RYANAIR en hoe verder?

Sjezus... jullie zouden de boer op moeten met deze show. Eerlijk gezegd denk ik niet dat er nog iemand goede informatie zou kunnen halen uit dit topic, mochten ze wat over Ryan willen weten.

Komt het er niet een beetje op neer dat de één dit vindt en de ander dat???
(Of is dit extra olie op het vuur? :D)
 
okay, fair enough..

Even een serieuze vraag en hoop ook op een serieus antwoord. Als ik nu naar Ryanair zou gaan, wat zou ik dan NETTO per maand verdienen? Gewoon op mijn bankrekening, zonder allemaal poespas en truukjes met aandelen blabla..

Hoeveel dagen vrij heb ik per jaar? Hoeveel uur vlieg ik per jaar?Wat is mijn pensioen?Reisvoordelen?Korting met andere maatschappijen? Vakantiegelden?Verzekeringen via werk?(bijvoorbeeld private pilot healthcare zoals ik nu heb?) Hoe ziet mijn rooster er gemiddeld uit (allemaal 4 sectordagen of lekker 2 sectoren?)goed crewfood aan boord?Waar moet ik allemaal voor betalen?Sim?Hotels???etcetc.. even alles op tafel voor mijn situatie.

ben rated B737/ 800 uurtjes

tell me..

Oja, en we doen de situatie gewoon even voor een Luton base in pondjes. Doe ook maar een Charleroi in euro's..das lekker dichtbij. Ik ben gewoon serieus benieuwd wat ik per maand kan pinnen..
 
Thumbs on fly,

er zijn verschillende deals op verschillende bases... In LTN en CRL (weet niet zeker van CRL) zitten ze op de 'nieuwe' deal 5 op 4 af. Je vliegt maximaal 900 uur (ik heb gemiddeld 850 uur) per jaar, je rooster varieert dus met twee en vier sector dagen. Vakantiegeld doen ze niet aan, reisvoordelen wel, korting bij andere maatschappijen ook. Sim wordt voor betaald, hotel ook mits je niet EMA based bent (LTN niet dacht ik ivm relatief korte reistijd naar de sims). Dit zal binnenkort veranderen want het gerucht wordt steeds sterker dat er sims naar STN komen. Crewfood hebben we niet (persoonlijk vind ik dat prima, ik bepaal zelf wat ik eet maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet anders gewend ben). Fikse kortingen op private healthcare (in de UK) als je vermeldt dat je voor RYR werkt, ongetwijfeld hetzelfde in Belgie(?). Ben zelf STN based (dus met een andere (oude) deal zucht) dus eenieder die de feiten heeft over de financiele kant: graag!


Willen diegenen die steeds lopen te schrijven dat wij RYR lopen op te hemelen daar nou eens mee stoppen? Als jullie goed lezen dan heb je door dat ook wij zeggen dat er een hoop niet ideaal is bij RYR. We moeten steeds onwaarheden corrigeren. Ik geloof dat daar een ander topic voor gestart is/gaat worden.
Kappen nah, dank
 
Fair enough:

Charleroi, geen idee. Veel minder in elk geval.

Stansted (= denk ik Luton), voor een FO met 1500 uur, Ryanair contract, dus geen contracter:

Netto. STG 2000, basic + STG 2000 gemiddeld (afhankelijk van je uren) sector. Zeg STG 4000 per maand. +/- 500 afhankelijk van hoeveel je vliegt. Vroeger had ik wel eens over de STG 3000 sectorpay, maar dat is niet meer. Lager dan zo'n STG 1600 heb ik ook nooit gehad.

Daarnaast dus die opties, die ik niet mag noemen.;)

Ik zou dus in jouw specifieke situatie wachten tot ik 1500 uur ofzo had, dan kan je als experienced FO beginnen, anders krijg je een veel slechtere deal en daar zit je dan minstens een jaar aan vast. (ik geloof dat ze dat aan het herzien zijn)


Je hebt 29 dagen vrij en na drie jaar 32. Maar die kan je opnemen tussen je geplande dagen vrij. Je werkt 3-5-3 (of 4-5-4). Als je dus vijf dagen vrij neemt, ben je 11 dagen vrij. Met 29 dagen kan je dat dus zeg maar 5 a 6 keer per jaar doen. Of je neemt dagen er omheen vrij dus bijvoorbeel 3-5-3 en dan nog 3 vrije dagen. Dan gebruik je dus 8 vrije dagen en heb je 14 dagen vrij, maar het is dan handiger om 3-5-3-5-3 te nemen. Dan gebruik je 10 vrije dagen en heb je 19 dagen vrij.... Ik weet niet hoeveel vakantie dagen de mensen op het 4-5-4 rooster hebben, ik denk dat het minder is, daar is veel protest tegen.

Pensioen hangt er vanaf hoeveel je wil bijdragen en welke strategie je kiest. De company matcht je inleg tot een bepaald maximum. Op andere basis is er de optie om in plaats daarvan een vast bedrag te laten inleggen, bijvoorbeeld STG10.000 per jaar.

Vakantiegeld is STG 60,- netto per dag sectorpay, bovenop je basic.

Er is een healthcare deal met BUPA waarbij je 30 procent betaald. Die heb ik niet, ik ben in NL verzekerd op eigen kosten. Verder heb je in de UK de NHS, die gratis is, omdat jij en je werkgever national insurance betalen.

Van je vijf dagen is meestal je laatste dag een STBY dag (afhankelijk van hoe druk het is), de theorie is dat je een mix van lange (4 sector) en korte (2 sector) dagen hebt. Dat is in de praktijk niet zo. Soms heb je vier of vijf 4 sector dagen en soms een aantal 2 sector dagen. Rostering is een beetje een issue, maar ze hebben eindelijk mensen aangenomen om het te verbeteren.
Je werkt een week earlies en dan een week lates.

Geen crewfood. Water krijg je in de crewroom en moet je zelf aan boord brengen.

Je hotel, ticket en transport (rental car) wordt betaald afhankelijk van waar je in de sim moet. Als je bijvoorbeeld van STN in de SIM in EMA moet, krijg je nik, terwijl iemand van bijv. HHN dat wel krijgt voor EMA. Moet je van STN in de sim in AMS, dan krijg je een ticket een rental car, een hotel en per diem. Het wisselt dus. Volgend jaar komen er drie sims in STN en vier in HHN. Totaal komen er twaalf sims bij de komende drie jaar, maar ik weet niet waar.

Voor uniform en medical krijg je eens per jaar een vaste vergoeding.

We krijgen staff travel via Touchdown en id90, maar ik boek liever zelf een goede deal tegenwoordig. Staff travel (jumpseat) op Ryanair vluchten is gratis. verder krijg je 7 confirmed return tickets voor wie dan ook per jaar naar any destination en twee stby tickets voor jezelf+1 naar nieuwe destinations om daar rond te kunnen kijken met iemand.

De loss of licence is afgeschaft en dat is een zeer slechte zaak. Het pensioen is redelijk, maar heeft wel aanvulling nodig.

Er zijn veel issues, maar er is goede hoop die in de komende jaren op te lossen via een vakbond. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt.

Ik denk, voor jouw situatie, dat Thomson een prettiger werkgever is, maar dat de roosters en het geld hier beter zijn. Het pensioen en de verzekeringen zeker niet. Then again, je hebt geen nachtvluchten etc. Het is maar net wat iemand wil en belangrijk vindt. Wat voor mij heel belangrijk is, is het rooster en elke avond thuis zijn. Hoe je Ryanair ervaart hangt erg af van je eigen instelling en wat je er zelf van maakt. Je krijgt er veel unieke kansen, een nieuwe FO kan snel SFI worden, FO's worden snel captain. Elke Catain kan LTC, TRI of TRE worde. Je kan technisch vlieger of test vleiger worden of kisten gaan halen in Seattle. Alles wat je maar wilt. Verder heeft het iets opwindends om in een bedrijf te werken waar alles kan en wat zo znel groeit. De meest problemen die er zijn, zijn growing pains. Ik hoor ook soms extreme gevallen, maar dat zijn vaak uitzonderingen. Doordat het bedrijf zo snel zo groot is geworden, kan je tussen wal en schip raken omdat er neit genoeg mensen op kantoor zitten om naar je om te kijken. Je moet het zelf doen.
Als je genoeg uren hebt om captain te worden, zal je zelf moeten regelen dat je het upgrade proces ingaat bijvoorbeeld. Doe je dat niet dan zit je na een jaar nog te wachten terwijl de mensen om je heen hun upgrade doen.
 
Ik zou dus in jouw specifieke situatie wachten tot ik 1500 uur ofzo had, dan kan je als experienced FO beginnen, anders krijg je een veel slechtere deal en daar zit je dan minstens een jaar aan vast. (ik geloof dat ze dat aan het herzien zijn)

even ter aanvulling,
je hoeft niet perse te wachten tot de 1500u, voor een goede deal.
Bij BRK kom je met >500u Jar 25 op 75 of floating 95 per blokh.
Na een jaar kun je als je dat zou willen overstappen naar een ryan contract, hoewel veel jongens ook bij BRK blijven.
 
Zijn er ook F/O's van Ryanair die hun mening gaan geven hier? Ik heb geen zin om alles terug te gaan lezen maar het lijkt angstvallig stil uit die hoek.
 
Zijn er ook F/O's van Ryanair die hun mening gaan geven hier? Ik heb geen zin om alles terug te gaan lezen maar het lijkt angstvallig stil uit die hoek.

Ja ik...poen is goed, snelle senioriteit...af en toe wat gezeik van t management maar dat is onderdeel van het spel....RYR is namelijk niet in 10 jaar de grootste geworden door geld uit te geven, dus het moet ergens vandaan komen....
En trouwens, Elk bedrijf heeft wel wat.....je kan ook in het midden oosten voor de sjeiks gaan werken van airco naar airco....en continu het zand uit je schoenen kloppen....met minimum rest even een new-yorkje doen....nee bedankt! Ik heb liever een leven!
Supertevreden hier, altijd 's avonds thuis aan de hutspot en een zeer stabiel rooster.

En even terugkomend op de 'truuk' om via BRK weer terug te komen naar een vast contract RYR : je moet niet vergeten dat je dan je contract af moet kopen voor 2500 Pond...das t risico van 'geen-werk-dan-ook-geen-geld' niet waard.

En ja je hebt een onwezelijke hoeveelheid vrije tijd (getuige het aantal posts dat mijn gerespecteerde collegae op dit topic plaatsten ;) )
 
Hey Nostradanus


Moeilijk he? Lekker alleen copy-pasten wat je niet aanstaat. Als je gewoon even ALLES leest/paste zie je dat ik in elke richting wat info vroeg over de algemene voorwaarden. Ga dan niet zo zielig doen en sneu reageren over wat jij (zogenaamd) niet relevant en belangrijk vindt!! Deze topic ging namelijk ondertussen over alle voorwaarden, dus ook die jij net bestempeld met tjeeesus....

Maargoed, je zal wel bij ryr vliegen. Je kan dan ook niet anders dan net doen alsof je dat allemaal niet belangrijk vindt,toch?
 
Last edited:
Eikie, Flying_Pizza_Service e.a. krijgen hun zin! Hiero de BITCHSLAP!

Hey Nostradanus


Moeilijk he? Lekker alleen copy-pasten wat je niet aanstaat. Als je gewoon even ALLES leest/paste zie je dat ik in elke richting wat info vroeg over de algemene voorwaarden. Ga dan niet zo zielig doen en sneu reageren over wat jij (zogenaamd) niet relevant en belangrijk vindt!! Deze topic ging namelijk ondertussen over alle voorwaarden, dus ook die jij net bestempeld met tjeeesus....

Maargoed, je zal wel bij ryr vliegen. Je kan dan ook niet anders dan net doen alsof je dat allemaal niet belangrijk vindt,toch?

Hey is een Chinees.
Hey zeg je niet tegen mij.
Je weet niet wie ik ben.
Je weet niet waar ik vandaan kom.
En ik denk zeker niet dat jij de kwalificaties hebt om aan mijn intellect te twijfelen.
Ik bepaal zelf wel wat ik relevant vind of niet....dat laat ik me zeker niet vertellen door een nar die ik niet ken
Ga lekker vakantievierend over je pensioenpotje dromen :boring: , dan ga ik doen wat ik leuk vind, oke?

En als je nou werkelijk zo slim was, dan had je de antwoorden al gehad.
Jij bent degene die respectloos omgaat met het werk dat Overload and Mayhem inmiddels in al het typwerk hebben gestoken om o.a. jou te voorzien van info waar je toch geen zak mee doet.
Er is de afgelopen 5 a 6 jaar al zoveel over dit onderwerp geschreven dat je het niet eens had hoeven vragen.

En ik kan dat Copy/Pasten niet laten hoor als ik die posts van jou lees!

maar ik loop dus afgelopen zaterdag in LTN luchthaven naar mijn crewroom toe in uniform maar stop eerst even om een rolletje snoepjes te halen, word ik aangesproken door een RYRvlieger die ook in de rij stond met vragen over recruitment bij ons.... Dat kwam vreemd over na al je sterke verhalen hier. Toen ben ik maar eens om me heen gaan kijken of ik canditcamera's zag....

En dan ga je MIJ verwijten dat ik niet relevant ben??!! Haha! Weet je hoe ik dit lees?
IK, Maverick, correct gekleed in UNIFORM (waarschijnlijk met bijpassende RayBans...helaas konden de Tomcat/Topgun patches niet op de jas gestikt worden) loop EVEN naar de LUCHTHAVEN naar MIJN Crewroom....Tering wat interessant! Leest als een boek man! Eddy Van Halens gitaar erbij en je hebt een film!
Maar gaaf joh....
Draaide de automaat niet 'that lovin' feeling'?
BUKTE je ook om het rolletje uit de automaat te pakken? Misschien werd je daarom wel aangesproken!

ciao 4 now
 
Last edited:
Back
Top