Ideale privé kist

dat noemen ze nu eens met de paplepel ingeven :D
Oppassen! Met mijn dochters werkte dat niet. Al snel vonden ze vliegen very boring. De een leeft nu met een winkelier, de ander met een landbouwkundig ing.. Niet bepaald airminded. Kennelijk heb ik het indertijd overdreven:grijns:
 
Zo'n rechte staart vind ik gewoon mooier staan dan een schuine staart, kwestie van smaak denk ik.
Het vreemde is dat een Cessna 150/172 met een rechte staart een ietsepietsje rapper is dan eentje met een schuine staart en het richtingsroer is ook wat effectiever.

Groeten,
Kees

P.S. Mijn C150 heeft een rechte staart.

Dat de Cessna met een rechte staart iets sneller is heeft misschien ook te maken omdat de oudere types nog geen wrap around / omnivision window heeft. M.a.w. voor de ruit naar achteren moest de constructie verstevigd worden zodat het gewicht omhoog ging. Vandaar dat oudere Cessna`s wat sneller zijn. Zie afbeelding.

15059240.jpg


Het is wellicht meer wat je gewend bent qua staart wat mooi is. Ik vind zelf de schuine wat jonger/moderner staan. Ook de deuren zijn bij de latere types wat mooier (niet zo hoekig). Welk type heb je? Zelf heb ik een L (1973 dus).
 
Mooie fotos.

Zo eentje heb ik dus niet.
De mijne is een 1964 C150D, omnivision en een rechte staart.
En geen elektrieke flaps, nog gewoon een pook in je oksel bij 't landen:wegkwijt:
Starten ook door aan een knop te trekken i.p.v. de sleutel omdraaien.

-Kees
 
Mooie fotos.

Zo eentje heb ik dus niet.
De mijne is een 1964 C150D, omnivision en een rechte staart.
En geen elektrieke flaps, nog gewoon een pook in je oksel bij 't landen:wegkwijt:
Starten ook door aan een knop te trekken i.p.v. de sleutel omdraaien.

-Kees

Heb je geen foto`s van de jouwe?

Dit is de mijne:

34oq4ye.jpg
 
Last edited:
Zo, nette kist hoor.

Dit is de mijne, van de zomer effe op Texel wezen kamperen.

D-EHNE_20060901_1.jpg

Ook een nette verschijning toch? Netjes dat er wel een spinner op zit (hadden de eerste ook niet). Staat hij op EHSE gestationeerd? Anders spreken we wel eens af dan kom ik eens buurten als je er bent.
 
Ook een nette verschijning toch? Netjes dat er wel een spinner op zit (hadden de eerste ook niet). Staat hij op EHSE gestationeerd? Anders spreken we wel eens af dan kom ik eens buurten als je er bent.

Op het moment staat ie op Hoogeveen i.v.m. onderhoud en apk.
Van het voorjaar komt ie weer terug naar Seppe.

Doen we, dat buurten. Er zal voor mij ook nog wel een 'verplichte' EHSE-EHMZ-EHSE in zitten.

Groeten,
Kees.
 
Op het moment staat ie op Hoogeveen i.v.m. onderhoud en apk.
Van het voorjaar komt ie weer terug naar Seppe.

Doen we, dat buurten. Er zal voor mij ook nog wel een 'verplichte' EHSE-EHMZ-EHSE in zitten.

Groeten,
Kees.

Die "APK`s" heb ik gelukkig achter de rug. De afgelopen jaren best veel aan de kist gedaan (zowel motor als prop overhauled en een hoop vervangen). De afgelopen annual was ik zo klaar!
 
Het lijkt me geweldig om een eigen kist te hebben, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat daar allemaal bij komt kijken... nu huur ik ze gewoon en daardoor blijven al die bijkomende zaken redelijk verborgen voor me :D

De kosten van aanschaf kan ik nog wel achterhalen via de diverse sites, maar wat komt daar dan nog allemaal bij? Ik kan me voorstellen dat er dan nog dingen zijn als stalling, verzekering en onderhoud, maar wat zijn de kosten daarvan?

Kan een van jullie een indicatie geven van dit soort bijkomende zaken? Ben zeer benieuwd!
 
De volgende kosten heb je:

- Stalling (zelf heb ik een eigen hangar, dus dat kost niets). Ik schat dit op ca. 300 Euro per maand. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het veld waar je stalt.

- Onderhoud. Een annual is 1000 Euro, qua materiaal en vervanging ligt het echt aan de kist wat er bij komt. Rond de 2500 Euro per jaar komt daar nog zeker bij.

- Verzekering. Enkel WA zit je rond de 1200 Euro.

Totale kosten voor het houden van de kist zijn dus zo`n 692 Euro per maand. Als je dus per maand meer als een uur of 8 vliegt ga je goedkoper worden als een huurder. Deze bedragen kunnen natuurlijk sterk verschillen per kist, ik denk dat er veel kisten zijn die behoorlijk duurder zijn qua onderhoud en verzekering. Omdat mijn kist niet zo complex ben ik met veel dingen wat voordeliger dan een kist met bijvoorbeeld verstelprop, intrekbaar landingsgestel etc.
 
Ik ben wel C172 fan. Ik hoorde van iemand laatst de volgende vergelijking : Het is net een Opel. Het is niet de meest sexy kist, maar hij is eenvoudig te vliegen, vergevingsgezind enz. Daarnaast zijn onderdelen prima te verkrijgen. Je kan ze overal huren en dat is ook makkelijk.
 
Echte vliegtuigen zijn van staalbuis met linnen (Dacron) overspanning.

Zoals (bijvoorbeeld) deze:
ph-trt1.jpg

(ooit GBOF's 50% eigendom :haha:)
 
Gaaf vliegtuig! :rt:

Maar qua kosten is het op zich wel te doen, mits je idd die 8 uur per maand omhoog gaat. Dat haal ik nu niet, maar het is natuurlijk ook zo dat je vaker gaat vliegen als het je eigen kist is (kan ik me iig zo voorstellen).

En gedeeld eigendom maakt het natuurlijk ook een stuk goedkoper!

Op wat voor dingen moet je letten bij een kist voordat je tot koop overgaat? Afgezien van sporen van corrosie etc?
 
Gaaf vliegtuig! :rt:

Maar qua kosten is het op zich wel te doen, mits je idd die 8 uur per maand omhoog gaat. Dat haal ik nu niet, maar het is natuurlijk ook zo dat je vaker gaat vliegen als het je eigen kist is (kan ik me iig zo voorstellen).

En gedeeld eigendom maakt het natuurlijk ook een stuk goedkoper!

Op wat voor dingen moet je letten bij een kist voordat je tot koop overgaat? Afgezien van sporen van corrosie etc?

Op een hoop.
Eventjes zo uit het bolletje:
-Stel een eisen- en wensenpakket op en ga daarna pas zoeken.
-Uren motor
-Leeftijd motor
-Uren op andere dure onderdelen(bv vleugel Tomahawk)
-Zijn alle AD's uitgevoerd
-Zijn er kostbare terugkerende AD's
-Logboeken compleet
-Heeft de kist weleens een deuken opgelopen en hoe lang geleden was dat.
-Hoe vaak heeft de kist de afgelopen twee jaar gevlogen, is dat weinig, kans op corrosie in de motor.
-Hoeveel eigenaren heeft de kist gehad
-Geloof nooit de eigenaar
-Geloof nooit iemand die zelf niet zo'n kist heeft gehad
-Je krijgt ongevraagd van jan en alleman meningen opgedrongen, selectief negeren.
-Zoek je helemaal wezeloos naar ALLE informatie over het type en soort kist.
-Pas je er in(lukt mij niet bij alle vliegtuigen)

en en en en en en

-Kees
 
Nog even een tippie uit Zeeland. Met ons vochtige klimaat is het vaak beter (bij een 2e hands kist) om een hoogdekker te kiezen als een laagdekker. Vocht blijft bij een laagdekker bij de vleugelwortel hangen en doet de zaak zo wat vlugger rotten/roesten. Zeker als de kist vaker buiten gestald is zou ik daar wel op letten.
 
Back
Top