Raadplaatjes (eerste ronde)

That is Liberator KK320 'V' over Italy. RAF 37Sqn Liberator 'V Victor' was hit by 1,000lb bombs from 70 Sqn 'R Roger' at 16 Mar 1945. KK320 (S/L. L C. Saxby and crew) was flying at 12,000 feet on 16 March 1945 while taking part in an attack on the shipyards at Monfalcone N Italy when she was struck by bombs from a Liberator of No.70 Squadron. One bomb took out the port inner engine, while another passed through the fuselage via the upper turret which was not occupied at the time, but it hit a W/Op in the back leaving him unconscious. KK320 was able to make the return journey of 300 miles back to base (Tortorella) without further casualties. V-Victor was actually the 70 Squadron which dropped the bombs (though it's attribution to the 37 Squadron is widespread on the web). It was being flown by Squadron Leader Lionel Charles SAXBY on a mission to bomb the Monfalcone marshalling yard. No injuries but the aircraft was struck of charge.
 
Precies! En ik maar denken dat ik jullie op het verkeerde been kon zetten door een Amerikaans toestel in RAF service te kiezen. Niet dus, want jullie zijn gewoon goed! :biertje:

Brakes Released vertelt het verhaal al, maar ik heb nog wel een fotootje van de morning after. Alle betrokkenen hebben het incident gelukkig overleefd.

Watisdit17a.jpg


De vloer is voor Lucius, de (virtuele) bonuspunten voor Brakes Released.
 
Ik doe een gokje: Fokker F.7 op Waalhaven . . .

En om mezelf te verbeteren, het is een Fokker F.9 (PH-AFK), inderdaad op Waalhaven. Deze vloog op 4 augustus 1931 na een motorstoring tegen de seinmast die je ook op de foto ziet staan. Het leverde wat gewonden op bij de bemanning, o.a. door rondvliegende glasscherven, maar de passagiers bleven allen ongedeerd.

Zie http://home.kpnplanet.nl/~frans.gordijn@kpnplanet.nl/wh26.htm voor meer uitleg over het voorval. Sowieso is die hele site van Frans Gordijn (http://home.kpnplanet.nl/~frans.gordijn@kpnplanet.nl/vvwaalhaven_charlois.html) een goudmijntje over de geschiedenis van Waalhaven. Erg leuk en interessant om te lezen.
 
Last edited:
Ik had gehoopt dat 'ie iets moeilijker te raden zou zijn geweest, maar Chaseplane heeft geheel gelijk. Props, en de vloer is voor u.
 
Lucius, waar heb jij jouw foto vandaan, want die staat niet op de uitgebreide site van Frans Gordijn.

Voor de raders, waar zitten we hier tegenaan te kijken?

Watisdit18.jpg


Nu maar hopen dat 'ie niet te obvious is :grijns:
 
Camera in een tiptank? :D

Gokje: F84e fotoverkenner waarmee op 300ft over de Arc de Triomphe is gevlogen om een foto te maken?
 
Lucius, waar heb jij jouw foto vandaan, want die staat niet op de uitgebreide site van Frans Gordijn.

Die heb ik van http://www.aviacrash.nl/ Een site die per gecrasht PH-toestel een beschrijving geeft van wie-wat-waar-waarom. Interessante info, en (voor mij) erg leerzaam.

Link heb ik van een collega gekregen toen ik nog stage liep bij het Aviodrome. Beste werkplek op de grond als je het mij vraagt: in het replica jaren '30 Schiphol gebouw met uitzicht op de DC-4 Skymaster.
 
Precies! Een heel licht jetje :) En omdat ik 'm al eerder op andere plaatsen in 't forum had gepost hoopte ik dus dat 'ie niet al te voordehandliggend was. Viel uiteindelijk mee.

Nou Surferboy, doe je ding!
 
Was dat die kerel die een stel 'vriendelijke' bommen van een collega op zijn vleuegel kreeg, en die dwars door zijn wing heen denderden maar niet ontploften? Effe zoeken nog...
 
Was dat die kerel die een stel 'vriendelijke' bommen van een collega op zijn vleuegel kreeg, en die dwars door zijn wing heen denderden maar niet ontploften? Effe zoeken nog...

Volgens mij is dat al een plaatje terug. De eclipse is net geraden en er is nog geen nieuwe plaat gezet.
 
Mea culpa, was even geboeid door een andere thread waar ik voor dronken wordt uitgemaakt!:D


14uyfs1.png
 
Back
Top