Voorbereiding Martinair

Maar wat ik dan weer niet snap is dat de leerlingen een "kijk-vlucht" krijgen bij Martinair terwijl ze er nooit naar binnen komen als Ab-inito.


De reden dat leerlingen van de Martinair vliegopleiding niet bij de Martinair vliegmaatschappij als ab inito in aanraking komen is dat deze maatschappij wordt aangevuld door ex-mariniers. Dit werd mij tenminste verteld tijdens de voorlichting. Wel beloofde ze ermee bezig te gaan. Of bedoelde je dit niet... my bad dan voor deze extra informatie..
 
Dat bedoelde ik wel :) maar ik vind het een vaag antwoord: ermee bezig te gaan.. Alsof ze het eigenlijk niet wilde maar voor jou toch maar doen.
 
Dat bedoelde ik wel :) maar ik vind het een vaag antwoord: ermee bezig te gaan.. Alsof ze het eigenlijk niet wilde maar voor jou toch maar doen.

Ze willen het wel, Maar zoals ik net al zij is Martinair (volgens de vliegopleiding dan!) voorlopig al bevoorraad met dus ex-mariniers. Deze schijnen een stuk goedkoper te zijn, aangezien defensie hier natuurlijk ook een rol in heeft, en meer vliegervaring te hebben. Nogmaals, dit is wat ze me vertelde tijdens de voorlichting.
 
Oke, wat me nu dus vooral duidelijk is geworden is dat ik voet bij stuk moet houden en kiezen wat het meeste prettigst voelt..

Ik raad je aan te kiezen voor de school met de grootste baankansen. Tenminste als alle mogelijkheden nog open staan. Als je na je opleiding zonder baan zit en 100K+ schuld hebt, voel je je vast niet meer zo prettig...
 
Ik raad je aan te kiezen voor de school met de grootste baankansen. Tenminste als alle mogelijkheden nog open staan. Als je na je opleiding zonder baan zit en 100K+ schuld hebt, voel je je vast niet meer zo prettig...

Nee dat klopt, daarom heb ik me ook aangemeld voor de selectie bij EPST. Volgens het forum is dit een prima school. Overigens staat op de site dat je binnen 2 tot 3 maanden een baan kan bemachtigen. Dit vind k wel heel erg snel, maar dat terzijde.

Ik ben nu al bezig om me goed voor te bereiden op de test, heb het 60 snelrekentrucs boek uit de kast bij de bieb weten te vissen. Iemand nog meer handige tips??
 
Iemand nog meer handige tips??

Mja, ik ben ook geen expert (heb maar 1 keer PO1 gedaan) maar ik ben simpelweg door die vragen heen gaan rammen. Vooral niet twijfelen; dat kost teveel tijd. In principe heb je ruim de tijd voor alle vragen en aan het einde wat over houden is altijd lekker.

Vroeg naar bed gaan en op tijd vertrekken, ook al ben je daardoor een uur te vroeg.

Voor de rest is er mijn inziens verder weinig aan te doen.
 
Iemand nog meer handige tips??

Doe de IPAS-test op de website van EPST. Let wel, het niveau van de COMPASS-test ligt een stuk hoger. Verder, zorg dat je fit bent.

Ben niet zenuwachtig, er zijn maar weinigen die de eerste fase niet halen.
 
Doe de IPAS-test op de website van EPST. Let wel, het niveau van de COMPASS-test ligt een stuk hoger. Verder, zorg dat je fit bent.

Ben niet zenuwachtig, er zijn maar weinigen die de eerste fase niet halen.

Heb net een paar keer de IPAS test gedaan. Kan je deze 5 oefeningen beetje vergelijken met de testen die je daar krijgt, maar dan moeilijker?

Vond de IPAS niet bepaald moeilijk..
 
Heb net een paar keer de IPAS test gedaan. Kan je deze 5 oefeningen beetje vergelijken met de testen die je daar krijgt, maar dan moeilijker?

Vond de IPAS niet bepaald moeilijk..

Het idee is hetzelfde, het niveau scheelt wel wat:

Control - A compensation task looking at basic hand / foot / eye co-ordination.
X - en Y-as zitten nu een stuk van elkaar verwijderd waardoor je continu moet switchen. Verticale as bestuur je met de joystick, horizontale as met pedalen.

Slalom - A tracking task looking at hand / eye co-ordination.
Slalommen met de joystick tussen randen die je niet mag raken. Zit zo ver ik weet niet in de IPAS.

Mathematics - A test of basic applied mathematical understanding and speed.
Vergelijkbaar met de IPAS maar dan uitgebreider.

Memory - Accuracy of short-term memory recall and ability to 'chunk’ information.
Idem Mathematics.

Task Manager - A test of the candidate’s ability to scan the screen and manage two concurrent tasks accurately and quickly.
Codes in computer invoeren en tegelijkertijd kleursignalen in de gaten houden. Moeilijker dan IPAS.

Orientation - Instrument interpretation, comprehension and spatial.
Aan de hand van 3 instrumenten bepalen in welke positie het vliegtuig zich bevindt. Dit is ook lastiger dan bij de IPAS.

Overigens krijg je ook nog een toets algemene kennis natuurkunde en een psychotest.
 
Overigens krijg je ook nog een toets algemene kennis natuurkunde en een psychotest.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik natuurkunde heb gehad, is het misschien verstandig om me hier weer in te verdiepen? Weet de moeilijkheidsgraad niet..

Iedergeval bedankt voor het uitleggen van de testen!
 
Die psycho haal je sowieso wel en die natuurkunde is redelijk basis. Met radartjes, pythagoras zat erin, en iets van ampere uitrekenen en nog wat met gewichten. Verder nog luchtdruk of dat op 10km hoger of lager is dan op aarde en waarom een hete luchtballon stijgt.
 
Oke, weet iemand een boek, of heeft iemand ooit een boek gebruikt met de basis theorie van natuurkunde?
Ik ben al bij de bieb geweest, maar die hadden geen geschikt boek. Heb wel een site gevonden waar je t eventueel kan oefenen: http://www.digischool.nl/na/

Maar uit boeken leer ik toch makkelijker vandaar.. ;)
 
Oke, weet iemand een boek, of heeft iemand ooit een boek gebruikt met de basis theorie van natuurkunde?
Ik ben al bij de bieb geweest, maar die hadden geen geschikt boek. Heb wel een site gevonden waar je t eventueel kan oefenen: http://www.digischool.nl/na/

Maar uit boeken leer ik toch makkelijker vandaar.. ;)

'Samengevat' HAVO Natuurkunde van Ir. A.P.J. Thijssen

Dit adviseert EPST door te nemen als je geen examen hebt gedaan in natuurkunde.
 
Dat boek van die A.P.J Thijssen vond ik echt heel naar. Als je alleen maar t/m 3e klas natuurkunde hebt gehad begrijp je er heel weinig van, althans ik. Heb het boek ook niet gebruikt bijna, wel 12 van 15 goed uiteindelijk.
 
Dat boek van die A.P.J Thijssen vond ik echt heel naar. Als je alleen maar t/m 3e klas natuurkunde hebt gehad begrijp je er heel weinig van, althans ik. Heb het boek ook niet gebruikt bijna, wel 12 van 15 goed uiteindelijk.

Dat boek leest idd niet erg fijn weg. Het is meer bedoeld om te herhalen wat je hebt geleerd. Maar om nu alle natuurkunde schoolboeken door te nemen... Als je het niet haalt is het voordeel dat je exact dezelfde test opnieuw moet doen. Met een goed geheugen kun je die 15 vraagjes nog wel even op papier zetten naderhand.
 
Dat boek van die A.P.J Thijssen vond ik echt heel naar. Als je alleen maar t/m 3e klas natuurkunde hebt gehad begrijp je er heel weinig van, althans ik. Heb het boek ook niet gebruikt bijna, wel 12 van 15 goed uiteindelijk.

Oke, en jij had ook alleen de eerste 3 klassen natuurkunde?
 
Ja ik had alleen de eerste 3 klassen natuurkunde. Bedenk wel dat als je zonder na1 bij fase 2 aankomt dat ze er heel veel over vragen, althans dat is mijn ervaring. Ik werd dus ook naar huis gestuurd om na1 te gaan halen wat ik nu dus ook doe.
 
Ja ik had alleen de eerste 3 klassen natuurkunde. Bedenk wel dat als je zonder na1 bij fase 2 aankomt dat ze er heel veel over vragen, althans dat is mijn ervaring. Ik werd dus ook naar huis gestuurd om na1 te gaan halen wat ik nu dus ook doe.

Oke, en dat doe je bij het james boswell instituut? Of zo'n thuistudie? Wat zijn daar tegenwoordig de prijzen van om zo'n cursus te volgens?
 
Back
Top