Raadplaatjes (eerste ronde)

ok dan, laatste kans om 'm nog te raden in 2008 door deze hint: de piloot in dit vliegtuig zat niet maar lag. Het was 1 van de eerste toestellen met een sidestick. Er is maar 1 van gebouwd om speciaal onderzoek te doen.

Ik zie volgend jaar wel of het gelukt is, in ieder geval een prettige jaarwisseling and many happy landings in 2009!
 
Gevonden!!

3bb9.jpg


Wist dat ik hem al eens eerder had gezien! Een Berlin B9
 
Gevonden!!

3bb9.jpg


Wist dat ik hem al eens eerder had gezien! Een Berlin B9

Ha die Surferboy,

Ik had ook al op dezelfde site lopen zoeken. Maar aan het einde van Arrado was ik het al beu en heb het (helaas) opgegeven.

Het gaat echter om een experimental en eigenlijk vind ik (hadden we toch ook afgesproken?) dat experimentals e.d. beter niet als raadplaat gezet zouden worden. Het topic is toch leuker als er wat vlotter geraden kan worden.

N24.
 
Nee geen Anson.
24 uur en nog niet geraden. De eerste hint is een nieuwe foto, zo zie je tenminste uit welk land ie komt en welke periode je moet zoeken:



ben benieuwd of deze raadplaat oud en nieuw gaat halen.

Het is een FFG-Berlin B9. Gevonden op www.luftarchiv.de. Duits kistje dus waarmee experimenten werden uitgevoerd m.b.t. hoge g-belasting.
 
@N2024: De enige afspraak was dacht ik dat 'ie echt gevlogen zou moeten hebben, juist dit soort experimentals maakt het m.i. leuk....want ik krijg het echt niet voor elkaar om aan 2 schroefjes te zien dat een foto van een Spitfire is.....terwijl dit soort vliegtuigen na wat zoekwerk wel te vinden zijn!
 
@N2024: De enige afspraak was dacht ik dat 'ie echt gevlogen zou moeten hebben, juist dit soort experimentals maakt het m.i. leuk....want ik krijg het echt niet voor elkaar om aan 2 schroefjes te zien dat een foto van een Spitfire is.....terwijl dit soort vliegtuigen na wat zoekwerk wel te vinden zijn!

Zit ook wat in, alleen zie ik dat de laatste tijd de nieuwe foto`s elkaar niet zo vlot meer opvolgen, de plaatjes zijn dan m.i. íets te moeilijk.
 
Misschien iets sneller met hints komen, die hielpen bij deze foto toch wel behoorlijk!:kerst:
 
Gevonden!!

3bb9.jpg


Wist dat ik hem al eens eerder had gezien! Een Berlin B9


Tataaaaaa!!!! Mijn complimenten, dat is 'm inderdaad. Hij was niet gemakkelijk en er zijn ook niet veel sites waar deze kist op staat. Zelfs in de lijst met experimentele vliegtuigen op wikipedia staat ie niet. Surferboy heeft de vloer en The Skymaster krijgt de bonuspunten voor het nog even beantwoorden van de bonusvraag, het ging inderdaad om onderzoek tav g-krachten. Het schijnt dat een mens veel meer g-krachten kan verdragen als hij/zij ligt in plaats van zit. In deze kist lag de piloot dan ook op zijn buik, met sidestick controls in de rechterhand. Meer info hier:
http://www.luft46.com/prototyp/berlin9.html
 
Ben benieuwd hoeveel hints hierbij nodig zijn!

(Grijze vlek is weggepoetste naam)

2802k92.jpg


Bonuspunten voor de snelheid die dit ding haalde!:radar:
 
Nord 1500-02 Griffon II ... @ ... Musée de l’Air, Le Bourget


The Nord 1500 Griffon was the prototype of a ramjet-powered fighter aircraft designed and built in the mid-1950s by French state-owned aircraft manufacturer Nord Aviation. It was part of a series of competing programs to fill a French air force specification for a Mach 2 fighter.

With Major André Turcat at the controls, the Griffon reached a top speed of Mach 2.19 in 1958, thus proving the soundness of the basic design.
 
Ja ok... hij is door de RAF omgedoopt tot een Hudson A-28 / A-29 / AT-18.
Die op dit plaatje is een MKII geloof ik...
 
Back
Top