dslr camera kopen! advies?

Ik ben het niet helemaal met 767 eens. De 1000D is een camera die je absoluut niet met de D5000 of 500D kan vergelijken.

Ikzelf heb de D5000, prima camera, je kunt er werkelijk alles mee. Stevige body en goed voor een beginnend spiegelreflexer (zoals ik). 500D vond ik persoonlijk minder, maar das een kwestie van smaak.

D90 is al iets professioneler, en wat meer geschikt voor de gevorderde fotograaf. Succes met de keuze!
 
Vraag: Wat wil je er mee?

Nodeloos te zeggen dat 767 gaat roepen dat je de Canon 500D MOET kopen (Hij is van het Canon kamp)
Ik ga roepen dat je echt een Nikon moet kopen. (Ik ben van dat kamp)

Maar ik geloof dat je zelf al het belangrijkste hebt gedaan. Naar een winkel gaan en kijken wat voor jou goed in de hand ligt. De vraag wat je er mee wilt, is ook eerder van belang om te kijken welke lenzen je zou moeten kopen.
Maar ook speelt mee dat ik graag een indruk krijg van wat je kan/wil. De D5000 en de D90 zijn inderdaad nogal een verschil ik klasse en functionaliteit. Dus vadaar dat het wel handig is om een idee te krijgen wat je er mee wilt en wat je kunt, zodat we een beter idee krijgen van wat de goede keus voor je is. Echte instapper of toch wat meer functionaliteit.
 
Elke keer als dit topic weer 'opflitst' vraag ik me af wat er de diepere waarde van kan zijn dat het in de rubriek 'Luchtvaart algemeen' staat en niet lekker meedoet in de 'Crewroom'.
Natuurlijk, er worden vast heel blije foto's van gemaakt van allerlei gave kisten, maar eh.... Diana??? Of een van de gekleurde meneren???
 
De reden dat ik de thread hier had geopend was om te horen welke camera specifiek voor cockpit/lucht-fotografie handig was, sindsdien is het een beetje een eigen richting op gegaan. :)
 
Ik wil je camera eigenlijk gaan gebruiken om landschappen,
vakantie-foto's te maken en om vanuit de cockpit plaatjes te schieten.

Momenteel maak ik mijn foto's met een simpele digitale camera (panasonic TZ7) maar kan vrijwel niets instellen, en dat beperkt toch behoorlijk in het gebruik.

Ik vind het leuk om te spelen met belichting, sluitertijden, diafragma etc...
Nu is het de vraag of ik dan moet beginnen met bv een D5000/500D of een tandje hoger en beginnen met een D90/ (1000d) bedoel 50d
Wat zijn de grootste beperkingen van een instap model vs een meer gevorderd model.
 
Last edited:
Koop een Nikon D2X. Tweedehands goed te krijgen en topkwaliteit. Als je heel veel geld te besteden hebt een Nikon D3.

Succes.
 
De 1000D van Canon is geen tandje hoger, maar een tandje lager als de 500D van Canon ;)
ZOals Fotojunky reeds zegt, wat is belangrijk voor jou,op een rijtje zetten, naar de winkel, proefopnamen maken en dan beslissen!
 
@Robbie: Een beetje een serieus advies mag natuurlijk ook wel. Een D2X is volstrekt ongeschikt voor Beechjet en als je even nadenkt weet jij dat ook wel.

@Beechjet: als ik het zo lees, begin ik een beetje te twijfelen. In eerste instantie zou ik je aanraden om een instapper te halen, zoals de Nikon D5000 of de Canon 500D, maar als ik het zo lees, dan wordt het inderdaad een overweging om toch richting D90 te gaan. Met wat je er zo bij zet, denk ik dat een Canon 1000D onder je niveau ligt. Een nikon D5000 zou je ook kunnen gaan beperken, maar het blijft wat ingewikkeld.

Heb je wel eens met een (D)SLR gefotografeerd?
 
@Robbie: Een beetje een serieus advies mag natuurlijk ook wel. Een D2X is volstrekt ongeschikt voor Beechjet en als je even nadenkt weet jij dat ook wel.

@Beechjet: als ik het zo lees, begin ik een beetje te twijfelen. In eerste instantie zou ik je aanraden om een instapper te halen, zoals de Nikon D5000 of de Canon 500D, maar als ik het zo lees, dan wordt het inderdaad een overweging om toch richting D90 te gaan. Met wat je er zo bij zet, denk ik dat een Canon 1000D onder je niveau ligt. Een nikon D5000 zou je ook kunnen gaan beperken, maar het blijft wat ingewikkeld.

Heb je wel eens met een (D)SLR gefotografeerd?
 
Heren,
Ik vroeg mij af of jullie ervaring hebben met camera's in zweefvliegtuigen? Ik wil namelijk wel eens een vlucht opnemen maar de hele tijd de camera vasthouden is geen optie. Dus heeft iemand enig idee of er apparatuur is zodat ik de camera veilig kan vastmaken in de cockpit of aan de tip?
 
Aan de tip van je vleugel? Dat wordt een ingewikkelde en ik zou dat ook vanuit aerodynamisch oogpunt niet graag doen.

Zelf heb ik wel eens foto's gemaakt, maar dat was in een duo kist, dus kon ik me rustig op de apparatuur focussen, terwijl de piloot lekker aan het vliegen was.

Als je een compact meeneemt is het overigens een stuk makkelijker. Die stop je gewoon in je borstzak of iets dergelijks. Een DSLR is natuurlijk al een stuk ingewikkelder, want groter.
Wellicht zou je eventueel met een gorillapod aan de slag kunnen om je camera vast te zetten in de cockpit.
 
n.b. Ik bedenk me net een andere truc. Werkt niet voor een DSLR, want te zwaar.

Ik heb een keer iemand gezien die een zwaanshals van een tomtom of iets dergelijks had. (Dus zo een flexibel geval met aan de ene kant een zuignap en de andere kant een houder voor een navigatie systeem.) De nav-houder had hij verwijderd en daar onder zat een schroefdraad. Die bleek weer precies te passen in de schroefdraad, die je normaal gebruikt om je camera op statief te zetten. Hij gebruikte dat in de auto en met een autoraam van glas, kon hij daar een lichte DSLR op zetten met een kitlens.
Vliegtuigraam (zwever raam) van plexiglas, dus dat flext meer, dus een DSLR is te zwaar, maar onder normale omstandigheden (dus niet -5) lukt het wel om die zuignap vast te zetten op het raam en dan kan je een compact er wel op zetten.
 
UV filter doet verder niet heel veel, maar idd als lensbeschermer heel handig. Filtertje zet je er opnieuw op, voorste glas niet.. !
 
UV filter als dure lensbeschermer aan dit front... Maar ik haal mijn lensbeschermers bij Hvstar... Oh, wacht die heten nu maxsaver.

Gebruik bij voorkeur een goed filter, dus een goede B+W, of als je el-cheapo wilt, dan kies je voor Hoya (of Kenko, wat gewoon Hoya is die vooral in het verre oosten wordt verkocht.)

n.b. Ik heb er hier dus een paar van thuis liggen, want ik heb ook een aantal lenzen liggen met een schroefdraad van 77 mm...

36 US Dolar of een voorelement in een lens van ruim 1000 euro... Liever het filter aan gort. Meestal gebruik ik ook de zonnekap, zodat het voorelement wat verder weg ligt, maar tja... Pas gooide mijn hond de lens van tafel. Filter aan gruzelementen, maar de lens is verder nog helemaal in orde.

n.b. Op een lens van 100 euro ga ik natuurlijk geen filter schroeven....

Oh, ja en alsjeblieft draai er geen Hama of Marumi filter op.... Die filters zijn niet multicoated en tja... dikke pret je ziet dat direct terug in je foto's. Meer flare, minder contrast, vernagelde kleuren, minder scherpte, soms problemen met scherpstellen en zo verder.
 
Het is en blijft wel een feit dat een filter, van welk merk of prijsklasse of kwaliteit dan ook, de fotos negatief beinvloed kwa kleuren en scherpte..Ik gebruik dan zelf ook geen filter, enkelt de zonnekap, op mijn 24-105 4.0L en mijn 70-200 4.0L.En als mijn hond iets van tafel gooit, heb ik altijd nog iets wat heet verzekering.
 
Even dit topic een schop geven,

ik ben de mogelijkheden van mijn spiegelreflex aan het uitproberen,
en wil graag ook wat verschillende mogelijkheden gaan uitproberen met een statief.

Ik zoek een statief van redelijk formaat (min. 110, liefst nog wat groter), en met het oog op de toekomst (evt. meenemen op tour) inklapbaar en het liefst dus ook niet teveel gewicht.

Ik heb natuurlijk een aantal mooie gezien van Gitzo, maar ik zoek iets wat ook past in het budget van een arme co-piloot! ;)

Wat zijn jullie ervaringen, en wat slepen jullie mee op tour?!

Alvast bedankt,
Gr.
R_L
 
Heb er ooit één van 15e gekocht. Doet ongeveer wat ie moet doen maar goedkoop heeft ook zijn nadelen. Als ik er zware lenzen op zet, kan ik hem nog zo hard aandraaien, na een tijdje verzakt alles weer.

Aangezien ik niet veel met statief werk nooit naar een ander omgekeken, maar moest ik de uitgave nog eens doen, zou ik toch iets meer gaan uitgeven. Advies: even doorsparen.

Statief trouwens meeslepen in de cockpit? Of is het voor de hotelkamer?

In de cockpit zou ik anders een gorillapod overwegen, gewoon aan de fire-handles hangen en klaar.
 
Back
Top