Voorbereiding Martinair

970 euro.

Kijk anders ff op de website van ze, staat meer info. Ik ben net klaar daar en moet zeggen dat het me prima bevallen is.

succes
 
Heb vandaag ook Stella Aviations gebeld (Ja, bel alle vliegscholen af). Het mooie voor de selectie is dat ik fase 1 niet hoef te doen, aangezien ik me PO1 al bemachtigd heb bij de Klu.

Raden jullie mij aan om eerst de selectie voor deze school te doen? Of zou ik wachten tot ik de selectie bij EPST moet doen. Als ik zo naar de Stella kijk is het ook een school die naast het leren ook veel activiteiten organiseerd, tenminste de vereniging dan.. :) En dat is ook belangrijk tijdens de opleiding
 
Last edited:
Ik zal eerst je selectie bij EPST doen en vervolgens Stella en na het behalen van beide pas een keuze maken. Laat MVVL nog maar even links liggen, begin daar maar als 3de optie aan.

Grtz Mike5

ps oud sportvlieger. :grijns:
 
Heb vandaag ook Stella Aviations gebeld (Ja, bel alle vliegscholen af). Het mooie voor de selectie is dat ik fase 1 niet hoef te doen, aangezien ik me PO1 al bemachtigd heb bij de Klu.

Raden jullie mij aan om eerst de selectie voor deze school te doen? Of zou ik wachten tot ik de selectie bij EPST moet doen. Als ik zo naar de Stella kijk is het ook een school die naast het leren ook veel activiteiten organiseerd, tenminste de vereniging dan.. :) En dat is ook belangrijk tijdens de opleiding

Ligt eraan waar je voorkeuren liggen:

Snelste weg naar een baan --> EPST
Liever in NL de opleiding --> Stella
Grootste garantie als het slecht gaat met de markt --> EPST

Weet dat Stella op het moment vliegers levert aan Transavia (wie niet?)en VLM (VWO of HBO verplicht). Verdere maatschappijen heb ik nooit iets over gehoord. Dit wil uiteraard niet zeggen dat die er niet zijn.
 
Je bent nu ook andere vliegscholen aan het overwegen(gelukkig nu en niet later als je al in de opleiding zit).

Ik ben blij om te zien dat je iig verder kijkt en het beste wat bij jou past uit te kiezen.
 
Je bent nu ook andere vliegscholen aan het overwegen(gelukkig nu en niet later als je al in de opleiding zit).

Ik ben blij om te zien dat je iig verder kijkt en het beste wat bij jou past uit te kiezen.

Ja, ik ben er zelf ook blij mee.. :haha:

Stella lijkt me een leuke school omdat het naast het vele leren ook zorgt voor ontspanning. Bijvoorbeeld met de vereniging enz. Het lijkt me gewoon een gezellige club om bij te horen. En dat vind ik ook belangrijk, want je moet je toch 2 jaar voor die 100% inzetten. En als dan je opleiding niet goed aan voelt, ook al staat deze nog zo goed aangeschreven kan je je nooit volledig inzetten.

Ik ben niet bang dat ik later geen baan kan krijgen als ik bijv. voor Stella ga. Uiteindelijk moet je toch zelf zorgen dat je ergens komt. En met de juiste positieve instelling en papieren opzak weet ik zeker dat ik later bij Transavia of You Name It terecht kom. (Als de markt natuurlijk net zo blijft aantrekken als het tegenwoordig doet, maar geef toe, vliegen blijft altijd trekken ook al komt het in een officiele dip. Uiteindelijk zou het zich weer uit die put weten te trekken en gaan mensen weer vliegen, het blijft tenslotte de snelste en veiligste manier van reizen)

Gegroet!
 
Nou, met je 175u TT (of hoeveel het ook mogen zijn) kom je dan misschien wel aan een baan waar ze referenties hebben (Benelux), maar in het buitenland kennen ze stella niet.

Conclusie allemaal goed en wel als de markt een beetje goed is, dan raak je misschien ergens binnen waar ze stella kennen.

Maar buiten de Benelux zal je helaas met 175u niet ver komen vrees ik.
En dus ben je wel heel risky bezig.

Mijn advies zou zijn om te kijken naar hoe maximaliseer ik de kans op een job!
En alle andere argumenten (dicht bij huis, leuke school, ...) zijn horeshit wat mij betreft.

Vertrek vanuit het uitgangspunt "welke opleiding biedt mij de grootste kans op een job "

my 0.02$ :)
 
Het blijft altijd een leuk schouwspel hoe wanna be vliegers alles zo romantisch bekijken. Het is ook goed wat het drijft je er wel doorheen die overmaat aan positiviteit. Maar het is zo’n onzin om een school te kiezen die bij je past. Of een die dicht bij je huis is of omdat de vereniging leuke dingen organiseert.

Alle scholen passen bij je. De reden is namelijk omdat je piloot wilt worden, en alle scholen bieden je die mogelijkheid. Maar de markt is nog steeds verzadigd met jonge vliegers met +/- 200 uur. Het is dus belangrijk een school te kiezen die zorgt dat jij net iets meer kans maakt.

Ik heb MVVL gedaan als een van de eerste JAR klassen, en ik en mijn klasgenoten (2 uitzonderingen op de groep van 5) hebben het ook gered. Maar wij hebben er veel harder voor moeten vechten als de jaargenoten van de KLS/NLS of EPST.

Grtz Mike5
 
Mike, dat betekent dus dat van jouw klas 40% nog geen baan heeft?

Voor zo'n hoge investering is dat wel tricky..
 
Stella doet naar mijn idee juist dat extra stapje naar een baan. Heb 2 vliegers (via dit forum) gesproken die bij de grote groep saa'ers zat die naar Trans gingen vorig jaar. Stella had de sollicitatie geregeld zeiden ze. Ze konden zelfs via Stella bij een 2e airline op gesprek maar kozen dus Trans.

Per 15 januari start ook iemand van Stella zijn type-rating en baan bij Ryanair. Zie ook: www.airlinerpilot.nl
 
Trans heeft de laatste tijd overal mensen vandaan getrokken. Blijft toch allemaal koffiedik kijken. Als je nu begint met een opleiding, weet je toch niet hoe de arbeidsmarkt over 2 jaar is. Denk dat de markt nu zo gunstig is, dat het weinig uitmaakt waar je je opleiding hebt gedaan. Behalve als je per se naar KLM wilt natuurlijk...

My guess....KLS/NLS als je erg graag bij de KLM wilt werken, EPST als je geen problemen hebt om in Engeland te gaan werken, MVVL of Stella en dan afwachten of er iets in de pijpleiding zit, de overige 'schooltjes' op goed geluk.... Zoals Mike5 zegt....forget about 'de school die het beste bij je past'. Degene die je het meest de kans op een baan biedt.....doen.

En uiteindelijk heb je het helemaal aan jezelf te danken. Opstapje is handig, maar zonder kom je er ook, als je jezelf maar niet teveel beperkingen oplegt.

suc6
 
Beste Djanello

Van de twee die afgevallen zijn, weet ik dat er 1 definitief gestopt is. Dus papieren verlopen. De ander vliegt niet in de grote luchtvaart, maar is de vrouw van een ondernemer die mee leest op dit forum :grijns:. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ze nu doet. Misschien is ze instructeur ergens.

Grtz Mike5
 
Ik ken de verhalen niet persoonlijk van mensen die het uiteindelijk opgeven, wel weet ik dat ze er zijn. Ik vraag me wel eens af wat die mensen zijn gaan doen, hoe het zit met een eventuele schuld en of ze nog interesses hebben in de luchtvaart op zich.

Lijkt me elke keer dat het gebeurt toch een aardige dreun voor zo'n persoon..
 
Beste Djanello

Van de twee die afgevallen zijn, weet ik dat er 1 definitief gestopt is. Dus papieren verlopen. De ander vliegt niet in de grote luchtvaart, maar is de vrouw van een ondernemer die mee leest op dit forum :grijns:. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ze nu doet. Misschien is ze instructeur ergens.

Grtz Mike5

Die vrouw van die ondernemer (P?) waar jij het over hebt die werkt bij transavia.
 
aaahhhh....de ondernemer.....horen we niks meer van...

@Djanello
Die verhalen over mensen die heel wat anders zijn gaan doen, omdat het in de luchtvaart niet lukte, zijn er helaas echt. Een kerel met wie ik destijds selecties bij Cityline deed, haalde het niet en heeft het vliegen daarna opgegeven. Was iets van 34 en dacht niet nog aan de bak te kunnen komen. Was 4 jaar terug. Doet nu heel iets anders....

Triest dat het zover moet komen...
 
Ok, eentje heeft het dus niet gehaald. Maar de andere had natuurlijk die invloedrijke ondernemer als referentie, dan kan het niet meer mis gaan natuurlijk! :grijns:

Zou graag willen dat ik hem ook als referentie zou kunnen gebruiken, maar helaas ik voldoe niet aan zijn eisen! :dozey: :grijns:

Grtz Mike5
 
Hallo,

Afgelopen week heb ik de selectie van martinair gedaan. Het eerste deel, capaciteiten/niveau onderzoek etcetera. Nu heb ik het rapport ontvangen, en wordt er de volgende normgroep gebruikt: Ab-initio vliegers.

Misschien een rare vraag, maar heeft iemand de preciese "vertaling"van dit woord/begrip, ik heb wel een idee, maar ik zou het graag precies willen weten!

BVD
 
Back
Top