200 TT = niks

IK zal dan ook maar even mijn mening geven. IK ben ook op de 737 begonnen met maar 167 uur total. Het is een steep learning curve maar als je openstaat voor advies van andere captains dan gaat het prima.

IK ben nu captain op de A319 en vlieg regelmatig met CTC cadetten die net van de opleiding komen. Dat gaat prima maar wat me wel opvalt is dat ze soms geen gevaar zien in niet erg ver vooruit denken. Het standaard vliegen daarintegen gaat prima. De gevaarlijke mannen zijn de gasten die rond de 1000 uur hebben en denken dat ze chuck jager zijn. Die moet je het meest in de gaten houden.

Als je met een low timer vliegt moet je als je tegen problemen aanloopt de FO gewoon laten vliegen en zelf actie ondernemen of wat taken aan hem delegeren.
 
Snap ook echt niet dat dit zo'n taboe is in NL (typisch).

FD dit is niet eens alleen in NL zo. Ik vlieg niet in NL maar bij de complete star aliance moeten we gewoon lekker de belastingen dokken + een lage ticket fee (10 euri).
Tja zoals het bij jullie gaat had ik graag, maar zal hier nooit gebeuren.


... nog een vrouwtje over?....hmmm zet me aan het denken :D
 
Ook zijn er genoeg lastige velden die wij aandoen en zal je na een jaartje vliegen al een bestemming of 60 hebben gezien (dat is veel). Het is geen corporate vliegen, wat over het algemeen inderdaad meer van je zal vragen, maar aan de andere kant zijn er ook veldjes die met je Hawker normaal te doen zijn maar met een 737 toch iets pittiger zijn.


Zelf vlieg ik met minimale uren rhs 737, bij een charter-company met 30 min prior-notice. (we hebben nauwelijks van te voren geplande vluchten alleen maar standby's)
Ik vlieg hier nu 4 maanden en heb er tot dusver geen enkel probleem mee gehad.
Ik ben van mening dat het helemaal geen probleem is om met minimale uren een Jet te vliegen, zolang je persoonlijkheid, inzet en de begeleiding maar goed zijn.
 
FD:

Het is redelijk duidelijk dat je helemaal idolaat bent van Amerika (waar overigens niets mis mee is). Nou is mijn vraag, als je puur vanuit een zakelijk (werk) oogpunt in Amerika had gezeten, maar je toch liever in Nederland had willen zitten, zou je dan nog dezelfde mening toegedaan zijn als die je nu hebt? Met andere woorden, beinvloedt Amerika als land, en dus niet de vliegtrajecten daar jouw visie?
 
Nou, als ik zo de vlieg-economische-situatie (wat een woord) hier (Florida) zo bekijk, vraag ik me toch af wie het best bezig is.

In de VS raak je nu aan een job. (ok het is een CFI job, maar beter dat dan thuis te zitten). En na dit traject raak je zeker hogerop.
In de EU heb je werk op een TP/JET of je zit thuis (met 100K in de nek).

Dus vooraleer we ons gaan afvragen wat nu al dan niet de waarheid is zouden we ons de vraag moeten stellen wat de luchtvaart bij ons voorstelt en welke perspectieven ze kan bieden voor nieuwe piloten.

Misschien dat daar een (klein) stukje van de waarheid te vinden is.

my two cents... (feel free to shoot @ wannabe-pilot)
 
Yo Q !

Late night bird? of werk je alle stupid o'clock duties ? :)
Blijf een lekker topic dit he...

FD:

Het is redelijk duidelijk dat je helemaal idolaat bent van Amerika (waar overigens niets mis mee is).

Idolaat? hou van dit land net zoveel als dat ik er een hekel aan heb. Ben nooit van plan geweest te blijven, maar rolde van de ene baan in de andere, heb mn vrouwtje hier en voor je het weet zit je 'vast' ...


Nou is mijn vraag, als je puur vanuit een zakelijk (werk) oogpunt in Amerika had gezeten, maar je toch liever in Nederland had willen zitten, zou je dan nog dezelfde mening toegedaan zijn als die je nu hebt? Met andere woorden, beinvloedt Amerika als land, en dus niet de vliegtrajecten daar jouw visie?

Goeie vraag, moet echter je vraag in meerdere stukjes hakken ipv te zien als 1 vraag.

1) Als ik liever in NL zou zitten, zit ik binnen 14 uur in NL. Heb mn sociale leven hier, en zou mijn woon/leef situatie niet voor heel veel dingen willen in ruilen. Ik gooi nooit deuren dicht, maar moet er niet aan denken op dit moment om in NL te zitten. Echter, voor de juiste aanbieding ben ik morgen weg. Ik woon liever hier zeer prettig en gelukkig, ipv dat ik in Noord Ierland moet wonen en voor FR werk (niks mis met FR, puur personelijke overwegingen met in acht neming met waar ik nu ben in mn loopbaan).

2)Of ik de zelefde mening toegedaan zou zijn ? absoluut ! ervaring kun je geen prijskaartje aan hangen. Ik twijfel er niet aan echter dat je een lowtimer succesvol op de line kunt krijgen. Echter zou iemand met ervaring makkelijker ouside the box kunnen denken en handelen, indien nodig, vergeleken bij een lowtimer. Heel simpel.

3) beinvloed amerika als land !? natuurlijk !!! zou wel erg kort door de bocht zijn als ik zou claimen van niet! op die zelefde fiets, beinvloed jouwn nederlandse opleiding, en baan jouwn manier van denken. Het enige dat ik wel heb geleerd in het buitenland is dat we in NL dus totaal niet het wiel hebben uitgevonden. Ik denk heel kort door de bocht gezegd dat veel lowtimers (wat wettelijk ook verboden is) in hun broek zouden poepen als ze 120 uur per maand, maandag tot vrijdag elke nacht single pilot vracht zou moeten vliegen raw data in gare, afgetrapte chieftains. Maakt dit mij een betere piloot dan een lowtimer? nee, maar sta wel sterker in mn schoenen, en heb het leven leren te waarderen. Maar geloof me, als ik een 73 baan zou krijgen met 200 uur had ik deze uiteraard met beide handen aangepakt. Ben erg blij dat ik van beide walletjes heb mogen eten (JAA en FAA), en het enige wat ik zeker weet op dit moment is dat ik een hoop kan leren van mensen met 10.000 uur, en een hoop kan opsteken van mensen met 500 uur.

Ik vind het JAA systeem te theoretisch en het FAA systeem te simpel. Daar tegenover staat dat de prakijkt examens Stateside weer een stuk meer veei eisend zijn (VMC/drag demos / departure stalls etc etc).

Kan je echter verzekeren dat na een uur of 2/3/4000 het geen bal meer uit maakt waar je hebt leren vliegen.

Capt relax -

Het is mooi en aardig, maar voor een europese baan zul je je echt moeten richten op de europese markt. dus JAA papieren >> goedkope tr scoren en solliciteren....

Voor de rest als je in de VS wilt blijven, is het grootste probleem een GC te krijgen. Maar voor de rest banen zat. CRJ/ERJ jobs voor het oprapen. telefonisch solliciteren, maandag beginnen. Handen in het haar hier links en rechts bij de HR mensen.

FD
 
Yo FD,

<---------- Zoals je ziet, 's avonds een vent, 's morgens een vent!

Verder, een mooi antwoord. Was er gewoon benieuwd naar. Het blijft inderdaad een mooi topic. Het probleem is echter; geen van beide trajecten is in alle gevallen ideaal. Daar zouden ze eigenlijk verandering in moeten brengen. Maarja, dat is natuurlijk een utopie.

Als ik weer eens aan de andere kant van de plas ben, moeten we maar eens een biertje gaan drinken! :biertje:

@ Cpt. Relax: Laat maar eigenlijk...
 
Back
Top