200 TT = niks

@Kliko: onze promoties gaan van DC10 f/o naar MD11 f/o, dan naar de 10 voor captain en uiteindelijk weer naar de 11.
De captain waar ik het over had stond nog maar halferwege op de -10 lijst en had nog een tijdje te gaan om naar de -11 te gaan. MD11 captain voor hem was dus een leuke promotie.
Waarom is er misschien een kans op -10 captaincy voor mij (als de geplande buitendienststelling van 2 kisten niet doorgaat)? Een aantal 11 f/o's hebben nog een 3-jaar seat lock, een aantal hebben de vereiste uren niet en een aantal beschikt niet over de personality of de vliegerschap om captain te worden. In de -10 voor het grootste deel hetzelfde verhaal, en er staan er verscheiden boven mij op de lijst die nog iets meer ervaring nodig hebben (dit volgens captain's, engineers en check airmen).
 
Nou, laat ik ook maar een duit in het zakje doen...

@stelling 1:
Blijkbaar is deze stelling onzin, want het gebeurt hier (in Europa) nou al jaren, en ik kan me geen grote ongevallen herinneren waarbij de onervaren co de schuld had.;)
natuurlijk stel ik het een beetje zwart wit, maar ik denk dat de kern van het betoog daardoor wel duidelijk overkomt.
Het gaat er ook niet om of de jongens en meisjes met 200tt kunnen sturen, want dat is al vaak genoeg opgemerkt, dat kunnen ze vaak beter dan een meer ervaren persoon, gewoon omdat ze jong en zo scherp als een mes zijn. (Bovendien heb ik het ze zelf geleerd, dus...:haha: :haha: ).
Nee, het gaat meer om stelling 2: als er wat gebeurt, ben je als captain Single Pilot. En ook hier denk ik niet dat dit opgaat, maar volgens mij is het codewoord hier SOP's. Als je maar genoeg dingen op papier zet, leren de jongens en meiden die vers van de school komen alles straal van buiten, je laat ze dit op de sim oefenen en daarmee leren ze dan genoeg om als de nood aan de man komt, toch hun bijdrage te kunnen leveren.
Natuurlijk moet je als captain met zo'n co wel sterk in je schoenen staan, maar met goeie SOP's en een goeie Crew Coordination hoeft het geen probleem te zijn.

Nu mijn vraag aan jou FD (of andere USA vliegers): hoe zit het met het naleven van de SOP's daar?
Ik kan me voorstellen dat juist omdat iedereen die op the big iron terecht komt veel ervaring heeft, zij het dan misschien niet op een jet maar op andere types, dat juist dat conflicten in de cockpit geeft.
Misschien een nieuwe impuls aan deze discussie?...;) :D
 
Een niet onbelangrijk safety-aspect in posititieve zin bij lowtimers is dat je als captain gedwongen wordt de SOP's strak te volgen. Doe je het net even anders dan raak je zo'n collega kwijt.

Eind jaren 90 kwam ik samen met een sloot nieuwe mensen binnen en je merkte duidelijk dat de SOP's over het hele corps "bekender" werden en strakker nageleefd juist door onze onervarenheid.
 
Knul, lees even waar ik op reageer en delete dan even je post.

Inderdaad :grijns:

On-topic; Onzin al die grote mannenpraat. Iedereen die met 200 TT op een JET kwam vindt dat het kan. Iedereen die er 86000 uur voor nodig had vindt van niet,

Lekker belangrijk, het zijn nog steeds de maatschappijen die de eisen stellen en niet wij. En zolang bedrijven als Lufthansa nog mensen met 200TT op een A300 zet met een aardig safety record en bijbehorend bedrijfsklimaat dan vind ik het goed,

De rozen
 
Last edited:
Cheers Pander Triple!:biertje:

Daarmee is alles gezegd denk ik.

Ik zal zeker blij zijn als ik van een maatschppij met mijn 200TT op een jet mag.
 
Had zelf zo rond de 200 uur toen ik op de Tprop begon, FD jij bedle me toen nog vanuit CO. Ik vond de overstap van Piper Seminole naar Tprop moeilijker dan van Tprop naar Jet.

Ik denk dat het ook ligt aan de persoon. De een pakt dingen sneller op dan de ander en maakt dan dezelfde fout niet achter elkaar.

Zoals je weet zit ik nu rechts op de C650, C550, C525 en vlieg af en toe een King Air. Het moeilijkste toen ik hier begon was niet de jet (hoewel de C650 wel effe wennen was qua speeds) maar zoals andere: Nieuwe bestemming, Intl Ops & Customs. Ik vlieg part 91 en dus geen hulp van iemand. Je doet ALLES zelf en ze gooien mij vaak voor de leeuw.

Captain zegt. ok ik blijf bij de kist en ruim alvast op. Zorg jij dat de klanten goed door de douane heen komen?

Vaak moet ik het als F/O dus oplossen en daar leer je enorm veel van. Ik ben uiteraard nog steeds low-timer met tegen de 1200 uur, 600jet en +- 300tprop
 
Het verschilt absoluut per persoon. Je kan iemand er wel proberen voor klaar te stomen, maar iedereen zal er anders op reageren.

Voor een airline vind ik het goed kunnen. Je vliegt toch veel naar dezelfde velden en op dezelfde routes. Zelfs bij charter maatschappijen doe je toch een bepaald type vliegveld aan wat niet zo'n challenge hoeft te zijn, zelfs niet met een "noodsituatie"

bijvoorbeeld..je zal toch niet zomaar een 747classic of een DC-10 op een uur notice naar b.v. Apsen,Colorado hoeven te vliegen.

Zelf ben ik van een 3-lettercode school naar de V.S. gegaan met een klasgenoot. Meteen met 200TT right seat op een snelle zakenjet. Toen ik met 1200u naar de linkerstoel ging kon mijn maatje de kist nog niet landen zonder ingrepen van collega's.

Het is dus niet zo zwart-wit te stellen. Maar voor elke normale luchtvaartmaatschappij zal dit echt geen probleem opleveren. Mensen>> zo lastig is het toch ook echt niet als je lang van tevoren weet waar je naar toe gaat en netjes een compleet flight plan uit de computer krijgt waar alles al voor je opstaat.
 
Hawker rider, als groentje bij een airline is ook iedere luchthaven nieuw voor je hoor. Tuurlijk, je kunt even wat langer voor je meldingstijd aanwezig zijn en de Jeppesens alvast doorbladeren (is ook zeker aan te raden in het begin), maar bij een maatschappij als HV meld je een uurtje vantevoren aan, daar zit nog een kwartier transport in naar de kist (of langer, als je ver weg staat), dus zo ruim de tijd heb je ook allemaal niet. En met 1 uur notice naar een onbekend veld gaan, dat kan hier natuurlijk ook.

Ook zijn er genoeg lastige velden die wij aandoen en zal je na een jaartje vliegen al een bestemming of 60 hebben gezien (dat is veel). Het is geen corporate vliegen, wat over het algemeen inderdaad meer van je zal vragen, maar aan de andere kant zijn er ook veldjes die met je Hawker normaal te doen zijn maar met een 737 toch iets pittiger zijn.
 
"met 200 uur heb je niks te zoeken in een jet"

BS. Jets zijn niets makkelijker te sturen dan TPs, vliegen vaker boven het weer, hebben vaak geintjes zoals Autothrottle, Autoland capability en zijn doorgaans zo overpowered dat een engine failure je meestal nog wel een positive rate geeft.

"elke jet captain met een 200 hour f/o naast zich is een single pilot operatie"

Elke captain die een fo naast zich heeft met nul uur in de operatie/kist moet aktiever zijn. Als jij nu ergens op een 777 begint als co in een long haul operatie naar de Orient ben je net zo hard de weg kwijt als die 200 uur co. Het is nl iets anders dan wat je nu doet. Iedereen moet ergens beginnen!

FD, Je fokt mensen hier op met een stelling die gewoon "fact" is.

Regen is ook nat, de zee is zout en gras is groen. Fact of life. Je moet ergens je ervaring opdoen.
 
met 1200uur en 600uur jet ben je volgens mij geen low timer meer hoor.

Je ik heb zelf in me hoofd lowtimer < 1500TT Maar mischien heb ik de grens niet goed. Voor de states is het zeker nog een low-timer. Geen kans op de majors of Netjets/Citation Shares/Flexjet


FD, Je fokt mensen hier op met een stelling die gewoon "fact" is.

Je moet je zelf niet zo op laten fokken. Je kent FD toch wel langer dan vandaag. Probeert gewoon een extra brok temperament in het vuur te gooien. ;)
 
Je kent FD toch wel langer dan vandaag. Probeert gewoon een extra brok temperament in het vuur te gooien. ;)

Ik maak me een beetje zorgen... FD heeft al zo lang niets meer van zich laten horen, dat is niets voor hem. Zit hij vast in de mist op een verlaten vliegveld in de USA? Zelfs zijn ome Art weet niet waar hij uithangt! Zal hij op tijd zijn voor de vlaamse frietjes op Schiphol?!
 
Ik maak me een beetje zorgen... FD heeft al zo lang niets meer van zich laten horen, dat is niets voor hem. Zit hij vast in de mist op een verlaten vliegveld in de USA? Zelfs zijn ome Art weet niet waar hij uithangt! Zal hij op tijd zijn voor de vlaamse frietjes op Schiphol?!

Dit is exact wat ik me vannacht afvroeg toen ik lag na te denken over Airwork.
Vooral toen de zin: "Heeft iemand FD al gesignaleerd in Nederland" eventjes voorbijflitste. Misschien zit hij vast in Londen,, achja we zullen het binnenkort wel van hem horen he ;)

fijne feestdagen trouwens,

Naud
 
Haha, nee daar lig ik niet wakker van hoor :grijns:
Het flitste gewoon eventjes voorbij bij gedachten aan vliegen en PBB.
Dat zou wel wat zijn he als ik daar echt wakker van zou liggen, al ben ik nu weer wakker om dit te posten :D:p

Over de 200 uren TT = niks-stelling heb ik geen mening. Ik ga hier dus niet verder off-topic!

Fijne kerstdagen!
 
Last edited:
Geen zorgen lieverd. Meer meiden liggen van mij wakker.

jumpseaten naar AMS was appeltje eitje. 69 stoelen vrij achterin. 2 in first. Dus apenpak uit, en lekker in first liggen met een fles goede rode wijn. 06:50 in 't vaderland.

kosten van de vlucht: 4 dollar (had nou eenmaal trek in Starbucks voordat ik instapte)

Garoeten.
FD
 
damn vlieg jij helemaal voor niets?

toch best goed geregeld in the us. wij mogen gewoon de taxen dokken.....
 
yeah I know.. That shit cracks me up.. Kan indd voor 0,0 (letterlijk) non reven met de meeste US maatschappijen... Dit gaat voor de meeste 121 en 135 piloten. Snap ook echt niet dat dit zo'n taboe is in NL (typisch).

Moet over weekje weer naar mn werk, en betaal dan (op schiphol) belasting om door de douane heen te komen... what a load of BS.

Heb nog een amerikaanse voor je mocht je bij ons komen willen spelen ;)
fijne dagen buddy.

FD
 
Flying Dutchman

Flying Dutchman

Flying Dutchman,

Kerel leef je nog, ik zal het opsporingsbericht van interpol weer intrekken en de FBI en de CIA bellen dat verder zoeken niet meer nodig is! He's alive!!!

Nou ik zou zeggen, goeie jaarwisseling, en het vuurwerk niet in de hand houden!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Back
Top