KLu + KLS selectie niet gehaald, wat nu??

Oke, hartelijk bedankt! ja de scancyclus kan ik nu wel denk ik. Het is gewoon heel veel naar de AI kijken, en verder naar de andere instrumenten die van toepassing zijn op de soort vlucht die je maakt. Ik ben wel al zenuwachtig nu.. ik heb eerst nog het persoonlijkheidsonderzoek, hoe is dat bij jou gegaan? (bij KLS ben ik daarvoor gezakt:-( ) Maar zit je ook nog in je examenjaar omdat je pas in september gaat beginnen?
 
Ik heb de psychologische test bij de kls gedaan en heb daar een matig gehaald. Je kan denk ik het beste het rapport van de kls doorlezen en kijken waarom je bent afgevallen en dat op stella misschien beter verwoorden (ik bedoel dan niet dat je moet gaan liegen, maar dat je een negatief punt positief weet te brengen). Ik begin inderdaad pas in september omdat ik nu in mijn eindexamenjaar zit.
Als je vragen hebt kan je me altijd een PM sturen.
 
Mischien een late en een beetje rare reactie, maar dit is om terug op de initiele bedoeling van je topic te komen.

Wat vlieger betreft, ben ik nog niets. Wat in mijn ogen is, is vliegen alles. Tot zover ik het kan halen. Ik ben net door een MTRO MBO opleiding Niv. 3 heen (bewust niveau 3, geen HBO dus, uitleg hiervoor kan je een PM sturen ), en ik ga vervolgens via volwassenonderwijs op Havo niveau.

Wat ik wil dat je beseft is dat je dit echt ECHT wilt doen. Maar dat je niet je leven eromheen gaat wikkelen. Haal je het niet, dan moet je niet stoppen, maar laat alsjeblieft niet iedere tegenslag je verder de grond in duwen, overal is een nieuwe start, hetzelfde gaat om dit en heel je leven.

Ik begrijp je 300% dat je nerveus bent! Het is je droom geweest voor heel je leven! Maar te veel stress is ook niet meer gezond. Ik denk dat je je er zo heftig op richt, dat je puur een piloot wilt worden, dat de druk enorm hoog voor je kan zijn tijdens bijvoorbeeld een selectie.

Via dit, trek ik ( mischien een verkeerde ) conclusie dat je geen echte vaste conctrete fundering heb voor jezelf om te denken van: Oke, ik doe dit omdat ik dat het liefst wil doen, van alle dingen in het leven.

Dan vergeet je hier de "maar" .

Het is een prachtige droom, ik weet het, ik deel het met je! Onze hart ligt ernaar!

"maar"

Er is altijd kans dat het gewoon niet lukt! Wat doe je dan? Je droom of vreugde loopt dood als je geen zijweg hebt!

Je hoeft niet perse een andere opleiding doen, wat je wel kan doen is een half jaar of mischien meer gaan orienteren op wat de mogelijkheden zijn, en hoe je er komt!

Ik ben nu nog maar 17 maar ik zit al sinds mijn eind 15e jaar te denken over hoe en wat de beste weg is naar een piloot. Toen ik 13 was had ik deze hele droom opgegeven terwijl het mijn ALLES was!

Mede dankzij deze forum en de passie die ik heb om piloot te worden is er licht aan het einde van de tunnel voor mijn toekomst! Het gaat me lukken!

Heb jij echt hart voor luchtvaart! Ga ervoor! En wil je niets anders, doe het met vreugde, sommige mensen willen vliegen, maar weten niet eens dat een kans bestaat.

Wees niet te bang, de druk die je voelt is van jezelf, omdat jij zelf zo graag wilt, en zo graag doet! Als jij met stress in een selectie wat nog niet eens de eerste steen van de berg is, al onderuit gaat? Kan je je voorstellen hoe de stress is, in een zoveel miljoenen euro vliegtuig met 200 levens achter je!

Dit doe je omdat je ervan houd, wees niet bang! Je leeft maar een keer, dus kin omhoog, want wil je het? Dan kan je het!


PS: sorry voor dit enorm lange verhaal, haha!

Marc
 
Zelfverzekerdheid is iets wat je juist heel goed kunt leren. 't Is vaak maar net hoe je tegen situaties aan kijkt.

Geef jezelf alleen (ruim) de tijd om je die vaardigheid aan te leren, want die zit verborgen in je persoonlijkheid/karakter en voordat je jezelf onder controle hebt kan wel ff overheen gaan.

De vraag is wil je het echt en wat heb je ervoor over. Zoek in je omgeving zoveel mogelijk situaties/activiteiten op waarin je die zelfverzekerdheid onder de knie kan krijgen.

Anders val je de volgende selectie evengoed door de mand omdat je wezenlijk niet bent veranderd.

Ik ben wel al zenuwachtig nu..
Gun jezelf de tijd en GENIET!!! Niets is leuker dan jezelf vaardigheden bij brengen en jezelf zien ontwikkelen... :)
 
Helemaal eens met Radix. Ik ben zelf 2x afgewezen toen ik 18 was, heb toen 5 jaar lang gestudeerd (of een poging daartoe gedaan :angel: ), en heb mijzelf zodoende op een gruwelijk leuke manier dusdanig ontwikkeld dat ik op mijn 24e alsnog kon beginnen. . .

Als het nu niet lukt, dan lukt het over 5 jaar wel. Dat is geen nadeel, dat is een voordeel! 5 jaar leuke dingen doen op kosten van de IBG!!
 
Zo erg overdreven was bij mij de spanning nou ook weer niet hoor Marc. Ik heb vorige week de selectie gedaan en ik ben erdoor!:) En daar voelde ik me erg goed en op m'n gemak en ik had weinig last van spanningen. Je moet gewoon jezelf zijn, daar bereik je het meeste mee. Voor mij staan nog mijn examens en de medische keuring te wachten, voor ik kan beginnen.
 
En als je nu de KLs niet gehaald hebt. En dit niet gehaald hebt na het tweede gesprek van de COVA wegens één punt van het PO1 onderzoek, ben je dan bij voorbaat kansloos op de selectie van de KLu? Of zijn er meer personen die eerst de KLs hebben geprobeerd en daarna succelvol de KLu hebben gedaan?
 
Als je het niet probeert ben je altijd kansloos. Even over dat op 1 punt een selectie niet halen, dat is gewoon BS. Je hebt de norm niet gehaald, klaar. Zoek voor jezelf eens uit WAAROM je de selectie niet gehaald hebt.
 
Mee eens. Anders moeten verwoorden. Het betrof de hoofdreden. Daarnaast is er gezegd dat ze bij twijfel altijd nee zeggen (waarom mij dan een tweede keer terug laten komen dacht ik toen?). Ook gaven ze aan dat ze van mij niet duidelijk hebben kunnen krijgen of ik wel goed op de hoogte was van wat er zich nou allemaal in de cockpit afspeelt, en wat het piloot zijn inhoudt (Dat heb ik inderdaad niet goed toegelicht, daar ben ik me nu dus van bewust). Het blijft bij mij altijd een zwak punt om motivatie toe te kunnen lichten; Als je iets wilt wil je dat toch gewoon? Daarom maak ik me ook het meeste druk om PO2 die eraan zit te komen....

Ik ga me op m'n best voorbereiden en hopen dat de psycholoog een militair vlieger in mij ziet.

Anyway tkx voor je antwoord, zet me weer aan 't denken :)
 
Last edited:
Het blijft bij mij altijd een zwak punt om motivatie toe te kunnen lichten; Als je iets wilt wil je dat toch gewoon?
Nee je moet onderbouwen waarom.

Als je zegt waarom zijn bananen krom -> daarom.
Waarom is 2+2 vier -> daarom.
Waarom jij piloot wilt worden is niet daarom. Dat onderscheid jou niet van anderen. Bedenk redenen maar leg de positieve en negatieve kant uit:

Ik wil het graag want, hoewel het ook een nadeel is, dan kan ik veel reizen. Het voordeel is dat ik veel van de wereld wil zien. Nadeel is het vele van huis zijn. Maar ik ben niet zo een thuiszitter, en trek er graag op uit. Daarom denk ik dat dit nadeel bijna niet geld voor mij. Ja natuurlijk ga je familie en vrienden onregelmatiger zien, maar dat heeft dan de tweede prioriteit.

Is heel wat anders dan daarom he? Ik noem maareen mogelijk antwoord...
 
Ik wil het graag want, hoewel het ook een nadeel is, dan kan ik veel reizen. Het voordeel is dat ik veel van de wereld wil zien. Nadeel is het vele van huis zijn. Maar ik ben niet zo een thuiszitter, en trek er graag op uit. Daarom denk ik dat dit nadeel bijna niet geld voor mij. Ja natuurlijk ga je familie en vrienden onregelmatiger zien, maar dat heeft dan de tweede prioriteit.

Is dit niet te algemeen? Het kan namelijk ook voor andere banen dan piloot gelden, zoals - gek genoeg - steward/stewardess of niet? Volgens mij moet je veel specifieker op het beroep van piloot ingaan.
 
Ik wil het graag want, hoewel het ook een nadeel is, dan kan ik veel reizen. Het voordeel is dat ik veel van de wereld wil zien. Nadeel is het vele van huis zijn. Maar ik ben niet zo een thuiszitter, en trek er graag op uit. Daarom denk ik dat dit nadeel bijna niet geld voor mij. Ja natuurlijk ga je familie en vrienden onregelmatiger zien, maar dat heeft dan de tweede prioriteit.

Dan kan je ook net zo goed kapitein worden van een cruiseship. Maar waarom wil je piloot worden? En niet kapitein van die cruiseship? *werd aan mij gesteld tijdens mijn interview*
 
PO2 heb ik gelukkig doorstaan. Was eigenlijk een heel fijn gesprek (van 90minuten!). Na twee dagen VMO1 + FAM gehad en ook goed gekeurd. Op naar de volgende ronde weer....

Ik post dit eigenlijk alleen maar om aan te geven dat het dus niet per definitie betekent dat je bij voorbaat al bent afgekeurd wanneer je niet bent aangenomen door de COVA van de KLS. Hier zat ik enorm mee, dat achteraf dus helemaal niet nodig bleek te zijn.

Uiteraard moest ik wel goed uitleggen waarom eerst burgerluchtvaart om daarna vervolgens ineens militair te worden in de lucht.
 
Ik denk dat in het algemeen het toch voor veel mensen het lastig blijft om uit te leggen waarom je nou zo graag piloot wil worden. De redenen als vroeger als klein kind stond ik al met m'n hoofd in m'n nek te kijken naar vliegtuigen die overvlogen onderscheiden jou niet van de rest. Dat heeft zo goed als iedereen die aan de selectie mee doet namelijk vroeg gehad. Het gaat volgens mij vooral om dingen als vrijwilligerswerk, kennis/belangstelling voor vliegtuigen in het algemeen en natuurlijk je persoonlijkheid/capaciteiten.

PO2 heb ik gelukkig doorstaan. Was eigenlijk een heel fijn gesprek (van 90minuten!). Na twee dagen VMO1 + FAM gehad en ook goed gekeurd. Op naar de volgende ronde weer....

Succes met de vervolg rondes!
 
Back
Top