KLu Selectie

dav1t0

New member
Hey mensen, ik zal me gelijk even voorstellen. Ik ben David en woon in Druten. Ik zit momenteel op 5 havo, en ben aan het kijken of F16 piloot iets voor mij is. Ik heb al heel veel informatie gelezen, en het lijkt me echt een supergaaf beroep. Ik heb alleen nog wat vragen. Als ik piloot wil worden, dan ga ik de studie doen bij de KLu, dit lijkt me heel leuk, zeker leren schieten enzo is echt cool. Ook heb ik dan geen enorme lasten na mijn studie.

Ik heb even rond zitten lezen en vond enorme pagina's over de selectie. 1% gaat maar door, dus het is echt heel moeilijk(gelukkig ben ik een doorzetter). Maar nu zag ik ook al selecties waar je allerlei handelingen moest doen m.b.t vliegen. Deze selecties moet je nog doen VOOR je naar het KMA mag. Ik vraag me af hoe je genoeg kennis kan hebben om daar iets fatsoenlijks uit te halen.

Verder heb ik al goed rondgekeken over het salaris(ga nou niet zeiken dat ik het niet daarom moet doen, want dat doe ik niet maar ik wil het alsnog gewoon weten), ik wil namelijk graag weten wat je verdient op het moment dat je begint bij het KMA (dus gewoon de 1ste maand gelijk) en wat bijvoorbeeld als je in Amerika zit om te leren vliegen.

Verder is alle goede informatie over het beginnen aan deze studie welkom. Ik hoef btw geen discussie over Wel KLu Geen KLu, want dat bepaal ik voor mezelf wel.

Alvast bedankt allemaal,

Grtz, David.
 
Dat 1% maar doorgaat moet je er niet van weerhouden te beginnen, je wil de kans nieteens weten die mensen mij gaven om het te halen en ik mag 5 februari beginnen :)
De kennis die je nodigt hebt voor testen als de GVSS en PVS krijg je thuisgestuurd in een boekje die je moet leren, maak je daar niet al te druk voor. Echter, een beetje voorkennis kan nooit kwaad, maar de meesten die graag willen vliegen weten al wel het een en ander.

Voor wat betreft het salaris, op de KMA begin ik rond de 950 bruto per maand, dit is afhankelijk van leeftijd. Als je korporaal wordt na een tijdje gaat dit wat omhoog en als je vaandrig wordt aan het einde van de KMA ook. De bedragen weet ik niet.

Succes met alles.
 
hey dav1t0,

Maar nu zag ik ook al selecties waar je allerlei handelingen moest doen m.b.t vliegen. Deze selecties moet je nog doen VOOR je naar het KMA mag. Ik vraag me af hoe je genoeg kennis kan hebben om daar iets fatsoenlijks uit te halen.

Verder heb ik al goed rondgekeken over het salaris(ga nou niet zeiken dat ik het niet daarom moet doen, want dat doe ik niet maar ik wil het alsnog gewoon weten), ik wil namelijk graag weten wat je verdient op het moment dat je begint bij het KMA (dus gewoon de 1ste maand gelijk) en wat bijvoorbeeld als je in Amerika zit om te leren vliegen. QUOTE]

wat betreft je eerste vraag: je krijgt zodra je je po1 hebt gehaald een blauw boekje mee naar huis hierin staat in principe alles wat je moet weten voor de gvss, je krijgt daarnaast bij de intake voor de gvss nog de mogelijkheid om vragen te stellen over de stof. Ik geloof dat je tijdens de gvss ook nog wat instructies krijgt. Ik meen dat je bij de pvs ook instructies vantevoren krijgt, maar dat weet ik niet zeker, misschien kan iemand die de pvs al gedaan heeft je dit vertellen.

wat betreft je tweede vraag, kijk eens op onderstaande link, ergens in dat stukje staat iets over salaris. (zal je verder niet lastig vallen met opmerkingen over dat je het niet voor het geld moet doen :grijns: )

http://www.yngsquad.nl/YNG/WieIsKevin/WieIsKevin.html

greetz
 
Oke dus je krijgt alle info gewoon van te voren. Ik kan het dus een beetje zien als een praktijk proefwerk? Vraag me verder nog af hoe zwaar die fysieke test is en hoe zwaar die ondervraging is. Hoe goed moet je conditie ongeveer zijn? Moet je toch wel 10km rennen achter elkaar?

Vraag me verder nog af wat voor een soort mensen het lukt om door die selectie te komen. Gewoon qua profiel, zijn die rustig, adrealine junkies? zeker, onzeker? etc.

Grtz, David.
 
Uhm, heb je al in de kennisbank gekeken?? Daar zijn de antwoorden op je vragen wat betreft de selectie redelijk te vinden, zoals de eisen voor de sporttest (FAM)

http://www.airwork.nl/kennisbank/selectie-klu.shtml

dan in het menu links 'KLu: selectie' kiezen en daarna het selectie-onderdeel van keuze selecteren
 
Ja dat heb ik gelezen, maar ik vraag het meer aan de mensen zelf. Die het dus hebben meegemaakt. Het is namelijk maar 1 ervaring op die website.
 
Oke dus je krijgt alle info gewoon van te voren. Ik kan het dus een beetje zien als een praktijk proefwerk? Vraag me verder nog af hoe zwaar die fysieke test is en hoe zwaar die ondervraging is. Hoe goed moet je conditie ongeveer zijn? Moet je toch wel 10km rennen achter elkaar?

Vraag me verder nog af wat voor een soort mensen het lukt om door die selectie te komen. Gewoon qua profiel, zijn die rustig, adrealine junkies? zeker, onzeker? etc.

Grtz, David.
Je kan het inderdaad zien als een praktijkproefwerk, alleen wordt er nu ook gekeken naar hoe snel je vaardigheden vorderingen maken (progressie), steeds beter vliegen dus.
Je conditie, nou 10km achter elkaar is niet nodig in elk geval, dat ren ik niet tenminste. Ik liep op de sporttest 8.47min (begonnen op 10km/h, elke minuut 1/2km/h sneller).
Vandaag nog even wezen hardlopen toen ik thuiskwam van me werk, liep 6 á 6,5km in 30 minuten. Of dat boven of onder het gemiddelde is in de opleiding kan ik nog niet zeggen natuurlijk daar ik geen ervaring heb op de KMA.

Waarom wil je weten wie het lukt om door de selectie te komen? Je moet gewoon zeker zijn van jezelf.
 
Ow begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben heel zeker van mezelf. Toen ik 5 was had ik al het gevoel alsof ik de hele wereld aankon, en dat heb ik nogsteeds. Ik wilde eigenlijk Accountant worden (HEEL anders, maar ik ben erg goed in economie, en dit licht erg voor de hand) maar ik heb toch gekozen voor een jongensdroom, namelijk ADREALINE!!!:D

die 6km/h in 30 minuten, daar moet ik denk ik 2 weekjes voor trainen dus dat komt ook wel goed. Ik doe al fitness, dus voor de krachttest ben ik ook niet bang. Kunnen jullie zo een beetje zeggen hoeveel kg jullie drukte met de bankdruk test? Of word dat niet verteld. Ben zelf erg progressief ingesteld, en ben iemand die met apparatuur altijd heel snel vordert. Ben zelf ook zeer ontwikkeld in de computers, ik weet niet of ik hier misschien iets aan heb.. ?

Vraag me nogsteeds af wat voor een soort mensen dit redden, kijken of ik in het profiel pas. Niet dat ik het anders niet haal, maar het is gewoon leuk om te weten.

Grtz, David.
 
Weinig over te zeggen, echt... Prettig gestoord? Tenminste mijn PVS groep wel, althans... Whooptack! en prettig... :grijns:
Nee even serieus, het is best verschillend, je houdt allemaal van vliegen (en vrouwen (en sommigen saté van de haas...)) en hebt een bepaald karakter (beetje macho? grote verhaaltjes (de een wat meer dan de ander hoor, tijdens een selectie stel je jezelf toch ook wat bescheidener op meestal).
Echt heel moeilijk om wat van te zeggen.
 
U huh, oke laat die vraag maar even zitten.

Veel interresanter vind ik eigenlijk wat jullie van de opleidingen vinden/vonden. Vooral de KMA (waar je als ik het goed heb begrepen nog niet vliegt). Hoe is dit ? Erg zwaar fysiek? erg spannend, of saai? en is er veel theorie? Zou het fijn vinden als jullie je ervaring / bevindingen even delen, dat geeft voor mij nog meer stimulans om eraan te beginnen(mits positief).

grtz, David.
 
Neem ook even de moeite om wat andere threads (stand van zaken bv) door te nemen, daarin wordt geregeld een update gepost van jongens die op de KMA zitten nu :)
 
Ik heb al veel rondgekeken, maar ik zal het nog even een keer doen en dan ga ik wat specifieker hierna opzoek.
 
SvZ deel 16 pagina 1 bijna onderaan begint het (1e post: 01-09-2006, 22:08)
SvZ deel 16 pagina 4 3e post van boven (16-09-2006, 19:21)

Zo kan ik nog even doorgaan :) Binnen een minuut gevonden.
 
Ik zou ook goed die kennisbank doorlezen. Daar staat elke stap van de keuring en opleiding beschreven. Ik vind die informatie goed die daar gegeven is. Als je dat goed doorleest kan je aan de hand van die informatie vragen stellen.

Heb je al een datum voor de eerste selectiedag?
 
Nee heb ik niet, ik ga vandaag even met mijn decaan praten. Kennisbank heb ik volledig gelezen.
Bedankt voor het vinden van die topics, ik had gewoon ff gezocht met ctrl F.
 
Hey dav1t0,

Ik zit nu zelf ook in 5 Havo (Helaas nog te jong om te solliciteren), maar ik zou je verwijzen om gewoon, zoals eerder gelinked is, het verhaal van Kevin te lezen op YNGSQUAD, hier doe je al heel veel informatie op over de gehele opleiding (niet de selectie). en verder zou ik gewoon een beetje "bladeren" op het forum en zoeken naar topics die het onderwerp hebben waar jij wat van wil weten. Ook in het archief staat een hoop informatie.

www.kma.nl kan je ook een hoop vinden. Ga eventueel naar een informatiedag, erg leuk en leerzaam!

Zo ben ik ook alles te weten gekomen ;)

Succes verder!

- RML16
 
ik zit ook in 5havo en momenteel bezig met de keuring, (8 januari GVSS)
de leerstof die je na po1 krijgt is echt prima te doen het zijn maar 24 pagina's, ik denk dat als je 5havo kunt kun je dat ook wel.

verder moet je je niet laten afschrikken door die 1%, er komen daar ook een heel hoop mensen die er vrij weinig van bakken qua basis vaardigheden die je echt nodig hebt om te vliegen, zoals selectief luisteren en hand ook voet coordinatie. en dan naar huis gestuurd worden na po1 (ongeveer 75-85% van je groep) bedenk maar eens hoeveel mensen dat zijn als er 3000 aanmeldingen per jaar komen. dan wordt dus de totaalkans ook een heeeel stuk minder :)

dus als ik jou was, ga naar een voorlichting en luister goed!, vergeet vooral niet dat het buiten 'cool' om ook een baan is waarbij je uitgezonden kan worden naar bijvoorbeeld nu afganistan.
vul daarna je sollicitiatie in en na 4 weken ongeveer mag je po1 komen doen in het mooie soesterberg :)
 
Ik zou ook eens naar intervieuws zoeken van/met F16 piloten ook moet je er aan denken dat het ook heli kan worden zonder dat je dat zelf zou willen.

Ook moet je proberen het negatieve van je beroep voor te stellen.
Bijv. een slechte dag hebben of dat je moe bent of wat dan ook.

Vlieger is automatisch 100% altijd no chit no crap en no excuses...

Tks

p.d. natuurlijk ook veel fun maar het serieuze element vind ik niet terug in je woorden.
 
Ik ga 29 April soliciteren, en dan hoop ik als ik alles doorsta, in oktober de kma mee te kunnen doen. Ik heb al wat goede topics gevonden waar ik rond aan het kijken ben.

Ik ben trouwens wel echt serieus, maar het is misschien nog een beetje vroeg om daar al uitgebreid over te gaan praten. Ik vraag me trouwens af hoe belangrijk het gesprek is waarin je je motivatie verteld. Mijn motivatie is vooral dat ik teamwork echt enorm leuk vind, en het verdedigen van het land lijkt me ook erg mooi om te doen. Kan er eigenlijk niet veel duidelijker over zijn.

Grtz, David.
 
Back
Top