Mode S Transponder

Handheld GPS-en ook niet,
Handheld comms ook niet,
Headsets ook niet,
Losse intercoms ook niet,
enz. enz.

Dat komt omdat ze niet ingebouwd zijn en dus geen deel uitmaken van het vliegtuig. Die Kinetic idem.

-Kees

PS Ik weet niet wat ie kost. Valt het mee dan lijkt me dat voor mij een reeele oplossing. Ben bang dat er heel wat mode-s-jes gejat gaan worden de komende tijd.

Een mode-S transponder heeft een unieke code die bij de kist hoort. Handheld is dan toch niet zo handig? Als je steelt dan moet je toch iemand hebben die de code verandert. Ik denk dat het daardoor niet zo courant is.
 
Een mode-S transponder heeft een unieke code die bij de kist hoort. Handheld is dan toch niet zo handig? Als je steelt dan moet je toch iemand hebben die de code verandert. Ik denk dat het daardoor niet zo courant is.

Die code is eenvoudig te wijzigen. Heb zojuist even gekeken op het net bij een van de leveranciers.
Daarom denk ik dat een handheld wel handig kan zijn, ook omdat er kisten zijn zonder stroom aan boord.

-Kees
 
Daarnet overleg gehad met Jesse van Vliegwerk Holland. Hij heeft de volgende reaktie gemaakt:

De site meteen even bekeken. Het klopt op zich wel dat de mode S transponder niet FAA approved hoeft te worden, omdat deze niet vast in het vliegtuig zit. Echter voldoet deze transponder ook niet aan de eisen (te weinig zendvermogen), waardoor hij nooit goed gekeurd zou kunnen worden voor gebruik in gecertificeerde toestellen. Het is dus niet toegestaan deze portable transponder te gebruiken in een gecertificeerd general aviation vliegtuig.

De panelmount versie welke het bedrijf aan wil gaan bieden mogelijk wel. Er moet namelijk tot 15.000 ft 70 Watt bij de antenne komen, en bij grotere hoogte minimaal 125 Watt. De transponder werkt op een vrij hoge frequentie, hierdoor heb je redelijk veel verliezen in je coaxkabels. Daarom is een GTX-330 bijvoorbeeld een zendvermogen van 250 Watt, zodat er 125 Watt verloren kan gaan, zonder dat certificering in gevaar komt. Standaard word rekening gehouden met 2-3 dB verlies (3 dB is een halvering).

Belangrijk is dan ook dat de panel mount versie dus 70 Watt aan de antenne kan leveren, en dus zelf ongeveer 150 Watt levert. Hij zou dan tot 15.000 ft geschikt zijn. Maar omdat deze wel ingebouwd wordt dient er een TSO voor Amerikaans geregeristreerde toestellen, en een ETSO voor Europees geregistreerde nodig zijn. De enige uitzondering hiervoor is vliegtuigen welke als experimental vallen. Maar dat is jou vliegtuig niet.
 
De enige uitzondering hiervoor is vliegtuigen welke als experimental vallen. Maar dat is jou vliegtuig niet.

Hmm, even wat plaklettertjes gaan halen.

Geintje.

Best wel jammer eigenlijk.
Maar goed.

Om eerlijk te zijn zit dat mode-s gedoe me best wel dwars.
Ben er nog niet aan uit of ik nu voor een KT76 retro ga of zo'n vierkante voor een 57mm gat.
Het draait er in ieder geval op uit dat mijn panel z'n classic look gaat verliezen met die moderne digizooi.

-Kees
 
Hmm, even wat plaklettertjes gaan halen.

Geintje.

Best wel jammer eigenlijk.
Maar goed.

Om eerlijk te zijn zit dat mode-s gedoe me best wel dwars.
Ben er nog niet aan uit of ik nu voor een KT76 retro ga of zo'n vierkante voor een 57mm gat.
Het draait er in ieder geval op uit dat mijn panel z'n classic look gaat verliezen met die moderne digizooi.

-Kees

Ik wacht maar even rustig af met Mode S. De soep wordt niet zo heet gegeten als het opgediend wordt. Er komt ook veel handel bij kijken. Als je de industrie moet geloven moeten we allemaal snel over naar Diesel, ik las ergens zelfs dat Air BP ging stoppen met Avgas. De volgende maand echter kwam er een rectificatie dat Air BP absoluut niet van plan is om met Avgas te stoppen.
 
Misschien toch wel handig voor m'n R/C Choppers met een of andere exotische USSR code :D
 
Is de datum voor 2007 concreet; je weet het nooit hier met de JAA ..:confused: eisen worden regelmatig uitgesteld..? En heeft iemand al ervaring met de 'inruil' van een KT76C?
 
Is de datum voor 2007 concreet; je weet het nooit hier met de JAA ..:confused: eisen worden regelmatig uitgesteld..? En heeft iemand al ervaring met de 'inruil' van een KT76C?

Voorlopig is het in NL concreet. Kan ook niet anders, wij moeten weer eens zo nodig het braafste jongetje van de klas zijn.

-Kees
 
Daarnet overleg gehad met Jesse van Vliegwerk Holland. Hij heeft de volgende reaktie gemaakt:

De site meteen even bekeken. Het klopt op zich wel dat de mode S transponder niet FAA approved hoeft te worden, omdat deze niet vast in het vliegtuig zit. Echter voldoet deze transponder ook niet aan de eisen (te weinig zendvermogen), waardoor hij nooit goed gekeurd zou kunnen worden voor gebruik in gecertificeerde toestellen. Het is dus niet toegestaan deze portable transponder te gebruiken in een gecertificeerd general aviation vliegtuig.

De panelmount versie welke het bedrijf aan wil gaan bieden mogelijk wel. Er moet namelijk tot 15.000 ft 70 Watt bij de antenne komen, en bij grotere hoogte minimaal 125 Watt. De transponder werkt op een vrij hoge frequentie, hierdoor heb je redelijk veel verliezen in je coaxkabels. Daarom is een GTX-330 bijvoorbeeld een zendvermogen van 250 Watt, zodat er 125 Watt verloren kan gaan, zonder dat certificering in gevaar komt. Standaard word rekening gehouden met 2-3 dB verlies (3 dB is een halvering).

Belangrijk is dan ook dat de panel mount versie dus 70 Watt aan de antenne kan leveren, en dus zelf ongeveer 150 Watt levert. Hij zou dan tot 15.000 ft geschikt zijn. Maar omdat deze wel ingebouwd wordt dient er een TSO voor Amerikaans geregeristreerde toestellen, en een ETSO voor Europees geregistreerde nodig zijn. De enige uitzondering hiervoor is vliegtuigen welke als experimental vallen. Maar dat is jou vliegtuig niet.


Heb iets op een Duitse site gelezen, iets voor jou misschien? Weet niet helemaal zeker of het wel zomaar mag.
Oude transponder laten zitten en een Europese mode-s ernaast.
En dan een "Non-Interference“ 337 bij de FAA voor die mode-s indienen.



-Kees
 
Heb iets op een Duitse site gelezen, iets voor jou misschien? Weet niet helemaal zeker of het wel zomaar mag.
Oude transponder laten zitten en een Europese mode-s ernaast.
En dan een "Non-Interference“ 337 bij de FAA voor die mode-s indienen.



-Kees

En wat doe je met de antenne? Afkoppelen en voor de nieuwe gebruiken of er toch eentje bijplaatsen? Lijkt me niet echt een minor change in dat geval.
 
En wat doe je met de antenne? Afkoppelen en voor de nieuwe gebruiken of er toch eentje bijplaatsen? Lijkt me niet echt een minor change in dat geval.


Goeie vraag. Ik ken niet de details van wat een minor change precies inhoudt.
En of de antenne afkoppelen ook zomaar mag. Geen idee.
Maar wel handig om uit te zoeken gezien het prijsverschil tussen een US en een Europese transponder.
En het extra gewicht valt ook wel mee, de lichtste modellen zijn zo'n 800 gram.

-Kees.
 
Heb iets op een Duitse site gelezen, iets voor jou misschien? Weet niet helemaal zeker of het wel zomaar mag.
Oude transponder laten zitten en een Europese mode-s ernaast.
En dan een "Non-Interference“ 337 bij de FAA voor die mode-s indienen.



-Kees

Ik heb het nagevraagd, maar het ligt toch wat gecompliceerder:

Het mag (voor in Europa) tot 31 maart 2008 voor VFR, daarna moet de oude mode C transponder er uit en is mode S verplicht. Het is niet toegestaan een niet-mode S transponder te gebruiken.

Met andere woorden je schaft dan wel een mode S transponder aan, maar kunt deze beter laten vervangen. Vaak zijn de kosten voor vervangen lager dan voor een transponder erbij, omdat er dan ook een encoder en antenne nieuw geinstalleerd moet worden.

Je betaald dan dus relatief veel voor, gedurende korte tijd een backup transponder te hebben (tot 31 maart 2008).
 
Last edited:
Ik heb het nagevraagd, maar het ligt toch wat gecompliceerder:

Het mag (voor in Europa) tot 31 maart 2008 voor VFR, daarna moet de oude mode C transponder er uit en is mode S verplicht. Het is niet toegestaan een niet-mode S transponder te gebruiken.

Met andere woorden je schaft dan wel een mode S transponder aan, maar kunt deze beter laten vervangen. Vaak zijn de kosten voor vervangen lager dan voor een transponder erbij, omdat er dan ook een encoder en antenne nieuw geinstalleerd moet worden.

Je betaald dan dus relatief veel voor, gedurende korte tijd een backup transponder te hebben (tot 31 maart 2008).

Als je een mode a/c wel hebt maar niet gebruikt doe je denk ik weinig fout.
Een FAA approved transponder is een stuk duurder is dan een EU transponder.
De goedkoopste Filser met ingebouwde encoder plus antenne en kabel komt op ongeveer 2400 incl BTW.
Een Garmin GTX330 op 4100.

Als het prijsverschil, rekening houdende met inbouw, niet groot genoeg is heeft e.e.a. geen zin natuurlijk.

-Kees



-Kees
 
De Engelsen zijn er ook nog niet helemaal uit, gezien het laatste nieuws van de CAA. Dus zo lang mogelijk wachten, lijkt mij de beste oplossing.
The existing requirements for aircraft to carry and operate a transponder would remain unchanged. However, with effect from 31 March 2008 the technical means of compliance would be SSR Mode S instead of the ageing Mode A/C technology.
To gain access to the current mandatory carriage airspace, all aircraft will need to be upgraded to Mode S from this date. However, there will be a four year transition period from 31 March 2008 during which upgrades of existing transponders can be completed. All new installations of SSR equipment, or where new aircraft are being brought into service with an SSR transponder already installed, will have to be Mode S compliant after 31 March 2008. No further public consultation on this phase will take place.
Voor de volledige tekst zie

http://www.pilotweb.aero/content/articles/view_article.aspx?id=3464
 
DEN HAAG - Met ingang van 5 juni 2008 moeten ongemotoriseerde luchtvaartuigen in bepaalde gebieden in Nederland verplicht een transponder voeren. De zogenoemde Mode S transponder aan boord moet voorkomen dat zweef-, zeil- en schermvliegtuigen en luchtballonnen in botsing komen met militaire vliegtuigen. De regel geldt voor de gebieden rond Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Eelde.

Luchtvaartuigen met een transponder zijn beter zichtbaar voor verkeersvliegtuigen, jachtvliegtuigen en de luchtverkeersleiding. Internationale regels ter bescherming van de verkeersluchtvaart schrijven de transponderplicht voor. Bovendien past de invoering van de plicht volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat in de reeks maatregelen volgend op twee ongelukken. In 1999 kwam een jachtvliegtuig bij Etten-Leur in botsing met een recreatief luchtvaartuig. Twee jaar later gebeurde dat ook bij Sellingen.

De komende jaren zal de transponderplicht in meer en grotere gebieden worden ingevoerd.

Bron
 
Als je een mode a/c wel hebt maar niet gebruikt doe je denk ik weinig fout.
Een FAA approved transponder is een stuk duurder is dan een EU transponder.
De goedkoopste Filser met ingebouwde encoder plus antenne en kabel komt op ongeveer 2400 incl BTW.
Een Garmin GTX330 op 4100.

Als het prijsverschil, rekening houdende met inbouw, niet groot genoeg is heeft e.e.a. geen zin natuurlijk.

-Kees



-Kees

Garmin GTX328 is goede deal vind ik (heb ik net gekocht). Door de goedkope dollar ben je voor rond de 2000 Euro klaar.
 
GTX-330 kost bij Steinair in de USA $ 3500. Tegen de huidige wisselkoers is dat ongeveer € 2250, dan heb je wel een 330 in plaats van een 328.

www.steinair.com


Een maat van mij heeft via een bedrijf in Teuge zijn oude transponder ingeruild voor een GTX-330 en moest € 1800 bijbetalen, inclusief verzendkosten en dergelijke. Ik geloof dat hij een KT-76A heeft ingeleverd. Lijkt me ook geen slechte deal.

Flush
 
GTX-330 kost bij Steinair in de USA $ 3500. Tegen de huidige wisselkoers is dat ongeveer € 2250, dan heb je wel een 330 in plaats van een 328.

www.steinair.com


Een maat van mij heeft via een bedrijf in Teuge zijn oude transponder ingeruild voor een GTX-330 en moest € 1800 bijbetalen, inclusief verzendkosten en dergelijke. Ik geloof dat hij een KT-76A heeft ingeleverd. Lijkt me ook geen slechte deal.

Flush


Ik heb nog een KT76A over inderdaad. Wil nog iemand zoiets kopen dan? Wat moet je er dan mee?
 
Ik heb nog een KT76A over inderdaad. Wil nog iemand zoiets kopen dan? Wat moet je er dan mee?

Goeie vraag, wij hebben er een heel aantal over.
Trouwens vorig weekend hoor ik op 132.35 (DM info) een TMG DM oproepen met de vraag of ze wilden kijken of zijn mode-S werkte. Antwoord van DM was "Sorry Sir, we do not have Mode-S capability yet" (!)
En wij maar braaf met ons allen achter de wetgever aankruipen, veel geld uitgeven en zelf labbekakken ze maar.:stapelge:
 
Goeie vraag, wij hebben er een heel aantal over.
Trouwens vorig weekend hoor ik op 132.35 (DM info) een TMG DM oproepen met de vraag of ze wilden kijken of zijn mode-S werkte. Antwoord van DM was "Sorry Sir, we do not have Mode-S capability yet" (!)
En wij maar braaf met ons allen achter de wetgever aankruipen, veel geld uitgeven en zelf labbekakken ze maar.:stapelge:

Het inruilen van Mode-C transponders gaat via een bedrijf op Teuge. De naam ben ik effe kwijt maar ze handelen ook in ex luchtmacht Bolkow 105 helikopters en de eigenaar doet ook iets in de vliegtuig-zelfbouw. Ik geloof dat hij een Cherry heeft en bezig is met een Lancair-4. In ieder geval neemt hij de transponder in:biertje:, stuurt het oude ding naar Canada, alwaar ze blijkbaar nog handel hebben voor Mode-C transponders en er komt een Garmin GTX-330 voor terug. Uiteraard wel na het overhandigen van € 1800. Lijkt mij een prima deal, en nogmaals, ik ken iemand die deze weg bewandeld heeft en hij had na een week of twee zijn GTX-330 in huis.

Het "labbekakken" valt overigens wel mee. LVNL doet zwaar zijn best om Mode-S gereed te zijn. De regiovelden (EHGG/EHBK) zullen waarschijnlijk in het najaar mode-s kunnen uitlezen, Schiphol loopt natuurlijk voorop en ik denk dat ze nu al in staat zijn om mode-s info te ontvangen. Langen Info kan het ook al zien en daar stopt het zo ongeveer. Nederland en Duitsland zijn redelijk fanatiek in het aanschaffen van systemen maar in de wandelgangen hoor ik dat Belgie, samen met een paar andere Europese staten, de introductie van Mode-S wil verschuiven naar 2011......:mad::mad:
 
Back
Top