Vliegmedische keuringe - Medical Class 1

Zikkah

New member
Hey,

Ik wou graag nog een post wijden aan het vliegmedische aspect om piloot te worden. Er is natuurlijk al veel over gepraat en gedaan op dit forum, maar vaak is het een beetje lastig te vinden waar je voor zoekt tussen al die posts.

Ik wil namelijk binnenkort een poging wagen om mijn medical class 1 te halen. Als ik deze haal, wil ik namelijk gelijk aan mijn havo thuisstudie beginnen, zodat ik na mijn contract bij de Kon. Landmacht(over 2 jaar) meteen kan solliciteren. Omdat ik niet geld wil weggooien, en niet mijn havo voor niets wil gaan doen(ok het is nooit voor niets uiteraard), wil ik wel enige zekerheid hebben dat ik mijn medical class 1 haal. Natuurlijk spelen er meerdere factoren mee bij een aanmelding bij een vliegschool, maar ik denk dat het medische gedeelte 1 van de grootste factoren is waar je het minste invloed op hebt. Dus daar zou ik persoonlijk graag het meeste zekerheid in willen hebben.

Nu vraag ik mij af, is het slim om nu alvast een vliegmedische keuring aan te vragen bij een van de keuringscentra? Tot zover duidelijk bij mij, is een medical class maar 1 jaar geldig, maar je kan dan toch een "verkorte" keuring doen om hem weer te verlengen?

En nemen de vliegscholen hier genoegen mee? Of doen ze zelf vaak ook nog een eigen vliegmedische keuring? Of is een medical class 1 voldoende om dat deel van de selectie over te kunnen slaan?


Alvast bedankt!
 
Zelf kan ik je mening delen dat het een factor is waarop je zeer weinig invloed hebt, echter denk ik dat ook bij een vliegaanlegtest. Daarop heb je naar mijn mening ook dermate weinig invloed, omdat je het vaak "kunt" of niet.

Tevens misschien ook wel handig om te weten, dat er meer mensen zullen worden afgekeurd op psychologische en vliegaanlegtesten, dan dat men op vliegmedische aspecten zal worden afgekeurd.

Over het geheel genomen bij bijv. de KLS zal ongeveer 15% van de aanmeldingen daadwerkelijk de opleiding beginnen (kan ook zo minder zijn, of meer, pin me er niet op vast). Die 15% zal bijna geheel volgen uit het toelatingsgesprek, wat op de medische keuring na, het laatste onderdeel van de selectie zal zijn.

Daarmee wil ik ook zeggen dat slechts enkele procenten, of slechts 1% zakt op een medische keuring.

Heb je bijvoorbeeld twijvel mbt de ogen, dan zou je kunnen kiezen voor een specifieke oogkeuring, die ten eerste veel minder kost, en vaak lichamelijk haast de strengste keuring is, die gedaan word.

Mits je geen (merkbare) gebreken aan je lichaam hebt, moet je je niet druk maken over een medische keuring. De kans op afkeur is verwaarloosbaar vergelijkend met de gehele fto selecties.

PrimAir
 
Maar hoe wordt je dan ongeveer gekeurd? Moet je een heel medisch dossier meenemen ofzo? Stellen ze vragen aan je?


Ik heb bijvoorbeeld vroeger een lui oog gehad, maar bij de keuring voor de luchtmobiele brigade bij de landmacht (waar ik cluster 4 voor nodig had, het hoogst haalbare) zeiden ze bijvoorbeeld dat me oog helemaal niet meer lui is, en gewoon een visus van 0.9 a 1.0 heeft. Dat is dus gewoon 90-100% zichtvermogen . Maar de keuringen voor piloot zijn bijvoorbeeld weer wat anders.

Ook vraag ik mij af hoe en wat ze aan je longen testen.

En doen ze ook allergietesten of iets dergelijks??

Bij mijn keuring van de landmacht werd ook geconstateert dat ik een kleine dip had in mijn oren. Maar dit was nog binnen de perken. Wordt daar ook op gelet bij de vliegmedische keuring? En is een kleine dip toegestaan?



U ziet wel, dat ik veel vraagtekens heb bij bepaalde dingen. Vandaar dat ik graag zekerheid op dat gebied wil hebben.




Ik had nog 1 klein vraagje over het po enzo voor vliegscholen. Stel je wordt bij de ene afgekeurd, kan je het dan gewoon bij een andere vliegschool nog eens proberen? Of keuren die je ook gelijk psychologisch af omdat je al bij een andere school bent afgekeurd?
 
Je kan ook gewoon een afspraak vragen voor je medische keuring.
Dat is dan al één twijfel die je wegneemt :)
 
Maar hoe wordt je dan ongeveer gekeurd? Moet je een heel medisch dossier meenemen ofzo? Stellen ze vragen aan je?
Je moet een anamneseformulier invullen, en ze stellen wat vragen.
Voor de rest: Urine, Bloed, Ogen, oren, lichamelijk onderzoek door arts, bloeddruk, hartfilmpje. Duurde bij mij alles bij elkaar 2,5 uur.

Ik heb bijvoorbeeld vroeger een lui oog gehad, maar bij de keuring voor de luchtmobiele brigade bij de landmacht (waar ik cluster 4 voor nodig had, het hoogst haalbare) zeiden ze bijvoorbeeld dat me oog helemaal niet meer lui is, en gewoon een visus van 0.9 a 1.0 heeft. Dat is dus gewoon 90-100% zichtvermogen . Maar de keuringen voor piloot zijn bijvoorbeeld weer wat anders.
Als je bij luchtmobiel de keuring haalt, moet vlieger niet een heel groot probleem zijn, denk dat de keuring in veel opzichten gelijk is

Ook vraag ik mij af hoe en wat ze aan je longen testen.
Je moet blazen, daarmee meten ze je longvolume

En doen ze ook allergietesten of iets dergelijks??
Tenzij je het bij de KLu wil proberen: Nee

Bij mijn keuring van de landmacht werd ook geconstateert dat ik een kleine dip had in mijn oren. Maar dit was nog binnen de perken. Wordt daar ook op gelet bij de vliegmedische keuring? En is een kleine dip toegestaan?
Ik heb ook een kleine dip, maar dit is helemaal afhankelijk van hoe groot hij is en in welk frequentiebereik, maar daar kom je echt pas achter op de keuring

Ik had nog 1 klein vraagje over het po enzo voor vliegscholen. Stel je wordt bij de ene afgekeurd, kan je het dan gewoon bij een andere vliegschool nog eens proberen? Of keuren die je ook gelijk psychologisch af omdat je al bij een andere school bent afgekeurd?

Nee dit gebeurt niet, ik ken meerdere mensen die verschillende selecties simultaan hebben gedaan, de een wel en de andere wel/niet gehaald.


groeten Alien
 
Hardstikke bedankt voor de info alien. Meten ze trouwens je bloeddruk nadat ze bloed hebben afgenomen? Of ervoor? want ik wordt nog weleens slapjes na bloedprikken. Dus ik weet niet of dat invloed op je bloeddruk heeft dan.

Normaal is er namelijk met me bloeddruk nooit wat mis.



Ik ga denk ik toch zowiezo gewoon alvast me medical class 1 proberen te halen. Je kan hem maar beter hebben. Daarna hoef je hem alleen maar te verlengen ieder jaar toch? En dit kost toch maar 134 ipv de 324 voor de normale hele keuring? Of is de hele keuring nog duurder? Want ik zie op de site van http://www.alc-srv.com/ bijvoorbeeld dat de initiele keuring 324 euro kost... Of moet die extended keuring er ook bij om je medical class 1 te halen?
 
lijkt me dat ze het ervoor doen.

Initieel is inderdaad 324 euro, en dan de opvolgende jaren de reguliere keuring
 
Klopt, er moet wel echt iets goed mis zijn wil je niet goedgekeurd worden.
De meeste keuringsinstituten willen jouw gewoon een medical bezorgen, en zal je binnen gestelde normen zo veel mogelijk goed proberen te keuren.

PrimAir
 
MM vergis je niet in die medical. De mensen die goed gekeurd worden denken er vaak niet zo moeilijk over maar ze willen op medisch vlak bijna alles van je weten.

Ik had een probleem met mijn ogen waar ik niets vanaf wist.
Op het ECG vonden ze iets, wat weer verder onderzoek nodig had.
En een EEG was toen ook nog een verplicht onderdeel en ook daar werd iets op gevonden.

Kortom, allemaal dingen waar ik zelf niets vanaf wist. Uiteindelijk is alles goed gekomen maar ik wil alleen maar benadrukken dat het niet altijd zo simpel gaat als sommige beweren.

Mvg, wl
 
Maar een beetje gezond mens komt heus door die medical test toch?

Die voor de burgerluchtvaart wel, maar die van de Luchtmacht is iets lastiger, volgens mij wordt je bijna letterlijk binnenste buiten gekeerd.. maar hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee..
 
Back
Top