KLS Selectie Deel 2

Status
Not open for further replies.
Uhm, Als je via de VS-route dezelfde mogelijkheden hebt en je diploma's even goed erkend worden door 'interessante' maatschappijen, dan is het natuurlijke een goede keuze.

Bij mijn weten is dat niet altijd het geval........ (of het is uitsluitend voorbestemd voor de 'lucky few'
 
Uhm, Als je via de VS-route dezelfde mogelijkheden hebt en je diploma's even goed erkend worden door 'interessante' maatschappijen, dan is het natuurlijke een goede keuze.

Bij mijn weten is dat niet altijd het geval........ (of het is uitsluitend voorbestemd voor de 'lucky few'

ik stel voor dat je pilotjobsnetwork dan eens grondig doorleest en ziet hoever je met 175u raakt...

Uurtje of duizend en min 100 ME zullen je verder vooruithelpen denk ik.
Zal je ook een pak minder kosten dan in de EU een opleiding te doen.

Wat dat erkennen betreft, heb hier eens de link geplaatst naar een studie in de UK (in opdracht van EPST dan nog) waaruit kwam dat zo goed als geen enkele maatschappij het iets kan schelen of je nu integrated of modulair hebt gedaan.

edit: misschien een beetje teveel offtopic voor dit onderwerp...
 
Ach, alles heeft voor- en nadelen.

Voor mijzelf heb ik het idee dat de KLS bij mij past (momenteel in selectie), temeer omdat ik bij voorkeur bij de KLM terecht wil komen. (weloverwogen keuze) In dat opzicht is een 'duurdere' opleiding voor mij te rechtvaardigen door die specifieke mogelijkheid.

Andere mogelijkheden zoals de VS-route sluit ik natuurlijk niet uit. Maar ik heb een bepaalde ambitie dat ik bij een grote maatschappij gezagvoerder wil worden (werkomgeving, ben graag aanvoerder en heb graag verantwoordelijkheid). In het verlengde van die ambitie zoek ik ook een opleiding waar grote maatschappijen doorgaans hun piloten afnemen. Ondersteuning en connecties vanuit een vliegopleiding om te kunnen solliciteren bij een grote maatschappij zijn hierdoor voor mij de belangrijkste reden om bijvoorbeeld KLS/NLS te gaan doen.

Maar dit is puur het idee dat ik heb over deze vliegtuigopleidingen. Correct me if I'me worng.....


maar nu weer ontopic.... Ik heb 3 mei PO2 in Den Haag, wie nog meer?

Zijn er eigenlijk mensen op dit forum die begin 2008 willen beginnen aan de vliegopleiding? Ik loop te 'mikken' op zo'n plekje.......
 
"

Vind het zeer egoïstisch wat je nu aan het doen bent. De selectie, en met name de GVSS is een test waarvoor je zonder voorkennis moet gaan vliegen of je er aanleg voor hebt. Als jij nu alle aantekeningen en wetenswaadigheden doorspeelt, worden er straks mensen toegelaten op de school, die misschien de theorie wel kunnen halen, maar in Amerika eruit gekickt worden, omdat ze NIET KUNNEN VLIEGEN.

Jij hebt daar de selectie gedaan, en vind dat je respect moet hebben voor hetgeen de school aan selectie op de kandidaten laat ondergaan, jij hebt dan absoluut niet de rechten om dergelijke belangrijke informatie door te spelen.

Een eventuele herziening van de keuze van de COVA is nu absoluut niet meer mogelijk, beetje jammer niet? Want als jij ze er alsnog van kan overtuigen kun je alsnog beginnen, maar die mogelijkheid heb je nu geheel in het water gegooid.

Jij bent de KLS niet waard!

...jammer

PrimAir


Wat een gelul PRIMAIR.... Je moet niet denken dat je er met het GVSS bent.
Ken genoeg KLSers die er tijdens de praktijk uitgeschopt zijn. En oeps het garantiefonds keerde ook niet uit....

Als je effe goed googled weet je precies hoe de GVSS eruit ziet.Hij is namelijk precies hetzelfde als de simgrading die je bij de NLS tijdens de theorie doet.

Hoe heten ze ook alweer..... B patroon, C patroon, B/C patroon.


Ik kan ze nu nog bijna uit mijn hoofd tekenen met de tijden erbij....

recht uit 1 minuut, bocht over links 270 graden, hierbij geld 3 graden per seconde oftewel rate 1, vertragen naar.....knopen 1 minuut rechtdoor, bocht over rechts 450 graden......

De volgende is klimmen en dalen op tijd

En daarna een combinatie van de 2 patronen

Het zijn trouwens prima oefeningen om je skills bij te houden. aflevelen en uitrollen tegelijk etc......

Als je echt denkt dat je door die patronen te kennen beter voor de dag komt moet ik je terleurstellen. Misschien gaat het juist wel slechter.

Ze kijken namelijk tijdens een grading naar je leercurve. Oftewel als jij de eerste sessie aced....dan is het daarna wel moeilijker om een steile leercurve te laten zien.

Ik denk dat jij en anderen nog een heleboel te leren hebben. Onder andere dat jij later als je met je grote bek bent afgewezen bij de KLM. Ook informatie zal willen over een te volgen selectie / simgrading.
Hier zelfs misschien een training voor gaat doen bij schellinger?????
En als je eens even hier door de veschillende forums gaat zoeken je genoeg topics vind van beroepspiloten zie info vragen over een selectie/grading.

Piloten hebben namelijk de eigenschap dat ze voorbereid willen zijn.
Veel maatschapijen geven trouwens gewoon de info die je nodig hebt tijdens de grading. Ze willen namelijk een piloot zien die is voorbereidt, net zoals hij/zij later in de cockpit zit.
Juist ja voorbereidt op wat kan komen.
 
Last edited:
Uhm, Als je via de VS-route dezelfde mogelijkheden hebt en je diploma's even goed erkend worden door 'interessante' maatschappijen, dan is het natuurlijke een goede keuze.

Bij mijn weten is dat niet altijd het geval........ (of het is uitsluitend voorbestemd voor de 'lucky few'

Wil jij bij De Enige Nog Interesstante Maatschappij werken?:biertje:
 
Zijn er eigenlijk mensen op dit forum die begin 2008 willen beginnen aan de vliegopleiding? Ik loop te 'mikken' op zo'n plekje.......

Ik ben ondertussen al weer een tijdje klaar met mijn selectie en heb er voor gekozen om pas in januari 2008 te beginnen. De KLS vond dit verder prima en dit heeft naar mijn weten verder ook geen rol gespeelt, of invloed gehad op mijn selectie.
Veel succes nog verder!
 
Ik kijk zo ongelooflijk uit naar het moment dat ik ook aan een vliegopleiding mag beginnen..... Alleen nog ff afwachten hoe de selectie zich gaat ontwikkelen.......

Met m'n goede resultaat uit PO1 en zelfkennis dat ik geen 'retard' ben, hoop ik a.s. 3 mei door PO2 te komen...... Hoe belangrijk is het resultaat van je PO1 om aangenomen te worden bij de KLS (dit in vergelijking met bv. de GVSS)?
 
Voor zover ik weet worden PO1 en 2 eigenlijk op een stapel gegooid. Hier komt een onvoldoende, matig, voldoende of goed uit (zeer goed ook mogelijk?). Als je met je GVSS klaar bent, komt ook hier eenzelfde soort resultaat uit. Dan wordt de combinatie gemaakt, waarin de GVSS zwaarder telt. Een matig voor je psycho in combinatie met een voldoende of beter voor de GVSS leidt automatisch tot doorstroming naar de COVA. Andersom echter zal ervoor zorgen dat je een bespreek geval bent (of misschien zelfs wel meteen wordt uitgesloten, weet dit niet zeker).
Om naar de COVA te komen telt je GVSS in ieder geval zwaarder mee.
 
Inderdaad, je GVSS telt het meeste mee (en het gaat hier niet alleen om de GVSS, maar ook om hoe je je gedraagt, inzet, etc...)
Daarnaast kijken ze naar je schoolcijfers, levensbeschrijving, PO1 en PO2.
PO1 en PO2 worden inderdaad samen genomen en hieruit rolt een cijfer. Dit neemt niet weg dat ze je resultaten afzonderlijk bekijken!

Voorbeeld:
Ik was 17 jaar toen ik aan de PO's begon en mijn PO2 kon wel wat sterker, hoewel het wel goed was. Toch denk ik dat als je je PO2 over een paar jaar maakt, dat bijna iedereen er wel beter uit komt (volwassener, levenservaring). Anyway, op mijn PO1 heb ik wel een stuk boven gemiddeld gescoord, wat zij dus waarschijnlijk wel mee hebben genomen bij de COVA. Ook zullen ze je PO1 resultaten met je schoolresultaten vergelijken.

Ik zou zeggen, doe overal je best voor (het is makkelijk om door PO1 te komen, maar een heel hoog resultaat zal een goed effect hebben). Alle beetjes kunnen namelijk echt wel helpen.
Mijn taktiek voor de selectie was zeg maar zo dat ik verkeerde dingen die ik kon doen, probeerde te schrappen: 'kan ik daar in ieder geval niet op zakken'.
 
In die hoedanigheid (hoge PO1, geef graag leiding, sociaal vaardig, ooit snel progressie gemaakt met zweefvliegen) heb ik voor mijzelf wel het idee dat ik geschikt ben....

Tis natuurlijk altijd afwachten of de KLS hetzelfde plaatje van mij opmaakt..... Vandaar wel goede hoop, maar verre van zeker of ik in januari 2008 kan beginnen.........
 
ik blijf verbaasd over de cijfers die ze bekijken. Als je bijvoorbeeld 21 bent, en al 3 jaar niet meer op school zit kijken ze toch niet meer naar je schoolcijfers?
 
Dat is dus bij mij wel het geval! Ben 21, zit al 3 jaar niet meer op school (middelbare school).

Maargoed, morgen even bellen waarom precies ze me niet door hebben laten gaan!
 
InStyle, mooi voorbeeldje van 'naar cijfers kijken':
Klasgenoot van mijn heeft ongeveer een jaar geleden selectie gedaan bij de KLS. Kreeg bij PO1 een super score, bij PO2 bleek hij in ruime mate geschikt en zijn GVSS heeft hij naar zijn mening ook goed gedaan. In andere woorden; COVA zou een lachertje worden.
Zijn cijferlijst echter (hij zat toen in VWO 6) was niet echt om naar huis te schrijven. Bijna alleen maar lage cijfers. Hij is dan ook gezakt vorig jaar en ziet er naar uit dat dat dit jaar weer gaat gebeuren voor zover ik weet...
Hij is dus bij de COVA afgekeurd omdat zijn cijferlijst niet overeenkwam met de behaalde resultaten tijdens de selectie. Conclusie: je hebt de hersens wel degelijk, maar je weigert ze te gebruiken als het op leren aankomt. Dat leren moet je toch echt wel gaan doen op de school en als jij dat niet wilt, dan kom je de school niet op.
Ik kan me er best in vinden. Het was gewoon puur gebrek aan (enige vorm van) motivatie in mijn mening...
 
Gebrek aan motivatie voor het VWO misschien, maar als je weet waar je voor leert en alle vakken zijn beroepsgericht (om het zo maar te zeggen) dan heb je daar uiteraard een goede motivatie voor en moet het leren ook geen probleem zijn!
 
ik zit nu in 6 vwo en heb ook geen goede cijfers ( allemaal rond de 5.5) maar zal dat serieus zo zwaar tellen? ik heb donderdag PO1, ben benieuwd!
 
Gebrek aan motivatie voor het VWO misschien, maar als je weet waar je voor leert en alle vakken zijn beroepsgericht (om het zo maar te zeggen) dan heb je daar uiteraard een goede motivatie voor en moet het leren ook geen probleem zijn!

Natuurlijk is een vliegopleiding een opleiding die dan meer bij je past, maar je hebt al laten zien dat je niet van leren houdt. Een vliegopleiding is dan wel beroepsgericht, het VWO is zeker een zeer goede basis voor dat alles. Als je dat verknalt, ben je in mijn opzicht gewoon dom bezig (als je er wel de hersens voor hebt!).
Eigenlijk heb je dan al voldoende laten zien: geen motivatie voor je toekomst, slechte inzet en lang leve de lol. Dan vind ik het zeer logisch dat zij dat risico niet willen nemen, ze hebben 6 jaar lang bewijs genoeg.

Renze said:
ik zit nu in 6 vwo en heb ook geen goede cijfers ( allemaal rond de 5.5) maar zal dat serieus zo zwaar tellen? ik heb donderdag PO1, ben benieuwd!

Dat telt zeker voor een heel groot deel mee. Het laat zien hoe gedreven jij bent op je school, hoe jij je inzet en hoe jij je ontwikkelt. Een slecht cijfer of een slecht vak maakt absoluut niet uit, als je maar wel laat zien dat er bepaalde vakken gewoon goed zijn. Met goed bedoel ik zeker wel een zes, gemiddelde een 7!
(allemaal ROND de 5,5 is toch niet goed? :confused: )
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top