Life goes on.

R.D. Nightshade

New member
Super forum dit.

Ik heb zoals op de stand van zaken misschien had gelezen de functie vlieger niet gehaald (selectie).

Ik zou nu graag voor de functie luchtgevechtsleiding gaan.

Mijn linker oog ziet 5% / visus : 0,05
Mijn rechter oog ziet 150% / visus : 1,5

Teminste dit begreep ik eruit.

De eisen bij luchtgevechtsleiding was dacht ik +2,5 tot -2,5
Wat betekent dit voor mij?

Ik hoor graag van jullie ;)

Again: Gud luck y'all

greetz

Nightshade
 
5 % voor je linker oog?????? :0 volgens mij klopt dat niet, maar goed ben geen oogarts. LIjkt mij alleen heel erg weinig zeker als je rechts 150% ziet
 
EDIT: Een geringe oogafwijking hoeft geen beletsel te zijn om te solliciteren naar de functie van vlieger.
De grens ligt bij een ongecorrigeerde visus van 0.4 (of 40%) geldend voor ieder oog afzonderlijk, maar je moet gecorrigeerd (dus met refractie (bril of lenzen)) 1.0 halen!


Het beste kun je natuurlijk met het CML bellen.



Tks
 
Last edited:
Sorry misschien een beetje hele late reactie op deze post, maar wou toch wat opmerken en vragen..

Nightshade, ik denk dat je visus 50% / 0.5 is ipv 0,05. Want anders zou je echt geen ene steek meer zien.

Ik heb zelf een lui oog. Mijn linker(lui oog) is 0.9, en me rechter is 1.0. Zouden ze hier moeilijk over doen? Voor de keuring van de luchtmobiele brigade bij de landmacht, zei de keuringsarts dat me oog helemaal nie meer zo lui is. Ik ben er vroeger namelijk aan geopereerd en heb altijd met een pleister op me oog gelopen. Dit heeft erg goed geholpen dus.
 
0.9 is ruim voldoende... als het lui oog tenminste geen belemmering is. Ik heb beide ogen op 60% apart en samen (zonder hulpmiddelen) op 100%
 
ehm... heb ik het goed als ik hieruit kan uitmaken dat je ene oog bijvoorbeeld iets minder mag zijn en dat dat helemaal geen probleem is als je met beide ogen wel alles scherp kan zien?
 
wanna_be_pilot. Heb jij de keuring van vlieger bij de klu, of medical class 1 gehaald met jou ogen?

En bij een lui oog is het zo, dat het niet te corrigeren is met een bril. Dus mijn oog blijft hoe dan ook op 0.9/90%. Hoe sterke brillenglazen je er ook op zet. Mijn sterkte van beide ogen samen is overigens wel 1.2/120%.
 
Luie ogen

Luie ogen

Ik denk dat het uiteindelijk erom gaat dat je meer of gelijk aan 1.0 moet zien. Maar ik denk wel dat er andere complicaties kunnen zijn met een lui oog. Scherpte is maar 1 ding, je oog moet namelijk ook netjes met het andere mee bewegen etc. etc.

Laat het duidelijk zijn dat het een kwestie is van laten keuren door een keuringsarst.

Tks
 
Ik denk dat TKS hier een punt heeft. Er zijn zoveel dingen meer dan alleen de scherpte van je ogen die ze testen. Het kan best zijn dat iemand met een visus zoals 120% ogen apart en 150% beide ogen (ik dus) afgekeurd wordt op diepte zien.

Daarom moet je je gewoon laten testen en dan maar wachten wat hieruit komt.

Zeetsuh
 
Ik ben het ook met TKS eens, ik zit momenteel op een medische uitslag van mijn ogen te wachten. bij mij was er sprake van convergentie insufficientie. Ik zie dus wel goed maar onder extreme omstandigheden was er weer sprake van extra risico's. Flauw maar niet geheel onbelangrijk.

@ nightshade, viel het nog te opereren of doen ze daar niet aan?

Greetz
 
Sorry misschien een beetje hele late reactie op deze post, maar wou toch wat opmerken en vragen..

Nightshade, ik denk dat je visus 50% / 0.5 is ipv 0,05. Want anders zou je echt geen ene steek meer zien.

Ik heb zelf een lui oog. Mijn linker(lui oog) is 0.9, en me rechter is 1.0. Zouden ze hier moeilijk over doen? Voor de keuring van de luchtmobiele brigade bij de landmacht, zei de keuringsarts dat me oog helemaal nie meer zo lui is. Ik ben er vroeger namelijk aan geopereerd en heb altijd met een pleister op me oog gelopen. Dit heeft erg goed geholpen dus.

Een tijdje geleden was er in mijn GVSS groep ook iemand die een lui oog heeft gehad. Hij was ook geopereerd en even voor de zekerheid gechecked door de oogarts op het CML zelf en alles was in orde. Ze keken onder andere naar oogspieren. Wie niet waagt wie niet wint. Als je nog steeds twijfeld zou ik gewoon het CML bellen of een oogarts.

Winds,

WvdB
 
Ik denk dat ik ook eens even een keer naar Hans Anders moet gaan. Ik wil niet voor grote verrassingen komen te staan tijdens de VMO's..
 
Als ik jou was zou ik dat gewoon niet doen en lekker de VMO afwachten. Stel dat Ghaanz iets vind zit je jezelf maar continue op te naaien terwijl meneer Ghaanz het nog fout kan hebben ook.

Winds,

WvdB
 
Mij hebben ze afgeraden om naar de hans anders of enig ander opticien te gaan.

Een opticien verdient zijn brood door brillen te verkopen..

Beter wacht je gewoon de keuring af met zoiets was het aanraden van de voorlichter.
 
Super forum dit.

Ik heb zoals op de stand van zaken misschien had gelezen de functie vlieger niet gehaald (selectie).

Ik zou nu graag voor de functie luchtgevechtsleiding gaan.


Nightshade

Even vraagje tussendoor hoor. Wat trekt je zo aan bij de luchtgevechtsleiding? Gewoon nieuwsgierig, aangezien het heel wat anders is dan vliegen.:p:
 
wanna_be_pilot. Heb jij de keuring van vlieger bij de klu, of medical class 1 gehaald met jou ogen?

sorry, beetje laat antwoord maar er wordt ook zo veel gepost :p:

Ik heb de medische keuring bij de luchtmacht gehaald, althans ik moet nog naar het CMH voor een ander onderzoek maar met 0,6 per oog en samen 1,0 ben ik gewoon gezond verklaard.
 
Back
Top