Ogen keuring

Bel 0800-4212121 (Aero Medical Service) zij stonden me goed ter woord over mijn vragen mbt de cilinder die ik in mijn ogen heb.
 
Hey. Het is niet onzekerheid, maar zoals je verteld weet ik dat mijn ogen en oren niet 100% zijn. Het geld heb ik er zeker voor over om zekerheid te krijgen. Maar als ik van te voren al weet dat ik een bepaalde eis nooit kan halen, dan ga ik liever niet 300-400 euro uitgeven. Vandaar dat ik graag methodes wou weten.

Zoals al in eerdere topics vermeld, heb ik een kleine dip in mijn oren. Dit was gewoon binnen de perken om door de keuring van de landmacht heen te komen.
Betreft mijn ogen, ik heb een lui oog gehad. Bij de keuring van de landmacht vertelde ze me dat hij helemaal niet meer zo lui was. Vandaar dat ik enige vorm van zekerheid op dit gebied wil. Maar ik denk dat ik maandag maar een afspraak ga maken voor een medical.
 
Lui oog maakt naar mijn weten niet zoveel uit (zal vast wel ergens in documenten staan). Vroeger heb ik ook 1 lui oog gehad (het andere oog hoefde overigens niet afgeplakt te worden toendertijd), maar dat is totaal niet ter sprake gekomen tijdens de medische keuring.
 
Maar zijn allebei jou ogen even goed dan kwa zicht? Met lettertjes oplezen bijvoorbeeld, kwam je met beide ogen even ver?


En ik zal even met dat nummer bellen. Wou zowiezo vandaag al even rond bellen met vliegscholen/keuringscentra, maar volgensmij hebben ze allemaal pauze nu ofzo, want krijg niemand te pakken. Bel later dus nog wel even.
 
Ik heb net telefonisch contact gehad met het AEC maar daar ben ik ook niet veel wijzer uit geworden. Ze vertelde mij dat ik eerst mijn oogheelkundig rapport van de landmacht moet opsturen enzo voor dat ze er een zinnig woord over kunnen zeggen. En aangezien ik defensie ondertussen wel ken, gaat dat eeeeeeuwen duren. En in het slechtste geval krijg ik niets. Want er moet een geldige reden zijn om die gegevens op te vragen.

Dus ik vraag de keuring gewoon aan binnenkort denk ik, dan kost het maar wat duiten. Dat heb ik er wel voor over. Weet iemand overigens of er in het weekend ook keuringen afgegeven worden?
 
Hoe zit het trouwens met het "Aero Medisch Instituut"? Daar hoor ik eigenlijk helemaal niets over.
http://www.aeromed.nl





Ik heb naar AMC gebeld trouwens, wat duur zeg!! 493 euro :S Tegenover 324 van AEC. Maar voordeel is wel dat amc in het weekend ook keuringen doet. En het AEC niet. Hoe kan het dat dit zo duur is zeg? Doen ze bij het AMC meer dan alleen de initiele keuring ofzo?
 
Last edited:
Ik heb een afspraak gemaakt voor een uitgebreid oog onderzoek, en een ooronderzoek bij het AMC. Moet zaterdag 7 juli komen. Ben benieuwd :)
 
Aeromedisch Instituut ben ik tevreden over. Met name ook de oogartsen.

Maar wie ben ik... tot nu toe één (buitenlandse) keuring gehad.
 
Hoe zit het eigenlijk met kleding bij de medische keuring? Dat je voor psychologische onderzoeken in pak moet komen is vanzelfsprekend, maar lijkt mij dat dit bij een medische keuring niet hoeft? Aangezien je ook wel uit de kleren moet voor lichamelijke onderzoeken neem ik aan?
 
Naja je hoeft echt niet per se in pak te gaan. Ik was gewoon in normale kleding en dit lijkt mij ook aan te raden. Bij de anamnese wordt o.a. naar je rug gekeken, waarvoor je je broek en shirt uit moet trekken. Dit is misschien iets minder handig als je een pak aan hebt.
Trek aan waar je je lekker in voelt. Zij zijn een onafhankelijk instituut en hebben er geen baat bij als jij in pak aankomt.
 
Ben vandaag geweest voor de keuring, en ben goedgekeurt op ogen en oren :) Bij opmerkingen stond: Er is sprake van microtropie met wel normaal binoculair enkel zien, wat binnen de eisen valt.

Hij heeft wel het oog extra goed onderzocht. Alleen me dieptezien is ietsje minder, maar nog steeds was het binnen de normen. Goed nieuws dus. :)
 
Ben van plan om na VWO een vliegopleiding te gaan volgen. Echter baart me de medische keuring enige zorgen. Op de onderstaande site heb ik eens wat testjes gedaan en opgemerkt dat ik symptomen bezit van rood-groen kleurenblindheid. Is dit acceptabel in de luchtvaart/keuring? Op de site van KLS stond dat kleurenblindheid in de meeste gevallen wordt afgekeurd, dus niet in alle gevallen.

Kleurenblindheidtest

Hoor graag reacties van jullie.
 
Op een computerscherm zijn dat soort testen onbetrouwbaar. Dit hoeft niks of weinig te zeggen over je afwijking. En ookal heb je een lichte afwijking, kan je alsnog wel door de keuring heen komen.

In principe krijg je gewoon een Ishihara-test, dat is die met de bolletjes en met cijfers erin of lijnen die je moet volgen.

Slaag je daar niet voor kun je nog een lantaarntest doen, en als je daarvoor slaagt krijg je alsnog je klasse I medical.

Sowieso (staat ook op die site) moet je niet op de conclusie van een website afgaan of je kleurenblind bent of iets dergelijks.
 
Heb verder zitten lezen en een groot aantal mensen slaagt dan toch voor de lantaarntest. Dit stelt mij best wel gerust, bedankt voor de snelle reactie. Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik zie nu ook dat dit onderwerp al eens aan bod is gekomen hier op het board. Excuses voor de herhaalde vraag.
 
Weet iemand tussen welke afwijkingen je ogen ongeveer moeten zitten voor een klasse 2 medische keuring voor een PPL. Aangezien ik dat nergens echt kan vinden.
 
Ben vandaag geweest voor de keuring, en ben goedgekeurt op ogen en oren :) Bij opmerkingen stond: Er is sprake van microtropie met wel normaal binoculair enkel zien, wat binnen de eisen valt.

Hij heeft wel het oog extra goed onderzocht. Alleen me dieptezien is ietsje minder, maar nog steeds was het binnen de normen. Goed nieuws dus. :)

Een nieuwsgierige vraag, wat houd microtropie in en respectievelijk binoculair enekel zien?
Hoe gaat het verder, in welke fase van je vliegopleiding zit je nu, of heb je een andere weg ingeslagen sinds dit topic alweer ui 2007 stamt!

Alvast bedankt!
 
Hey,

Aanstaande maandag heb ik mijn medische keuring. Ik heb "nachtlenzen", lenzen die ik 's nachts in doen, zodat ik overdag scherp kan zien.
Nu vroeg ik me alleen af, of je ogen gecorrigeerd of ongecorrigeerd getest moeten worden?

Iemand die hier meer van weet?

Mvg,

Pino0
 
Ogen keuring

@ 'Pinoo'

De ogen worden ongecorrigeerd gemeten.

Als het goed is krijg je direct je medische verklaring mee, ook regelgeving is veranderd. Amendment 5 van de JAR-FCL is nu geldig.

Ooglaseren is toegestaan, hoe dat zit staat in de regelgeving.

Succes !
 
Back
Top