Integrated type-rating KLS/KLM

flightlvl370

New member
Hay,

Ik hoorde laatst dat de KLS en de KLM de typerating en de MCC cursus willen gaan integreren.
Weet iemand Hoe dat zit?


Grtz.
 
Ben benieuwd in hoeverre deze 'roddel' echt is....

Als dit waar zou zijn, gaan de opleidingskosten dan omhoog? (KLS is wel een commerciele instelling)

Wordt de KLS dan nog meer een 'preferred' supplier omdat andere vliegscholen niet dezelfe 'certificaat-eisen' bezitten na afronding van opleiding?

Misschien loop ik een beetje erg vooruit met mijn vragen......

Eerst maar even afwachten of de roddel waarheid is.......
 
In deze 'roddel' zit zeker een kern van waarheid. Er wordt al een tijdje naar gekeken. Het is begonnen door mensen hun Bridge Course op een type van KLM te laten doen, en ze vervolgens, na aanname, daar ook hun TQ op te laten doen. Dit wordt al een tijd ge-evalueerd, met positieve resultaten. Het werkt twee kanten op: de student is al bekend met het vliegtuig en de procedures, dus de slagingskansen zijn voor de student groter. En misschien zou je de TQ kunnen verkorten, wat natuurlijk weer $$$ scheelt. Voor KLM dan natuurlijk.

Vraag is alleen wel hoe het dan moet qua selecties; je zou je Bridge Course dus NA je selectie moeten doorlopen. Hier ligt dan ook het grootste probleem. Er wordt echter wel aan gewerkt om dit op te lossen.

Hoe ze dit op gaan lossen? Geen idee.

Voor de 'Preferred Supplier' status verandert er niet zo heel veel, behalve dan dat ze met een dergelijk traject hun 'Preferred Supplier' status verstevigen. Wel is het waarschijnlijk dat dit traject in de toekomst toegankelijk wordt voor niet-KLS-ers, puur omdat de KLS niet genoeg mensen kan leveren.

Overigens las ik net dat Nescafe Express 'Preferred Supplier' is voor de Instant Coffee van het McLaren Formule 1 team.

Groeten,

Q.
 
Volgens het meest recente (half jaar oud) wat ik hoorde is dit het plan (erg onzeker allemaal)

- De airbus gaat bij het grof vuil
- Er komt een 737 of A320 sim
- KLM selectie is voor je BC, als je aangenomen bent wordt je dus meteen voor een bepaald type opgeleid
- Als je niet wordt aangenomen doe je je TQ op de 737 of A320

Probleem hierbij is dat het niet heel eerlijk is om mensen hun eigen opleiding bij de KLM te laten betalen, terwijl dat voorheen niet hoefde. Of, zoals je het ook kan lezen: Als je dan aangenomen wordt heb je betaald voor een 737 TQ die je niet krijgt.

Nogmaals: Roddels uit het roddelcircuit.

Kusje,

Joozd
 
Allereerst, de A310 is een fantastisch vliegmachine, beetje oud maar vliegt heerlijk. Maar ik kan me voorstellen dat het tijd is voor een nieuwe, al is het maar de vraag of ze die in Eelde moeten zetten of dat ze gebruik moeten gaan maken van de faciliteiten van KLM (voor zover die toereikend zijn).

Een aantal klasgenoten van mij waren de eerste die bij KLM zelf hun MCC cursus deden al was dit destijds meer vanwege de vertragingen op de A310. Ik geloof trouwens niet dat zij allemaal op datzelfde type zijn gaan vliegen uiteindelijk.

Het lijkt me wel vreemd om de KLM selectie te doen voor je naar de MCC cursus gaat omdat ze met name kijken naar die laatste fase bij de selectie. En moet je dan ook al de grading doen bij KLM zonder ooit jet te hebben gevlogen?!

Ik denk dat ze het beste óf de MCC cursus zoals die nu is gaan doen bij KLM en daarna de selectie doorlopen en dan eventueel een kortere type-rating cursus volgen, dan ben je zelf niet duurder uit. Tenzij de KLM je aanneemt vooraf en de hele MCC cursus voor je betaald, dat zou ineens weer heel veel voor de leerling schelen. Maar wat gebeurt er dan als de KLM je niet aanneemt, moet je dan alsnog de hele MCC/type rating volgen of kun je dan alsnog alleen de MCC-cursus doen?!

MVG Vliegende Kip
 
Back
Top