even voorstellen maar=D

777-200, zoals InStyle al netjes verteld, is er niks dat een aanname garandeert. Er zullen vast wel mensen zijn die na hun studie L&R de KLS selectie hebben gehaald. Maar grote kans dat er net zoveel Economie studenten zijn die na hun studie de selectie hebben gehaald. Ga dus gewoon lekker doen wat je leuk vind, als je het uberhaupt al nodig vind om een studie te volgen. Naar mijn mening hoef je dat echt niet er bij te doen, enkel voor de selecties. Als je met E&M, zonder natuurkunde door de selectie heen kan komen (zoals ik) dan kan dat al helemaal met een natuur profiel, zelfs zonder L&R.
 
Sweetsurrender, heb je geen natuurkunde gehad? Ik dacht altijd dat dat een eis was om je aan te kunnen melden? Maar respect!
 
ik denk toch dat 777-200 als ie 17 jaar is en in het eindexamen jaar vwo zit, het gaat proberen bij de KLS. als ie de selectie niet haalt gaat ie eerst studeren, en probeert ie het een paar jaar later nog eens.


ik lees op dit forum soms dat mensen die in hun eindexamen jaar zitten, midden in de week een test moet doen. ook al is het geen vakantie. Krijgen deze mensen hier vrij voor van school? De GVSS duurt 4 dagen, zou je 4 dagen vrij krijgen van school? hoe zit dit precies??
 
Last edited:
ik zou bij god niet weten wat je school als argument zal gebruiken om je niet te laten gaan :rolleyes: . Tenzij je natuurlijk toetsen hebt. Maar dat zal je zelf moeten plannen.
 
ik zou bij god niet weten wat je school als argument zal gebruiken om je niet te laten gaan :rolleyes: . Tenzij je natuurlijk toetsen hebt. Maar dat zal je zelf moeten plannen.

ja, daar heb je zeker gelijk in. Bij mij op school zijn ze hier zeer streng in. al moet je 1 lesuurtje gym naar de tandarts, dan moeten je ouders dat alsnog 2 weken van te voren aankondigen:bwah:
 
ik denk toch dat 777-200 als ie 17 jaar is en in het eindexamen jaar vwo zit, het gaat proberen bij de KLS. als ie de selectie niet haalt gaat ie eerst studeren, en probeert ie het een paar jaar later nog eens.


ik lees op dit forum soms dat mensen die in hun eindexamen jaar zitten, midden in de week een test moet doen. ook al is het geen vakantie. Krijgen deze mensen hier vrij voor van school? De GVSS duurt 4 dagen, zou je 4 dagen vrij krijgen van school? hoe zit dit precies??

De middelbare school is je basis voor je vervolg opleiding. Dus lijkt me dat je school vrij geeft voor dit soort gevallen. Examens, tentamens, etc worden meestal een tijdje van te voren opgegeven zodat je die data kan vermijden.
 
Om even op wat bovenstaande vragen antwoord te geven:
Ja, ik heb de selecties gehaald, terwijl ik in 4VWO ben blijven zitten op natuurkunde en wiskunde. Ben daarna met een E&M profieltje doorgegaan. Ik voldeed hiermee inderdaad niet aan de toelatingseisen (moet er wel bijzeggen dat ik nog steeds wiskunde B1 doe). Dit is dan ook zowel bij PO2, als bij de COVA altijd weer een uitdaging voor mij geweest om me te verdedigen en voor de overkant van de tafel een leuk moment om mij in een moeilijke situatie te plaatsen. Letterlijke tekst van de psychologe van PO2: ''Zo, je wilt dus piloot worden en je hebt geen natuurkunde. Niet zo handig he, voor een toch wel technisch beroep?'' Als het gesprek daarmee begint, voel je je al meteen lekker kut, geloof me.
Maar, bij het opsturen van mijn formulieren heb ik een extra formulier moeten onderteken. In dit formulier liet ik blijken dat ik niet aan de eisen van de KLS voldeed en ik mij er van bewust was dat, na een positief selectie resultaat, ik wel nog aan deze eisen moest voldoen, ondanks het feit dat de selectie positief mocht zijn! Ik heb dan ook duidelijk verteld bij de COVA dat ik in het najaar een cursus bij het James Boswell Institute te Utrecht ga volgen, om alsnog aan de eisen te voldoen.
Het niet voldoen aan de eisen hoeft dus niet perse een probleem te zijn. Maar, bereid je er op voor, dat ze je er op zullen pakken. En hard ook...
Als tweede: Ik zit zelf in VWO 6 en ben 19 jaar (de gemiddelde leerling is tegen deze tijd dus18) Mijn school heeft er nooit ook maar enigszins moeite voor gedaan om er een probleem van te maken dat ik een dag weg was. Zolang ik de brief maar liet zien (hadden ze nodig voor dossier) en ik de datum duidelijk aangaf, had mijn school nooit problemen. En zoals boven al wordt vermeld: hoe zouden ze het durven om te weigeren. Ten eerste ben ik niet meer leerplichtig, ten tweede is het toch bijna verplicht dat de school mij alle kansen geeft om mij te orienteren op mijn toekomst, vooral in het examenjaar.
Beide dus geen probleem, mits ze goed geregeld zijn...
 
Precies, ik mocht ook gewoon vrij nemen van school. De selectie is immers een onderdeel van je keuze voor je vervolgstudie!
 
yep ik ook, ik ga gewoon naar de decaan zeg dat ik morgen niet kan komen ivm PO2 en ze vind het goed. heb btw PO2 dus morgen! oee spannend! heb er wel zin in. Maar ik moet het niet gaan onderschatten natuurlijk. Want hoelang duurt het interview dan? en zijn er bij jullie ook weleens van die onaangename stiltes gevallen? ... ... En toen jullie het interview hadden gehad dachten jullie dan.. oh was dat alles... of eerder van.. pfff dat was zwaar zeg.. zoiets zeg maar:p
 
yep ik ook, ik ga gewoon naar de decaan zeg dat ik morgen niet kan komen ivm PO2 en ze vind het goed. heb btw PO2 dus morgen! oee spannend! heb er wel zin in. Maar ik moet het niet gaan onderschatten natuurlijk. Want hoelang duurt het interview dan? en zijn er bij jullie ook weleens van die onaangename stiltes gevallen? ... ... En toen jullie het interview hadden gehad dachten jullie dan.. oh was dat alles... of eerder van.. pfff dat was zwaar zeg.. zoiets zeg maar:p

Dag van tevoren is wel een beetje laat he ;) . Zo gauw ik de datum van een selectiefase weet geef ik het meteen door.

Interview duurt volgens mij ongeveer een half uurtje. Ze lopen gewoon je hele levensbeschrijving na en kunnen hier op doorvragen. Stiltes kan je zelf ook heel gemakkelijk voorkomen door zelf het gesprek een beetje te sturen. Al met al viel het bij mij wel mee.
 
Dag van tevoren is wel een beetje laat he ;) . Zo gauw ik de datum van een selectiefase weet geef ik het meteen door.

Interview duurt volgens mij ongeveer een half uurtje. Ze lopen gewoon je hele levensbeschrijving na en kunnen hier op doorvragen. Stiltes kan je zelf ook heel gemakkelijk voorkomen door zelf het gesprek een beetje te sturen. Al met al viel het bij mij wel mee.

het was bij wijze van spreke:p ik had het vorige week al doorgegeven gelijk toen ik terug kwam van PO1 . Maar al zou ik het een dag van te voren zeggen dan is het nog goed:p
 
Je school moet je laten gaan voor dergelijke dingen (al dan niet brief van je ouders mee als je onder de 18 bent). Vergeet niet dat je vanaf je 16e maar parttime leerplicht hebt, en vanaf je 18e geen leerplicht meer hebt. Heb ze daar zelf ook fijntjes op gewezen toen ik 16 was... Die discussie met mn rector eindigde in FD die een telefoonboek moest overschrijven tot 17:00 op een dinsdag middag in een koud lokaal... Ander verhaal.

FD
 
WOW.. dat lijkt me zeker niet al te fijn om te doen..

dat is ook de bedoeling van zoiets toch ;)
Bij ons kwamen ze er trouwens zelf mee; dat je geen leerplicht meer hebt nadat je 18 bent geworden. Ze dreigen dan weer wel met schorsingen als je te vaak afwezig bent. Veel meer dan dat dreigen wordt het ook niet :grijns:
Verder mogen ze inderdaad niet moeilijk doen over vrije dagen voor de selectie, hoort gewoon bij je vervolgopleiding.
 
777-200, zoals InStyle al netjes verteld, is er niks dat een aanname garandeert.
Behalve dan als je Olfert heet.


yep ik ook, ik ga gewoon naar de decaan zeg dat ik morgen niet kan komen ivm PO2 en ze vind het goed. heb btw PO2 dus morgen! oee spannend! heb er wel zin in. Maar ik moet het niet gaan onderschatten natuurlijk. Want hoelang duurt het interview dan? en zijn er bij jullie ook weleens van die onaangename stiltes gevallen? ... ... En toen jullie het interview hadden gehad dachten jullie dan.. oh was dat alles... of eerder van.. pfff dat was zwaar zeg.. zoiets zeg maar:p
Te laat voor jou, maar voor de anderen:
Je interview is geen "opdracht" of "onderzoek" oid, ze gaan niet kijken hoe je op dingen reageert (wel naar algemene indruk, zit je rechtopm heb je nette kleren aan etc); ze gaan je dan ook niet onder druk zetten. Wat ze wel doen is gewoon uitleg vragen bij alles wat je in je levensbeschrijving geschreven hebt ("Ik zie dat je aanvoerder van je elftal geweest bent bij de voetbal? Hoe vond je dat? En waarom werd jij dat, denk je?") en eventuele andere vragen stellen om een duidelijker beeld van je te kunnen krijgen.

Het gedeelte waar ze naar je gedrag kijken en naar de manier waarop je met situaties omgaat is het assesment, maar daar zijn de spiegelogen passief aan het kijken hoe jij je compleet laat overblaffen door 3 medekandidaten, of hoe jij juist na 3 minuten de mensen die allemaal dingen roepen omdat ze willen "presteren" kort samenvat, de belangrijkste punten er uit haalt en aan nummer 4 vraagt wat hij er eigenlijk van vindt en of hij nog input heeft. Om vervolgens een beargumenteerde oplossing voor te stellen, en eenieder de gelegenheid te geven daar 1 voor 1 commentaar op te geven.

dus.:593:
 
Behalve dan als je Olfert heet.



Te laat voor jou, maar voor de anderen:
Je interview is geen "opdracht" of "onderzoek" oid, ze gaan niet kijken hoe je op dingen reageert (wel naar algemene indruk, zit je rechtopm heb je nette kleren aan etc); ze gaan je dan ook niet onder druk zetten. Wat ze wel doen is gewoon uitleg vragen bij alles wat je in je levensbeschrijving geschreven hebt ("Ik zie dat je aanvoerder van je elftal geweest bent bij de voetbal? Hoe vond je dat? En waarom werd jij dat, denk je?") en eventuele andere vragen stellen om een duidelijker beeld van je te kunnen krijgen.

Het gedeelte waar ze naar je gedrag kijken en naar de manier waarop je met situaties omgaat is het assesment, maar daar zijn de spiegelogen passief aan het kijken hoe jij je compleet laat overblaffen door 3 medekandidaten, of hoe jij juist na 3 minuten de mensen die allemaal dingen roepen omdat ze willen "presteren" kort samenvat, de belangrijkste punten er uit haalt en aan nummer 4 vraagt wat hij er eigenlijk van vindt en of hij nog input heeft. Om vervolgens een beargumenteerde oplossing voor te stellen, en eenieder de gelegenheid te geven daar 1 voor 1 commentaar op te geven.

dus.:593:


Je zou bijna zeggen dat ze die "discussie-oefeningen" op de middelbare school, bij het vak nederlands (bij mij dan), deden voor toekomstige piloten :)
 
Joozd: Ik kreeg af en toe de indruk dat de psychologe het in mijn gesprek juist wel moeilijk maakte, met af en toe best confronterende vragen. Ook de andere persoon die die dag zijn PO2 had kreeg hetzelfde gevoel. Ik denk dus dat het ook een beetje aan de man/vrouw aan de overkant van de tafel af hangt.. Ik kreeg sterk de indruk dat ze niet alleen op zoek was naar mijn antwoord, maar naar mijn reactie in zijn geheel. Ze opende het gesprek bijvoorbeeld met ''Je wilt piloot worden, maar je hebt geen natuurkunde. Dat is niet zo handig he?'' Het is jammer dat je de toon niet kan horen, die was vrij cynisch naar mijn mening...

Beetje jammer dat wij trouwens nooit die discussie oefeningen deden bij Nederlands. Had me erg leuk geleken, maar onze leraren vonden het nooit zo'n slim idee met onze toch wel goed gebekte klas...
 
:cool: Ik had vandaag (gister) dus mijn PO2 en ik ben door!:D

Ik moet zeggen dat het me heel erg meeviel.. het interview dan. Ik vond het bijna gezellig worden zeg maar. Het was ook niet zo dat ze me ging aanvallen etc. ze wilde gewoon weten hoe ik in elkaar zit dat is alles.:D Ik vond de psygologe ook een aardige vrouw.. (had ik niet verwacht een vrouw te krijgen) ik denk het zal wel zo'n humeurige oude vent zijn maar dus het tegengestelde daarvan juist:p

Alleen dan had ik nog een vraagje, ik moet nou op mijn rapport wachten +/- 2 weken. En dan word ik gebeld door de KLS om een afspraak voor de GVSS te maken dacht ik. Alleen heeft iemand hier dit al gehad en weet diegene misschien hoelang het kan duren voordat er contact met je wordt opgenomen en voordat je de GVSS kan doen?

Groetjes
 
Als ik het me goed herinner, krijg je na een paar dagen al een uitnodiging. Ik ben overigens nooit gebeld voor de GVSS, alles ging per post. Ik heb zelf ongeveer een maandje moeten wachten, maar hoor de laatste tijd steeds meer mensen die ruim twee maanden moeten wachten tussen PO2 en hun GVSS. Het ziet er dus naar uit dat je het hoogseizoen treft...
Het wordt gewoon afwachten vrees ik. Ik hoop alleen dat het niet heel erg dichtbij je examens valt (want die heb jij ook, toch?)
Alvast veel succes!
 
Als ik het me goed herinner, krijg je na een paar dagen al een uitnodiging. Ik ben overigens nooit gebeld voor de GVSS, alles ging per post. Ik heb zelf ongeveer een maandje moeten wachten, maar hoor de laatste tijd steeds meer mensen die ruim twee maanden moeten wachten tussen PO2 en hun GVSS. Het ziet er dus naar uit dat je het hoogseizoen treft...
Het wordt gewoon afwachten vrees ik. Ik hoop alleen dat het niet heel erg dichtbij je examens valt (want die heb jij ook, toch?)
Alvast veel succes!

Ja die zitten er ook aan te komen ja. Dus ik hoop maar dat het zo snel mogelijk kan. Zodat ik dat alvast maar gehad heb.:cool:
 
Back
Top