Ik heb dit topic nu eens doorgenomen, het was eerder aan mijn aandacht ontsnapt.
Vroeger, toen Exel een deal aanging met KLM, heb ik Roberto S. eens gesproken, samen met zijn side kick Freddy B. Dat hadden ze goed voor elkaar de heren en heb ze toen dan ook gecomplimenteerd.
Wat er daarna fout is gegaan weet ik niet, heb de hele deconfiture vanuit het verre buitenland slechts een beetje kunnen volgen.
Maar toen V-Bird op de proppen kwam was ik wel verbaasd dat R.S. in zo’n risky venture in samenwerking met wat merkwaardige lieden, tijd en energie ging steken. Voor het geld hoefde hij het niet te doen, rijk getrouwd enzo.
V-Bird heft dan ook niet lang geduurd en na deze zeepbel spat zou je verwachten dat hij het rustig aan ging doen.
Maar nu? Interstate als ACMI provider. Dat kan in principe best een goed business model zijn maar daar hoort dan wel de juiste doelgroep bij met equipment wat bij het mission profile past.
Wil je als ACMI provider de Hajj en Umrah markt op dan zal je eerst met een buitenlandse National Carrier in zee moeten.
Deze carriers stellen, gedwongen door de Saudi overheid, steeds stringentere eisen aan de kwaliteit van de equipment die word ingezet en het gaat zover dat de Saudi PCA,(CAA), de betreffende vliegtuigen een voor een moet goedkeuren voordat er ook maar sprake van kan zijn dat toelating tot het luchtruim gegeven word.
Ik kan u verzekeren dat dit op zich al een hele klus is en, aan komen zetten met 1011’s die uit de Arizona woestijn zijn geplukt en zowieso al niet meer voldoen aan de Saudi leeftijds eisen lijkt mij op een kansloze missie. En zeker als men niet de juiste Sheik bij de hand heeft om een passend “in Kingdom monetair systeempje” te laten rouleren.
En op de merietes van het geheel kan ik de reuzenslag van ATR naar 1011 dan ook niet plaatsen, zeker niet in deze tijd van jetfuel prijzen als USD. 900,- per ton.
Daarnaast, alhoewel de 1011 een geweldig vliegtuig is om te vliegen, is het echter zeer onderhouds afhankelijk, zowel schematisch voor C checks als wel voor lijn onderhoud.
Kleine hick ups in dat process en men komt voor grote kosten te staan. Dan zijn er nog legio modificaties, AD’s en dergelijke die op je af komen die het opereren met deze machienes een hele tour maakt, om nog maar te zwijgen van Lockheed support,(een oxymoron), spare parts beschikbaarheid en gekwalificeerd onderhouds pesoneel.
Voor dat je het weet word je door een buitenlands onderhouds bedrijf volledig klem gezet. Blijkbaar al aan de hand nu.
Dan is er nog een bijkomstige kleinigheid. Als ik het goed heb begrepen opereren ze op een nederlands AOC. Dat zal nog een hele toer worden om 1011’s op dat AOC te krijgen.
Vraag me af hoe ze dat willen gaan doen.
Een flag of convienience kan je in deze tijd wel vergeten, in Europa en ook in Saudi Arabia. Heb zelf enkele 1011’s in een uithoek van de Jedda Haj terminal zien staan, gevolg van een combinatie fly by night operators en niets ontziende charter brokers.
Mijn advise aan Roberto, houd de hele zaak nog eens heel goed tegen het licht, met een vergroot glas, voordat het licht uit gaat.
Cheers
Art