Martinair Vliegschool levert nu ook aan de KLM

76-er

Active member
Onderstaand artikel verscheen vandaag in de MartinairMail, het interne personeelsblaadje:

De Martinair Vliegschool kan
sinds kort op de ‘short list’ voor
de KLM worden geplaatst. Een
enorme doorbraak ten opzichte
van de oude praktijk waarin dergelijke
sollicitaties niet in behandeling
werden genomen.Tot voor
kort nam KLM alleen sollicitaties
in behandeling van jonge vliegers
als deze afkomstig waren van de
KLM Luchtvaartschool (KLS), de
Nationale Luchtvaartschool (NLS)
of de krijgsmacht (luchmacht/marineluchtvaartdienst).
Twee afgestudeerde
leerlingen van Martinair
Vliegschool namen deel aan een
test waarbij ze aan moesten tonen
dat ze met goed gevolg de KLM/
KLS Bridge Course konden af leggen.
Deze cursus is een aanvulling
op de standaard Integrated Air
Transport Pilot License (ATPL).
Beide leerlingen sloten de cursus af
met een zeer hoge waardering, een
Standaard Plus (S+) en zijn inmiddels
aangenomen bij de KLM. Naar
aanleiding van het resultaat van de
test werd een Compressed Bridge
Course (CBC) opgesteld, bestaande
uit een cursus van 11 trainingssessies,
die afgesloten wordt met
een examensessie. De cursus wordt
uitgevoerd op een KLM Full Flight
Sumulator op Schiphol.
Deelname aan die CBC werd opengesteld
voor leerlingen van de
Martinair Vliegschool die voldoen
aan een aantal gestelde randvoorwaarden.
Onder andere een vooropleiding
HAVO, met wiskunde,
natuurkunde en uiteraard Engels.
Na het succesvol doorlopen van die
CBC mogen de kandidaten van de
Martinair Vliegschool nu ook solliciteren
bij KLM.
Inmiddels hebben zes recent afgestudeerde
leerlingen deze CBC de
afgelopen twee maanden doorlopen.
Ze zijn allemaal geslaagd en
het merendeel werd zelfs beoordeeld
met een S+. Deze leerlingen worden
nu toegelaten tot het selectieproces
van de KLM en ze vinden daar ongetwijfeld
een baan.

Unquote



Fire away.....
 
Hehe, dan had ik toch gelijk over dat Martinair vliegschool levert aan KLM.

Je kan dus stellen dat de mvvl zeker tot de top van vliegscholen in het algemeen behoort..
 
Niemand, maar meer voor mezelf.. dat ze je niet voor de gek houden bij zo'n voorlichting met een commercieel praatje.. :) alleen om mensen binnen te halen snap je ;)
 
Goed bezig heren!

Staat dit open voor alle Martinairvliegschoolders, of is het net als bij de NLS alleen op voordracht?
 
Niemand, maar meer voor mezelf.. dat ze je niet voor de gek houden bij zo'n voorlichting met een commercieel praatje.. :) alleen om mensen binnen te halen snap je ;)

Elke vliegschool houdt toekomstige leerlingen voor de gek met een commercieel praatje. Het draait hun maar om 1 ding en dat is jouw geld. Ook bij Martinair vliegschool. Welcome to the world of aviation! :passed:
 
Beste Joozd,

Ik denk niet dat er zoveel oud JAR leerlingen zijn die met hun unfrozen ATPL, weer even 30,000 euro aan een bridge course willen betalen, om vervolgens de selectie bij de KLM te mogen doen.

Ik heb nu 2500 uur en ben echt niet van plan om een bridge course van 30.000 bij de KLS te doen, die mij leert hoe ik een jet moet vliegen. Ik zou er vast wat van opsteken, want van elke cursus leer je wel iets. Maar heb daar absoluut geen 30.000 euro voor over. Van dat geld koop ik dan liever een leuke auto! Aangezien nu Harm P in een leuke auto rijd van oa mijn en Slim's geld. :grijns:

Grtz Mike5
 
Beste Joozd,

Ik denk niet dat er zoveel oud JAR leerlingen zijn die met hun unfrozen ATPL, weer even 30,000 euro aan een bridge course willen betalen, om vervolgens de selectie bij de KLM te mogen doen.

Ik heb nu 2500 uur en ben echt niet van plan om een bridge course van 30.000 bij de KLS te doen, die mij leert hoe ik een jet moet vliegen. Ik zou er vast wat van opsteken, want van elke cursus leer je wel iets. Maar heb daar absoluut geen 30.000 euro voor over. Van dat geld koop ik dan liever een leuke auto! Aangezien nu Harm P in een leuke auto rijd van oa mijn en Slim's geld. :grijns:

Grtz Mike5

Die CBC is geen 30.000 maar 12.500 euro.
 
Ja en misschien goed om te weten dat je na die course mag solliciteren bij de KLM. Aanname is nog helemaal geen sprake van!!
 
Volgensmij moet je ook nog integrated en pas klaar zijn met je opleiding.

Is goed om te weten of iemand het wel of niet zou doen, maar geef het geen vieze smaak door te zeggen dat het 30.000 kost(als je niet weet waar je over praat) of dat je alleen maar MAG solliciteren.

Voor de een is het reden genoeg om het wel te doen en voor de ander niet. gelukkig ieder z'n eigen keus.

Stiekem wilt (bijna)een ieder hier op het forum graag bij de Klm werken, maar helaas is het niet voor een ieder mogelijk vanwege verkeerde keuze van vliegschool of wat dan ook. Ik durf bijna te stellen dat 80% van de personen die zegt dat ze niet bij de klm zouden willen werken dat juist heel graag wel zouden willen, maar in het verleden zijn afgewezen obv het bovenstaande. En met afgewezen bedoel ik dus ook even bellen en te horen krijgen dat je met je opleiding elders niet in aanmerking komt.


Om een lang verhaal (of discussie) kort te houden:

dit is toch weer iets positiefs in NL aviation land, en ja er zullen altijd mensen klagen dat alles zo duur is bij die en dat en bla bla.........boodschap voor die mensen: niet zeuren want een ieder die in aviation zit weet dat alles duur is en je moet voor jezelf de overweging maken waar jij je geld gaat stoppen en wat je ervoor terug wilt krijgen. de een betaald met gemak een TR zonder uren omdat hij/zij in the picture moet komen bij de maatschappijen. de ander doet het niet en komt er via een andere langere of kortere weg.
 
Ja tuurlijk... maar dat is bij elke opleiding geloof ik zo? Bij de KLS is er ook nog geen sprake van aanname bij de KLM.

Opleiding mvvl: € 103.500
+cbc € 12.500
= € 116.000


Opleiding KLS: € 111.300

Vind ik best redelijk.

Iets anders: mvvl schijnt nu ook preferred supplier van Martinair Holland te zijn voor de a320 en 767 (is al eerder gezegt op het forum, maar stond toen nog niet op de site van mvvl). Ik ga dat nog eens navragen want de enige van mvvl die nu 767 vliegt is daar via de marine binnen gekomen. Misschien wat te maken met de doorstroom die er nu nauwelijks is bij martinair holland?
 
Beste klingdingeling,

Je begrijpt mijn punt niet. Ik (en zo ook een aantal oud MVVL JAR leerlingen) vlieg over de hele wereld en heb nu 2500 uur. En of die cursus nu 30.000 euro is of 12.500 euro. Ik ga geen geld betalen voor een cursus hoe ik een jet moet vliegen zodat ik bij de KLM mag solliciteren.

Ik zeg hierbij niet dat mij niets meer te leren valt, maar heb geen duizende euro's over voor een mogelijkheid om bij de KLM te solliciteren. Toen ik 200 uur had waarschijnlijk wel maar nu vind ik dat mijn ervaring voldoende is om te mogen solliciteren bij de KLM. Maar als de KLM vindt dat ik eerst een cursus van een paar duizend euro moet doen om te mogen solliciteren. Dan houdt het voor mij op.

Grtz Mike5
 
Iets anders: mvvl schijnt nu ook preferred supplier van Martinair Holland te zijn voor de a320 en 767 (is al eerder gezegt op het forum, maar stond toen nog niet op de site van mvvl). Ik ga dat nog eens navragen want de enige van mvvl die nu 767 vliegt is daar via de marine binnen gekomen. Misschien wat te maken met de doorstroom die er nu nauwelijks is bij martinair holland?


Dat is makkelijk praten van MVVL, omdat MP voorlopig tot 2008 niemand aanneemt. Daarbij gaat het niet helemaal voor de wind met MP.

Grtz Mike5
 
Ik snap je punt wel hoor, maar het was zn groot verschil, dat moest ik even verbeteren.:angel:

Dat is makkelijk praten van MVVL, omdat MP voorlopig tot 2008 niemand aanneemt. Daarbij gaat het niet helemaal voor de wind met MP.

Grtz Mike5

Ok, vandaar. thnx

grt
 
Last edited:
Beste klingdingeling,

Je begrijpt mijn punt niet. Ik (en zo ook een aantal oud MVVL JAR leerlingen) vlieg over de hele wereld en heb nu 2500 uur. En of die cursus nu 30.000 euro is of 12.500 euro. Ik ga geen geld betalen voor een cursus hoe ik een jet moet vliegen zodat ik bij de KLM mag solliciteren.

Ik zeg hierbij niet dat mij niets meer te leren valt, maar heb geen duizende euro's over voor een mogelijkheid om bij de KLM te solliciteren. Toen ik 200 uur had waarschijnlijk wel maar nu vind ik dat mijn ervaring voldoende is om te mogen solliciteren bij de KLM. Maar als de KLM vindt dat ik eerst een cursus van een paar duizend euro moet doen om te mogen solliciteren. Dan houdt het voor mij op.

Grtz Mike5

Ik doelde met mijn vraag niet zo zeer op mensen in jou situatie, maar meer op mensen die nu (bijna) klaar zijn. Ik weet toevallig dat bijvoorbeeld NLSers niet allemaal in aanmerking komen om via deze constructie te solliciteren bij de KLM, je moet wvoorgedragen worden door de school. En dat doen ze dus niet bij iedereen. Hoorde ik.

Volgens mij is het zo dat je als je je papieren en uren hebt (en je ATPL dus iig ontdooit is) je alsnog bij klM/KLC kan solliciteren. Dit weet ik niet zeker, maar ik heb er wel eens mensen over gehoord... Dus in jouw geval zou je zowiezo geen geld uit hoeven geven.
 
Volgens mij is het zo dat je als je je papieren en uren hebt (en je ATPL dus iig ontdooit is) je alsnog bij klM/KLC kan solliciteren. Dit weet ik niet zeker, maar ik heb er wel eens mensen over gehoord... Dus in jouw geval zou je zowiezo geen geld uit hoeven geven.

...het grote 'probleem' is nu juist dat veel mensen met een enorme lading ervaring (al dan niet op KLM/KLC type toestellen) alsnog een botte brief krijgen van de KLM met de mededeling dat je niet goed genoeg bent omdat je geen juiste opleiding hebt gedaan vroeger.
De enige mogelijkheid voor deze groep vliegers is dus idd om zon dure cursus te volgen en dan (als de resultaten goed genoeg zijn) te mogen solliciteren om vervolgens misschien te worden aangenomen.

Begrijp me niet verkeerd; ik kraak hierbij KLM/KLC/KLS/MvvL niet af... het geeft misschien alleen wèl aan waarom sommige mensen die al een carriere hebben weten te maken in de luchtvaart hier niet voor kiezen.
En dat heeft niets te maken met frustratie omdat ze niet bij de KLM vliegen, de luchtvaart is veel groter dan de KLM... echt waar.

Neemt niet weg dat jongens en meiden zonder baan uiteraard dit kunnen zien als een goede investering zolang de banen nog niet voor het oprapen liggen.
 
Volgensmij kijkt de klm nu wel naar vrije markters, dus mensen met ervaring. Je hoeft hiervoor geen cbc te doen.
Het enige verschil is dat je een iets langer traject doorloopt dan normaal.
Bovendien is het erg belangrijk wat voor ervaring je hebt natuurlijk.
Dus 500 uur 73 is niet zo bijzonder, want die lopen er voldoende rond.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen die al ergens goed zitten niet meer willen switchen, want in feite begin je weer onderaan.
 
Back
Top