Cityjet

Diana

Active member
==Adres==

Toe te voegen.

==Selectie==
  1. Aptitude testing session in Parijs of Dublin. O.a. rekentest/technisch inzicht.
  2. Interview in Parijs, Londen City of Dublin. Een persoonlijk geprek met twee heren/vliegers van het bedrijf, redelijk ontspannen.
  3. Grading in Dublin op een 737-200 simulator. Geen crew concept, gewoon vliegen (duurt +/- 15 min) LET OP: tegenwoordig (2008) worden er ook gradings op de CityJet RJ85 sim in DUB afgenomen.

Reiskosten worden niet vergoed maar als je vanaf Parijs of Londen City naar Dublin vliegt krijg je een ticket van Cityjet. Vanaf AMS zul je er zelf een moeten kopen bij Air lingus, of bij met Ryanair (beide vroeg boeken=goedkoper).

==Aptitude testing session==
City Jet test bestaat uit vier aparte testen alle multiple choice (schriftelijk).

1. Technisch redeneren. Kleine technisch/logische vraagstukken oplossen bestaande uit plaatjes. Duur ongeveer 25 minuten voor 60 opgaven.

2. 3D inzicht. Het openen of sluiten van 3D figuren (dozen vouwen). Niet moeilijk maar vraagt veel concentratie. Duur ongeveer 25 minuten (50 opgaven)

3. Reken test. Opgaven niet te moeilijk maar veel. De Ieren hebben een andere methode om deel sommen op te schrijven. Kijk hier even na. Sommige van de sommen hebben ontbrekende cijfers en die moet je zien te vinden plus de som oplossen. Breuken, algebra, nummerreeksen, staartdelingen (allemaal goed te doen als je doorwerkt en niet bij een vraag blijft hangen), Cijfer reeksen enz. Duur ongeveer 30 min voor 40 opgaven.

4. Logische reeksen. Oplossen van logische reeksen in elke vorm. Vier plaatjes waarbij telkens iets verandert en jij moet het vijfde plaatje kiezen. Tekst, Plaatjes, Letters, Cijfers enz. Duur ongeveer 25 min voor 40 opgaven.

5. Persoonlijkheids vragen. 170 vragen om een inzicht te krijgen in je persoonlijkheid. Tot slot zijn er 15 vragen om je verbaal redeneer vermogen te testen. Er is geen tijdsslimiet voor deze test.

Snelheid en correctheid zijn van het grootste belang gezien de opgaven zelf niet al te moeilijk zijn. Alle testen hebben een tijdlimiet, je krijgt geen strafpunten voor foute antwoorden dus probeer gewoon overal wat in te vullen. Er valt niet zo vreselijk veel voor te bereiden, hooguit weer wat hoofdrekenen oefenen ook kun je op internet met oefentestjes.

==Interview==
Een gesprek met twee mensen, de manager Flight OPS en nog iemand. Je moet eerst wat vertellen over je carriere tot nu toe. Vanaf dat je begonnen bent met vliegen tot nu. Daarna gaat men je wat vragen stellen over je laatste type wat je gevlogen hebt. Men kan er ook voor kiezen wat algemene vragen te stellen over van alles en nog wat, aerodynamica (critical engine, lift), turbine, props, stall eigenschappen, performance (wat is V1, V2, climbsegments na t/o enz), meteo (laps rate, icing). Bestudeer vantevoren speciale eigenschappen van de RJ85, zoals de hooggeplaatste vleugels (+ anhedral, omgekeerde V-stelling), T-tail en dat de RJ zeer geschikt is voor korte runways. Dus het kan vrij breed zijn. Zoals bij elk interview, ga geen verhaal ophangen als je het niet weet, zeg het gewoon eerlijk als je het niet weet en ga verder. De sfeer is relaxed, dus daar hoef je absoluut niet zenuwachtig voor te zijn.
Blijf altijd positief over je maatschappij.

==Grading==
Na het interviews krijg je een check in de sim. B737-200 of RJ85. Dit kan de zelfde dag of later. Geen crew concept, gewoon vliegen (duurt +/- 15 min). Je krijgt vantevoren speed en flap schema's. Dan krijg je 10 minuten de tijd om een departure en een ILS in je hoofd te prenten.
Gebruik die tijd goed, en prent de departure goed in je hoofd en maak een plan voor de setup. Want als je eenmaal vliegt in die oude 737-200 sim heb je geen tijd om het wiel nog uit te vinden.
Vervolgens krijg je een check van ongeveer 40 minuten. Je mag kiezen waar je gaat zitten en je TRI/TRE doet precies wat jij zegt. Niet meer, niet minder. Je vliegt een SID, airwork met cimbs truns descent met vasthouden van je speed, vervolgens een holding en een approach. Afhankelijk van je ervaring tussen de holding en de ILS een N-1. Je mist de weerstand van de molen dus let erg goed op je powersettings voor je snelheid v/s attitude. Als je een 737 sim kunt vinden is twee uur trainen geen weggegooid geld.

Vlieg de speeds zo nauwkeuring mogelijk en zorg dat je setup steeds een stapje vooruit is. Dan lukt het wel. Je krijgt ook een engine failure, maar wel aangekondigd. Begin niet als een gek te trappen, maar wacht af wat het vliegtuig doet en keep heading en altitude. Let op EPR powersetting !!! Belangrijk: regel op eigen initiatief een dag vantevoren een oefensessie in exact dezelfde sim via www.simtech.ie . Kan zeer hulpzaam zijn :). Kosten ca. 350 euro maar het is het waard.

==Over Cityjet==
  1. goed (start)salaris (zeker in vergelijking met de NL bedrijven)
  2. niks betalen voor type, medium jet exp (en met RJ ook EFIS)
  3. alle verz (LoL, income cont, healthcare) pensioen
  4. IPB regeling is idd top (we zeuren alleen dat we geen confirmed tickets bij KLM kunnen krijgen, maar dat zal wel niet gaan omdat de KLM-ers dat zelf niet eens kunnen) verder nog hotel deals, touchdown etc.
  5. veel werken valt voor de co's best mee (zelf 850 uur in 18 maanden)

==Salaris==
Afhankelijk van je ervaring kom je binnen als SO, FO of CPT natuurlijk. SO wil in dit geval niets anders zeggen als een andere salaris schaal. Je hebt daarbij ook de twee strepen en dus iets minder loon als een FO. Je functie is exact. Na het behalen van je praktische ATPL wordt je geupgrade naar FO. Daarbij zijn er binnen de ranking (SO,FO of CPT) verschillende schalen. Als je rond de 1000 uur hebt en een klein beetje MPA ervaring (rond de 300 uur ofzo), kom je binnen als SO grade 1. Dat is 1 stapje hoger dan entry grade, de laagste grade dus. Je verdient dan rond de 1800 netto. Dat is dus je basissalaris. Daarnaast krijg je je sectorpay wat allemaal netto uitbetaald wordt. Dit is gemiddeld €1500, dus dat betekent dat je als je net komt kijken al €3300 netto verdient.

==Roosters==
Laat je niet afschrikken door alle verhalen op PPRUNE. Alles is natuurlijk afhankelijk van welke lifestyle je wilt. Gemiddeld zijn er 1 a 2 overnights per week. Roosters varieren, soms 6 om 2 soms 5 om 2 soms 6 om 3 soms 4 om 2. Het rooster en het annual leave systeem is inderdaad voor verbetering vatbaar.

Ter verduidelijking nog even, er hoeft niet betaald te worden voor je TR. Echter, als je als SO binnenkomt krijg je in je training 50% van je basissalaris tot aan je linecheck. Dit is ongeveer 2 a 3 maanden, afhankelijk van de planning en je eigen skills tijdens linetraining. Daarna is het 75% van je basissalaris totdat je 1 jaar in dienst bent.
Daarnaast is er een bonding van €25k voor 3 jaar. DWZ, vertrek je naar anderhalf jaar, moet je 12,500 dokken, vertrek je na 2 jaar, ongeveer 8,000 and so on.

Bases: Dublin en London City. De meeste nieuwe vliegers worden in LCY geplaatst momenteel (booming business).

==Tips==
Mocht overnachten nodig zijn: in Parijs kun je tegen crewkorting via CityJet een kamer laten boeken in hun crew hotel. Hier vinden ook de eerste twee keuringen plaats.

Cityjet betaalt niet voor de reis naar Dublin als je daar de Sim test gaat doen. Alleen indien de SIM test erg vroeg op de dag is, bijv. om 06:30, zullen ze wellicht overwegen om een hotel te regelen en te betalen.
 
Last edited by a moderator:
Dag Diana,

Parijs CDG is niet langer een basis men kan hier wel van tijd tot tijd zitten maar dit is echter voor 1 week per maand max.
Basis op dit moment (aan verandering onderhevig) LCY en DUB.

Groet Janus
 
Back
Top