Belastingverdrag uk/ nl werken in UK wonen in NL

piloot12

New member
Beste collega's
:kerst:

Tijd geleden al eens een poging gedaan om een thread gaande te krijgen over belasting tussen UK en NL. Ik wilde even deze info met jullie delen en misschien dat jullie hier nog iets aan toe kunnen voegen?

Ik ben al geruime tijd bezig mijn belastingzaken te regelen.:snore: Ik vlieg momenteel shorthaul vanuit Manchester. Huisje in NL en poog minder dan 90 dagen per jaar in de UK te zijn.

Ik heb al verschillende posts gelezen op het forum en kreeg het idee dat er veel onduidelijkheid is over waar nu wanneer belasting te betalen. Ook las ik over article 15 van het verdrag die door verschillende belastingadviseurs anders geintrepreteerd lijkt te worden.

Na enig onderzoek ben ik op het volgende uitgekomen. Wilde even checken of jullie het eens zijn met mijn bevindingen. Non-resident afdeling in UK is kortom niet erg behulpzaam en geeft doorgaans verkeerde informatie.

Als je minder dan 90 dagen in de UK bent per belastingjaar over gemiddelde van 4 jaar en minder dan 183 dagen per belastingjaar en je hebt er verder geen permanente woning/ familie etc. Dan zou je als NON-RESIDENT beschouwt moeten worden.

Om aan de 90 dagen te komen mag je shorthaul vluchten(bijv. MAN-IBZ-MAN) niet als non-uk dag tellen. Maar dagen dat je commute bijv. van NL naar UK wel als non-uk dag.

Als je meer dan 90 dagen over 4 jaar doet, dan wordt je als ordinarily resident gezien. Toch zou je als je aan de 48 uursregeling voldoet en je hebt je permanente huis in NL alsnog belastinggeld terug kunnen vragen over het percentage dutytijd wat buiten de UK is. Ofwel vluchttijd -15 minuten en dan het percentage uitrekenen en berekenen over je salaris.

Verder begrijp ik dat dmv. de 48 uursregeling in article 15 het niet voordelig is om shorthaul te vliegen. De zin geeft aan dat alle vluchten die terugkomen binnen de UK en als de maatschappij gebased is in de UK, door de UK getaxed mogen worden ook als je resident wordt gezien van NL.

Deze informatie heb ik van de mevrouw die aan het hoofd staat van de afdeling die over de belastingverdragen in de UK. Ze gaf aan dat article 15 zeer onduidelijk beschreven is en was niet verbaasd dat belastingadviseurs deze 48- uursregeling verkeerd interpreteren.

Ik vroeg me af of iemand bovenstaande kan beamen en hoe men doorgaans gebruik maakt van de 48 uursregeling.

Ik start deze thread in de hoop wat meer info te vergaren en tevens ook om nieuwe commuters te helpen zodat ze niet door dezelfde shit heen hoeven te gaan als ondergetekende. Daarnaast de vraag of bovenstaande klopt met wat belastingadviseurs doorgaans tegen jullie zeggen of er idd. verschillen zijn. Zoals gezegd ik heb al eerder gebruik gemaakt van adviseurs en kwam er achter dat e.e.a. niet deugde en dat voor een paar honderd pond.

Misschien kunnen jullie er mij van overtuigen dat er wel adviseurs zijn die het bij het rechte eind hebben. Hoewel ik mezelf er nu van overtuigd heb dat het net zo makkelijk is om het zelf te doen.

Met bovenstaande informatie zou ik naar mijn mening genoeg info moeten hebben om mijn tax-return form in te vullen. Maar misschien zijn er nog wijsgeren in de belasting op dit forum die een andere mening/ ervaring hebben en mij kunnen vertellen hoe het anders moet :).

:kerst:
 
Heet van de pers bij KPMG!!


As a consequence of an ongoing enquiry by H M Revenue & Customs (HMRC), from 1 October 2007 the companies will withhold Pay As You Earn (PAYE) and national insurance contributions (NIC) from employees on a UK base.
The purpose of this fact sheet is to provide employees with basic information regarding the following:
• The operation of PAYE in respect of both resident and non resident crew;
• The effect of PAYE on the obligation to file annual tax returns;
• The operation of NIC; and
• The UK definitions of “residence”, “ordinary residence” and “domicile”.

PAYE
PAYE is an incremental tax withholding system that attempts, as far as possible, to account for all cash and non-cash remuneration, with the objective that at the end of each tax year the employee will have nothing further to pay. Where employees have no income other than salary and benefits from their employer, which are covered under PAYE, HMRC may decide that the filing of annual tax returns is unnecessary.
HMRC issues coding notices to tell employers how to calculate the amount of PAYE to deduct from each employee’s salary. This takes into account the personal allowance due to the employee (i.e. the annual tax free amount), any non-cash benefits in kind and any tax due for prior tax years. It is also possible for the PAYE code to account for any foreign tax to which the employee may be liable, e.g. Hong Kong Salaries Tax (further information regarding this aspect will be circulated as soon as possible). Please see Appendix I for a simple example of the operation of PAYE.
Most people who are subject to tax in the UK will receive a tax-free personal allowance (which for 2007/2008 is £5,225) and will then be taxed incrementally through the tax rate bands. The PAYE system takes account of this by dividing the personal allowance and rate bands into 12 monthly segments, ensuring that individuals receive the benefit of their personal allowance and lower rate bands in each month. The example at Appendix I provides further information in relation to this.
The companies will work with HMRC and their employees to ensure that the correct PAYE code is issued in each case. A basic requirement is for employees to complete HMRC form P46, which provides HMRC with basic information regarding the employee. If employees have not filled out this form and received their correct tax code, they must be placed on the emergency code that, in some cases, means that more tax is likely to be deducted than is necessary. The emergency code does not take an individual’s personal circumstances into consideration and only provides the individual with the benefit of the standard personal allowance.
Employees on a UK base but who not tax resident in the UK will be subject to PAYE in respect of UK duty time only. UK duty time will be calculated in accordance with a formula agreed with HMRC. PAYE will only be payable in respect of UK duty time.
UK tax years run from 6 April to 5 April. Because PAYE will begin on 1 October, special arrangements will be necessary for the period 1 October 2007 to 5 April 2008. Further details will follow as soon as possible.
Personal tax returns
The operation of PAYE by the companies will not displace the requirement placed on individuals to file annual tax returns in the UK, either in respect of worldwide income (for tax residents) or UK duty time (for non tax residents).
It was mentioned above that the objective of PAYE is to ensure that employees pay the correct amount of tax on an incremental basis throughout the year. Where an employee has no income other than salary and benefits from his/her employer, it is possible HMRC may inform the employee that an annual tax return is no longer required; however employees with other forms of income or gains, and those who are not tax resident, will have an ongoing obligation to file returns.
Social security
The companies will also operate withholding in respect of Class 1 NIC. The liability to Class 1 displaces any requirement to pay Class 3 contributions.
In a similar way to PAYE, there is a NIC-free amount available to all individuals who are subject to UK NIC. For 2007/2008 this amount is £433 per month. After this amount, employees are subject to NIC at 11% on their earnings up to £2,903 per month. NIC is then due at 1% on amounts above £2,903.
NIC is not due from an employee on any non-cash benefits in kind.
Full details of the NIC rates and allowances are outlined in Appendix II, which is a simple example of the way in which NIC operates.
Residence
There are two concepts of residence in the UK: residence and ordinary residence.
Briefly, residence is the physical state of being in the UK for a specified number of days within a period. You will become resident if you spend more than 183 days in a tax year in the UK, or if you spend more than 91 days per year averaged over a four-year period. In order to calculate the number of days spent in the UK for residency purposes it is necessary to count the full days physically spent in the UK, i.e. days of arrival and departure in the UK are not counted for residency purposes.
Ordinary residence is based on an individual’s longer-term intention to reside in the UK. If an individual enters the UK with the intention of residing for more than 3 years, he/she will be ordinarily resident from their entry into the UK. If an individual arrives with the intention to remain for less than 3 years, but in fact remains for more than 3 years, that individual will become ordinarily resident from the beginning of the fifth tax year in the UK. In addition, individuals are likely to be deemed ordinarily resident if they purchase a house in the UK or take out a lease on a property that has a duration greater than 3 years.
Individuals who have always lived in the UK will continue to be both resident and ordinarily resident unless they are outside the UK for a complete tax year, and do not spend more than 183 days in total (or 91 days on average) in the UK during the year of absence.
A concept associated with residence is that of domicile. Domicile is the place that you regard as your natural home. For practical purposes, an individual’s domicile is to be equated with his/her nationality, although it is possible to change nationality and retain original domicile.
It is the responsibility of each individual to determine his/her UK residency status. The only formal documentation that carries a declaration of residency is the self-assessment tax return, and these are prepared by the individual on an annual basis.
Notwithstanding the fact that residence status is a matter for the individual, as indicated above, the companies will work with their non-resident employees and HMRC to ensure that the correct PAYE coding notices are issued. Any such classification will however be provisional, and HMRC reserve the right to enquire into the status of any individual who claims to be non-resident
 
ziet er naar uit dat CX en KA een deal gaan maken met HMRC en dat ik gelukkig
NON resident kan declaren en dus geen tax moet betalen!!

voor diegen die voor UK airlines werken, vergeet niet dat ik voor een HKG bedrijf werk, en dit verhaal dus over basings gaat..

k.
 
Hey Kliko,

Ik heb middels bepaalde bronnen begrepen dat jij longhaul vliegt en in NL woont. Weet jij iets over de 48 uursregeling? En hoe die toe te passen.

Komt het er idd. simpelweg op neer dat je slechts die duties meetelt die langer dan 48 uur buiten de UK plaatsvinden?

grtz,
 
Jo,

weet het niet precies, zijn de accountants nog mee bezig.
wat ik begreep moet je om in staat zijn om binnen 48 uur weer terug te zijn in de UK, en op een LH rooster gaat dat nu eenmaal niet.
dit ivm met non resident en hoe de dagen in UK worden geteld,

komt erop neer dat je eerder aan je UK dagen zit

deze uitleg heb ik gekregen, heb er zelf nog nix van opgezocht, ik ben maximaal 5 hele dagen per jaar in UK dus niet echt kritisch.

k.
 
Yo,

Ik quote ff mijn eigen bericht. Hoewel het niet toepasbaar is op jou, lijkt het er toch op dat jou accountants een andere invulling geven aan de 48 uursregeling dan onderstaande mevrouw van non-resident department (verdragen/ hoofd van die afdeling). Maar de 48 uursregeling staat verder los van hoe je je dagen telt. Heeft alleen invloed op welke vluchten belastbaar zijn. Ik reageer ff erop omdat ik al eerder gezien heb dat deze 48 uursregeling uit article 15 niet te vertalen is en daarom verkeerd geintrepreteerd lijkt te worden. Met alle gevolgen van dien.

5 dagen in UK? RUILEN VAN BAAN? :)

QUOTE:

Verder begrijp ik dat dmv. de 48 uursregeling in article 15 het niet voordelig is om shorthaul te vliegen. De zin geeft aan dat alle vluchten die terugkomen binnen de UK en als de maatschappij gebased is in de UK, door de UK getaxed mogen worden ook als je resident wordt gezien van NL.

Deze informatie heb ik van de mevrouw die aan het hoofd staat van de afdeling die over de belastingverdragen gaat in de UK. Ze gaf aan dat article 15 zeer onduidelijk beschreven is en was niet verbaasd dat belastingadviseurs deze 48- uursregeling verkeerd interpreteren.
 
zie,

dat is het probleem, HMRC heeft weer wat regels om aircrew te naaien
en iedereen geeft er weer een andere draai aan

vwb die 5 dagen ik ga naar mn werk AMS-MAN effe inchecken en gelijk weer wegwezen.

baan ruilen, we hebben vliegers nodig maar ik wil echt niet naar dat eiland:yeehaa:

Ik heb zelf contact met FRYs groep en CX en KA doen het via KPMG, dus ik hoop dat beide bronnen met hetzelfde antwoord komen

k.
 
Shorthaul based in de UK kan je aardig wat geld los krijgen.

Ben zelf een jaar gebased geweest in LGW, ik commute uiteraard op mn vrije dagen.

1. status resident/non resident in de UK:

max. 90 dagen gemiddeld over 4 jaar in de UK
max. 183 dagen per jaar in de UK

UK day: dag waarbij je binnen de grenzen van de UK blijft (standbys, domestics)
non UK day: commute dagen, europa vluchten
(bovenstaande staat onder discussie)

2. eenmaal de status non-resident:

dmv van standaardtijden kan de UK enkel de werkzaamheden binnen UK airspace belasten (ball park figures)


3. 48h regeling is een subparagraaf in het belastingverdag tussen UK en NL, en verder heeft geen enkel EU land deze bepaling

Nederland stelt dat het OK is om non-resident in de UK te zijn en weg te komen met bijna geen belasting te betalen, MAAR als je niet binnen 48uur terug bent in de UK van een trip dan KAN nederland je gaan belasten over het nog niet door de UK belaste deel.


ik ben momenteel bezig met het terugvragen van mn belasting in de UK omdat ik non resident was. ik doe dit allemaal via de Fry group. kost 600 ponden per jaar, maar ze hebben al meer dan 100 jaar een onberispelijke reputatie en nemen al het werk uit handen. ben erg lui namelijk.

momenteel ben ik gebased in duitsland en werk nog steeds voor een UK bedrijf. de 48h regeling heeft me nu gedwongen me uit te schrijven in NL, ik ben immers altijd weg uit de UK. belastingverdrag tussen UK-DLD en UK-NL zijn identiek, met uitzondering van die 48h regeling dus.



anyway dit is mijn begrip van de situatie

succes heren
 
Thx voor je bericht Sander,

Mag ik je vragen wat je met europavluchten bedoeld? Mij is altijd verteld dat als je bijv. een dag MAN-IBZ-MAN doet dat dit geen non-uk dag is, door zowel de frygroup als HRMC non-residence. En wat staat er exact onder discussie, of dit daadwerkelijk zo is?

Als ik jouw bericht lees lijkt de frygroup het tegenovergestelde te doen van wat de non-resident department lijkt te zeggen op die bepaalde punten. Tellen van non-uk dagen/ 48 uursregeling. Dit zou inhouden dat ik als shorthaul piloot beter af ben, echter, jawel, de frygroup heeft mij gemeld dat ik als shorthaul piloot mijn dagen van en naar Spanje bijv. niet mocht meetellen. En shorthaul binnen europa niet voordelig is. (dit na 300 pond betaald te hebben). Dit zou ook naar mijn mening logischer zijn omdat je als shorthaul piloot vaker in de UK bent en daarom meer belast moet worden.

De 48 uursregeling wordt via de frygroup anders geinterpreteerd lijkt me. Als ik het goed begrijp zeggen ze dat als je binnen de 48 uur terug bent van een trip dat de UK je mag belasten over dat deel dat je in de UK werkzaam bent geweest (zeg maar de 15 minuten heen en 15 minuten terug). Als je langer dan 48 uur weg bent dan kunnen ze je niet heffen, maar zou NL hierover belasting kunnen vragen.

De 48 uursregeling is er volgens Mrs. Truelove (hoofd afdelingen verdragen)van non-resident department voor om belasting te kunnen heffen over de shorthaul vluchten (binnen 48 uur terug). En hoewel je non-resident bent mag de UK je volledig belasten over vluchten die binnen de 48 uur terug zijn en dus niet een percentage. Dit is totaal tegenstrijdig met wat ik hierboven lees.

Nu weet ik dat de Frygroup een flinke reputatie heeft, maar het hoofd van de afdeling van die verdragen zou toch moeten weten hoe zo'n regel werkt?

Het is bizar te noemen dat er zoveel tegenstrijdigheden zijn over dit onderwerp. Adviseurs geven er vaak een eigen interpretatie aan en ik denk dat dit daarom ook een discussiepunt zou kunnen worden als er een rechtzaak komt. Heb inmiddels wel door dat het zo gaat bij de belastingen, maar kan er geen rust in vinden en wil gewoon eens een definitief antwoord hebben op dit punt. Zo moeilijk zou het toch niet kunnen zijn.

Ik heb jurisprudentie gevonden van een cabin crew die commute tussen nl en uk en deze duidt er op dat de 48 uursregeling zo werkt als Mrs. Truelove lijkt te beschrijven.

Zou je misschien een poging willen doen mij te vertellen hoe de 48 uursregeling exact werkt volgens de frygroup? Wellicht kan ik dan die interpretatie hanteren om mijn tax-return in te vullen. Omdat ik er vanuit ga dat de frygroup waar kunnen maken dat die regeling ook zo geintreteerd mag worden.

Ik vraag al geruime tijd mijn belasting terug omdat ik dacht dat dit kon op basis van de informatie die ik toen had. Echter nu lijkt de 48 uursregel dit tegen te houden. Alleen weet ik nog niet precies hoe en waarom? Vanwege tegenstrijdige verhalen. Als ik in NL belasting zou moeten afdragen is dat geen probleem. Dit wordt dan toch verrekend met m'n vliegschuld. :)

Alvast bedankt
 
Back
Top