Tcas-geval:Zeldzaam of vaak?

BS_DutchMil, de Mode S transponders communiceren nu al met elkaar. Ook is men bezig om in toekomstige versies ook de level-off altitude erin te verwerken. Maar zelfs al staat in de FMC of autopilot van de andere kist dat hij 1000 ft onder je gaat aflevelen, wie zegt dat hij het ook daadwerkelijk gaat doen? Misschien staat de autopilot niet eens aan. En als met een climb rate van 2500 fpm dan de TCAS met 700 ft speling er pas achterkomt dat hij toch niet is afgeleveled, dan wordt het wel heel erg krap.

RA's moeten in mijn ogen altijd direct worden opgevolgd, no questions asked. Als je die procedure zou strippen, dan blijft er een lelijk gat over. Als vliegers altijd moeten wachten op een call van ATC, dan is dat wachten op een ongeluk. Of de ATC'er zit even niet op te letten, is afgeleid, staat het short term conflict alert uit (Uberlingen), je weet het maar nooit. Stel je voor dat net iemand anders op de freq aan het transmitten is, dan kom je er niet eens tussen!

Feit is, als er een RA plaats vindt, dan zijn er al dingen fout gegaan. Als dan het 'geheel', het totaalplaatje van het verkeer een beetje in de war geschopt wordt, so be it. Komen er secundaire RA's uit voort, so be it. TCAS zal de meest optimale vertikale route plotten tussen meerdere targets door.

Het is net wanneer je met een ontplofte, fikkende motor moeizaam uitklimt vanuit Schiphol en toch maar even met 30 graden bank angle de flank uit gaat om de mensen die beneden liggen te slapen niet wakker te maken. Screw it, het enige totaal plaatje is: Iedereen safe.
 
Ik heb eindelijk wat cijfers gevonden over multi thread situaties (waarbij de eerste RA vervolgens meerdere situaties triggered). Volgens een ACAS brochure van Eurocontrol zou die situatie "very rare" zijn (zonder cijfers te noemen).

Als ik er van uit ga dat Eurocontrol wel in de positie is om dat uit eerste hand te kunnen meten mogen we aannemen dat het domino effect dus niet zo vaak voorkomt. Ik heb in deze thread wel een gevalletje beschreven zien worden waarbij zo'n situatie ontstond (in een holding, waar natuurlijk de ideale uitgangssituatie is voor een multi thread: veel vliegtuigen lateraal gestapeld met minimum separatie), maar blijkbaar valt het enroute mee. Dan valt het risico analyse sommetje (kans op situatie maal schade) weer ruim in het voordeel van het opvolgen van RA's in een gecontroleerde omgeving. In een omgeving met ongecontroleerd verkeer had ik al geen twijffel over TCAS. Ik mag wel aannemen dat ze op Eurocontrol dat sommetje zo af en toe nog eens overdoen. Het blijft steeds drukker worden... Nou ja, kwestie van blijven proberen te voorkomen is nog steeds het beste. Proberen we onze fighters wel onder de 1500 f/m of boven de 10.000 f/m te houden ;)

Het ACAS rapport van Eurocontrol
 
Krijg vaak in Atlanta " Monitor Vertical Speed" maar is niet required om daar een airprox voor in te vullen bij ons.
 
We geven dus waarschuwingen: Als we met een jet hard klimmen bellen we nog eens voor de zekerheid naar onze civiele collega's dat we afstoppen op een bepaald level.

WE afstoppen??? :dozey: Mmmmh .... dat mag je hopen. Het feit dat ATC de bewuste jet een klaring hebt gegeven voor een bepaald level betekent niet automatisch dat de vlieger van die jet daar aflevelt. Misschien vergeet hij dat wel? En dan kan je als verkeersleider nog zo directief zijn .... dit soort dingen gebeuren nog wel eens. En zeker met klimsnelheden van 10.000 ft/min betekent 1 keer met je ogen knipperen een paar honderd voet door de hoogte heen.

Ik denk dat je met de opmerking over het negeren van een RA de plank volledig mis slaat. En met alle respect ..... zo'n opmerking uit de mond van een supervisor baart me nogal zorgen. Mijns inziens een voorbeeld van symptoombestrijding op een geheel verkeerde en gevaarlijke wijze.

Zoals je zelf al aangeeft zijn er misschien structurele problemen die in sommige gevallen tot een RA kunnen leiden. Structuur van het luchtruim bijvoorbeeld of erg veel verkeer. Daar lijkt me wel wat aan te doen. En wie er dan prioriteit heeft dat laten we maar door de wetgever bepalen.

Of we kunnen als vliegers ons verstand gebruiken en zoals Kliko dat al zegt en gewoon de vertical speed reduceren. En als je daarmee je window niet haalt ... dan draai je toch gewoon een extra rondje of je creert op een andere manier wat extra track miles.

Dat is een mogelijke oplossing. Misschien niet de beste. Maar vele malen beter dan het negeren van een RA.
 
Back
Top