Vergelijking.

Onitsuka

New member
Hallo mensen!

Hoe is het met iedereen?

Ik moet trouwens 14 Maart voor PO-1. Eindelijk..:) ik heb er zeker zin in!!

Ik heb nog een vraag, ik heb wel eens gehoord dat met de centrifuge 9 G-kracht op je lichaam word los gelaten.. en dat je door een bepaalde ademtechniek en een speciale broek die je bloed weer naar boven pompt als het ware dat redelijk onder controle kan houden, maar is dat 9G positief en negatief?

En hoeveel G-kracht word eigenlijk gebruikt in achtbanen die in Walibi staan bijvoorbeeld?


Groet,

Onitsuka.
 
Positief, bij -9G krijg je een dikke red-out. In achtbanen wordt hoogstens een paar G getrokken, maar de exacte waardes weet ik niet.
 
Ik dacht dat The Goliath 4G trok bij die laatste bocht, maar pin me er niet op vast.
Heb er tijdens het ritje niet echt op gelet, was toen nog geen KLu addict. ;)

Trouwens, wat ik precies het verschil tussen positieve en negatieve G's?
Bij positieve wordt het bloed uit je hoofd richting de benen getrokken.
Is het bij negatieve andersom? Dat je hersenen een overdosis bloed krijgen?

Is het in theorie dan ook zo datals je eerst "normaal" en een F16 zit, en dan "op zn kop" en dan precies dezelfde manouvre doet, je geen positieve, maar negatieve G's krijgt?
 
Last edited:
Volgens mij krijg je in achtbanen echt heel weinig te verduren. Zo'n 2,5 max geloof ik. Wat precies het verschil is tussen positieve en negatieve g's: 1 g is de zwaartekracht die op je lichaam werkt, - 1 g is dus dezelfde kracht die in tegengestelde richting op je lichaam werkt. Hoe dat voelt? 1 g voel je als je staat (of straight & level vliegt), -1 g voel je als je op je kop hangt (of vliegt). Verder, als je in een kist zit en inverted vliegt voel je -1 g, maar ga ik vervolgens een looping maken (gewoon aan de stick trekken) dan krijg ik positieve g's. Negatieve g-opbouw krijg je in feite door de stick naar voren te duwen en dus een nose-down beweging te maken. Dus het maakt niet uit in welke attitude je vliegt; als je aan de stick trekt, om een manoevre te maken ga je altijd positieve g-krachten opbouwen. Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is, heb geprobeerd het zo simpel mogelijk te maken, dus voor degenen die er meer vanaf weten....maak me niet af om deze niet zo wetenschappelijke uitleg :p :D!
Greetz
 
bedankt size44, je uitleg is geweldig ;)
Maar wat ik bedoelde met "op zn kop" is dat je met je hoofd bij de pedalen zit en met je voeten bij de canopy. Dan zou bij positieve G's je bloed dus dezefde richting op stromen, maar dus niet de benen maar het hoofd. Blijven dat dan postitieve G's heten of is het dan negatief?

Edit: Golaith 4.5G
 
bedankt size44, je uitleg is geweldig ;)
Maar wat ik bedoelde met "op zn kop" is dat je met je hoofd bij de pedalen zit en met je voeten bij de canopy. Dan zou bij positieve G's je bloed dus dezefde richting op stromen, maar dus niet de benen maar het hoofd. Blijven dat dan postitieve G's heten of is het dan negatief?

juist, wanneer jij op je kop in een F16 zou zitten (wat denk ik niet echt slim is), dan ervaar jij dus negatieve G wanneer de kist positieve G trekt (en andersom).
 
Haha, ok ja zo had ik het nog nooit bekeken....:D
met je hoofd bij de pedalen en je voeten in de canopy :S????? Ik zou 't niet proberen..vliegt zo verdomd lastig. Het gaat er niet om in welke houding je in een kist zit, maar welke beweging je lichaam maakt. En inderdaad in dat geval zouden positieve g's op de kist negatieve g krachten op je lichaam leveren..
 
Istria, da's wel een Goliath in California he, for the record :) Maarruh... Da's bijzonder veel voor een achtbaan. Ik dacht dat op een enkele hoogtepunt 3G de max was bij achtbanen.
 
Oke iedereen hartelijk bedankt voor de uitleg!
Dit is behoorlijk duidelijk zo..!

thnx nogmaals!

Groet, Onitsuka
 
Istria, da's wel een Goliath in California he, for the record :) Maarruh... Da's bijzonder veel voor een achtbaan. Ik dacht dat op een enkele hoogtepunt 3G de max was bij achtbanen.

oh oke.
ik had wat vaags in mijn hoofd zitten van "goliath 4G"
dus ff snel op google naar "goliath G forces" gezocht.
En voila!: de verkeerde!
 
Heij Onitsuka,
wanneer heb jij precies je sollicitatie formulier ingevuld? Want ik ga 2 dagen eerder naar CML voor PO-1
 
Haha, ok ja zo had ik het nog nooit bekeken....:D
met je hoofd bij de pedalen en je voeten in de canopy :S????? Ik zou 't niet proberen..vliegt zo verdomd lastig. Het gaat er niet om in welke houding je in een kist zit, maar welke beweging je lichaam maakt. En inderdaad in dat geval zouden positieve g's op de kist negatieve g krachten op je lichaam leveren..

Nog één vraagje dan :angel:
Stel je zit niet rechtop, maar plat in lighouding. Echt 180 graden.
Dus stel je ligt op je bed en ineens uit het niets ontbrandt je geheime vuurwerkvooraad onder je bed en je wordt recht naar boven gelanceerd.
Watvoor G krachten werken er dan op je?
 
Dezelfde krachten maar dan niet in de richting van de langsas (van hoofd naar voeten) van je lichaam.
De positieve/negatieve krachten waar we het in het vliegtuig over hebben zijn allemaal tov die langsas genomen

Krachten die op een andere manier op je werken (dus bv via een as die via je buik gaat van voor naar achter, of door je heupen van links naar rechts ) zal je ook zeker voelen (je ingewanden worden wel heen en weer geslingerd natuurlijk) en kan je ook meten in 'G's' (aantal keren de normale zwaartekracht) alleen zal het veel minder effect hebben op je bloedsomloop.

Er wordt nl geen bloed weggetrokken uit je hoofd.
 
Een mooi voorbeeld:

Formule 1 coureurs trekken bij het remmen 4g. Dat is al zo'n vertraging dat, mocht je tranen in je ogen hebben, die tranen bij het intrappen van het rempedaal tegen de binnenkant van je vizier vliegen.
 
Het is wel zo dat het lichaam (en het vliegtuig) meer positieve dan negatieve g-krachten kan verwerken. Zo kan het lichaam max -3.0g hebben. Grote kans dat je dan al al de bloedvaten in je ogen laat knappen omdat de druk er te groot wordt.
 
Hmm, voor het menselijk lichaam kan ik het begrijpen, maar waarom kan een vliegtuig minder goed tegen negatieve G krachten?
Omdat hij qua ontwerp is gemaakt om beter positieve G krachten te kunnen weerstaan, en dus inlevert op het tegenovergestelde? Of heeft het een andere reden?
 
Istria....ik zou zeggen: Koop een boek waarin je alles kan leren over de werking van krachten... Dan hoef je het hier niet allemaal te vragen... :p!
Greetz
 
Muller, ik heb te vroeg gesolliciteerd en moest telefonisch een nieuwe afspraak maken dat heb ik gedaan.. en kreeg toen een brief dat ik 14 maart mocht komen.

twee weken geleden heb ik gebeld ongeveer!

groet,
 
Back
Top