6 nieuwe Chinooks

Nitro

New member
Zes nieuwe Chinooks voor de krijgsmacht
vrijdag, 2 februari 2007
Defensie gaat zes nieuwe Chinook-transporthelikopters aanschaffen. Het gaat om een uitbreiding met vier toestellen en de vervanging van twee toestellen die in 2005 verloren gingen. Het demissionaire kabinet heeft dat vandaag besloten.

De middelzware transporthelikopters hebben een belangrijke taak bij de missies van de krijgsmacht. De afgelopen jaren zijn ze ingezet in onder meer Ethiopië, Irak en Afghanistan en hebben daar hun waarde ruimschoots bewezen.


De nieuwe toestellen kosten samen 390 miljoen euro. Het totale bestand komt daarmee op zeventien Chinook-helikopters.


bron:MinDef

Oordeel zelf.


Nitro.
 
Opzich goede zaak, alleen nu wordt de kans groter dat de EMVO geslaagden Chinook slots krijgen en F-16 slots nog moeilijker gaan worden :D Eerst maar zien zover te komen uiteraard...
 
"Op 28 september 2005 heb ik u geïnformeerd over de behoefte aan versterking en uitbreiding van de Chinook-helikoptercapaciteit (Kamerstuk 30 300 X, nr. 5). Op 7 december 2005 heb ik aanvullende informatie verstrekt over de overeenkomst voor de productievoorbereiding, de zogenaamde Production Preparation Agreement (PPA), en de planning van het project (Kamerstuk 30 300 X, nr. 55). Met de PPA is Defensie ervan verzekerd dat zes helikopters vanaf 2009 ter beschikking zullen komen."

http://www.mindef.nl/actueel/parlement/kamerbrieven/2007/1/20070202_chinook.aspx
 
Heb ik iets gemist?

Ik denk het.
Sinds een jaar is er sprake van een behoorlijke uitstroom van zowel ervaren
heli als jetvliegers naar de burgermaatschappij. Per maand gaan er 2-3 ervaren
F-16 vliegers richting KLC/Netjets etc en dit op nog maar een vliegerbestand van
ongeveer 75 operationeel F-16 vliegers. Bij de heli's zelfde geval. Voornamelijk naar Trans./Netjets enzo. Uitstroom komt door de enorme werk-en uitzenddruk.
Vooral heli-gasten zijn alleen maar op uitzending. Na 5-8 jaar heb jij en het thuisfront dit echt wel gezien. Meer munten op een burgerkist is dus niet echt een drijfveer, wel mooi meegenomen, dus......
 
Ik ook wel, zouden ze net als bij Albert Heijn aan "invallen" doen? :grijns:

Was het maar waar....

Dat ze het ff 1x voordeden en dat je het dan zelf mocht proberen :D:D.....

BTW het aantal operationele vliegers van de klu is geheim.

Tks
 
BTW het aantal operationele vliegers van de klu is geheim.

Tks

in tegenstelling tot jouw posts zijn die van r-zaankanter wel informatief. No hard feelings hoor, maar je zit alleen maar onzin te posten de hele tijd en nu ga je nog doen alsof je het beter weet dan iemand die op mij de indruk wekt er veel en veel meer van te weten dan jij.

Chris
 
Sorry hoor! Dat ik even moest lachen om de in mijn ogen niet zo vriendelijke post van r-zaankanter.

Natuurlijk wist ik wel wat hij bedoelde echter is daar al over gesproken op dit forum. Er stond immers een artikel in de krant erover.

En als iets geheim is dan is het geheim dus ook ongeveer zou dan niet juist zijn.

Daar komt bij dat ik nergens heb geschreven dat hij er meer of minder van weet.
Het ging mij erom dat iemand informatief is over 6 nieuwe chinooks en dat hij dan in mijn ogen "flauw" moet doen om te komen met het bericht dat er geen piloten voor zijn omdat ze weg rennen naar de burgerluchtvaart.


Tks
 
TKS,

De post is een serieuze kritische vraag gezien de huidige situatie binnen de Klu.
Het is pas flauw om de reactie als flauw af te doen als het niet in je straatje past....

p.s. aantal operationele vliegers is niet geheim
 
Ik doe hem niet als flauw af omdat het een negatief bericht is maar puur omdat ik denk dat er geen minister is die 6 helikopters aanschaft waar geen personeel voor is.


In de krant werd het kort geleden om tactische redenen niet vrijgegeven.
zal even informatief zijn en het bericht ophoesten.


Tks
 
Informatief:
Defensie mag voor 390 miljoen Chinooks kopen
Defensie mag zes nieuwe Chinook-transporthelikopters kopen. De toestellen kosten samen bijna 390 miljoen euro. Het demissionaire kabinet heeft dat vrijdag besloten. Het voorstel is voorgelegd aan de Tweede Kamer, die het plan hoogstwaarschijnlijk zal steunen.

Twee van de middelzware helikopters zijn ter vervanging van de Chinooks die in 2005 verongelukten in Afghanistan. De andere vier zijn ter uitbreiding van de totale vloot, die straks op zeventien Chinooks komt.

De luchtmacht zal de toestellen vanaf 2009 in gebruik kunnen nemen, schrijft staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie in zijn brief aan de Tweede kamer. Defensie denkt de aankoop voor een deel te kunnen betalen uit de opbrengsten van de verkoop van defensiegoederen tussen 2007 en 2010. Bovendien wordt de geplande modernisering van de huidige Chinooks uitgesteld, wat kosten uitspaart.

De transporthelikopters hebben een taak bij de missies van de krijgsmacht. De afgelopen jaren was dat onder meer in Ethiopië, Irak en Afghanistan. De uitbreiding van de vloot betekent extra exploitatiekosten per jaar van 3,6 miljoen euro voor materieel en onderhoud en 2,9 miljoen voor de uitbreiding van personeel met 58 banen.

De Chinooks worden geproduceerd door Boeing, maar de Nederlandse toestellen krijgen speciale snufjes waardoor ze meer ingezet kunnen worden. Zo kunnen de helikopters overdag en ‘s nachts en bij alle weersomstandigheden vliegen. Ze krijgen een weerradar, een ijsdetector, zelfbescherming tegen aanvallen, een infraroodcamera, abseilinstallaties en nieuwe communicatiemiddelen.

(ANP/Volkskrant, 2 februari 2007)
 
Beste TKS,

Je praat een hoop onzin. Probeer je zoveel mogelijk posts in korte tijd te krijgen ofzo?

gr.
PET

@r-zaankanter, ex NLS?
 
Back
Top