Vraag

MC-J

New member
Zou iemand mij het volgende uit kunnen leggen...

1. Hoe werkt een ADF technisch; Hoe komt de indicatie van de naald tot stand, die naar een NDB wijst die een ongericht signaal uitzendt??

2. Stel: 2 vliegtuigen vliegen op dezelfde hoogte, afstand, tijd van een DME EN zenden hetzelfde signaal uit richting de DME...hoe weet de piloot dat je het ontvangen teruggestuurde signaal van de DME afkomt en niet van het andere toestel??
 
Zou iemand mij het volgende uit kunnen leggen...

1. Hoe werkt een ADF technisch; Hoe komt de indicatie van de naald tot stand, die naar een NDB wijst die een ongericht signaal uitzendt??

een NDB baken zendt omnidirectioneel een draaggolf uit. Een oscilator zorgt voor de identificatie. Het ADF systeem in het vliegtuig tuned hier op in. Het vliegtuig systeem bestaat uit 2 antennes een sense en een loop antenne. deze antennes geven samen een hartvormig antennediagram(Cardioid). de loop antenne draait (electronisch) rond en detecteerd de draaggolf, en de sense antenne bepaald uit welke richting de draaggolf komt.

2. Stel: 2 vliegtuigen vliegen op dezelfde hoogte, afstand, tijd van een DME EN zenden hetzelfde signaal uit richting de DME...hoe weet de piloot dat je het ontvangen teruggestuurde signaal van de DME afkomt en niet van het andere toestel??

Het grondstation(de transponder) zendt op een andere frequentie terug als het ondervraag signaal van de kist(de Interrogator). 63 Mhz verschil tussen deze signalen. De Interrogators hebben hun eigen signaal herkenbaar gemaakt zodat het bij terugkomst herkent kan worden t.o.v. het signaal van het andere vliegtuig. Een normaal DME station kan zo ongeveer 100 vliegtuigen bedienen.
 
Bedankt voor je antwoord,
Maar; waarom kan zo'n ADF dan niet alleen voldoen met een sense antenne, want die kan toch al bepalen waar het signaal vandaan komt...?
En hoe komt die naald in zijn goede positie, werken er krachten op, of heeft het te maken met een verschil in voltage, spoel van antenne loodrecht op signaal geeft een maximaal voltage....parralel geeft 0...en dat is dan de richting van het NDB?? klopt dat?
 
Bedankt voor je antwoord,
Maar; waarom kan zo'n ADF dan niet alleen voldoen met een sense antenne, want die kan toch al bepalen waar het signaal vandaan komt...?
En hoe komt die naald in zijn goede positie, werken er krachten op, of heeft het te maken met een verschil in voltage, spoel van antenne loodrecht op signaal geeft een maximaal voltage....parralel geeft 0...en dat is dan de richting van het NDB?? klopt dat?

Uuuh, doe mij maar een biertje
 
Dat is een hele tijd geleden dat ik me bewust heb verdiept in deze materie. Nu is het heeeeel simpel. Hij doet et, of, hij doet et nie
 
Net zoals er 50% kans op regen is en 50% niet, het regent wel of niet:grijns: . Die meteorologen hebben ook allemaal niet gestudeerd he.

Winds,

WvdB
 
Ik heb m altijd op 675kHz (Arrow Classic Rock!), doet t altijd in Nederland!

En om de 1 of andere reden wijst mn naald dan altijd naar Lopik.
 
Back
Top