Opleiding in Turkije

OmerGun

New member
Opleiding in Turkije

Hallo,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik veel topics in het forum heb gelezen en gezocht, voordat ik deze topic heb geopend.

Ik ga een vliegopleiding volgen in Turkije, de laatste 3 weken heb ik veel gezocht naar informatie over vliegscholen in Turkije. Ik heb scholen gevonden zoals Met(http://www.metaviation.com/tr/index.html), Sindel(http://www.sindelair.com.tr/), Sam(http://www.samair.com/), en nog veel meer andere scholen. Ik wil graag weten naar welke school ik het beste kan gaan. Waar in Nederland kan ik hiervoor professionele hulp krijgen. Begin 2007 kwam iemand van de stichting Dock langs om advies te geven over zulke onderwerpen, maar kan ze nu niet meer bereiken? Zijn er studie steun verenigingen of iemand die verstand hierover heeft, die me een lijst van alle scholen in Turkije kunnen geven(contact kunnen opnemen met de scholen in Turkije) en die me advies voor een school kunnen geven?

De opleidingen in Turkije duren zoals in Nederland ongeveer 1,5 jaar, ik weet ongeveer welke certificaten ik in ieder geval moet halen, de atpl en de cpl op JAA niveau, en na de opleiding een type rating. Zijn er nog andere certificaten die ik moet halen om bij luchtvaartmaatschappijen werk te vinden?

Als ik in Turkije ga studeren, kan ik dan een studiefinanciering krijgen? Ik heb een havo-nt diploma.
 
Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken: om bij een airline te solliciteren heb je doorgaans een theoretisch ATPL en een praktisch CPL nodig. Die combinatie wordt ook frozen ATPL genoemd. Verder een MCC certificaat. Als je een integrated ATPL course doet, dan krijg je een pakket van deze drie componenten. Sommige maatschappijen vereisen ook een typerating, bij andere wordt deze verzorgd. De typerating is doorgaans niet inbegrepen bij de vliegopleiding.

Studiefinanciering: lijkt me niet.

En even uit nieuwsgierigheid, hoe kom je erbij om in Turkije een vliegopleiding te gaan doen?
 
Ik ben een Turk en ik wil in Turkije leven.

Ik heb lang onderzocht over de vlieg-industrie in Turkije, en ik heb gezien dat je na een opleiding, daar zeer goed kan verdienen. De prijzen voor de opleidingen zijn ook veel lager.

Daarvoor ben ik aan het onderzoeken welke school het best geschikt is. Dus een Integrated ATPL course is genoeg. Ik had iets gelezen over modulaire deel van een opleiding, dit betekent toch theorie?
 
Als je een turk bent zou ik als ik jou was meteen naar Turkish airlines gaan.
Die hebben een eigen school met baangarantie dacht ik!!
 
Ja, daar had ik ook van gehoord. Bij de Turkish Airlines kan je een opleiding volgen waar al je kosten van de opleiding door Turkish Airlines wordt vergoedt, je moet wel een contract tekenen, dat je daar de volgende 10-15 jaar zal werken. Maar, van wat ik heb gehoord, is het bijna niet mogelijk om in zo'n opleiding te komen, maar ik ga ze wel bellen voor meer informatie. Kennen jullie zoals ik mn eerste post schreef, verenigingen of personen die me proffesioneel hulp kunnen geven? Of weten jullie nog andere opleidingen?
 
hey Ömer,

ben je al met de vliegopleiding begonnen? Ik ben ook van plan om de vliegopleiding te doen..ben door de selecties heen en was de bedoeling dat ik de opleiding in Amerika en Engeland zou volgen..maar mijn hart ligt toch in Turkije..zou je me jouw ervaringen kunnen meededelen?
 
je bent door 'de selectie' heen maar je weet nog niet bij welke school je de opleiding wilt gaan doen?¿
 
Hij is toch ook een Nederlander of niet soms? Mag ik tegenwoordig niet meer gebruik maken van zaken waar mijn ouders ook aan meebetalen? Lekker stufi trekken ja. Waar mogelijk moet je zo veel mogelijk uitmelken, want zodra je verdient betaal je ook. Waar je ook woont.
 
en ik heb gezien dat je na een opleiding, daar zeer goed kan verdienen

Gezien de technische staat van de gemiddelde kist in Turkijke is het niet meer dan logisch dat je ´gevarengeld´ erbij krijgt naast het normale salaris.

:grijns:
 
Ja die opmerking snijdt ook heel veel hout gezien de aantallen waarmee vliegtuigen geregistreerd in Turkije spontaant uit de lucht komen denderen. Nee, echt, ik ben overtuigd. :)
 
Ja, daar had ik ook van gehoord. Bij de Turkish Airlines kan je een opleiding volgen waar al je kosten van de opleiding door Turkish Airlines wordt vergoedt, je moet wel een contract tekenen, dat je daar de volgende 10-15 jaar zal werken. Maar, van wat ik heb gehoord, is het bijna niet mogelijk om in zo'n opleiding te komen, maar ik ga ze wel bellen voor meer informatie. Kennen jullie zoals ik mn eerste post schreef, verenigingen of personen die me proffesioneel hulp kunnen geven? Of weten jullie nog andere opleidingen?
Hallo,

Heb je al meer informatie hierover?
ik wil ook graag pilootopleiding volgen in turkije..
 
Als je in Turkije aan de slag wil, waarom denk je dan niet aan cadetship van Turkish? Een vliegopleiding in Turkije kost niet veel minder dan in de EU. Weet dat je ook geen EASA license krijgt, maar een Turkse DGCA license. Het is iig wel ICAO.

Daarnaast is het ook de vraag hoelang je in Turkije wilt blijven. Ik heb veel personen in mijn omgeving die het meer rooskleurig voor ogen hadden, maar toch niet kregen wat ze zochten/verwachtten.

Beste tip die ik je kan geven is: haal je CPL in een EASA land en solliciteer daarna bij TK of PGS. Beiden betalen je typerating. Aviation is booming op dit moment in Turkije, maar wie zegt dat dit ook het geval is over twee a drie jaar?

Anyway, veel succes.
 
Als je in Turkije aan de slag wil, waarom denk je dan niet aan cadetship van Turkish? Een vliegopleiding in Turkije kost niet veel minder dan in de EU.
Weet dat je ook geen EASA license krijgt, maar een Turkse DGCA license.
Het is iig wel ICAO.

Daarnaast is het ook de vraag hoelang je in Turkije wilt blijven. Ik heb veel personen in mijn omgeving die het meer rooskleurig voor ogen hadden, maar toch niet kregen wat ze zochten/verwachtten.

Beste tip die ik je kan geven is: haal je CPL in een EASA land en solliciteer daarna bij TK of PGS. Beiden betalen je typerating. Aviation is booming op dit moment in Turkije, maar wie zegt dat dit ook het geval is over twee a drie jaar?

Anyway, veel succes.

Indien je in Turkije een EASA-approved programma volgt, krijg je een EASA-brevet. Turkish Airlines is, per vandaag, de enige EASA-approved ATO in Turkije. Wees wel duidelijk in de communicatie met de ATO alvorens je met de opleiding begint: Je wilt opgeleid worden voor een EASA-brevet.

Indien je buiten een EASA-land een EASA-brevet wilt halen, check dan altijd eerst even dit lijstje van EASA:

https://www.easa.europa.eu/download/ato/List-of-ATO-certificates.pdf
 
Back
Top