ff voorstellen

Pirke

New member
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik denk laat ik me ook ff voorstellen. Ik ben Peter en komende zaterdag (overmorgen) heb ik mijn eerste les voor m'n PPL! :D Dit bij de EAC-m (Eindhovense Aeroclub Motorvliegen).

Een jaar of 8 geleden heb ik ook even bij de ZES (Zweefvliegclub Eindhovense Studenten) gezeten, maar nooit genoeg gevlogen om solo te mogen. Geen tijd was de voornaamste reden toen en als je nooit vliegt is het een duur lidmaatschap. Het heeft wel altijd blijven kriebelen, dus ik heb ik toch maar de stap genomen om weer te gaan beginnen, maar nu gemotoriseerd. Ik ga het met 1 les in de week doen, dus dat wordt een 1 a 2 jaren plan, kan ik het financieel ook wat beter spreiden. Aangezien mijn uitgaansleven ook wat is geminderd (waardoor zaterdagochtendvroeg opstaan toendertijd een groot probleem was) en ik m'n prioriteiten wat heb verlegt, zie ik het helemaal zitten :)

Ooit hoop ik nog eens m'n CPL te halen, waarschijnlijk wordt dat m'n volgende doel als ik m'n PPL heb, uren maken om naar CPL te gaan, maar eerst maar eens kijken dat ik dat PPL haal. Op dit moment heb ik nog geen ambities om een veredelde buschauffeur te worden (ATPL), maar wat niet is kan nog worden. Ik ben nog maar 25, kan in principe nog alle kanten op, als het niet in NL is vanwege stomme leeftijdsgrenzen dan is er net de grens over ook genoeg te doen. Overigens ben ik bijna (komende augustus/september) afgestudeerd aan de TU/e in Technische Informatica. Uiteindelijk wil ik toch een keer de switch maken om betaald te gaan vliegen, maar voorlopig bekostig ik het even met de baan die ik straks heb als net afgestudeerde. D'r is sowieso veel meer werk te krijgen als ik de berichten op deze site mag geloven over hoe de luchtvaart er nu voor staat.

Hmm, dit is wel weer even genoeg inleiding.

Groeten!
 
Hallo Pirke,

Welkom op het board. Ik wens je heel veel vliegplezier ! En.. met 10 weken solo !!

Groetjes en succes.

Capricorn
 
veredelde buschauffeur

Ik zal aan je denken de volgende keer wanneer ik na 11 uur tegen de zon inkijken m'n NDBtje aan het vliegen ben tussen de 60.000 voet hoge cb's met max landingweigt en 290 angstige klanten achterin op een veld waar ze geen Engels verstaan en je allemaal spaanstalig gebrabbel om je heen hoort terwijl je schermpje vol staat met TCAS targets zonder altitude tag.
 
Last edited:
Haha, jullie kunnen toch wel tegen wat sarcasme of niet? :)

Misschien dat ik zelf nog ooit een veredelde bus-, vrachtwagen-, of taxichauffeur wordt, lijkt me wel erg mooi hoor. Maar eerst maar eens voor dat PPL gaan.

Wat leer je eigenlijk op een luchtvaartschool wat je niet leert als je PPL -> CPL -> ATPL doet in je eigen vrije tijd? Ik zie vaak dat je pas na een paar weken begint met vlieglessen en je komt er ook maar met net genoeg uren vanaf om al je papiertjes te hebben, terwijl je wel een flinke smak meer geld betaald. Waar zit hem het verschil in?
 
He Pirke, welkom.

Heb zelf mijn eerste 4 uur bij EAC-m gedaan, daarna had ik er genoeg van.
Dat "gezellige" club gevoel werd een beetje eng daar; te veel mensen die op de golfbaan hadden moeten blijven ipv vliegen.
Ben vervolgens gaan vliegen bij Rainbow Aviation aan de noordkant van het veld.
Hele goede mensen daar zonder al die poeha. En mijn PPL op de Piper Cub gedaan natuurlijk.
 
Vandaag naar de EAC-m geweest, door het slechte weer geen vliegles mogelijk helaas. Maar ik snap wat je bedoelt met de golfbaan mensen... Ergens twijfel ik of ik daar wel wil blijven (beginnen zelfs). Aan de andere kant: het is goedkoop en in de lucht heb ik geen last van die sociale klasse. Ik heb even gezocht op Rainbow Aviation, maar hun website is uit de lucht, waarschijnlijk bestaan ze dan niet meer?

Heeft iemand misschien een beter idee waar ik vliegles kan nemen? Het type vliegtuig maakt me niet zoveel uit, als het maar niet te duur is. EAC-m is niet duur (160 e/u), ik heb niet zo'n zin om 200+ e/u te gaan betalen, en het liefst dicht bij Eindhoven (woon zelf 10km ten noordwesten van Eindhoven), straal van 50km is geen probleem, verder dan dat en het moet echt iets bijzonders zijn wil ik die afstand elke keer gaan overbruggen.
 
Je betaalt dus voor de naam als ik het goed begrijp. Maar de opleiding duurt wel 1 tot 2 jaar fulltime, je zal er dus echt wel iets leren lijkt me wat je niet bij de omweg via "losse" brevetten leert?

En ik heb eens gekeken wat er nog meer in de buurt zit hier, iemand ervaring met de vliegopleiding van:
Kempen Airport (in Budel)
Seppe Air Service
Air Center Teuge

Lelystad is wel erg ver weg voor mij.

Seppe lijkt me ook een goede aangezien ze daar ook CPL aanbieden en ATPL, voor het geval ik door ga na m'n PPL.
 
Ik denk dat de voordelen van Integrated t.o.v. modulair zijn dat je minder zelf hoeft te regelen. Je vaak een naam/reputatie op je papiertje hebt staan, zodat een maatschappij weet wat zij in huis haalt. Persoonlijk vindt ik het 'klas' systeem ook leuker t.o.v. individueel. Er is inmiddels bij een aantal scholen een garantiefonds systeem, wat voor de financiering een hoop gezeik scheelt. En daarnaast hebben de meeste integrated opleidingen er allerlei zaken naast(Cursussen in Sociale en Communicatieve vaardigheden, uitstapjes, Stressmanagenent, Air Safety cursus etc.).

Nadelen zijn dat je een relatief strakke syllabus volgt(Wat dan ook weer de garantie is voor bijvoorbeeld een maatschappij die jou wil aannemen). Er zijn veelal verzwarende eisen bovenop wettelijke examens, om een bepaald niveau bij de studenten te garanderen(vanuit de school).
Ook zijn praktisch alle integrated opleidingen duurder dan wanneer je zelf alles uitpluist en overal op z'n goedkoopst je papieren en ratings haalt.

Over kwaliteit van de opleiding doe ik geen uitspraak aangezien dat iets nogal subjectiefs is.
 
Last edited:
Zou het nog te doen zijn om op mijn 26e met zo'n integrated te beginnen? Ik bedoel, ik heb over een maand of 2 of 3 een M.Sc./Ir. papiertje op zak, maar ook nog een studieschuld van 30.000 euro ofzo. Nou kan ik daar nog 2 jaar mee wachten voordat ik die naar draagkracht af ga lossen en de rente is verwaarloosbaar (heerlijk, lenen vd overheid), maar om daar nog eens 100.000 euro bovenop te leggen dat vind ik een beetje eng "op mijn leeftijd". Aan de andere kant: ik heb nog 40 jaar die ik kan werken, en je leeft maar 1 keer.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik neig om die carierre-switch zo snel mogelijk te maken... alleen dan de vraag: wat is wijsheid?
 
26 is zeker niet te oud, ik ken binnen mijn opleiding genoeg mensen van 25+, een enkeling zelfs 30+. Het risico is inderdaad groter, maar als je snel aan een opleiding zou beginnen kun je op je 28e klaar zijn.
Maar dan moet je er wel echt helemaal voor willen gaan.
 
Ik heb morgen twee afspraken staan, eerst een kijkje in Budel, daarna een kijkje bij Seppe.

De website van Seppe komt mij wat persoonlijker en kleinschaliger over dan de kls, martinair of Stella ofzo, wat persoonlijk een voordeel is denk ik. Nu zit ik echter nog met de vraag of ik het modulair wil gaan doen of integrated.

Als ik er voor ga dan ga ik er ook helemaal voor. Vliegen is altijd al een droom van me en het heeft me altijd al getrokken. Het 1e wat ik deed op 8 jarige leeftijd toen we net een 386 pc kregen was een of andere flight simulator :) (en dat is nooit gestopt). Echter heeft de financiele kant me tot nu toe altijd nog tegen gehouden, ouders waren niet rijk genoeg om even bij te leggen en 100.000 euro lening zag ik net na het vwo ook niet zitten, vandaar dat ik toen even heb zweefgevlogen, goedkoopste oplossing.

Hoe ouder je wordt, hoe minder belangrijk geld wordt heb ik gemerkt, en hoe belangrijker toekomstperspectief. Ik zou het helemaal niet erg vinden (heerlijk zelfs) om op een vliegveld in een klein kamertje te wonen en overal mee te helpen met alles en iedereen. Ik hoop alleen dat ik er over twee jaar nog steeds zo over denk. De studie die ik nu doe heb ik alleen afgemaakt (nouja, over een maand of 2 a 3 dan) omdat ik perse een papiertje wilde hebben, anders was ik er 2 jaar geleden al mee gestopt. Vooral die laatste twee jaar ben ik dus gaan nadenken wat ik wil na m'n studie, en elke keer kom ik op de luchtvaart uit, waarvan piloot toch altijd de meeste aantrekkingskracht heeft gehad. Niet dat ik m'n studie niet interessant vind, technische informatica aan de tu zit in de top 3 van meest zware studies (75% redt het einde niet die eraan begint) dus zonder interesse en doorzettingsvermogen haal je het niet.

Het voordeel van modulair de opleiding volgen is dat ik mijn huidige opleiding kan gebruiken om de vliegopleiding te financieren. Nadeel is dat het weer langer duurt en dat ik steeds ouder wordt.

Heel verhaal weer, maar alles opschrijven helpt natuurlijk wel bij het goed voor ogen krijgen wat je nu eigenlijk wil :) In ieder geval hardstikke bedankt voor alle hulp die ik hier krijg :)
 
Vandaag besloten dat ik het modulair ga aanpakken. Eerst PPL in Budel bij Kempen Airport, daarna ATPL theorie zelfstudie, IR, CPL, ME. IR zou ook in Budel kunnen, voor CPL en ME zal ik ergens anders heen moeten. Totale tijdsinschatting: 2 tot 4 jaar.

Woensdagochtend heb ik m'n eerste les :)
 
Back
Top