BS_DutchMil
New member
Pardon?
Dit is slechts hypothetisch, mag ik aannemen??
Wie is er uiteindelijk verantwoordelijk aan boord van een vliegtuig? De PIC.
Het is mij bekend dat de superieure verkeersleiders enigszins neerkijken op die achterlijke piloten, maar dit gaat me toch wel wat te ver.
Een RA níet opvolgen, moet je eens kijken wat dat voor rotzooi kan geven! Lijkt mij iets serieuzer dan een zwetende VKL.
Natuurlijk is dit hypothetisch, maar wel iets om over na te denken. Waarom denk je dat een VKLer gaat zweten achter zijn scherm? Omdat hij een spelletje aan het spelen en verliezen is? Het gaat daar om jullie veiligheid (niet de mijne hoor, ik zit gewoon op de grond) en vergis je niet: verkeersleiders hebben een ondersteunende taak naar het vliegen toe en weten dat. Zoals ik van vliegers verwacht dat ze professioneel optreden, zo mag je dat van ons ook verwachten. Dat verkeersleiders "superieur" overkomen wordt misschien verward met "directief". Dat is niet zo gek toch in een situatie waar air traffic control wordt gegeven? Natuurlijk vertellen verkeersleiders aan vliegers waar ze heen moeten, maar dat is nou juist de hele opzet van dit systeem. Wij kijken "van boven" op jullie neer, en brengen je zo veilig en snel mogelijk naar waar jullie heen willen. Jullie belang staat dus voorop!
Probeer je even het grote plaatje voor te stellen: het ene moment zitten meerdere verkeersleiders naar een (door hun) geordende stroom luchtverkeer te kijken. Dan veroorzaakt een F16 met naverbrander aan met nog 10.000' te gaan en nog ruim de tijd om af te stoppen één RA waarop gereageerd wordt (en dat is in het verleden zeker wel gebeurd). Met een dichtheid van verkeer zoals in het Nederlandse FIR (dat zie je niet vanuit je cockpit, maar wel op een radarscherm) veroorzaakt de spontane klim van dan ene vliegtuig al snel TCAS reacties bij de andere vliegtuigen in de buurt. Hoeveel kans op rotzooi geeft dat denk je? En dacht je dat een VKL dat even snel weer op gaat lossen? Als dat niet snel lukt dan kom je met de kreet "ik ben verantwoordelijk aan boord" niet erg ver. Het is natuurlijk verre van reeel om aan te nemen dat je op basis van goed naar buiten kijken en de TCAS in de gaten houden erg comfortabel op je bestemming aankomt.
Voor mij blijft staan dat het opvolgen van een RA schade kan opleveren doordat er chaos kan onstaan in het verkeersbeeld. RA's voorkomen heeft dus hoge prioriteit (dat lees je al veel hierboven). En als je afweegt (en dat vereist voldoende cijfermateriaal) hoevaak een RA in ons luchtruim (klasse A-C) daadwerkelijk een ongeval heeft voorkomen, danwel een onnodige reactie was op een gecontroleerde situatie, dan moet je toch eens nadenken of het zondermeer opvolgen van iedere RA wel verstandig is.