Volkskrant over pilotenmarkt

Busair

New member
In een al wat ouder artikel van zaterdag 5 mei van de Volkskrant wordt over de pilotenmarkt geschreven en de Pilot Career Day. Aan het woord komen een aspirant-piloot, VLM, Transavia en de organisator van Pilot Career Day.

Transavia merkt op dat ze geen last hebben van een pilotentekort. Maar de organisator van Pilot Career Day verwacht een scheefgroei tussen vraag en aanbod van piloten (tekort). Een verhaal dat jullie natuurlijk al vaker hebben gehoord en erg frustrerend is als je zelf werkloos bent.

Eén ding viel mij echter wel op: "Volgens een prognose van de Universiteit Maastricht staan de vliegeniers, samen met kapiteins en de leidinggevende in de transportsector, boven aan het lijstje van beroepen waarin de komende jaren tekorten worden verwacht."

Wat denken jullie van de prognose? Bullsh*t, dat wordt ons al jaren verkocht! Of wellicht: nu het geen luchtvaartmaatschappij/school is, wil ik het wel geloven?

Ik hoop op een gezellige discussie! :biertje:

(Sorry Diana, ik geloof dat ik het draadje in een ander forum had moeten zetten)
 
Last edited:
Zal ik de spits eens afbijten?

Ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit. Alleen kan je dit over alle beroepsvelden zeggen. We zitten/komen immers in de periode dat alle 'babyboom-kinderen' uit de na-oorlogse (WOII) periode allemaal hun pensioen kunnen gaan opnemen (de huidige enorme vergrijzing).

Dus in alle sectoren zal je zien dat er veel mensen nodig zijn. De ICT-sector is ook een sector waar ze veel mensen nodig hebben. Oftewel....het klopt, maar is niet alleen voor de luchtvaart..
 
"Volgens een prognose van de Universiteit Maastricht staan de vliegeniers, samen met kapiteins en de leidinggevende in de transportsector, boven aan het lijstje van beroepen waarin de komende jaren tekorten worden verwacht."

Als het tekort aan piloten ooit de vormen aanneemt van het tekort aan kapiteins en zeevarenden, is het een kwestie van tijd voordat vliegtuigen worden geregistreerd in Panama en Liberia en worden bemand door Filippijnse en Indonesische piloten. Ik geloof niet dat het ergens al zo ver is gekomen...
 
Ik denk wel degelijk dat er een groei te zien is in het kader van tekort aan piloten. Dit heeft met name te maken met de groeiende economie (Azië). Dit is echter zeer frustrerend voor diegenen die net klaar zijn met de opleiding maar vervolgens afgewezen worden als gevolg van gebrek aan vlieguren. Luchtvaartmaatschappijen zijn voorzichtig in het uitselecteren van groentjes, men vliegt immers met vliegtuigen van tientallen miljoenen. In mijn ogen kun je als beginnend piloot beter nóg meer geld in je opleiding pompen en zo meer vlieguren behalen. Het aangrijpen van elke geboden kans is belangrijk, al lijkt het in het eerste opzicht niet het beste, maar later zul je er profijt van hebben.

Dit is hoe ik erover denk. Ik ben nu zelf bezig met de laatste selectieprocedure van de KLu, dus ik ben niet iemand met veel ervaring. Natuurlijk zal iemand die jaren ervaring heeft in de burgerluchtvaart wellicht een beter oordeel vellen.

Winds,

WvdB
 
Door die explosieve groei van de economie in de Tijgerlanden, China, Japen, Indonesië, India zal ook het inkomen van de burgers stijgen, dus ook meer vliegvakanties. Er zal denk ik dus veel meer vraag komen in de komende jaren, maar ik denk niet dat het zo'n grote impact heeft op de westerse landen. Ook daar zullen meer piloten opgeleid worden. Hoe het hier in europa zit weet ik niet, ik denk dat deze tekorten wel meevallen. Maar deze discussie laat ik over aan de echte piloten:biertje:
 
Jongens -

Let op mijn woorden:

NOOIT maar dan ook NOOIT zal er een terkort ontstaan van mensen met een CPL en 200 TT. Waar wel een tekort aan gaat komen zijn type rated ervaren F/O's voor snelle upgrades, en type rated ervaren captains voor verdere groei.

FD
 
FD, Ik ben het helemaal met je eens !!! Feitelijk zal men de gehele opleiding tot verkeersvlieger moeten herstructureren. Zoals men momenteel de opleidingen en zogenaamde kansen verkoopt via CPL etc., stoelt het bijna op een leugen. Wat heeft verkeersvliegen nu nog met het huidige trajesct van opleiding te maken?!
 
Wat heeft verkeersvliegen nu nog met het huidige trajesct van opleiding te maken?!

Best veel in mijn ogen.

De NDB approach die ik vorige week succesvol gevlogen heb met een Pax Jet, de basis daarvoor heb ik toch echt geleerd in een Piper Archer.

Of bedoel je wat anders?
 
Vind airline vliegen toch weinig te maken hebben met een uurtje sturen in een cessna 150.....
 
Dat schepen geregistreerd worden in Panama, Liberia etc heeft niets met crewtekorten te maken. Wel economisch (waar je belasting betaald) en hoe een crew behandeld wordt. Je wordt betaald volgens de geldende maatstaven van dat land, er zal zeer waarschijnlijk geen cao zijn, regels mbt tot accomodaties, duty / rest zijn veel soepeler dan wat we in de westerse wereld gewend zijn.
Zo ongeveer hetzelfde gaat op voor bijv MK Airlines en Das Air. Hoofdkantoren in Londen, vliegtuigen geregistreerd in Afrika. Beide bedrijven moeten nu hun kisten in de EU (GB) registreren en vinden dat niet bepaald leuk.

quote: Vind airline vliegen toch weinig te maken hebben met een uurtje sturen in een cessna 150.....
Ik ken een aantal wide body captains die een uurtje C-150 best kunnen gebruiken, zeker als er een beetje crosswind staat of als de gekleurde schermpjes niet werken
 
Wanneer en waar wordt die pilot career day gehouden? Heb het bij mijn huidige kluppie prima naar mijn zin, maar altijd blijven rondkijken voor misschien iets nog beters, nietwaar?

Groetjes EC
 
Uh Flying Dutchman, even een kleine reality-check.

Op dit moment bestaat er bij ons, CLH, wel degelijk een tekort aan mensen met cpl en 200 uur.... iedere boerenlul die de DLR test haalt kan bij ons beginnen.... en dat tekort gaat ook nog ff duren helaas.

C
 
Goed lezen wat ik zeg.

Cityline kan blijkbaar geen lowtimers krijgen op dit moment, maar er is geen tekort aan lowtimers die liever blijkbaar thuis op de bank zitten of naar andere maatschappijen gaan ipv naar cityline.

En hoe groot is het tekort? niet erg genoeg blijkbaar om de aanname eisen omlaag te doen of om roadshows te houden waar ze je een baan aanbieden als je komt opdagen met een geldige CPL. (wat hier om me heen wel gebeurd)
 
Tot zover zie ik vooral reacties die menen dat er een tekort is/ontstaat, alhoewel dan wel of niet aan piloten waaraan enige eisen worden gesteld naast een CPL.

Klopt het dat de mening hier over het algemeen toch iets is veranderd? Vroeger leek er meer ophef te ontstaan bij een artikel over een tekort of pensioengolf.

Wanneer en waar wordt die pilot career day gehouden? Heb het bij mijn huidige kluppie prima naar mijn zin, maar altijd blijven rondkijken voor misschien iets nog beters, nietwaar?

Groetjes EC

De Pilot Career Day waarover in de Volkskrant werd gesproken was op vrijdag 4 mei. Ik zou niet weten of/wanneer de volgende komt.
 
quote:
Ik ken een aantal wide body captains die een uurtje C-150 best kunnen gebruiken, zeker als er een beetje crosswind staat of als de gekleurde schermpjes niet werken[/QUOTE]

Dit is een praktijk-voorbeeld wat weergeeft wat ik bedoel te zeggen met mijn mening hierboven. Momenteel leer je de basisvaardigheden op bijv. een C.150 en daarmee ga je dan op weg naar je CPL. Maar ik neig er toe om een groter nuance verschil te maken tussen verkeers-vlieger en beroeps-vlieger. Voor de huidige verkeers-vlieger kan ik me een heel ander traject qua opleiding voorstellen, dan via PPL, CPL etc.
 
Een aantal "experts" is van mening dat, door de verregaande automatisering, 't vak vlieger gedegradeerd is tot 't niveau van een gemiddelde taxi-chaffeur. De vlieger wordt steeds meer neergezet als een "manager" die ook nog eens, door middel van een pet, gezag moet uitstralen en als "gastheer" zijn klanten ontvangt bij 't instappen (en liefst ook nog een glaasje champagne schenkt tijdens de vlucht). KLM gaat daar heel ver in. De klant lijkt 't allemaal wel te kunnen waarderen want zij weet niet beter.

In dat licht zie ik ook 't ontstaan van een Multi Crew License...

Multi Crew Licence is in 't leven geroepen om opleidings- kosten en tijd te besparen zodat desbetreffende kandidaat, nog sneller, die rechter-stoel kan vullen. Immers, de juiste etiquette, kunnen strijken van je uniform zonder vouwen en er representatief bij lopen (ook al is je aanmeld tijd 03:00 in de ochtend) is veel belangrijker dan een vliegtuig kunnen besturen van A naar B. De "captain" krijgt er een taak bij... die van "vlieg-instructeur"... :yeehaa:
 
Alleen vergeten die "experts" erbij te vermelden dat de crew de verantwoordelijkheid draagt voor honderden mensen en een kist van tientallen miljoenen. Een taxi-chauffeur kan tijdens zijn rit zijn auto nog op de vluchtstrook zetten en even antivries bijvullen of zijn banden verwisselen, bij een vliegtuig is dit echter een stuk lastiger, om maar eens aan te geven hoe licht erover gedacht word.

Winds,

WvdB
 
Back
Top