Verkeersvlieger en MBO

Bas85

New member
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post en ik wou hem dan ook graag nuttig maken.
Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Bas 22 jaar en heb besloten de selectie voor de pilotenopleiding te gaan doen.
Ik heb zoals ik hier in vele posts lees ook MBO (dierenonderneming niks met techniek dus) hiervoor gedaan en zit nu de 2de van het HBO.

Ik zie veel mensen vragen stellen over MBO en piloten opleiding.
Ik heb niet bij alle opleidingen geinformeerd maar dit kan ik zeggen:

De vliegopleiding "Stella" nemen je met een MBO diploma aan als je alle doorstooomvakken heb (met name wiskunde en natuurkunde)
Bij stella hoef je zelfs je natuurkunde nog niet te hebben omdat ze van mening zijn dat je de natuurkunde wel leert tijdens de opleiding. Dit is een eis van de werkgevers. Zolang je je natuurkunde voor het eind van de opleiding haalt is er dus geen probleem. (al kan je als je het mij vraagt hem beter voor de opleiding halen sinds je het waarschijnlijk al druk genoeg krijgt)

De vliegopleiding KLS neemt je niet aan met een MBO of HBO diploma ze willen een HAVO diploma. Zelfs als je wiskunde en natuurkunde los haalt nemen ze hier geen genoegen mee. Ze verwijzen je dan door naar de 4 jarige HBO opleiding bij INHOLLAND.
(naam mijn mening totale onzin sinds de doorstroomvakken gelijk staan aan de stof op de HAVO. Een HAVO student met twee zesjes wordt dus verkozen voor een MBO er met een 9 voor wiskunde en een 8 voor alle andere vakken).


Persoonlijke ervaren, wat betreft contact met de vliegopleidingen:

Stella: Vriendelijk tewoord gestaan met vragen. De man ging op vakantie en belde mij 2 dagen nadat ik de mail stuurde nog terug, omdat die het graag voor me wou regelen.
Toen ik tijdens zijn vakantie belde kreeg ik de dochter aan de telefoon terwijl ik benadrukte dat het niet dringend was belde ze hem toch op zijn vakantie op om de vragen zo goed mogelijk te kunnen beantwoorde.
In mijn ogen is dat nog eens service.

KLS: Alleen mail contact. Eerste mail was erg formeel en netjes dat ze geen MBO'ers aannamen. Toen ik vervolgens mijn MBO cijfers, m'n P voor et HBO stuurde en aanbood de havo vakken los te halen kreeg ik een zeer onbeleefde mail terug waarin ze mij verwees naar de 4 jarige HBO opleiding. De mail droeg een denigrerende toon.


Ik moet nog beginnen met de selectie bij stella dus weet niet hoe het allemaal zal gaan maar heb er wel vertrouwen in. 13de inschrijven voor de selectie en dan m'n best doen.
Eventuele ervaringen/ tips van mensen die hem pas hebben gedaan zijn welkom.

Bas

"What goes up, must come down"
 
Bas -

Ik denk dat het wel verstandig is om een HAVO-diploma te halen alvorens een vliegopleiding te starten, ook al ben je reeds bezig met je HBO. Neem hierbij ook de eisen van maatschappijen in ogenschouw.

Bij het verhaal van Stella zou ik eerder argwaan krijgen dan dat ik het zou kwalificeren als service. Desalniettemin is Stella een school waarvan de leerlingen redelijk goed terecht komen. Let wel, met een self sponsered type in een gunstige tijd.

Succes met je keuze.
 
Hoi!

Vergeet niet dat je na de vliegopleiding ook nog eens een baan moet gaan zoeken en daar loop je tegen dezelfde eisen aan bij de maatschappijen als nu bij de meeste betrouwbare vliegscholen! Dat Stella het niet belangrijk vindt wat je hebt, is puur omdat ze erg agressief studenten werven. Tot nu toe heb ik ook nog niemand kunnen spreken die de selektie bij Stella niet heeft doorstaan. Velen werd voorgehouden dat ze het eigenlijk net niet hadden gehaald maar dat ze per uitzondering toch maar werden aangenomen...vergeet dus niet dat je na deze opleiding moeite hebt met het vinden van een baan omdat de maatschappijen nou eenmaal strengere aanname eisen hebben dan Stella....Service is iets anders als je het mij vraagt...Probeer eens te kijken naar wat de maatschappijen als aanname criteria hanteren en dan begrijp je wat ik bedoel...Succes!

Cheers!
 
Als je echt wil weten "hoe zwaar je weegt", laat je dan testen door een externe partij.

Het is mijns inziens volstrekte bullshit om je te laten testen door een partij waar je daarna 100k aan stort.

Externe partij:
- Compass tests
- Psycho screening
- ...
 
Ik heb met hetzelfde probleem gezeten. Ik ben nu 19 jaar en bijna klaar met mijn opleiding toerisme/recreatie. Heb het gelukkig zo kunnen regelen dat ik stage heb kunnen lopen op een luchthaven in het buitenland om nog meer ervaring om te doen op het gebied van luchtvaart/engels etc. En ben nu ook druk bezig met mijn natuurkunde/wiskunde certificaten. Nu ga ik waarschijnlijk de 4 jarige hbo opleiding ''airline pilot and management'' doen. Eerst 2 jaar luchtvaarttechniek en engineering. Wat jou alleen maar weer voorbereid op het 3e en 4e leerjaar.

Maar wat ik bedoel te zeggen is heel leuk als je bij stella word aangenomen. Maar heb je met de diploma's die je dan hebt. Ook daadwerkelijk genoeg om aan een baan te komen. Wat ik je aanraad is gewoon lekker je wiskunde en natuurkunde erbij te gaan halen. DE KORTSE WEG IS NIET ALTIJD DE BESTE!!!!!! je kan er beter een jaartje langer overdoen als je het mij vraagt!
 
Zoals zo vaak al gezegd: airlines kijken naar de volgende dingen
- brevet (CPL-IR-ME-MCC)
- vliegschool
- vliegervaring (indien van toepassing)
- Typeratings (indien van toepassing)
- leeftijd

Of jij nou een opleiding psychologie hebt gedaan of stage hebt gelopen bij een baggageband (bij wijze van) op een vliegveld maakt jou niet interessanter dan je collega/concurrent die ook in de selectie zit.
Ook de verhouding tussen leeftijd en vlieguren is bij veel maatschappijen belangrijk.
Jong --> geen ervaring
ouder (tov de rest) --> meer ervaring vereist.

Bedenk dat goed voor je een paar waardevolle jaren besteed aan een irrelevante studie ipv vlieguren te maken.

Overigens is een goede studie natuurlijk nooit weg, maar besef dat het niet direct in je voordeel is in de vliegerij.
 
Ik ben naar een open dag van Stella geweest, en dat kwam zeer goed over. Hierboven werd gezegd dat Stella de selectie een beetje afraffelt om zoveel mogelijk studenten te krijgen. Ik heb zelf geen ervaring met de selectie daar, maar het kwam zeer overtuigend over. Natuurlijk, Stella is wat losser dan de KLS. De KLS leidt je eigenlijk alleen op voor de KLM, en als je daar niet wordt aangenomen dan gaan andere maatschappijen ook denken, waarom ben je niet bij de KLM aangenomen.. er zal wel wat aan de hand zijn. Ook werd mij daar verteld dat Stella op het moment de grootste en een van de beste scholen is van Nederland. Als je het ministerie van verkeer en waterstaat opbelt en vraagt naar de beste scholen van Nederland krijg je deze lijst:

1.) Stella Aviation Academy
2.) Koninklijke Luchtvaart School
3.) Nationale Luchtvaart School

Naar mijn idee klopt het dus niet dat Stella wat zacht met je omgaat gedurende de selectie, maar goed zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee en zou ik graag wat horen van iemand die dat wel heeft.

Just my two cents :)
 
De KLS leidt je eigenlijk alleen op voor de KLM, en als je daar niet wordt aangenomen dan gaan andere maatschappijen ook denken, waarom ben je niet bij de KLM aangenomen.. er zal wel wat aan de hand zijn.
)


Onzin, kls studenten die zijn afgewezen bij KLM kunnen prima aan de bak komen bij andere maatschappijen.



Ook werd mij daar verteld dat Stella op het moment de grootste en een van de beste scholen is van Nederland. Als je het ministerie van verkeer en waterstaat opbelt en vraagt naar de beste scholen van Nederland krijg je deze lijst:

1.) Stella Aviation Academy
2.) Koninklijke Luchtvaart School
3.) Nationale Luchtvaart School

)

De nummer 2 zegt dan wel weer genoeg over het rijtje, want die bestaat niet eens...
 
Ook werd mij daar verteld dat Stella op het moment de grootste en een van de beste scholen is van Nederland.

Kan je mij vertellen waarom het een voordeel is dat Stella de grootste is?
Ze moeten eerst maar eens zorgen dat alle afgestudeerden aan een baan komen, voor er fors meer op te gaan leiden.
En de beste school? Wat mij betreft is de beste wederom degene die je meeste mensen aan een baan helpt. Ga maar eens aan Stella vragen naar concrete cijfers, dan komen ze ermee dat ze 'preferred supplier' van VLM oid zijn.
Staat dit ook in het contract van de studenten? Geloof er niets van!

Als je het ministerie van verkeer en waterstaat opbelt en vraagt naar de beste scholen van Nederland krijg je deze lijst:

1.) Stella Aviation Academy
2.) Koninklijke Luchtvaart School
3.) Nationale Luchtvaart School

En, heb je ze al gebeld? :eek!:
 
Ik vertel alleen wat mij verteld is, zodat jullie deze verhalen ook horen :). Ik zeg niet dat ik weet of het niet waar is. Graag hoor ik van jullie de ervaringen ermee, ik ben tenslotte ook (nog) niet begonnen!

Ohjah, Lift: Koninklijke Luchtvaart School, ook bekend als KLS, en dat is dan weer bekend als KLM Flight Academy of KLM luchtvaart school.

EDIT: Nee easy737, heb ze niet gebeld. Dit is mij alleen verteld door meerdere personen, heb geen idee of het klopt of niet.
 
Ik vertel alleen wat mij verteld is, zodat jullie deze verhalen ook horen :).

Nou... door er meteen de conclusie aan te verbinden dat de selectie dus niet zo zacht is geef je er wel meteen een waardeoordeel aan.

Ohjah, Lift: Koninklijke Luchtvaart School, ook bekend als KLS, en dat is dan weer bekend als KLM Flight Academy of KLM luchtvaart school.

KLM Luchtvaart school, niet Koninklijke.

Zo'n lijstje van IVW zegt echt niets. Waar selecteren ze op? slaginspercentages van de theorieexamens? Aantal mannen/vrouwen wc's in het gebouw? De smaak van de koffie die ze de inspecteurs voorschotelen?

Het enige dat telt is hoe snel jij een baan kan krijgen na je opleiding. Niets meer niets minder.
Als je daar een lijstje van gaat maken komt SAA zeker (nog) niet in de top3.
 
Voor zover ik weet is er maar één school in Nederland die een baangarantie heeft (lees: alle leerlingen hebben een job) en dat is EPST.

Al de rest is praten in de marge ;)
 
Had altijd gedacht dat het Koninklijke Luchtvaart School was, gewoon om het feit dat er ook de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is.. Weet ik dat nu ook weer dat het niet zo is :)

Misschien heb ik er een waardeoordeel aan gegeven, maar dat is alleen hoe ik er op het moment over denk. Enne.. moest toch even lachen om die opmerking over de koffie :p:

Hoe dan ook.. veel succes Bas met wat je gaat doen!
 
Een bedrijf mag zichzelf nooit zomaar koninklijk noemen. Hiervoor gelden stricte eisen. Ondanks dat de KLM een koninklijk bedrijf is kan de KLS, als extern bedrijf, zich niet zondermeer koninklijk noemen. Ik heb even deze punten voor je opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijk

" Hare Majesteit de Koningin kan een bedrijf, vereniging of instelling het recht geven om het predicaat Koninklijk te voeren. Om in aanmerking te komen, moet een organisatie:

* een zeer belangrijke plaats innemen in het vakgebied
* van landelijke betekenis zijn
* (in principe) ten minste honderd jaar bestaan "

Ze kunnen het proberen, maar of ze de titel krijgen betwijvel ik.
 
KLS neemt trouwens wel HBO'ers aan, maar idd alleen met vooropleiding HAVO.

Het is zelfs zo, dat als jij na je havo afgewezen wordt bij de KLS-selectie, dat je de kans krijgt om het over te doen, mits je in die tussentijd een HBO-opleiding voltooit.

Een gulden middenweg is echter idd de HBO Airline Pilot & Management, maar dat alternatief moet je zelf bekijken natuurlijk.

En de discussie KLS-Stella is volkomen nutteloos en al veel te vaak gevoerd. Ook heeft het geen nut argumenten aan te voeren als je alleen maar 'gehoord hebt dat...' Met geruchten kun je niks, met feiten wel!
 
* (in principe) ten minste honderd jaar bestaan "


Ik vraag me af of er misschien andere regels bestaan voor het hebben van dochteronderneming. KLM Flight Academy is namelijk geen extern bedrijf, maar een volwaardige dochter van KLM. Maargoed, dat zou je nader moeten onderzoeken.
 
KLM verkeert in een uitzonderingspositie; tijdens of vlak na de oprichting werd al besloten dat KLM bij wijze van hoge uitzondering het predikaat koninklijk mag voeren.

'Koninklijke Koninklijke Luchtvaart Maatschappij Luchtvaart School.'

Misschien is dat al een goede reden om het niet te doen. :grijns:
 
Hoop reacties

Naar mijn mening zegt het vrij weinig of je nou MBO of HAVO hebt gedaan of je een goede piloot kan worden. De wiskunde stof op het MBO doorstroom is hetzelfde als die van de HAVO.
Veel mensen associeren MBO met domheid sinds er ongever 1/4 van de MBO'ers slimmer zijn dan de gemiddelde HAVO leerling maar de voorkeur geven aan een praktijkgerichtere opleiding.

Wat betreft banen bij stella. Was gister op de open dag en hoorde dat ze je na je opleiding de mogelijkheid bieden om bij hun instructeur te worden todat/voordat je een baan hebt/neemt wat volgens een van de studenten heel erg goed op je CV staat.
 
Back
Top