Vlm langs de baan?

Welk filmpje is dat? Heb je daar een link van? Het ging me namelijk ook om de rest, neerslag oid.
 
Dit is wat ik van 'insiders' hoorde

Rushed Approach... verkort circuit visual. Te snel op final in combinatie met tailwind en lichte kist (11p)...

Resultaat ... te hoge snelheid bij landing waardoor de stuts niet genoeg zouden indrukken... gevolg motoren niet naar ground idle en geen reversers ter beschikking.

Waarom ze niet zijn doorgestart blijft een raadsel.
 
goed dat ik even 'terecht' word gewezen, mijn bewoording was niet zo fraai..

mijn punt was alleen dat voor hoe het is afgelopen het niet zo veel zin heeft om een gigantisch telegraaf achtig thread hier te openen..
cq over van alles te speculeren. daarvoor hebben we tegenwordig de raad voor de transport veiligheid.
en tóch is het weer naar "zo'n" topic gegaan..
 
Dit is wat ik van 'insiders' hoorde

Rushed Approach... verkort circuit visual. Te snel op final in combinatie met tailwind en lichte kist (11p)...

Resultaat ... te hoge snelheid bij landing waardoor de stuts niet genoeg zouden indrukken... gevolg motoren niet naar ground idle en geen reversers ter beschikking.

Waarom ze niet zijn doorgestart blijft een raadsel.

Bij mijn weten hoeven bij de Fokker 50 de struts niet ingedrukt te zijn om te kunnen reversen. Het is al eens gebeurd dat igv een rushed approach de power levers zover teruggetrokken werden dat ze in de beta-range kwamen (correct me if i'm wrong)

Daarbij komt nog dat de performance berekeningen gebaseerd zijn op enkel en alleen de remmen.

Laten we vooral geen conclusies trekken op basis van geruchten en media. Wel zo netjes tegenover de betrokkenen.
Een onderzoeksrapport zal e.e.a. uitwijzen.

GF.
 
Bij mijn weten hoeven bij de Fokker 50 de struts niet ingedrukt te zijn om te kunnen reversen. Het is al eens gebeurd dat igv een rushed approach de power levers zover teruggetrokken werden dat ze in de beta-range kwamen (correct me if i'm wrong)
GF.

Dat was alleen mogelijk als een bepaalde mod niet was uitgevoerd, en dan ook alleen nog maar als de gear in transient was. Heel klein tijdsframe dus, tijdens de approach. Voor zover ik weet hebben de VLM kisten overigens sowieso deze mod gekregen.
 
Last edited:
Dat was alleen mogelijk als een bepaalde mod niet was uitgevoerd, en dan ook alleen nog maar als de gear in transient was. Heel klein tijdsframe dus, tijdens de approach. Voor zover ik weet hebben de VLM kisten overigens sowieso deze mod gekregen.

Volgens mij is dit ondertussen een verplichte mod geworden na de crash op LUX. Het zo dus niet mogelijk moeten zijn om in de ground range terecht te komen. Zit je er wel in, zoals in LUX, heb je een probleem. Want zij hebben em er namelijk niet meer uitgekregen.
 
Bij mijn weten hoeven bij de Fokker 50 de struts niet ingedrukt te zijn om te kunnen reversen. Het is al eens gebeurd dat igv een rushed approach de power levers zover teruggetrokken werden dat ze in de beta-range kwamen (correct me if i'm wrong)

Het punt is dat de air/ground sensor wel moet zijn geactiveerd om naar groundidle te kunnen gaan. Zo niet blijven je throttles in flightidle staan en hou je feitelijk nog gewoon vermogen op de motoren.

Dat reverse-verhaal staat hier volkomen los van.

(als de info niet correct is vergeef het me, ik heb de F50 boeken al even niet meer in huis!)
 
Weet dat het bij de Fokker 27 niet beveiligd was, de power levers konden daar gewoon over de detent gelicht worden en in de ground range komen. Dit was gewoon "not done", maar als het fout kan gaan, dan gaat het ook een keer fout.

Tijdens een sim-check hebben we dat eens gedaan tijdens de vlucht en de snelheid loopt dan heel erg snel terug, de enige mogelijkheid om uit de ground range te komen was om de power levers volledig naar voren te schuiven.

Zou best kunnen dat bij de VLM de flight/ground switch weigerde en de motoren niet in ground idle kwamen. Meters baan liggen in dat geval toch erg snel achter je.

Laten we vooral niet te voorbarig zijn met conclusies.

GF.
 
Bij de F50 is het normaal gesproken niet mogelijk om 'zomaar even' groundidle te selecteren.

Overigens; het is geen conclusie, maar achtergrond informatie over de F50.
 
Ook al gingen de motoren niet in ground idle, het vliegtuig moet tot stilstand kunnen komen met alleen de wielremmen...
 
@ Buschauffeur

Goed onthouden / ge-google (d)

Totaal verschillend natuurlijk!

1. Andere (weers) omstandigheden
2. Andere (baan lengte) omstandigheden
3. Andere omstandigheden

Onmogelijk te vergelijken, ja er er moet een oorzaak aan gewezen worden maar toch...

Andere omstandigheden, en dus never te nooit niet te vergelijken
 
Back
Top