Info over AirBerlin (en de selectie daarvoor))

André

Member
Airworkers,

Ben pas klaar met m'n opleiding, dat is, ik ga 2 Januari de MCC in bij CAE op een 737-800 en ben me aan het voorbereiden op wat daarna komt. Alle mogelijkheden aan het wegen en me aan het afvragen wat me nu eigenlijk een goeie optie lijkt om me in te gaan verdiepen, affijn, jullie kennen het allemaal wel.

Had me aangemeld op de website van Interpersonal.de en had er een tijd niets van gehoord, inmiddels al aan het voorbereiden op het solliciteren bij Ryanair omdat me dat ook een prima optie lijkt. (en er inmiddels achtergekomen dat Airworkers ENORM collegiale mensen zijn, gezien de goeie info welke ik heb gekregen al dan niet via een PM :kiss: ). Krijg ik ineens onderstaande email!
Sehr geehrter herr Bla Bla Bla

noch einmal herzlichen Dank für Ihre Bewerbung auf eine Position im Cockpit der AIR-BERLIN!

wir freuen uns Ihnen mitteilen zu können, dass wir Sie zu einem eintägigen Assessment Center einladen dürfen. Bitte setzen Sie sich zwecks Terminabsprache mit dem Büro der interpersonal III in Hamburg in Verbindung:
Nou ja, dan kan je je misschien voorstellen dat er een hoop vragen opkomen in het hoofd van Andreeetje:eek!: Wat kan ik verwachten, wat moet ik doen, hoe kan ik me voorbereiden,wat is Airberlin voor een Firma om voor te werken enz enz enz.

Ik heb de sollicitatiehulp al gelezen maar het schijnt dat de procedure een beetje veranderd is en dat je naar de DLR in Hamburg moet en ook nog op een FNTP moet vliegen.

Nu heb ik de volgende vragen

1. Hoe ziet dat nieuwe Assesment er uit, wat moet je precies doen, wat voor FNTP moet je vliegen en hoe kan je je voorbereiden?

2. Wat is Airberlin voor maatschappij en hoe ziet een gemiddelde dag er uit voor een FO?

3. Hoe groot is de kans dat je uiteindelijk AMS als base gaat krijgen(desnoods na een jaar;) )

4. En last but not least, wat zijn de verdiensten en hoe zijn de seccondaire arbeidsvoorwaarden?

Ik weet dat er een aantal mensen op het Board zijn die bij Airberlin werken, van 1 heb ik al een PM gehad maar kon me niet direct alle info geven, ik hoop op meer info en reactie's!

PS: ja ik heb al op het board gezocht, en de sollicitatie info bekeken, en ook al op PPJN gekeken:D Maar veel info is een beetje oud, en op PILOTS.DE loopt men elkaar continue af te zeiken op details, dus gewoon goeie info waar iemand wat mee kan zou heeeeeel fijn zijn!

Bij voorbaat dank!!!

:radar: André :radar:
 
Dhr hunold kennende begint de selectie voor Air Berlin bij de bank, tenzij je een 73 rating op zak hebt.

Kleine greep uit de ochtendbladen:

Wie Der Spiegel berichtet, steht Deutschlands zweitgrösste Fluggesellschaft, Air Berlin im Streit mit ihren Piloten. So verzeichnet die Vereinigung Cockpit massive Zugänge von Air Berlin-Piloten. Die Flugzeugführer kämpfen für bessere Arbeitsbedingungen, einen Tarifvertrag und einen Betriebsrat. Davon hält Vorstandsvorsitzender, Joachim Hunold, als Gewerkschaftsgegener jedoch nichts. Dies würde sich auf die Flexibilität des Unternehmens auswirken, so Hunold

Tarifvertrag = CAO
Betriebsrat = ondernemingsraad
Gewerkschaft = vakbond
gegner = tegenstander
 
Last edited:
En daarom gaan er veel mensen weg en daarom staan er kisten aan de grond en daarom zoeken ze met spoed weer nieuwe mensen...

Elk nadeel heb z'n voordeel ;)
 
STRESS :)

STRESS :)

Airworkers,

Ik heb net gebeld en met maximaal rekken kan ik de assesment datum bij Interpersonal op 19 December 2006 krijgen, ja je leest het goed, weinig tijd dus om voor te bereiden.

Vandaar de vraag, Zou eenieder die recent het assesment gedaan heeft mij alsjeblieft informatie toe willen sturen?

Bij voorbaat dank!

:radar: André :radar:
 
Air Berlin assesment day

Air Berlin assesment day

Hallo airworkers,

Ook ik heb een uitnodiging gekregen...ben benieuwd wat deze dag inhoudt :bwah:

Inmiddels al iemand ervaring opgedaan die hij/zij delen wil?

CLimb350
 
Neem eens contact op met S und P training in Hamburg. Zij doen de voorbereiding voor een heleboel Duitse maatschappijen. Ze hebben mij destijds heel goed geholpen met een Lufthansa Cityline voorbereiding.

Groet KL
 
Ben zelf ook wellicht geinteresseerd om bij AB te solliciteren. Weet iemand hoeveel een FO bij AB netto mee naar huis neemt per maand? gewoon een gemiddeld bedrag is voldoende, puur als indicatie. En is de basis voor t kiezen? Ben zelf erg geinteresseerd in Dusseldorf base. Kom je binnen op de airbus of boeing? Alvast bedankt!

BA
 
Capt top 7425
Capt base 4100
FO top 4350
FO base 2450

Flight Pay / Per Hour
Capt 0-79h: €32,32; 75-90h: €47,16; 91-h:€77,59. additional €50 for each day at least 4 sectors. 23/Jun/06
FO 0-79h: €18,72; 75-90h: €25,77; 91-h:€42,28. additional €30 for each day at least 4 sectors. 23/Jun/06

Bron: PPJN

Basis kun je niet zelf kiezen, maar met een preference wordt wel rekening gehouden. Afhankelijk van je voorkeursbase geldt al dan niet een wachtlijst.
Meest waarschijnlijk op dit moment op de Airbus...
 
Bedankt voor je antwoord, maar lees zelf ook PPJN, en dat zijn allemaal bruto salarissen. Ik wil graag weten waar t gemiddeld (dus inclusief een gemiddelde flightpay) ongeveer per maand netto op neer komt. Dus liefst info van iemand die op dit moment bij AB vliegt. Maar toch bedankt voor je reply.
 
Bedankt voor je antwoord, maar lees zelf ook PPJN, en dat zijn allemaal bruto salarissen. Ik wil graag weten waar t gemiddeld (dus inclusief een gemiddelde flightpay) ongeveer per maand netto op neer komt. Dus liefst info van iemand die op dit moment bij AB vliegt. Maar toch bedankt voor je reply.

Gisteren ex-collega gesproken, verdient afhankelijk van aantal duties tussen minimaal 2000,- en 3500,- EUR NETTO/maand zijn netto basissalaris is 1800 nog wat.

Climb350
 
Dank je wel voor je reply! Hier kan ik denk ik wel wat mee. Heb t een beetje gehad met die oude 146-en en met Frankrijk dus vandaar dat ik iets anders zoek, dichter in de buurt van huis en fatsoenlijke vliegtuigen.
 
Neem eens contact op met S und P training in Hamburg. Zij doen de voorbereiding voor een heleboel Duitse maatschappijen. Ze hebben mij destijds heel goed geholpen met een Lufthansa Cityline voorbereiding.

Groet KL

Totaal niet nodig voor Interpersonal, stelt niet heel erg voor en is totaal niet te vergelijken met de DLR test. Waar zwaar aan gewogen word is de 50 ATPL vragen (zijn geen moeilijke (instink) vragen gewoon normale ATPL vragen) en de engelse gramatica test, wat ze zelf bij Interpersonal ook zeiden voor de Nederlanders is het heel goed te doen.
 
Verslag van Assesment dag Interpersonal

Verslag van Assesment dag Interpersonal

Voor de liefhebbers hier mijn verslag van de Interpersonal testen gemaakt op sept. 2006
==========================================================

De assesments worden in een hele relaxte sfeer gehouden, in een lokaaltje met tafels in een ‘U’ vorm waar je met zijn allen aan zit met een computer voor je neus. De test zijn precies zoals bij www.skycheck.de (maak die vragen krijg je ook op je test en is dus een weggevertje ;-)), Let op! Je krijgt GEEN 'Dangerous goods' vragen, GEEN interview, en GEEN groeps discussie!!! Ze zeggen dat ATPL en Engels het zwaarst tellen en eigenlijk min of meer bepalen of je door bent!!

De tests:

1 De ATPL theorie:
60 ATPL vragen.

2 Reken opgave:
Verschillende reken opgaven, de gegevens staan in de vorm van een verhaaltje en daar bereken jij uit wat het antwoord is. Deze zijn echt heel goed te doen, veel lastiger dan
de inhoud van een tank berekenen wordt het niet, of; y is korter dan z, x is langer dan z, y en z samen zijn =x, hoelang is y? 1/3 van x etc.

3 Hoofdrekenen:
Vrij simpel, krijgt in een scherm “5”, na 3 sec. komt in het scherm +7 en zo nog 3 schermpjes. Echt lastig waren ze niet

4 Logisch beredeneren:
Uitgevouwde kubusjes en dat gebeuren van, welke dag is het als het de dag na overmorgen dinsdag is etc.

5 1ste deel psychologisch:
Zoals overal, weinig aan voor te bereiden, dit deel keuze maken uit 2 opties. (er word gezegt dat je hierop ook niet kan zakken, maar ja ik had zoiets van "waarom moet ik ze dan maken")

PAUZE

1 Kaartjes sorteren:
Je krijgt een stapel kaartjes op je tafel en een A4-tje met 4 hokjes: "-", "43", "63", "43+63", staat erop dat A4-tje. Op die kaartjes staan een stuk of 30 getallen en jij moet kijken of er
43 en/of 63 tussen staat, of geen van beiden erop staat en dan het kaartje op het desbetreffende vakje leggen op het A4-tje.

2 Getallen reeksen:
Je krijgt 3 of 4 A4-tjes met allemaal getallen erop jij moet het getal aan strepen die niet gelijk zijn, hier dus in 2de rij de 7 en 6.

9123678
9123768
9123678

3 Engels grammatica:
Iets van 60 Grammatica vragen en een stuk of 5 vragen die je uit een tekst moet beantwoorden.

4 Memorie:
eerst krijg je 5 keer 2 plaatjes met daar onder 2 getallen te zien, nadat je ze allemaal gezien heb krijg je 1 plaatje te zien en jij moet zeggen welk nummer daarbij hoort. Hierna
weer een paar keer het zelfde alleen met ander kaarten en getallen.

5 Memorie:
Je krijgt een paar seconden een afbeelding te zien met rondjes, vierkantjes en driehoeken. Dit gaat behoorlijk snel, kijk niet naar de kleur maar puur naar de vorm, ze vragen bv.
hoeveel rondjes je gezien heb.

6 Multi-task:
Met je muis een kruisje in het groen houden, 8 metertjes in de gaten houden, en 4 alert lapjes. Als een meter in het rood komt of een lampje gaat branden op de
desbetreffende letter drukken. En tegelijk simpele vragen beantwoorden zoals (eerste vraag) Een olifant is groter dan een kat.

7 2de deel psychologisch:
Aangeven hoe leuk/niet leuk, eens/oneens je ermee bent

Uitslag!!!!

Type-rated: geen screening, deze volgt later op een FFS
Non Type-rated: Wel screening op een FNPTII PA34

Het deel voor de Pauze en na de Pauze duren 2 uur.
 
recent geweest?

recent geweest?

Wil graag weten of er onlangs nog iemand in Hamburg bij IP geweest is en zijn ervaring wil delen.
Ik moet er zelf vrijdag a.s. heen en heb van verschillende mensen reeds een stapel vragen gekregen(waarvoor dank!), die daar in het verleden gevraagd zijn. Die zijn echter van sept 2006 e.o. Wellicht dat iemand in de laatste dagen daar is geweest

Stel het op het prijs!

Climb350
 
AB simulator

AB simulator

Weet iemand wat er precies verwacht wordt tijdens de AB screening/grading? Het gewone standaard verhaal of wordt er in Duitsland iets anders verwacht? Bij andere duitse maatschappijen moet je b.v nog rekenen en dat soort dingen tijdens het vliegen. Ze willen dan zien hoeveel capaciteiten je nog over hebt. Is er toevallig al iemand die bij AB dit stuk van de selectie gedaan heeft?
groetjes
 
Je kunt Raw Data Flying verwachten. W.s. alles op het handje. Verder wat technische vragen over de kist tijdens het vliegen zelf. Succes.
 
AB

AB

Primer TNX!

Heb jij selectie op de B737 sim gedaan, of FNPTII?
Ben namelijk niet type rated, dus ken het vliegtuig niet. Weet ook niet of ik FNPTII of 737 sim kan verwachten.

groetjes
 
AB

AB

Don Corleone tnx!

betekend dit dan ook gewoon technische vragen op het type vliegtuig wat zij erin programmeren op die FNPTII? Of moet je naast het raw data vliegen nog andere trukjes uithalen?

groetjes
 
Back
Top