based in amsterdam

ask

New member
Heren beroepspiloten,

Ik vroeg mij af welke maatschappijen piloten in dienst hebben die als thuisbasis Amsterdam hebben. Ik begrijp de KLM en Martinair uiteraard. Maar hoe werkt dit bij andere maatschappijen? Heeft Lufthansa of BA of BMI etc etc piloten in dienst die als base Amsterdam hebben.

Kortom mijn vraag.....Kun je voor een niet Nederandse maatschappij werken en toch Amsterdam als thuisbasis hebben?
 
Ja, maar voor zover ik het weet zijn dat er niet heel erg veel. Air Berlin heeft één 737 op AMS gestationeerd maar die base wordt alweer opgedoekt. Tevens heeft volgens mij Cathay er een base voor de A340.

EZY probeert ook al jaren een base op AMS te openen maar de KLM group weet dat tegen te houden en maatschapijen die toch een base op AMS openen (AB) er uit te concurreren.

Maatschapijen zoals BA en LH hebben meestal nightsops voor 2 crews waarbij een crew s'middags aankomt en een s'avonds. De middag crew vertrekt de volgende dag s'morgens en de avond crew s'middags. Een base wordt meestal geopend door een loco die wil besparen op de overnachtingen. Maar zoals gezegd doet de KLM groep zo veel mogelijk haar best deze maatschapijen er uit te concurreren.
 
ok, duidelijk. Ik probeer een beetje een idee te krijgen of het mogelijk is om voor een buitenlandse maatschappij te vleigen en in Nederland te blijven wonen ( niet dat ik dat perse wil). Dus menschen., reageer.
 
Air Berlin heeft één 737 op AMS gestationeerd maar die base wordt alweer opgedoekt.

= al opgedoekt sinds 1 mei j.l. Hoewel er nog wel met een Iberworld machine gevlogen wordt op AMS met minimum rest in Hotel.

Nog een paar buitenlandse maatschappijen met een base op AMS:

VLM
Nippon Carco
Netjets (proceeding)
Privat Air
Surinam Airways??

M.s. verder nog wat vrachtboeren? Maar dan heb je 't volgens mij wel een beetje gehad.
 
Ik loop blijkbaar achter ;)

Bij welke maatschapij vlieg jij nu primer?

@ ask: Ryanair heeft een base op Niederrhein. Dat ligt 15 minuten rijdens van de Nederlandse grens. Je zou dus goed tussen Nijmegen en Venlo kunnen wonen. Tevens wil Ryanair een base op Eindhoven openen, maar daar zijn de sluitingstijden een probleem.
 
dank voor de snelle reacties. Dat van die 'vrachtboeren' klinkt erg interessant. Moet nog aan de opleiding beginnen, maar om één of andere duistere reden trekt dat vrachtvliegen mij wel....dus zijn er nog meer vrachtboeren AMS based? En nu we het er toch over hebben....zijn er een beetje banen in het vrachtboer zijn?
 
Hey Ask!

Niet om je te demotiveren, maar voordat je in aanmerking komt om bij een van die vrachtboeren te vliegen, moet je al enige duizenden uren ervaring hebben en dat kun je vlak na de opleiding dus wel shaken. Ook kom je bij die andere maatschappijen ook niet een twee drie binnen zonder ruime ervaring dus de kansen dat je rechtstreeks vanuit de opleiding bij een maatschappij komt die een base heeft in Amsterdam is (behalve met kls bij klm) nagenoeg nihil.
Succes in ieder geval met je opleiding.

Cheers!
 
Zit midden in de TQ.

Nu maar voor je hopen dat Eindhoven een RYR base wordt.

Veel plezier!
 
@slambam, dank. Ik was van plan om de Amerikaanse weg te kiezen en daar een tijd als instructor te werken om uren te maken.
 
Ik snap het, maar dan nog Ask.... ook met 1000 of 1500 uur ben je er niet. Het is niet zo makkelijk als het soms wordt voorgeschoteld door bepaalde vliegopleidingen. In theorie vraagt Cathay Pacific bv minimaal 1000 uur ervaring maar de praktijk ziet er toch anders uit. Aangenomen worden meestal mensen die al duizenden uren ervaring hebben op Boeing of Airbus vliegtuigen. Met alle respect, maar mensen met enkel instructeurs ervaring en/of 500 uur op een turboprop komen daar gewoon niet binnen. Ik hoop dat je goed weet wat je kansen zijn als je voor het traject kiest dat jij wilt gaan doen, maar ik zou als ik jou was mijn opleiding in Europa (bv bij Air Berlin of Lufthansa) gaan doen. Ten eerste zijn kosten van de opleiding in Duitsland bijna de helft lager dan die in Nederland en bij Air Berlin bv sluit jeje opleiding af met een typerating op een Boeing of Airbus, wat je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk verbetert tov intructeursuren op een Piper of Cessna. Hierdoor kun je sneller en goedkoper ervaring op doen waardoor je naar mijn idee (en geloof me, ik loop hier niet sinds gisteren rond) eerder je doel bereikt dan met de instructeursmethode! Welke opleiding wilde je gaan doen?

Cheers!
 
Bij NetJets kan je Amsterdam als gateway kiezen. Voordeel is dat je in de zomer bv Portugal of Zuid Frankrijk kiezen :cool:

Met andere woorden pas je Gateway aan je vriendin in plaats van andersom :grijns: (of later in je carriere: daar waar je vrouw en kinderen op vakantie willen zijn)
 
(of later in je carriere: daar waar je vrouw en kinderen op vakantie willen zijn)

Hoezo, daar wil je toch niet mee op vakantie... Liever met die vriendin die 20 jaar jonger is :grijns:


@ Ask: Het belangrijkste is jezelf af te vragen wat je uiteindelijk wilt en hoeveel dit mag kosten. Wil je bijvoorbeeld kans houden bij KLM, heb je meteen de duurste optie gekozen en ben je al meteen bijna €120d armer.
Of wil je wel in Noord-Europa blijven, maar niet perse in NL. Dan is de Duitse optie een hele goede. Voor de helft van het geld kans bij een carrier als AB of RYR.
Wanneer je voor avontuur en het onverwachte wilt gaan, ga dan naar de USofA en ga daar als instructeur werken of `s nachts vracht vliegen (op een twin zonder AP). Bedenk wel dat met het geld dat je verdient als instructeur je waarschijnlijk niet rond kunt komen. Dus, 1 je moet al een hoop geld aan de kant hebben gezet om deze periode te overleven of 2 hamburgers gaan flippen bij de Mac. Dit zal waarschijnlijk de goedkoopste optie zijn en het langste duren.

Greets, PD
 
Wat vrachtboeren betreft, MK Airlines heeft een basis in Oostende, afhankelijk waar je zit in NL kan het een klein stukje of verrekte ver zijn. Er is daar ook een bedrijf gevestigd dat met B737 en F100's passagiers vliegt. Ben de naam even kwijt. Kisten zijn blauw met een oranje smile op het dak
 
Dank voor al de goede raad. Ik ben nog aan het oriënteren. Avontuur ( The Usa way)trekt mij heel erg, maar uiteindelijk over een jaar f tien zou het toch ook wel leuk zijn om te settelen in Nederland. decisions decisions......meer tips nog steeds welkom
 
De easyJet base op A'dam is uiteindelijk niet doorgegaan (zelfs de crewroom was al klaar) vanwege de NL wetgeving (dus niets met KLM van doen). De Nederlandse staat stelde als eis dat alles lokaal geregeld zou worden (arbeidsvoorwaarden, pensioen, sociale verzekeringen). Daarom heeft EZY het toen op het op laatste moment afgeblazen. Onderwijl worden alle nieuwe bases geopend onder lokale voorwaarden/regelingen (Madrid, Milaan, Parijs).

De Surinam Airways 747 "overnacht" altijd op Schiphol (dus opereert AMS-Parimarino-AMS), omdat als ze de kist in Parimaribo laten "overnachten" er regelmatig 's nachts dingen en onderdelen van de kist verdwijnen...

Ik weet dat Transavia.com 100% dochter is van KLM (en door haar wordt misbruikt om de andere low cost cariers buiten de deur te houden op Rotterdam en wellicht ook deels Amsterdam), maar het mag toch wel apart genoemd worden dat Transavia.com ook Amsterdam based is...
 
maar het mag toch wel apart genoemd worden dat Transavia.com ook Amsterdam based is...

????? Ja wel een beetje gek, ze hebben meer dan 80% van hun operatie daar, een eigen hangaar en vliegen er pas een jaartje of 40 (?) :passed:
 
Back
Top