[Vragen] Brandstof / luchtfilter vraag

Sn0WDr4gon

New member
Mijn instructeur heeft me onlangs gevraagd 3 dingen uit te zoeken, ik dacht dat dit niet zon probleem zou zijn aangezien de vragen "vrij logisch" waren.

- Wat moet je doen als er een vogel in je luchtfilter vliegt?
- Stel, je wil gaan vliegen in een vliegtuig dat al een middag in de bloedhete zon heeft gestaan en dat nog maar halfvol zit
- Dezelfde situatie als hierboven alleen dan in de vrieskou

Bij de eerste vraag lijkt me dat de motor stilvalt, omdat deze niet genoeg lucht krijgt, want ik denk niet dat dit op te lossen is door de mengeslverhouding te veranderen, dan zou je de motorstoringprocedure moeten volgen lijkt mij, maar dat klinkt zo vergezocht?

Bij de tweede vraag lijkt het me vrij logisch, er ontstaan gevaarlijke gassen in de tank die tot ontploffing kunnen komen, maar hoe los je dit probleem op? Gewoon de tankdop eraf halen zal wel niet werken. Is hier nou een procedure voor geschreven (moet haast wel)

De derde vraag lijkt me dat je een ijsvorming probleem krijgt waardoor misschien condens ontstaat in de tank. Moet je dit oplossen door gewoon te drainen?

Ik heb al in de Syllabus gekeken van de Grob 115 en in B. Mosbach's "bijbel", maar ik kan alleen maar andere voorzorgsmaatregelen vinden, maar niks over de temperatuur, heb ik nu weer te snel gelezen? :1855:

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, want ik wordt hier niet vrolijk van :traantjes
 
Je vragen lijken me niet zo moeilijk te beantwoorden.

1- Land asap and prepare for power off. De motor kan inderdaad te heet worden, omdat de luchttoevoer (gedeeltelijk) word afgesloten. En op de grond zou ik de motor even poetsen ;)

2- Ik denk dat hier niet zoveel problemen mee zijn, want de overtollige gassen/lucht verlaten de tanks via het vent system. Ik heb er zelf nooit problemen door ondervonden tijdens hete dagen.

3- drainen. (ook bij nr 2, en zowiezo is het slim om het te doen als het vliegtuig een tijdje stil heeft gestaan, het water is zwaarder en zakt snel naar de bodem van de tanks, dus je kan het maar eruit hebben). verder denk ik niet dat de fuel erg snel bevriest in de tanks. bovendien heb je een carburretor heater, die je moet gebruiken in sommige situaties.

succes met je lessen!
 
Bedankt voor je snelle reactie, maar is het niet gevaarlijk met die gassen? Natuurlijk ontploft de boel niet zo snel, maar volgens mij mag je dan niet zomaar gaan vliegen.

Zelfde verhaal met auto's
 
Zoals prettyfly al zegt is er een vent valve/system wat ervoor zorgt dat de overtollige gassen (mogen die er zijn) afgevoerd worden. Voor auto's weet ik niet aangezien ik geen auto's vlieg ;)!
 
my 2 cents

1. Zou je niet je cvv trekken? bypass je je luchtfilter? tenminste bij onze mooie gebakjes wel :D

Voor de rest goed nakijken drainen en kijken hoe soepel alles gaat.
 
- Stel, je wil gaan vliegen in een vliegtuig dat al een middag in de bloedhete zon heeft gestaan en dat nog maar halfvol zit

Bij hogere temperatuur zal de volume van je brandstof toenemen en dichtheid afnemen als de massa gelijk blijft. Bij het visueel checken van de tanks zou je dus denken dat je meer brandstof in je tank hebt, dus een grotere endurance.. Terwijl dat dus nog best eens kan tegenvallen.
 
Carb heat bedoelt hij (denk ik), welke (denk ik) inderdaad de filter bypassed en dus "alternatieve" lucht gebruikt..
 
CVV is idd de manier om een geblokkeerde lucht-inlaat te by-passen.

En dan vlieg je een keer in een Moony (complex aircraft), en die heeft geen cvv meer (of cavv, of carb heat) meer (vanwege een injectie motor).. vraag je je dan af wat er gebeurd als er iets de filter blokkeerd..

Staat mooi omschreven in het handboek; Door dat aanzuigen van lucht door de geblokkerde filter zwaarder wordt, wordt er mechanisch een klep geopend die lucht via een andere weg binnen haalt (meen van binnen uit de cowling).

Voor diegene die het wilde weten ..
 
CVV is idd de manier om een geblokkeerde lucht-inlaat te by-passen.

En dan vlieg je een keer in een Moony (complex aircraft), en die heeft geen cvv meer (of cavv, of carb heat) meer (vanwege een injectie motor).. vraag je je dan af wat er gebeurd als er iets de filter blokkeerd..

Staat mooi omschreven in het handboek; Door dat aanzuigen van lucht door de geblokkerde filter zwaarder wordt, wordt er mechanisch een klep geopend die lucht via een andere weg binnen haalt (meen van binnen uit de cowling).

Voor diegene die het wilde weten ..

Ik denk dat je je manual nog maar eens moet doorlezen want carburateur verwarming doet precies wat de naam al zegt, het verwarmen van de carburateur teneinde ijsvorming te voorkomen, en zorgt dus niet voor een by-pass van je luchtinlaat. Sommige (niet alle) kisten zijn uitgerust met zo'n onderdrukklep zoals je beschrijft, sommige andere met een handmatige alternatieve luchtinlaat.
Overigens is de kans dat er een vogel tijdens de vlucht in je luchtfilter komt nihil omdat de lucht niet frontaal wordt aangezogen. Denk eerder aan stof, zand of gras dat je luchtinlaat blokkeerd.

Ook het idee dat een geblokkeerd luchtfilter oververhitting kan veroorzaken klopt niet, de motor zal eerder kouder worden omdat ie gewoon stopt met lopen! Geblokkeerde of verstopte koelribben kunnen uiteraard wel voor oververhitting zorgen.
 
@dogleg,

dit is geheel type afhankelijk. Bij een C172 kun je het filter WEL bijpassen door de Carb heat te trekken. Dit is een van de redenen dat je dit niet op de grond moet doen, tenzij je de werking checkt. Er kan dan namelijk FOD in de motor komen.
 
Het betreft hier een Grob 115, ik denk niet dat je hiermee je CVV kunt gebruiken als bypass. Ik denk eerder dat het uit is met de pret en dat de motor fijn uitvalt.
 
Vapour Lock/Fuel line icing

Vapour Lock/Fuel line icing

Regarding scenario #2

It's been a while since I've flown piston engine aircraft but with the hot fuel I think you have the possibility of getting a bubble of vapour in the fuel line causing fuel starvation.

Solution - add fuel from an underground tank to cool the fuel down. Problem solved.

Regarding scenario #3

Water suspended in the fuel may turn to ice in the fuel line causing blockage. I've flown in extremely cold temperatures and the fuel drains were frozen solid.

Solution #1 I believe that you can add an anti icing additive to the fuel to prevent
lines freezing.

Solution #2 Put the aircraft in the hanger - let the fuel warm up so any ice is liquid - then drain the tanks.

As I've said earlier it's been a while so check with your Instructor for the correct answers.
 
1. Alternate air of Carb. heat. Beide systemen leveren lucht van een andere bron dan het filter.

2. Maakt niet uit.

3. Misschien beter om de hele kist in een hangaar te verwarmen voordat je de brandstof draint voor water.
Water kan wel degelijk bevroren in de tank aanwezig zijn.
 
@dogleg,

Ik refereerde aan sn0wdr4gon's vraag ivm de grob 115, dan is cvv idd een mogelijkheid voor bypass. De Mooney (waar ik aan refereer is een m20j) heeft geen cvv dus ook niet zo'n vorm van bypass.
 
(Bijna) alle kisten met een injectie motor hebben een alt. air valve. Deze kan of pilot controlled zijn of deze opent automatisch.
Carb heat is inderdaad ongefilterde lucht in de meeste kisten. Trek wel eerst het mixture een klein beetje dicht als de motor onrustig loopt nadat die vogel je luchtfilter is ingevlogen (je hebt immers veel brandstof en weinig lucht, een situatie die je niet erger wilt maken door de warmere lucht die immers minder dicht is), maak het weer rijker als de moteor weer rustig loopt.

Hitte heeft weinig invloed op de brandstof in kleine kistjes. Natuurlijk zal de dichtheid minder zijn. Vaporlock is een probleem met de brandstof leidingen boven een hete motor nl tussen de fuel control unit en de injectors.

Beneden het vriespunt bevriest water dat in de bodem van de tank zit, het komt dus niet uit de drains en kan het fuel filter verstoppen. Dit is een probleem dat ook bij turboprops en jets voor komt. Kerosine, jet-A, diesel zijn hygroscopisch, wat betekent dat ze water in zich opnemen in tegenstelling tot benzine dat water afscheid. De meeste jets en turboprops hebben dus een vorm van fuel heat en een fuel filter bypass.

zet je kistje dus in een hangaar of vul het met warmere brandstof. Bij koud weer moet je ook de tanks vol doen, dat voorkomt condensatie en dus ijs. Bij hitte moet je wat ruimte over laten zodat de branstof kan uitzetten en je dus geen dure brandstof overboord gooit
 
Back
Top