AIR-BERLIN Flightschool

Blackstone

New member
Dag mensen,

Enkele dagen geleden heb ik mij online aangemeld voor de AB Flightschool. Dit is eigenlijk mijn eerste poging om voet aan wal te krijgen bij de oosterburen. Ik heb echter sneller dan verwacht een reactie mogen ontvangen.. Ik mag nu een 'Eignungsuntersuchung für Piloten bei interpersonal in Hamburg' komen doen. Ik heb mij eigenlijk nog niet heel goed geinformeerd over de haalbaarheid van deze test als Nederlander en de haalbaarheid van het werken als Nederlander bij AB in zijn algemeenheid.. Ik spreek een aardig woordje Duits en denk dat ik snel de technische termen kan oppikken, maar ik vraag me af of er:

(1) mensen zijn die zich ook hebben opgegeven voor dit scheme van AB;
(2) mensen ervaring hebben met het werken voor AB of voor een andere duitse luchtvaartmaatschappij;
(3) eventueel al mensen zijn die aan de selectie zijn begonnen;
(4) verder nog mensen zijn met relevante info.

Het is nog van belang het volgende te citeren:

'Für eine Teilnahme an diesem Assessment Center sind von Ihnen ein Kostenanteil von € 400,- sowie die evtl. anfallenden Reisekosten selbst zu tragen.'

Ik vind dit wel een hoog bedrag eigenlijk.. Vandaar ook dat ik een goeie inschatting wil maken van mijn kansen.
 
Last edited:
hoi,
het thematiek is wel oud, maar een interessant alternatief...

ik was bij interpersonal, heb de 400€ betaalt en ben aan de eerste dag uit gewest (English). Ik heb geen Idee warom omdat het niet zo moelijk was als bij de DLR voor Lufthansa. Ongeveer 35% komen door de selectie. Dat is een goede percentage.

Als je 400€ + 130€ hotel + 25€ eten overig is en piloot wil werden en duits kunt praten is het een goede alternativ. De betaling is goed (Begin met 50 000€).

groeten
pac
 
Ik heb net de website bekeken, en hoe typisch, volledig in het Duits! ;)
Zou je even samen kunnen vatten wat de deal is daar bij die vliegschool die de naam Air Berlin draagt?

Is het net zo iets als Martinair Vliegschool...wel de naam maar niet de lusten, of is er wel enige doorstroming naar Air B a la KLS? Is het goedkoper dan Nederland? Kortom, waarom zou je graag naar het oosten willen?

Air Berlin is niet Europa's meest stabiele low cost op dit moment. Dat zegt natuurlijk niet zo veel in deze tijden, iedereen heeft of krijgt het moeilijk, maar staar je er dus niet blind op die rode vliegtuigen! (wat toch al heel moeilijk is met al die verschillende paint schemes ;))
 
In etwa 24 Monaten schulen wir Sie vom "Fußgänger" zum Verkehrspiloten. Den ersten Teil der Schulung verbringen Sie bei unserer Partnerflugschule TFC GmbH Käufer in Essen. Im zweiten, abschließenden Teil erwerben Sie das Type Rating.

Im Anschluss daran wartet ein Platz im Cockpit einer Maschine innerhalb der airberlin group auf Sie.

Lijkt mij een baangarantie bij Air Berlin?
 
Als ik het me goed herinner was de deal: 60k voor de opleiding incl. TR met daarna baangarantie...maar dat was van een jaar geleden, dus ik weet niet of het veranderd is.
 
Ja, de baangarantie is gegeven... Een vriend is aan de school in Essen. De costen voor een ATPL is in Nederland heel duur. In Duitsland is het ronom 60 000 Euro, maar bij de meeste vliegschoolen heb je borg nodig., maar niet bij AirBerlin.

Het assesment bij Lufthansa cost geen geld en als je hier success hebt, dann heb je al een 100% zekere werkplaats het hele leven. Je betaalt 40.000€ die je terugbetaalt als je met het werk begint. Ervoor heb je VWO nodig.
 
Een garantie is iets in de trant van: niet goed geld terug.
Dus de vraag is, wat staat er uiteindelijk in je opleidingscontract.
Krijg je je geld terug als AB je geen baan biedt? Pas dan (en dan pas) mag je spreken van een baangarantie.

Zo niet, dan is het helaas niets anderds dan een leuk verhaal. Dus, baangarantie, 'goede doorstroming', preferred supplier...waar hebben we hier mee te maken?
 
Formalkriterien II - Was benötigen Sie bei Abschluss des Schulungsvertrages?
Erste-Hilfe-Nachweis (nicht älter als 3 Jahre)


EHBO diploma nodig om te kunnen beginnen???

Het assesment bij Lufthansa cost geen geld en als je hier success hebt, dann heb je al een 100% zekere werkplaats het hele leven.

Nou dat is natuurlijk wel heel erg roze gedacht en ik denk dat iedereen weet dat je op dit BB nooit de term 100% moet gebruiken (in wat voor context dan ook) maar toch bedankt voor de info.;)
 
EHBO diploma nodig om te kunnen beginnen???

Nou dat is natuurlijk wel heel erg roze gedacht en ik denk dat iedereen weet dat je op dit BB nooit de term 100% moet gebruiken (in wat voor context dan ook) maar toch bedankt voor de info.;)

EHBO is inderdaad standaard in Duitsland. En wat betreft LH school.. als ik met de kennis die ik nu heb nog een keer zou beginnen aan een vliegopleiding zou de LH school mijn allereerste keus zijn en ik zou er meteen ook voor zorgen (in hoeverre mogelijk) dat ik daar aangenomen werd. Een betere kans krijg je niet in de vliegerswereld in mijn ogen.
 
Trouwens even nog een update over de Air Berlin vliegschool. Ik had email contact met iemand en die schreef over de 'baangarantie':

"Nein, eine Übernahmegarantie gibt es nicht. Selbstverständlich möchten wir aber jeden Schüler in den Linienbetrieb übernehmen: Sie haben im Auswahlverfahren bewiesen, dass Sie sowohl fachlich als auch persönlich zur Air Berlin passen. Wir schulen Sie 2 Jahre lang mit unserer Partnerflugschule TFC Käufer nach Air Berlin Standards. Wir investieren in jeden Schüler etwa € 60.000 und die Personalbedarfsplanung basiert auf den Absolventenzahlen der Flightschool. Im Fall, dass zum betreffenden Zeitpunkt kein Bedarf besteht, ist grundsätzlich Ihr Risiko. Es können im Interesse beider Parteien Übergangslösungen gefunden werden (bspw. Wartelistenmodell)."

Dus ze willen misschien wel, maar er is geen garantie... klinkt in mijn mening terughoudend. Op een tweede mail met vragen over bijvoorbeeld meer details tov. de 'wachtlijsten' heb ik tot heden niks ontvangen. Er zijn ook geen 'Road Shows', dus infodagen gepland op dit moment...
 
Last edited:
EHBO is inderdaad standaard in Duitsland. En wat betreft LH school.. als ik met de kennis die ik nu heb nog een keer zou beginnen aan een vliegopleiding zou de LH school mijn allereerste keus zijn en ik zou er meteen ook voor zorgen (in hoeverre mogelijk) dat ik daar aangenomen werd. Een betere kans krijg je niet in de vliegerswereld in mijn ogen.

Het Cathay Cadet Programm
 
Het Cathay Cadet Programm

Wauw, ik heb er even naar gegoogled en inderdaad, wat een kans :eek:. Als ik het goed heb begrepen van de website kan je met welke nationaliteit dan ook solliciteren. Hoe zit het met de onderwijsvereisten, weet iemand hier meer over:

Cathay Cadet Pilot Programme said:
  • 5 passes in Hong Kong Certificate of Education Examination / GCSE (O Level) including Physics and Mathematics, together with 2 passes in Hong Kong Advanced Level Examination / GCE A Level, Science subjects preferred OR
  • Passes in Physics and Mathematics to year 10 and completed high school with the required university entrance qualifications, Science subjects preferred

Betekent dit dat het Nederlandse VWO-diploma wordt erkend?
 
Wauw, ik heb er even naar gegoogled en inderdaad, wat een kans :eek:. Als ik het goed heb begrepen van de website kan je met welke nationaliteit dan ook solliciteren. Hoe zit het met de onderwijsvereisten, weet iemand hier meer over:



Betekent dit dat het Nederlandse VWO-diploma wordt erkend?
check het azie forum......got the t-shirt already...
 
Back
Top