Auwwww!!!

Kai924

New member
Ik denk dat er iemand even op recurrent moet!

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=7TDnMC_nagc[/YOUTUBE]
 
Mmmm, dunno. Ben nooit op Tai Tak geweest (ben niet bekend met locale weersfenomenen) maar je ziet in het filmpje dat ie net in de laatste seconden van de flare ineens significant meer X wind krijgt/wind gust. Daar doe je weinig tegen, en kun je het ding het beste tegen het dek pleuren i.p.v. te melken met de risico's van een tail strike en/of een over run.
 
niks mis mee met die landing boeing kisten mag je volgens de door boeing geschreven boeken zo neer zetten (ipv met 1 kant eerst dan die andere) dit word zelfs aanbevolen op natte banen.
 
Ja die wind leek in de laatste 20 voet ineens veel sterker te worden. Hij wordt dan alsnog goed neer gezet, maar wel een beetje off centerline.
 
't lijkt wel of ie de verkeerde kant op voeten geeft ofzo...

Maar dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk :S
 
Hoe moeilijk zijn die crosswind landingen nou eigenlijk echt? Is het voor jullie ook nog een echte uitdaging of is het op 20 voet 'gewoon' recht trappen dat ding?

Dit vraag ik als níet-(beroeps)piloot, nu het nog kan..;)
 
Dat was Kai Tak

menig vlieger heeft daar zweet weg kunnen pinken en zn geld verdient voor de baas!!

het begin van de baan op de 13 na de IGS ligt in de luwte van de stad (kowloon side)
de touchdown zone ligt in de volle wind door victoria harbour dus je kon nog weleens op 0-50ft een windtoename verwachten van die kant (rechts) dus.

k.
 
Dat was Kai Tak

menig vlieger heeft daar zweet weg kunnen pinken en zn geld verdient voor de baas!!

het begin van de baan op de 13 na de IGS ligt in de luwte van de stad (kowloon side)
de touchdown zone ligt in de volle wind door victoria harbour dus je kon nog weleens op 0-50ft een windtoename verwachten van die kant (rechts) dus.

k.

Met deze info erbij is de landing toch best wel redelijk? Ach misschien had de SO wel jeuk op zijn handjes:eek!:

Winds,

WvdB
 
Thai heeft dacht ik geen S/O's.

Voor de rest is het altijd lekker makkelijk om de beste stuurman aan wal te zijn. Niemand van ons zat op die dag, in die kist aan het roer.

FD
 
Voorop gesteld dat ik over niemand oordeel. :) Lijkt erop dat er verkeerd voeten wordt gegeven. Als je plots wind van rechts had gehad zou je meer bank verwachten. De-crabben is leuk, maar je moet het wel de goede kant op doen. ;)

Dat Boeings traverserend kunnen landen is waar, maar het ging hier om een A300 als ik me niet vergis. :) Weet niet hoe het daarbij zit.
Trouwens, kan wel bij een Boeing, maar de kist vind het nou ook weer niet zo geweldig. Mede daarom taxien er zoveel 73's zoals een hond loopt, schuin dus.
 
Dat Boeings traverserend kunnen landen is waar, maar het ging hier om een A300 als ik me niet vergis. :)

Jep, je vergist je. (B777).

Als je plots wind van rechts had gehad zou je meer bank verwachten. De-crabben is leuk, maar je moet het wel de goede kant op doen. ;)

Als je goed kijkt zie je dat ie vlak voor touch down naar links wordt weggezet en corrigeert dus naar rechts om terug te komen op de centerline.
 
Jo,

vergeet niet dat je bank (niet ABN-AMRO) gelimiteerd bent vanwege de afstand grond/motoren
weet niet wat het is op de 777 maar op de 747 is het maar 5 graden vandaar dat je in harde Xwind weleens getraveseerd? land

k.
 
VCC,

hebt gelijk. Is inderdaad een 777. Wist niet eens dat Thai die dingen al had toen Kai Tak nog open was.

Lijkt me dat de 777 iets meer bank kan hebben dan de 747, omdat ie geen motor 1 en 4 heeft. Als je het mij vraagt blijft het hier een 'voetenfoutje'.

Anyway, Kai Tak leverde altijd leuke opnames op.
 
Jo,

vergeet niet dat je bank (niet ABN-AMRO) gelimiteerd bent vanwege de afstand grond/motoren
weet niet wat het is op de 777 maar op de 747 is het maar 5 graden vandaar dat je in harde Xwind weleens getraveseerd? land

k.

Ook 5 graden op de C5 Galaxy. Pas nog op Dover AFB een goeie x-wind landing zien maken. Toch wel leuk speelgoed.
 
Lijkt erop dat er verkeerd voeten wordt gegeven. Als je plots wind van rechts had gehad zou je meer bank verwachten. De-crabben is leuk, maar je moet het wel de goede kant op doen.

Bij zijwind heeft het vliegtuig doorgaans de neiging om de neus in de wind te draaien (windhaan effect). Volgens mij is dit het wat je ziet dit gebeuren. De vlieger geeft wel goed voeten, alleen is de reactie van het toestel daarop niet zo snel!

Trouwens, kan wel bij een Boeing, maar de kist vind het nou ook weer niet zo geweldig. Mede daarom taxien er zoveel 73's zoals een hond loopt, schuin dus.

Dat 737´s scheef taxiën komt niet omdat ze al zo vaak met crab zijn geland. In het onderstel zitten zogenaamde shimmy dampers die trillingen aan de wielen en de as moeten tegengaan. Als het allemaal strak vast zou zitten gaat de zaak eerder kapot dan wanneer je er wat speling in laat. Bij taxiën in zijwind draait het toestel dus in de wind binnen de tolerantie van deze dampers.

Lijkt me dat de 777 iets meer bank kan hebben dan de 747, omdat ie geen motor 1 en 4 heeft.

Dat hoeft niet persé. De bankangle waarbij de motor of vleugeltip de grond raakt hangt sterk af van de pitch van het vliegtuig. Ik geloof dat in sommige gevallen daardoor op de 747 de binnenste motoren zelfs eerder aan de grond kunnen komen dan de buitenste.
 
Back
Top