BS_DutchMil, de Mode S transponders communiceren nu al met elkaar. Ook is men bezig om in toekomstige versies ook de level-off altitude erin te verwerken. Maar zelfs al staat in de FMC of autopilot van de andere kist dat hij 1000 ft onder je gaat aflevelen, wie zegt dat hij het ook daadwerkelijk gaat doen? Misschien staat de autopilot niet eens aan. En als met een climb rate van 2500 fpm dan de TCAS met 700 ft speling er pas achterkomt dat hij toch niet is afgeleveled, dan wordt het wel heel erg krap.
RA's moeten in mijn ogen altijd direct worden opgevolgd, no questions asked. Als je die procedure zou strippen, dan blijft er een lelijk gat over. Als vliegers altijd moeten wachten op een call van ATC, dan is dat wachten op een ongeluk. Of de ATC'er zit even niet op te letten, is afgeleid, staat het short term conflict alert uit (Uberlingen), je weet het maar nooit. Stel je voor dat net iemand anders op de freq aan het transmitten is, dan kom je er niet eens tussen!
Feit is, als er een RA plaats vindt, dan zijn er al dingen fout gegaan. Als dan het 'geheel', het totaalplaatje van het verkeer een beetje in de war geschopt wordt, so be it. Komen er secundaire RA's uit voort, so be it. TCAS zal de meest optimale vertikale route plotten tussen meerdere targets door.
Het is net wanneer je met een ontplofte, fikkende motor moeizaam uitklimt vanuit Schiphol en toch maar even met 30 graden bank angle de flank uit gaat om de mensen die beneden liggen te slapen niet wakker te maken. Screw it, het enige totaal plaatje is: Iedereen safe.
RA's moeten in mijn ogen altijd direct worden opgevolgd, no questions asked. Als je die procedure zou strippen, dan blijft er een lelijk gat over. Als vliegers altijd moeten wachten op een call van ATC, dan is dat wachten op een ongeluk. Of de ATC'er zit even niet op te letten, is afgeleid, staat het short term conflict alert uit (Uberlingen), je weet het maar nooit. Stel je voor dat net iemand anders op de freq aan het transmitten is, dan kom je er niet eens tussen!
Feit is, als er een RA plaats vindt, dan zijn er al dingen fout gegaan. Als dan het 'geheel', het totaalplaatje van het verkeer een beetje in de war geschopt wordt, so be it. Komen er secundaire RA's uit voort, so be it. TCAS zal de meest optimale vertikale route plotten tussen meerdere targets door.
Het is net wanneer je met een ontplofte, fikkende motor moeizaam uitklimt vanuit Schiphol en toch maar even met 30 graden bank angle de flank uit gaat om de mensen die beneden liggen te slapen niet wakker te maken. Screw it, het enige totaal plaatje is: Iedereen safe.