Fair enough:
Charleroi, geen idee. Veel minder in elk geval.
Stansted (= denk ik Luton), voor een FO met 1500 uur, Ryanair contract, dus geen contracter:
Netto. STG 2000, basic + STG 2000 gemiddeld (afhankelijk van je uren) sector. Zeg STG 4000 per maand. +/- 500 afhankelijk van hoeveel je vliegt. Vroeger had ik wel eens over de STG 3000 sectorpay, maar dat is niet meer. Lager dan zo'n STG 1600 heb ik ook nooit gehad.
Daarnaast dus die opties, die ik niet mag noemen.
Ik zou dus in jouw specifieke situatie wachten tot ik 1500 uur ofzo had, dan kan je als experienced FO beginnen, anders krijg je een veel slechtere deal en daar zit je dan minstens een jaar aan vast. (ik geloof dat ze dat aan het herzien zijn)
Je hebt 29 dagen vrij en na drie jaar 32. Maar die kan je opnemen tussen je geplande dagen vrij. Je werkt 3-5-3 (of 4-5-4). Als je dus vijf dagen vrij neemt, ben je 11 dagen vrij. Met 29 dagen kan je dat dus zeg maar 5 a 6 keer per jaar doen. Of je neemt dagen er omheen vrij dus bijvoorbeel 3-5-3 en dan nog 3 vrije dagen. Dan gebruik je dus 8 vrije dagen en heb je 14 dagen vrij, maar het is dan handiger om 3-5-3-5-3 te nemen. Dan gebruik je 10 vrije dagen en heb je 19 dagen vrij.... Ik weet niet hoeveel vakantie dagen de mensen op het 4-5-4 rooster hebben, ik denk dat het minder is, daar is veel protest tegen.
Pensioen hangt er vanaf hoeveel je wil bijdragen en welke strategie je kiest. De company matcht je inleg tot een bepaald maximum. Op andere basis is er de optie om in plaats daarvan een vast bedrag te laten inleggen, bijvoorbeeld STG10.000 per jaar.
Vakantiegeld is STG 60,- netto per dag sectorpay, bovenop je basic.
Er is een healthcare deal met BUPA waarbij je 30 procent betaald. Die heb ik niet, ik ben in NL verzekerd op eigen kosten. Verder heb je in de UK de NHS, die gratis is, omdat jij en je werkgever national insurance betalen.
Van je vijf dagen is meestal je laatste dag een STBY dag (afhankelijk van hoe druk het is), de theorie is dat je een mix van lange (4 sector) en korte (2 sector) dagen hebt. Dat is in de praktijk niet zo. Soms heb je vier of vijf 4 sector dagen en soms een aantal 2 sector dagen. Rostering is een beetje een issue, maar ze hebben eindelijk mensen aangenomen om het te verbeteren.
Je werkt een week earlies en dan een week lates.
Geen crewfood. Water krijg je in de crewroom en moet je zelf aan boord brengen.
Je hotel, ticket en transport (rental car) wordt betaald afhankelijk van waar je in de sim moet. Als je bijvoorbeeld van STN in de SIM in EMA moet, krijg je nik, terwijl iemand van bijv. HHN dat wel krijgt voor EMA. Moet je van STN in de sim in AMS, dan krijg je een ticket een rental car, een hotel en per diem. Het wisselt dus. Volgend jaar komen er drie sims in STN en vier in HHN. Totaal komen er twaalf sims bij de komende drie jaar, maar ik weet niet waar.
Voor uniform en medical krijg je eens per jaar een vaste vergoeding.
We krijgen staff travel via Touchdown en id90, maar ik boek liever zelf een goede deal tegenwoordig. Staff travel (jumpseat) op Ryanair vluchten is gratis. verder krijg je 7 confirmed return tickets voor wie dan ook per jaar naar any destination en twee stby tickets voor jezelf+1 naar nieuwe destinations om daar rond te kunnen kijken met iemand.
De loss of licence is afgeschaft en dat is een zeer slechte zaak. Het pensioen is redelijk, maar heeft wel aanvulling nodig.
Er zijn veel issues, maar er is goede hoop die in de komende jaren op te lossen via een vakbond. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt.
Ik denk, voor jouw situatie, dat Thomson een prettiger werkgever is, maar dat de roosters en het geld hier beter zijn. Het pensioen en de verzekeringen zeker niet. Then again, je hebt geen nachtvluchten etc. Het is maar net wat iemand wil en belangrijk vindt. Wat voor mij heel belangrijk is, is het rooster en elke avond thuis zijn. Hoe je Ryanair ervaart hangt erg af van je eigen instelling en wat je er zelf van maakt. Je krijgt er veel unieke kansen, een nieuwe FO kan snel SFI worden, FO's worden snel captain. Elke Catain kan LTC, TRI of TRE worde. Je kan technisch vlieger of test vleiger worden of kisten gaan halen in Seattle. Alles wat je maar wilt. Verder heeft het iets opwindends om in een bedrijf te werken waar alles kan en wat zo znel groeit. De meest problemen die er zijn, zijn growing pains. Ik hoor ook soms extreme gevallen, maar dat zijn vaak uitzonderingen. Doordat het bedrijf zo snel zo groot is geworden, kan je tussen wal en schip raken omdat er neit genoeg mensen op kantoor zitten om naar je om te kijken. Je moet het zelf doen.
Als je genoeg uren hebt om captain te worden, zal je zelf moeten regelen dat je het upgrade proces ingaat bijvoorbeeld. Doe je dat niet dan zit je na een jaar nog te wachten terwijl de mensen om je heen hun upgrade doen.