Eerst studie aan de uni of hbo en dan pas vliegopleiding?

Waarom is een HBO-beroepsopleiding de beste uitwijkingsmogelijkheid? en waarom een studie geneeskunde niet? (het duurt lang dat is wel waar:dozey: )

Vrij simpel. Natuurlijk is het totaal niet slecht. Het is juist heel goed.
but, nog beter is als je twee vliegtuigen in een klap slaat als je eventueel een luchtvaart/techniek gerelateerde studie naast je pilotenpapiertje op zak hebt. Dat maakt jou beter in je vak. Jij kan als piloot niet zeggen: "Ik ben een betere piloot omdat ik ook een medicijnen studie in de pocket heb" ( no offence to my fellow pilots ofcourse ). Jij kan dan ook niet meer poen eisen voor je extra capaciteiten, alhoewel een echte 'die hard' dit ook niet verlangd.
 
Vrij simpel. Natuurlijk is het totaal niet slecht. Het is juist heel goed. Nog logischer is dat je twee vliegtuigen in een klap slaat als je eventueel een luchtvaart/techniek gerelateerde studie er naast volgt. Dat maakt jou beter in je vak. Jij kan als piloot niet zeggen: "Ik ben een betere piloot omdat ik ook een medicijnen studie in de pocket heb" ( no offence to my fellow pilots ofcourse ). Jij kan dan ook niet meer poen eisen voor je extra capaciteiten. Het kan een airliner geen flikker schelen dat je naast piloot ook een MD bent.

Oke daar ben ik het 100% mee eens, maarja ik heb nog wel de tjd om lekker hierover na te denken en na m´n vwo eerst maar lekker naar het buitenland:)
 
Overigens deels off topic maar dit is wat ik altijd heb begrepen over de studie geneeskunde. De studie is 4 jaar net als de meeste andere studies. Na 2.5 of 3 jaar (weet ik niet meer precies) ben je Bachelor, en na 4 Master. Ben je gewoon afgestudeerd. Alleen kan je daar niet zo heel veel mee. Wil je dokter worden moet je ook nog 2 jaar coschappen lopen, waarna je nog moet specialiseren.
 
Oke, ik ben wel tot een conclusie gekomen. Geneeskunde is interessant maar het is niet mijn droom en misschien ooit zal ik het doen maar nu even wat anders.
Ik ga volgend jaar september als ik 4Vwo heb afgemaakt, mijn 5 en 6Vwo in Curacao volgen op het Abeltasman college (www.abeltasmancollege.net) via het Luzac college bij ons in de buurt dat zich speciaal richt op mensen die levenservaring willen opbouwen en zich goed willen ontwikkelen.
Ik denk dat ik het antwoord al weet (ja dus) maar zal bijv. de COVA van de KLS dit vermelden bijv. (weet niet waar maar iets in die trend:D)

Greetzz
 
Ik ga volgend jaar september als ik 4Vwo heb afgemaakt, mijn 5 en 6Vwo in Curacao volgen op het Abeltasman college (www.abeltasmancollege.net) via het Luzac college bij ons in de buurt dat zich speciaal richt op mensen die levenservaring willen opbouwen en zich goed willen ontwikkelen.

Ik heb ook meerdere keren op Curacao gewoond en dat is zeker gaaf! Je kan er snel een echte man worden (op meerdere fronten). Goed voor je ontwikkeling!
 
Goedeavond mensen,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op vervolgstudie na het vwo en natuurlijk zoals de meesten hier wil ik heel graag verkeersvlieger worden, maar ik heb echter ook andere interesses dan verkeersvlieger.
Als ik me een beetje een goed zelfbeeld geef vind ik dat ik goed met mensen kan werken, maar ook weer technisch ben. Mijn favoriete schoolvakken zijn natuurkunde, wiskunde, biologie en scheikunde en nu lijkt de studie geneeskunde mij wat.
Mijn vraag is dus of ik mijn kans vergroot door meer studie-ervaring, levenservaring etc. om de selectiefase door te komen.

Greetz
MD-11:)



Hallo, MD-11

Ik heb eerst de Havo afgemaakt, heb na de Havo selecties gedaan voor de Klu. Ik ben daarvoor afgekeurd na ong. 8 maanden.

Ik ben daarna met de studie HBO-v begonnen, om als VPK op de ambulance te gaan werken en daarna de Lifeliner op te gaan bij het Heli-MMT. Ik zit nu in het tweede jaar van de HBO-v, het medische gebeuren is helemaal mijn ding, maar het vliegen blijft me trekken.

Ik ga na m'n HBO-v geneeskunde doen of mn ATPL halen, ik ben hierover nog niet uit, maar ik heb in ieder geval op m'n 22 ste een papiertje waarop ik kan terugvallen.

Het vliegen van boeings is niet mijn ding, ik wil graag piloot op de EC-135 Lifeliner worden. Maarja, wie garandeert mij een baan op de Lifeliner...


@Richthoven: Onzin! Gnk is 4 jaar Bachelor + 2 jaar master= 6 Jaar....dan doe je, je artsenexamen. Dan pas ben je basisarts...

Specialisatie kost al gauw 2 tot 6 jaar. Verpleeghuisarts is bv. 2 jaar, chirurgie kost 6 jaar...



Groet'n Freeze
 
Je kan ook overwegen om voor een combi-opleiding te gaan (HBO+ ATPL). Tegenwoordig bieden zowel de Hogeschool van Amsterdam (Aviation), InHolland (luchtvaarttechnologie) en Hanzehogeschool Groningen (technische bedrijfskunde) deze mogelijkheden.
 
Je kan ook overwegen om voor een combi-opleiding te gaan (HBO+ ATPL). Tegenwoordig bieden zowel de Hogeschool van Amsterdam (Aviation), InHolland (luchtvaarttechnologie) en Hanzehogeschool Groningen (technische bedrijfskunde) deze mogelijkheden.

Dit geldt NIET voor de opleiding Luchtvaarttechnologie aan Hogeschool InHolland.
Voor de andere twee wel.
 
mijn advies, het is heel goed dat je je nu al aan het oriënteren bent maar maak geen bokkensprongen. Je zit nu in 4 vwo, dus je hebt nog twee jaren te gaan. Ik begrijp je enthousiasme heel goed maar er veranderd veel in de luchtvaart in twee jaar. Denk hierbij aan nieuwe/veranderde opleidingen, omslag in de luchtvaart en noem maar op.

kortom, het is goed dat je je al aan het orienteren bent, maar doe het rustig aan. Doe het stap voor stap en zorg dat je up-to-date blijft door bijvoorbeeld fora, zoals het PBB :)airforce:) , pprune etc.

Succes.
De Kaas is Rijp.
 
NEE! Ga geen andere opleiding doen met als doel om meer kans te maken bij een selectie. Ga gewoon de selectie doen. Sterker nog, doe er meerdere! Als je eerst iets anders wil gaan doen om je kansen op een selectie te vergroten, dan is dat verkapte faalangst. Zou dat even lullig zijn als je na 4 jaar opleiding alsnog wordt afgewezen? Had je dat beter direkt kunnen weten en het van je af kunnen zetten. Of het eventueel na 4 jaar nog eens te proberen.

Kijk, als je een andere opleiding wil doen om een backup te hebben nadat je klaar bent, da's heel andere koek. Dan nog zou ik het nu niet adviseren, want de komende jaren ziet het er heel goed uit op de banenmarkt. En omdat een vliegopleiding redelijk kort is, kan je dat nog enigszins overzien. Begin nu, en de kans is groot dat je direkt goed terecht komt. Ben je pas over 6-7 jaar klaar met je vliegopleiding, dan kan de wereld heel anders in elkaar zitten.

MD11 Rulez, je gaat al naar Curaçao, dat is al heel wat. Maak je geen zorgen en doe gewoon een paar selecties. You'll be fine.

Tip om een selectie te halen, zelfs als je nul levenservaring hebt: Doe een sollicitatietraining. Daar leer je alle punten die je moet weten om een selectie (=sollicitatie) goed te doorlopen. Als het je dan niet lukt, dan heb je het waarschijnlijk niet in je.
 
Ik geloof niet in het verhaaltje: doe een technische studie want dan wordt je een beter piloot.

Wat je leert op de TU heeft heel weinig te maken met wat je in de praktijk als piloot nodig hebt. Leuk en heel interessant dat je bijvoorbeeld precies kunt uitrekenen wat voor vleugelprofiel het beste bij de A380 past. Op de lijn heb je er niet bijzonder veel aan.

Om het over de andere boeg te gooien:
*als piloot heb je 10x meer aan een artsenopleiding gezien het aantal medical emergencies aan boord
*als piloot heb je 10x meer aan een studie psychologie omdat je in je loopbaan heel wat moeilijke mensen in en om de cockpit tegenkomt.
*als piloot heb je 10x niks aan een management opleiding omdat het management toch niet naar je luistert :)

Als je je verder wilt ontwikkelen, ga dan iets studeren wat je echt ligt. Dat maakt het studeren veel leuker en makkelijker, waardoor je in recordtempo klaar bent en alsnog op je 22ste, met Ir/BA/Master titel op zak de vliegopleiding in kan.
 
:grijns: Iedereen rekent zich maar rijk met leeftijden en kansen. Het is ook een waanzinnig duur kansspel he, let daar voor de verandering eens op.

De overheersende gedachte is steeds, ATPL op zak, jong zijn en dan maar uitkiezen bij welke maatschappij je wilt gaan vliegen.

De studie stoppen na een algemene opleiding en dan maar de hort op gaan na een gigantische schuld te hebben opgebouwd, klinkt er uit een cockpit ergens verweg van iemand die al lang en breed z'n eigen zaken op orde heeft...

Grote vliegopleidingen bieden niet voor niets de gecombineerde opleidingen met HBO's, men heeft van het verleden geleerd namelijk. Niet iedereen kan zo maar piloot worden, dit gaat zo langzamerhand echt op gelukszoeken lijken.

Mijn tip is en blijft:

* Zo veel mogelijk beroepsgerelateerde hbo/wo scholing in de wacht slepen.
* Je goed oriënteren op vliegscholen en garanties/begeleiding/kosten/maatschappijen waar afgestudeerden vliegen, studenten spreken, dat bekijken//vergelijken
* En natuurlijk forums bekijken zoals hier...
 
Klopt, je zit al een aantal flightlevels boven me zie ik. :rt:

Maar de discussie gaat op voor de mensen die voor een keerpunt staan in hun leven, wat is de beste stap/keuze om te doen als je erg graag piloot wilt worden op een jet/turboprop ergens.

Natuurlijk is het aan te bevelen om je school af te maken, zelfs iets concreets te hebben voor als het onverhoopt niet 1-2-3 lukt, want het is gewoon niet 100% zeker dat je er ook daadwerkelijk komt.

Ingebouwde veiligheid, maak dat er maar van.
 
@Freeze, I stand corrected.

Verder ligt de keuze voor een WO/HBO opleiding mijns inziens vooral aan waarom je het wil doen. Wil je het om levenservaring doen zou ik zeggen doe het niet. Loop selecties. Haal je het heb je waarschijnlijk levenservaring genoeg. Wil je het als backup plan moet je gewoon iets doen wat je leuk vindt en waar je ook serieus in zou willen werken mocht je onverhoopt niet kunnen gaan vliegen. Verder zou je het ook evt. uit een vorm van carriere oogpunt kunnen doen. Wil je technisch of test vlieger worden is de kans het grootst als je ingenieur bent. Ik denk trouwens dat je met een management/bedrijfskunde/economie studie eigenlijk altijd wel goed zit hoor. Tijdens het vliegen zal je er niet bijzonder veel aan hebben, maar zoals vele andere al gezegd hebben geldt dat voor nagenoeg alle studies.
 
Voor de goede orde, geneeskunde is 5 tot 6 jaar basisopleiding(Incl. coschappen), dan ben je basisarts, daarna specialisatie van 2 tot 6 jaar. Dus als je dan nog piloot wil worden.....
 
Om het over de andere boeg te gooien:
*als piloot heb je 10x meer aan een artsenopleiding gezien het aantal medical emergencies aan boord
*als piloot heb je 10x meer aan een studie psychologie omdat je in je loopbaan heel wat moeilijke mensen in en om de cockpit tegenkomt.
*als piloot heb je 10x niks aan een management opleiding omdat het management toch niet naar je luistert :)
En als je een economische studie gaat doen???
Daar heb je denk ik wel dat ze er veel aan zullen hebben.
Een econoom zal op de meest zuinige manier omgaan dus ook zo min mogelijk brandstof verbruik.
 
En als je een economische studie gaat doen???
Daar heb je denk ik wel dat ze er veel aan zullen hebben.
Een econoom zal op de meest zuinige manier omgaan dus ook zo min mogelijk brandstof verbruik.

Ja zo'n economische studie word je echt veel zuiniger van. Ik zou het iedereen aanraden om te studeren voordat je je autorijbewijs haalt. Zo bespaar je echt ontzettend veel geld..........:rt:
 
En als je een economische studie gaat doen???
Daar heb je denk ik wel dat ze er veel aan zullen hebben.
Een econoom zal op de meest zuinige manier omgaan dus ook zo min mogelijk brandstof verbruik.

Jij hebt daar over nagedacht :haha: ....maar niet heus
 
Back
Top