The perfect deal!!!

En ik hoor hier niets over het Garantiefonds van de KLS. Is daar iets mis mee of zijn er grote verschillen tussen het garantiefonds van de NLS en KLS? Ben gister naar de open dag geweest en zag er goed uit.
 
Die twee zijn niet te vergelijken:

KLS - Vol garantiefonds dat uitbetaalt wanneer je de opleiding om een of andere reden voortijdig afbreekt. Ik weet niet hoe het zit met mensen die vervolgens op een andere instituut alsnog hun opleiding afronden (iets wat ik steeds vaker hoor). Verder geen borgbedrag nodig voor het afsluiten van de lening.

NLS - Betaalt alleen terug wanneer je in het eerste theorieblok afvalt. Verder niet. Het grootste voordeel is dat je ouders bij de ING bank dan maar voor 1/3e van het geleende bedrag borg hoeven te staan terwijl dat normaal gesproken minimaal 2/3e is. Wanneer je bij de NLS begint valt er eigenlijk niemand af bij theorieblok 1; Als je daar aangenomen bent doet de NLS er vaak alles aan om je ook echt de eindstreep te laten halen. Als je dan afvalt is het vaak ook echt een gebrek aan motivatie en mag je dan de volle mep terugbetalen aan de bank.
 
KLS - Vol garantiefonds dat uitbetaalt wanneer je de opleiding om een of andere reden voortijdig afbreekt. Ik weet niet hoe het zit met mensen die vervolgens op een andere instituut alsnog hun opleiding afronden (iets wat ik steeds vaker hoor). Verder geen borgbedrag nodig voor het afsluiten van de lening.

Het schijnt dat er in het verleden op de KLS een paar mensen zijn geweest die vlak voor het einde van de opleiding niet meer verder wilden, deden alsof ze het niet meer zagen zitten, en na veel leuren 'van school werden gestuurd'. Vervolgens keerde het garantiefonds uit, waarna ze bij een andere instelling hun opleiding hebben afgemaakt en zo hadden ze voor een paar duizend gulden/euro een volledig brevet. Niet erg netjes natuurlijk, maar tegenwoordig kan zoiets niet meer dus heb ik vernomen. Ze trekken het gewoon allemaal na, en als jij het op deze manier probeert mag je alsnog alles terugbetalen..

Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is ;)
 
Ik zie momenteel geen valkuilen in het garantiefonds van de NLS. Daar werd ook weinig over gesproken tijdens de presentatie. Klopt dit?
Ervan uitgaande dat je niet stopt vanwege je motivatie o.i.d.
 
Als jij halverwege de praktijkfase zo bagger presteert dat het echt niet meer wil, mag je alles zelf terugbetalen. Geen garantiefonds in dat geval.

Wel is het zo dat ik nog nooit heb gehoord dat iemand de praktijkfase niet heeft gehaald. Wel ken ik een beperkt aantal gevallen die zo lang over hun theorie deden dat je je kunt afvragen of het nog wel verstandig is. Ook weet ik van een geval waar iemand zelfs aan de praktijkfase was begonnen zonder de theorie af te hebben die uiteindelijk alsnog de theorie niet haalde. Dit is natuurlijk wel de grootst mogelijke uitzondering en volgens mij kan dat op dit moment ook niet meer. Eerst theorie af, dan pas de praktijk. Dit beperkt zowel het risico voor de opleiding als voor de student.

Ik weet natuurlijk niet wat je van een garantiefonds verwacht. Zelf vindt ik het pas echt veel nut hebben wanneer het de opleidingskosten volledig dekt op het moment dat je na alle mogelijke moeite het echt niet meer kan trekken en er dus eigenlijk een selectiefout is gemaakt. Dat is het garantiefonds op dit moment nog niet.

p.s; voor mij was het garantiefonds uiteindelijk wel belangrijk vanwege het gereduceerde borgbedrag dat er dan bij de ING wordt gevraagd.

edit; dank je sapphire :)
 
Al is de keuring minder zwaar; dat maakt de opleiding niet makkelijker :S Die keuring is er niet voor niks. Het is om te kijken of je de opleiding straks wel aankan en dus niet geld verspild.

Keuringen zijn BS, je kan een aap leren vliegen als je maar genoeg banaantjes hebt:biertje:

Maar genoeg gedold, keuringen kunnen voor een deel een idee geven hoe iemand gaat presteren. Maar vaak zitten ze er ook goed naast. Mensen die er in 1 keer door heenkomen en uiteindelijk met veel moeite hun papiertje halen. En mensen waarbij de selectie niet zo smooth verloopt maar die zonder problemen alles in 1 keer halen....
 
Last edited:
Ik weet dat ze bij defensie een beperkte voorraad bananen hebben, dus ik denk dat in deze de keuring dan geen BS is.

Tja je moet ook genoeg banaantjes meenemen.:p:

Kan er ook niets aan doen dat ze bij defensie liever bommen kopen dan bananen.


On topic:

747 schijnt erg makkelijk te vliegen. Kan me herrineren dat iemand hier ooit beweerde dat de 747 een gooi en smijtbak is.
Tot nu toe kan ik met mijn beperkte ervaring wel concluderen dat vliegen alleen maar makkelijker is naarmate het vliegtuig groter is.
 
Last edited:
Back
Top