat de luchtmacht me pas een informatieblad opstuurde met mijn contact! - voor een kort model wel te verstaan..

Gelukkig heb ik zelf mijn inlichtingen gezocht bij mijn eigen netwerk. De heren officieren daarin konden mij gelukkig alles haarfijn uitleggen!

Dus zo zie je maar weer. De Klu kan nog veel leren als het gaat om informatievoorziening. En dan moeten men bij iemand die een contract wil creeren niet aankomen met een foldertje over de stoere vliegmachines die ze hebben! -Dat stadium ben je dan al wel voorbij!
 
Mooi, lijkt dat ze je stem hebben gehoord. Ik denk dat de diverse telefonisten er ook niet op zitten tewachten dat iedereen zich assertief gaat gedragen. Als je nagaat dat er waarschijnlijk een hele boel gekeurden zijn die wel dingetjes willen weten.

Tks
 
Back
Top