KLu + KLS selectie niet gehaald, wat nu??

Beste mensen,

Ik heb in september afgelopen jaar de selectie gedaan bij de KLu, maar ik was na PO1 al afgevallen. Toen heb ik gekozen om de burgerluchtvaart te proberen. Dus heb ik afgelopen weken het Psychologisch Onderzoek gedaan bij de KLS. Vorige week had ik de 2e fase, en hier kreeg ik het bericht dat ik er niet door was. Ik heb te weinig zelfvertrouwen. Ik moet sterker in mijn schoenen staan volgens de psycholoog, omdat ik tijdens belangrijke momenten nog vaak last heb van spanningen.
Ik wil al vanaf mijn 8e jaar piloot worden. Het is mijn droom en ik heb er alles voor over om het te worden.
Maar wat is nu jullie advies? Zal ik het nog bij een andere school proberen, NLS bijvoorbeeld, of zal ik eerst een andere opleiding doen en daarna nog proberen, zodat ik wat meer ervaring heb opgedaan.
Ik zit in mijn examenjaar van het VWO en heb binnenkort mijn examens, dus ik moet me ergens bij inschrijven, maar ik heb nu echt geen idee wat ik nu moet gaan doen.
Hebben jullie een goede raad voor mij?
Alvast hartelijk bedankt!!

Groetjes, MartiNiMartin
 
Om te voorkomen dat er straks weer een enorme discussie gaat ontstaan....
Er zijn meer goede scholen dan alleen de KLS! Het leven stopt niet na de KLS hoor.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je niet echt goed in het rond heb gekeken voordat je naar de KLS bent gestapt en de burgerluchtvaart als "tweede keus" hebt genomen.

Neem eerst eens de tijd om dit board door te lezen en te zien wat de ervaringen van mensen bij andere scholen is.
 
Ik heb wel rondgekeken samen met mijn ouders en toen vonden we de KLS het beste. Maar daar gaat het mij niet om. De vraag is, of ik een volgende selectie wel zal halen. Ik ben bang dat ik bij een andere selectie op hetzelfde resultaat uitkom: Dat ik te onzeker van mezelf ben. Als ik nu nog bij een andere school ga solliciteren en daar de selectie ga doen heb ik wel een kans dat ik ook hier nier door kom. Inmiddels is mijn examenjaar dan afgelopen en heb ik nog niets.. Dan heb ik een kans om een jaar te moeten wachten omdat ik dan nog geen studie en een woonplaats heb geregeld.
Dit wil ik het liefst voorkomen, maar ik weet niet wat wijs is.
 
De vraag moet zijn of je het echt wel wil worden...
Indien ja, dat moet je maar actief op zoek gaan hoe je zo snel mogelijk aan een baan kan raken.

Selectie's halen zijn geen doel! Een job halen is dat wel...

In concreto dezelfde conclusies als Beer, begin het forum maar eens door te nemen :)
 
Of ga eerst een andere studie doen. Hierdoor heb je ook, mocht het niet lukken een baan te krijgen, iets om op terug te vallen en zal je hierdoor ook misschien wat meer zelfvetrouwen krijgen. Je bent dan ook wat ouder en zal je anders in je schoenen staan. En zoals de anderen al zeggen kijk verder dan de KLu en de KLS. Kijk ook eens naar het buitenland, hier zijn hele goede scholen en het zal je ook nog eens geld besparen.

Er zijn nog genoeg mogelijkheden!!!
 
De vraag is, of ik een volgende selectie wel zal halen.

Dat stond niet in je eerste post. ;)
Je hebt nooit garantie dat je een volgende selectie wel zal halen als je voor een andere opleiding kiest. Er zijn genoeg mensen die jaarlijks afvallen om verschillende redenen.
Motivatie is 70% van die keurigen zoals Cpt. Relax al aan gaf...
 
Of ga eerst een andere studie doen. Hierdoor heb je ook, mocht het niet lukken een baan te krijgen, iets om op terug te vallen en zal je hierdoor ook misschien wat meer zelfvetrouwen krijgen. Je bent dan ook wat ouder en zal je anders in je schoenen staan. En zoals de anderen al zeggen kijk verder dan de KLu en de KLS. Kijk ook eens naar het buitenland, hier zijn hele goede scholen en het zal je ook nog eens geld besparen.

Er zijn nog genoeg mogelijkheden!!!

Ik zat eerst ook inderdaad te denken om eerst Lucht- en Ruimtevaarttechniek te gaan studeren op de TU Delft of om in de luchtvaart te blijven bijvoorbeeld een opleiding tot steward. En dan na die opleiding nog een keer aanmelden voor een selectie.
Maar ik zie dat NLS alleen een interview heeft en daarna de flight sim. Dus ik kan hier niet afgekeurd worden op de persoonlijke vragenlijsten en de groepsopdracht, zoals dat bij de KLS het geval was.
Misschien dat ik hier meer kans krijg als ik eerst NLS nog ga proberen.
Ik heb dan natuurlijk wel een groot risico dat als ik hier niet doorheen kom, ik geen tijd meer heb om me in te schrijven bij een andere school en om een woonplaats te regelen, zodat ik een jaar zal moeten wachten.
 
Een andere vraag is, op welke wijze heb je je voorbereid op de selecties?

Groet KL.

Ik heb me eerst georienteerd op welke school goed bij mij past. Daarna heb ik veel info opgezocht over hoe de selectie eruit gaat zien. Voor fase 1 heb ik veel testjes gedaan. Ik had hier 31 punten voor, dus hier was ik ruim doorheen. Voor fase 2 heb ik mijn levensbeschrijving gemaakt en me goed voorbereid op vragen die ik zou kunnen krijgen bij het interview. Ik heb ook goed gekeken hoe de opleiding eruit zal zien.
Ik denk niet dat het aan mijn voorbereiding ligt, dat ik het niet gehaald hebt. Ik ben ook gewoon mezelf gebleven tijdens de selectie.
Dat ik de selectie van de KLu niet gehaald heb, komt denk ik omdat ik niet veel geslapen had, omdat ik de dag daarvoor bij iemand moest blijven logeren, omdat het dezelfde dag niet haalbaar was om met het OV al om 9 uur in Soesterberg te staan.
 
I... in de luchtvaart te blijven bijvoorbeeld een opleiding tot steward.

Lijkt mij niet echt een meerwaarde om je daarna aan te melden bij een vliegschool.

....
Maar ik zie dat NLS alleen een interview heeft en daarna de flight sim. Dus ik kan hier niet afgekeurd worden op de persoonlijke vragenlijsten en de groepsopdracht, zoals dat bij de KLS het geval was.
....

Over het algemeen zijn degene die het interview afnemen bekwaam genoeg om een beeld van jou te scheppen. Het is zeker niet zo makkelijk dan je denkt!!! En zal ook bij het interview jou zwakke en sterke kanten naar voren komen.
 
Over het algemeen zijn degene die het interview afnemen bekwaam genoeg om een beeld van jou te scheppen. Het is zeker niet zo makkelijk dan je denkt!!! En zal ook bij het interview jou zwakke en sterke kanten naar voren komen.


Ja, dat is inderdaad wel waar ja! Maar ik kan het natuurlijk wel proberen. Want in een interview kunnen ze niet zien hoe ik in een groep handel, en ik denk dat dat ook helemaal niet zo belangrijk is.
 
Ja, dat is inderdaad wel waar ja! Maar ik kan het natuurlijk wel proberen. Want in een interview kunnen ze niet zien hoe ik in een groep handel, en ik denk dat dat ook helemaal niet zo belangrijk is.

Oei, dat moet je niet te hard zeggen op je selecties denk ik. Het grootste KLM ongeluk ooit (welk eiland was het ook al weer?) was omdat een macho captain niet naar zijn co luisterde en dus gewoon het vliegtuig op de baan knalde. De co had echter we gelijk... Zijn verhaal? ''Uhm, meneer de captain, volgens mij hoorde ik ATC net zeggen dat er een vliegtuig op deze baan ging landen'' Niet echt samenwerking dus en het heeft uiteindelijk tot honderden doden geleid. Groepjeswerk is ECHT belangrijk. (Beide piloten is misschien te verwijten dat groepswerk niet goed ging. Van de captain zou je kunnen zeggen dat hij te autoritair is geweest, over de co misschien dat hij niet overtuigend genoeg overkwam)


Maar ok, afgezien daarvan moet je voor jezelf nog eens heel goed de kritische punten doornemen denk ik. Kijk wat jouw probleem is en ga hier aan werken. Als er aan valt te werken op korte termijn kan je het best bij EPST, NLS of weet ik waar proberen. Is het iets structureels, dan is het misschien beter om inderdaad eerst een andere studie te volgen.
 
Tenerife, en een KLM kist begint aan de take-off terwijl een PanAm kist nog op de baan aan het taxien is. Voor de duidelijk.
 
Ja, en het was volgens mij de CoCo die in de gaten kreeg dat de PanAm de runway nog niet verlaten had. Of heette dat in die tijd nog BWK?
 
Het was de BWK. (overigens iets heel anders dan een CoCo)

Als je als mogelijk alternatief overweegt om te gaan studeren hoef je je bij de meeste studies (waar je niet ingeloot moet worden) niet zo druk te maken wanneer je je inschrijft. Komt ook nog wel goed als bv pas in juli je beslissing maakt. De universiteiten zullen er niet altijd even blij mee zijn, maar ik verwacht niet dat ze je zullen weigeren. En als je dat te riskant vindt kan je je natuurlijk ook gewoon inschrijven en op het laatste moment afzeggen.
Kijk in ieder geval rustig rond, zet alles voor je zelf op een rijtje en neem dan je beslissing. Je zou als heel ander alternatief ook een jaartje kunnen gaan werken/reizen/vrijwilligerswerk doen. Levert je een enorme hoeveelheid levenservaring en plezier op.

Succes ermee!
 
Dat ik de selectie van de KLu niet gehaald heb, komt denk ik omdat ik niet veel geslapen had, omdat ik de dag daarvoor bij iemand moest blijven logeren, omdat het dezelfde dag niet haalbaar was om met het OV al om 9 uur in Soesterberg te staan.


Ja, dat is inderdaad wel waar ja! Maar ik kan het natuurlijk wel proberen. Want in een interview kunnen ze niet zien hoe ik in een groep handel, en ik denk dat dat ook helemaal niet zo belangrijk is.

Als ik het zo lees, schort er nogal wat aan de voorbereiding. Persoonlijk zou ik een hotel geboekt hebben dicht in de buurt van de selectie. Ondanks dat je dan ook misschien niet goed slaapt, heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Die tweede opmerking getuigt niet van heel veel kennis van wat belangrijk is in het werk als piloot. Hier zijn bibliotheken over volgeschreven, dus doe er je voordeel mee.

De oplossing die je vervolgens aandraagt, is m.i. ook niet de goeie. De NLS doet dat gedeelte van de selectie niet, DUS ik ga daar maar naar toe. Het gaat er toch helemaal niet om of je de selectie van de vliegschool haalt? Het is toch belangrijk dat jij straks bij een maatschappij aan de slag kunt? Ik kan je garanderen dat IEDERE luchtvaartmaatschappij kijkt naar hoe goed je met mensen om kunt gaan.
 
Als ik het zo lees, schort er nogal wat aan de voorbereiding. Persoonlijk zou ik een hotel geboekt hebben dicht in de buurt van de selectie. Ondanks dat je dan ook misschien niet goed slaapt, heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Die tweede opmerking getuigt niet van heel veel kennis van wat belangrijk is in het werk als piloot. Hier zijn bibliotheken over volgeschreven, dus doe er je voordeel mee.

De oplossing die je vervolgens aandraagt, is m.i. ook niet de goeie. De NLS doet dat gedeelte van de selectie niet, DUS ik ga daar maar naar toe. Het gaat er toch helemaal niet om of je de selectie van de vliegschool haalt? Het is toch belangrijk dat jij straks bij een maatschappij aan de slag kunt? Ik kan je garanderen dat IEDERE luchtvaartmaatschappij kijkt naar hoe goed je met mensen om kunt gaan.

Of gewoon een die-hard zijn en op tijd naar bed gaan!
Ik moet morgen bijvoorbeeld ook op rond 4 am...
Daarna rijd ik naar tilburg waar ik de trein van 05;55 pak om dan naar enkele keren over stappen rond 07;15-30 in amersfoort te staan.
Na de been opmeting pak ik als de wiederweerga de trein naar Houten, waar ik dan rond 09;00-09;21 sta. (10 am moet ik er zijn).
Conclusie mikeje hier gaat over 1-2 uurtjes al naar bed :grijns:

ps; even ontopic, er zijn ook andere beroepen dan vlieger.. het lijkt mij uiterstmate sterk dat je geen enkele andere studie/ beroep leuk vindt :p:
 
Ja natuurlijk dat snap ik wel. Maar ik bedoel het handelen in een hele groep. Meestal is het 1 op 1 in de cockpit. En wat is het verschil tussen een hotel of een logeerkamer?
Maar je hebt wel gelijk wat je op het laatste zei. Ik denk dat ik eerst maar een andere opleiding ga doen, want uiteindelijk zal het overal wel op hetzelfde neer komen, ookal heeft de KLS de moeilijkste selectie.
Maar om L&R techniek te doen heb je wel goeie cijfers nodig, en dat heb ik niet echt. Ik heb overal afgerond een 6 voor, dus dan is weer de vraag wat voor opleiding wil ik gaan doen. In ieder geval iets dat met de luchtvaart te maken heeft.

Sweetsurrender: Ik denk dat het structureel is, dus beter eerst maar wat ervaring opdoen lijkt me dan toch :( Het gaat niet altijd even gemakkelijk, maar toch wil ik, ookal duurt het nog 5 jaar, piloot worden.
 
Misschien zou je selectie kunnen doen bij een school waar het psychologisch onderzoek niet zo zwaar meetelt. (maar je zou het onderzoek ook als bescherming voor jezelf kunnen zien).

Maar hoe belangrijk is een psychologisch onderzoek nu eigenlijk in je verdere loopbaan? Aangezien je bij de KLS een behoorlijk onderzoek krijgt en bij andere scholen maar een kort gesprekje met een psycholoog.
 
Back
Top